Відчутні змісти міста

4 коментувати
Київ - місто з такою кількістю всього, що вичленувати головне просто неможливо

Київ - місто з такою кількістю всього, що вичленувати головне просто неможливо

"Будь багатшим", "сиди тихо" або "бери участь" - різні мегаполіси надсилають різні сигнали своїм мешканцям і світу. Що диктують українські?

Певний час тому мені потрапила на очі замітка Пола Грема, американського підприємця та письменника, одного з найвизначніших діячів IT-індустрії. Ідея його тексту — сучасні міста надсилають цілком відчутні сигнали, багато в чому програмують поведінку жителів і приїжджих. Грем міркує про те, як місце проживання може серйозно допомогти або, навпаки, перешкодити розвитку таланту людини. Згадати хоча б канонічний приклад із Флоренцією XV століття, яка стала столицею мистецтв тодішнього світу. Бути живописцем наприкінці Середньовіччя і не жити у Флоренції означало добровільно приректи себе на серйозні кар'єрні труднощі.

Сигнали у США відрізняються відчутно. Нью-Йорк, наприклад, диктує: будь багатшим. Велике яблуко легко вразити нулями і значком долара, навіть якщо всі вони спадкові або виграні в лотерею. Зовсім інша справа в Кремнієвій долині, яка прилягає до Сан-Франциско. Ця найбільш інноваційна місцевість у світі цінує розум, але головний надісланий нею сигнал: будь могутнім. Не дуже важливо, скільки у тебе мільйонів, якщо ти не впливаєш на цей світ. Тому Кремнієва долина обожнює тих, хто володіє інформацією. А власне Сан-Франциско каже: живи краще. Лос-Анджелес: будь знаменитим.

Париж, на думку Грема, який там пожив, — єдине місто, де люди щиро цікавляться мистецтвом, і його посил — дій стильно. Лондон традиційний: будь аристократичним.

Київ надсилає чіткий сигнал: "Ти не можеш лишатися осторонь" 

Москву часто лають. Можливо, це пов'язано з тим, що власне посил російської столиці, як мені здається, провокує конфлікт: не будь останнім. Мова не про те, щоб стати першим і кращим, головне — не гірше від інших. Тому в Москві важливо домінувати хоч над кимось, що і спричиняє найчастіше нездорову атмосферу. А ось Мінськ, навпаки, каже: очікуй.

Переберемося до України. За останні 10 років мені довелося побувати в усіх обласних центрах країни, крім Луганська та Донецька. Звісно, до фундаментального аналізу далеко, але можу припустити, як звучать деякі українські міста. Або, можливо, спробувати надати відправну точку для роздумів в цьому плані.

Наприклад, Дніпропетровськ та Харків, по‑моєму, своїми сигналами схожі. "Не будь слабким", — кажуть ці промислові мегаполіси. Одеса останніми роками старанно культивує образ іронічного єврейського містечка. Дотепні кав'ярні незмінно підкреслюють домашній затишок, а анекдоти з навмисними "такі" та "шо" все не виходять з моди. Схоже, головний одеський сигнал: не будь занадто серйозним.

Львів давно перетворився на найпродуманіше туристичне місто країни, багато в чому завдяки уважному ставленню до артефактів та усілякому підкресленню власного західного вектора — як в історії, так і в сьогоденні. Сучасний Львів — це "будь європейським".

Знелюднені Донецьк і Луганськ, за відгуками, пропонують: сиди тихо. А ось з іншими українськими містами все непросто. Чимало великих населених пунктів так і не виробили власної ідентичності, свого обличчя.

У Чернівцях є університет, а в Житомирі — Музей космонавтики, в Чернігові безліч церков, а в Полтаві — Кругла площа і катакомби. Але який сигнал надсилають ці міста і чи можна його вичленувати в загальному українському багатоголоссі? Не впевнений.

Що ж Київ? Попри різноманіття занять і темпераментів, як мені здається, за останні півтора роки сигнал цього міста чітко оформився у "бери участь". Мова не про те, що Київ диктує своїм жителям необхідність бути активістом, волонтером або ще якось втручатися в суспільне життя. Ні. Місто посилає чіткий сигнал: "Ти не можеш лишатися осторонь". Хату з краю, диван перед телевізором і спробу тихо пересидіти своє життя в нинішньому Києві можуть вважати чимось незграбним і навіть ганебним. Збирай гроші на благодійність, дискутуй у коментарях або просто поливай владу брудом в балачках з друзями. Головне — не будь байдужим.

Варто відзначити, що "бери участь" — це, звісно, добрий сигнал, але про Київ він нічого доладно не говорить. Якщо бренд Одеси і Львова будується на ідентичності: гуморі, морській тематиці, єврейській їжі або історії, то Київ — наче місто без минулого. Або навпаки, місто з такою кількістю всього, що вичленувати головне просто неможливо. Тому і б'ються фахівці над створенням іміджу української столиці, то повертаючись до вишиванок і Київської Русі, то відкидаючи всі традиції на догоду "креативному майбуттю".

Ось і виходить, що сигнали українських міст поки слабкі та несміливі. Але тільки в наших силах зробити так, щоб ці голоси стали чистими, сильними та надихали нас самих бути успішними, багатими та небайдужими.

 

Колонку надруковано в журналі Новое время від 2 жовтня 2015 року

Повне републікування тексту заборонене

Більше думок тут 


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.
ПІДПИШІТЬСЯ НА РОЗСИЛКУ ПОГЛЯДIВ   Погляди   ТА ЧИТАЙТЕ ТЕКСТИ ОБРАНИХ АВТОРІВ КОЖНОГО ВЕЧОРА О 21:00
     

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.