Нова реальність. Як українцям адаптуватися до цифровізації

20 квітня 2021, 16:11

Те, що зараз нам здається малоймовірним, незрозумілим і чужим, вже зовсім скоро стане звичкою

Перший у світі фільм братів Люм'єр викликав у глядачів паніку, бо ніхто не був готовий до «живого» зображення потяга, що прибуває. Подібне 50-секундне відео зараз може зняти на телефон будь-яка людина, а свого часу цей фільм увійшов до списку «найстрашніших сцен кінематографу». Люди старшого віку вважали, що їх вдарить струмом, якщо вони доторкнуться до першого телефону Белла, або що в разі несправності їхні розмови оприлюдняться. Телебачення, комп’ютер, автомобіль, побутові гаджети — впровадження всіх інновацій у різні часи проходило період адаптації в суспільстві. Без різноманітного опору не обходилося. Те, що спочатку не приймали і навіть побоювалися, згодом стало елементом повсякденності. Те, що зараз нам здається малоймовірним, незрозумілим і чужим, вже зовсім скоро стане звичкою.

Відео дня

Україна стала першою країною в світі, що прирівняла електронні паспорти до паперових і ID-карток. У нас найшвидша реєстрація бізнесу онлайн, з’явилися водійські права в смартфоні — цифровізація стрімко пронизує всі сфери життя українців. Щоб вони почали сприймати її як даність, важливо подолати стереотипи, спростувати міфи і побудувати довіру.

Інструменти — революційні, комунікація — еволюційна

Розвиток інфраструктури, системний менеджмент у кожному регіоні, швидкісний інтернет по всій країні, смартфони і комп’ютери — це фундамент. Чим швидше він буде закладений, тим швидше проходитиме цифрова трансформація країни. Але є ще один ключовий компонент — побудова правильної комунікації. І якщо впровадження технологічних інструментів має бути революційним, то комунікація — еволюційною.

У цьому контексті важливо, наскільки правильно люди розуміють суть процесу цифровізації. Інноваційність як така не є психологічним стимулом для переходу в «цифру» для переважної більшості українців. Що важливо людям? Як конкретний інструмент, інновація допоможе їм, спростити їхні щоденні клопоти, на які в офлайні вони можуть витрачати години або дні. Зареєструвати новонародженого онлайн замість ходіння десятками кабінетів; оплатити рахунки через телефон замість черги в банк, отримати довідку без хабаря чиновнику. Показувати конкретні історії конкретних людей у конкретних побутових ситуаціях, порівнювати і пояснювати, як це спрощує їхнє життя — ось на чому потрібно робити акцент у комунікації з суспільством. Тоді цифровізація є добровільною, а не примусовою.

Важливо враховувати і ментальні особливості українців, консерватизм і загальну низьку довіру до влади. За час незалежності країни було не так багато проривних реформ, а отже, вірити на слово навіть за очевидних переваг поспішають не всі. Державі по крупинках потрібно завойовувати довіру, демонструючи успішні кейси. Чим більше буде подібних перемог, які кожна людина зможе відчути на собі, — тим вищим буде рівень довіри. Якщо говорити про ініціативи, що утворюють народну довіру, то ліквідація мільярдних скруток істотно програє скасуванню настирливих довідок. Скрутки — десь далеко від простих людей. За опитуваннями, люди не розуміють, як їхнє життя поліпшується завдяки «зекономленим мільярдам». А з довідками має справу кожен, постійно.

Страхи можна подолати за рахунок досвіду, регулярно стикаючись зі стресовою ситуацією

Боротьба зі страхами і стереотипами

«Нас чипують», «на мене візьмуть кредит», «це небезпечно», «всі мої дані будуть в інтернеті» — деякі аргументи, якими частина людей пояснює «зло» цифровізації. Причина, з якої вони вірять у це, криється в психології людини. Будь-що нове для нашої нервової системи — це стрес, і він сприймається агресивно. Адже для мозку все нове дорівнює невідомому, а невідомість — один з основних страхів людини, разом зі страхом смерті і страхом бути вигнаним з групи.

Ці страхи можна подолати за рахунок досвіду, регулярно стикаючись зі стресовою ситуацією. Те ж саме стосується і використання цифрових послуг. Наприклад, замість того, щоб пред’являти паперовий паспорт, отримуючи посилку, можна спробувати кілька разів пред’явити документи Дiї або оплатити комунальні не в банку, простоявши у черзі до каси, а через мобільний застосунок. Пробуючи альтернативи на регулярній основі, ми набуваємо позитивний досвід їх використання, адже ми точно розуміємо, що зареєструвати дитину або сплатити штраф у кілька кліків на смартфоні набагато легше і швидше. Чим більше такий досвід накопичується і закріплюється, тим швидше відбувається психологічна адаптація до переходу на цифрові продукти. І хоча спочатку людина пройде стадії опору, ігнорування, відмови сприймати нові технології, врешті вона все одно спробує та зрозуміє, що це багато в чому полегшує їй життя.

Роль відіграє і вік. Чим молодша аудиторія, тим швидше і легше вона адаптується до змін. Основний акцент у комунікації потрібно робити на людей старше 40 років — для того, щоб допомогти їм адаптуватися до тих змін, які спочатку сприймаються як загроза.

Звертаючись до досвіду Естонії, процес цифровізації державних послуг там триває понад 15 років. Зараз 96% податкових декларацій подається онлайн, і щоб досягнути такого результату вони поступово, але системно розповідали про всі плюси і мінуси кожного способу подання декларації і як цифрова альтернатива може вирішити їхні «болі». Те ж саме стосується й інших послуг. Україна ж за півтора року зробила потужний ривок, і щодня набирає обертів.

Діджиталізуйся і будь успішним

Зміни не відбуваються миттєво, будь-яка система має розвиватися послідовно, і впровадження будь-якого рішення не означає миттєвої відмови від існуючих. Тому важливо:

— розуміти кожну окремо взяту людину з соціуму, «болі» молодих і труднощі, з якими стикаються люди старшого віку, що говорять у селах і що важливо в місті.

— пам'ятати про вибір і про альтернативи. Цифровізація в Україні впроваджується м’яким, демократичним шляхом, і у людей з’являється додаткова опція вибору. Тепер можна користуватися як паперовими документами, так і цифровими.

— працювати з міфами і стереотипами, пропонуючи повні і зрозумілі факти. Крокувати повільно, але впевнено, використовуючи близькі людям точки взаємодії — лідери думки, соцмережі, телебачення або медіа.

Можна скільки завгодно опиратися на всесвітню цифровізацію, але це буде змарнований час. Вона настає незалежно від чиїхось бажань. Потрібно швидше приймати неминуче, адаптуватися до нової реальності і використовувати переваги діджиталу з користю. Цифровий світ — це не світ майбутнього, це наша нова реальність.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Погляди
Дайджест авторських поглядів щодо найбільш гострих питань
Щовівторка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X