Крок до спрощення логістичних послуг. Що змінюється в Україні

18 лютого, 17:08

Чимало світових компаній розглядають Україну як дуже перспективний мультимодальний хаб, чим, безперечно, потрібно скористатися

19 грудня минулого року в Україні набув чинності Закон Про мультимодальні перевезення — один з найбільш очікуваних бізнесом нормативних актів. Необхідність ухвалення якого обґрунтовується, зокрема, виконанням нашою державою Угоди про асоціацію з Європейським Союзом.

Відео дня

Актуальність як законодавчого, так й інфраструктурного врегулювання питання мультимодальних перевезень стала особливо помітною після всім відомих подій 2014-го року, коли розпочався військовий конфлікт із Росією. До того часу нашими основними торговими партнерами були країни СНД. Майже вся інфраструктура, що залишилася в Україні після Радянського Союзу, була спрямована саме на роботу з ринками країн —учасниць СНД. Основна частина вантажу перевозилася універсальними рухомими складами, такими як напіввагони, криті вагони тощо. Після 2014 року почали відбуватися кардинальні зміни у торговельних відносинах нашої держави — на провідні місця вийшли країни ЄС та Азії, для яких стандартом логістики є контейнер і контейнерні перевезення. Середній рівень контейнеризації всіх вантажопотоків у ЄС приблизно 45%, Азії - 60%.

Варто, відмітити, що поява контейнерів у 60-х роках минулого століття зробила справжню революцію у сфері транспорту. Завдяки цьому винаходу стало можливим перевозити вантажі по всьому світу, морським, повітряним, залізничним, автомобільним чи водним транспортом не пошкоджуючи їх. У цьому контексті мультимодальні перевезення, які передбачають перевезення вантажів декількома видами транспорту, змогли вийти на провідні ролі. Нині обсяги мультимодальних перевезень у світі щороку динамічно зростають. Так середньорічне зростання обсягів контейнерних мультимодальних перевезень у світі перевищує 6%, при цьому понад 55% світового обсягу сухих вантажів транспортується в контейнерах. Багато європейських країн зосереджує свою увагу на питаннях розвитку мультимодальних перевезень вантажів, яке відбувається особливо швидкими темпами.

Тому, на сьогодні одним із найважливіших елементів прогресу світової торгівлі є розвиток інфраструктури контейнерних перевезень.

Зараз транспортна система України має низький рівень розвитку транспортно-логістичної інфраструктури для забезпечення належного обсягу мультимодальних перевезень, що знижує її конкурентоспроможність та гальмує вихід української продукції на світовий ринок. Сфера мультимодальних перевезень з використанням контейнерів в Україні перебуває на початковому етапі розвитку, а обсяг таких перевезень не перевищує 2,5% на рік. За цим показником Україна відстає від держав — членів ЄС та інших розвинених держав світу у 20−30 разів і перебуває за рейтингом конкурентоспроможності на 85-му місці у світі, а за індексом логістичної ефективності - входить до 60-ки.

Активний розвиток інфраструктури мультимодального транспорту має великий потенціал

Високі витрати на транспортування становлять близько 40% загальної вартості продукції. Для порівняння, приблизно такий рівень контейнерних перевезень спостерігався у наших сусідів по колишньому соцтабору — Польщі, Латвії та Румунії ще у 90-ті роки.

За весь період державної незалежності українська влада не спромоглася здійснити кроки щодо переорієнтації економіки України на співпрацю з країнами ЄС у сфері мультимодальних перевезень та інтегрувати нашу державу у світову систему таких перевезень, яка розширюється стрімкими темпами та визначає сучасну логістику.

На жаль, поки Україна не може повною мірою використовувати фактор свого вигідного географічного положення у логістиці, оскільки фактично залізнична та портова інфраструктури, які є важливими ланцюгами у мультимодальних перевезеннях, все ще перебувають у застарілому стані. Незважаючи на ці проблеми, на сьогодні за обсягом перевезень у тонно-кілометрах Укрзалізниця обганяє решту видів транспорту. Розгалуженість мережі залізничних колій дозволяє пов’язувати наші морські порти, які зараз є недовантаженими та легко можуть збільшити перевалку вантажів. Така ситуація відкриває хороші можливості у розвитку мультимодальних маршрутів. Зважаючи на це, чимало світових компаній розглядають Україну як дуже перспективний мультимодальний хаб, чим, безперечно, потрібно скористатися. Тому масштабне оновлення і розвиток залізничної інфраструктуру у сполученні з морськими портами є одним з основних завдань на найближчі роки.

Лише у 2021 році, задля комплексного розв’язання проблем розвитку та вдосконалення мультимодальних перевезень, визначення їхніх правових та організаційні засад, Верховною Радою України нарешті був ухвалений відповідний законопроєкт. Цим нормативно-правовим актом, зокрема, запроваджено поняття мультимодального перевезення вантажів, мультимодального терміналу, документа мультимодального перевезення, оператора та замовника мультимодального перевезення, визначення договору мультимодального перевезення, його істотних умов.

Крім того, законом закріплено право учасників мультимодальних перевезень здійснювати перевезення вантажу на підставі укладення єдиного договору щодо всіх етапів перевезення незалежно від зміни видів транспорту та здійснювати перевезення вантажу за одним перевізним документом, щодо якого сторони досягли згоди. Це знижує бюрократію, адже раніше перевізник разом з обов’язком доставити вантаж у пункт призначення набував ще й прав представника вантажовідправника і на підставі цього потім укладав від імені вантажовідправника договір із іншим перевізником. Таким чином кожний наступний перевізник, вступаючи у зобов’язання з попереднім перевізником, ставав представником вантажовідправника.

Також передбачається, що під час надання послуги з мультимодального перевезення вантажів відповідальність оператора мультимодального перевезення за вантаж перед замовником послуги охоплює період з моменту прийняття ним вантажу до мультимодального перевезення та до моменту видачі вантажу. Раніше відповідальність перед вантажовідправником несли декілька перевізників (кожен окремо на своєму етапі перевезення).

Тепер, з ухваленням Закону, для отримання відшкодування за втрачений (пошкоджений) вантаж замовнику послуги не потрібно встановлювати на якому етапі сталися пошкодження чи втрата вантажу або хто із перевізників не виконав зобов’язання щодо вчасного його доставлення, що не завжди було можливо здійснити раніше.

Реалізація закону дасть змогу зменшити обсяги використання автомобільного транспорту шляхом переорієнтації значної частини перевезень, які здійснюються автотранспортом (довгі відрізки маршруту перевезення), на використання більш екологічно чистих видів транспорту, що створить передумови для зміцнення та збереження здоров’я населення, зниження рівня забруднення атмосферного повітря, а також — збереже наші автошляхи від руйнувань.

Розвиток мультимодальних перевезень дасть змогу значно збільшити обсяги перевезень вантажів територією України за участю національних транспортних компаній, сприяючи підвищенню конкурентоспроможності країни на світовому ринку транспортних послуг, розвитку мережі наявних транспортних коридорів, інтеграції транспортної інфраструктури України у світову транспортну систему.

Активний розвиток інфраструктури мультимодального транспорту має великий потенціал для створення додаткового стійкого зростання ВВП України, адже для використання різних видів перевезення необхідно залучати ще й додаткові ресурси — склади, перевантажувальні термінали, проходити митний контроль, оскільки вантажі перетинають державні кордони. На цьому шляху виникають супутні послуги: перепакування, зміна тари, зміна виду транспорту тощо. Така ситуація сприятиме зростанню кількості нових робочих місць у сфері мультимодальних перевезень, суміжних галузях та логістиці загалом.

Приєднуйтесь до нашого тeлеграм-каналу Мнения НВ

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X