Україна унікальна. Як про це розповідати за кордоном?

16 грудня 2021, 15:03

Що Україна має зробити для того, щоб саме наша культура стала темою для обговорень у інших країнах?

Популяризація української культури в світі — тривалий і непростий процес. Тим більше, що він має бути безперервним, інакше спостерігач втратить зацікавленість. Українська культура має регулярно з’являтися в закордонному інфополі. Про неї мають читати в газетах, її мають обговорювати в соцмережах, вона має бути на ТБ.

Відео дня

Країни, які розуміють важливість впливу культури, вже давно роблять ставку на її популяризацію. І, що важливо, не лише на власного глядача, а й на закордонного. Це можливість транслювати свої сенси, прагнення, ідеали, робити рекламу своїй країні, своєму стилю життя. Ми дивимося французькі комедії та бразильські серіали, читаємо італійські детективи, слухаємо американську музику, танцюємо латино-американські танці, захоплюємося східними єдиноборствами.

Все це — частки інших культур, що проникають у наше життя й іноді залишаються в ньому надовго чи навіть назавжди. Що Україна має зробити для того, щоб саме наша культура стала темою для обговорень у інших країнах? Давайте розбиратися разом.

Результати року для бюджету

Звісно, стати затребуваними у світі неможливо за рік чи два. Але навіть карантинний 2021-й видався доволі плідним. Пройшли Дні українського кіно в Брюсселі, Гельсінкі, Італіії, Буенос-Айресі, ми були представлені на виставках Експо-2020 в Дубаї, Венеційському Б'єналє, посіли п’яте місце на Євробаченні. Все це — кроки до визнання України на міжнародному рівні, може й повільні, але правильні.

Зацікавленість з-за кордону приносить країні багато плюсів: це і численні копродукції, і інвестиції в туризм, креативні індустрії. Серед прикладів і перший серіал Netflix, що майже повністю знімався в Києві і зростання вдесятеро (!) кількості туристів в Україну з Перської затоки тощо. Все це, крім реального економічного зростання, дає не аби який рекламний ефект. Наше завдання — зберегти ці темпи. Зробити так, щоб іноземні продюсери рекламували українську гостинність, наші чудові локації для зйомок та професійність персоналу своїм колегам.

Зацікавленість з-за кордону приносить країні багато плюсів

А інфраструктура навкруги туристичних магнітів дозволяла бути впевненим — туристи повернуться сюди, та ще й розкажуть про Україну своїм друзям. Але, знов таки, ми маємо розповідати про унікальність нашої країни за кордоном.

Приклади для натхнення

Давайте подивимось, як в цьому аспекті працює США. Напрацювавши якісний процес створення кінематографу, через нього транслюють власні наративи та сенси. Всесвіт супергероїв з коміксів знайшов мільярдну аудиторію. Саме американський Оскар — є найбажанішою премію для акторів, сценаристів, режисерів. Саме американські фільми збирають найбільші боксофіси. І, зокрема, через кінематограф США просуває власну культуру, стиль життя, історію. Це дієвий шлях популяризації культури. Вони роблять її масовою і зрозумілою для більшості.

Чи багато з вас знало про існування гри В кальмара, доки не з’явився південнокорейський серіал Гра в кальмара? Здавалося б, цей проект спрямований на азіатську аудиторію, якій більш зрозуміла й ментальність героїв, й специфіка їхнього життя. Тим не менше, через глибоку драму головних героїв та шоу з елементами ігор ми бачимо, що серіал став цікавим, універсальним.

Кожен з нас має підтримувати українську культуру

Кому лобіювати українську культуру, як не українцям. Ніхто краще нас не розуміє її багатства. Її витоків і різноманітності. Її фантастичної краси. Але для того, щоб українці промотували свою культуру, ми маємо для початку підвищити їхню залученість. Щоб відвідування виставок, музеїв і театрів стало частиною повсякденного життя. Щоб українські книги стояли на полицях і читалися, а у плейлистах були українські виконавці. Спочатку українське має стати модним всередині країни. Без цього ніяк.

І тут знову ж таки хочеться згадати про державно-приватне партнерство. Чи поїдуть туристи по дорогах Великого будівництва до об'єктів Великої реставрації, якщо там не буде інфраструктури? Поїдуть. Але поїхали б у рази в більшій кількості, якщо були б готелі, ресторани, англомовні (і не тільки) гіди, офіціанти, сфера розваг. Бо всі вони не є виключно завданням держави. Це — також робота бізнесу. Малого, середнього та великого. Але безумовно, держава має сприяти створенню умов для цього. Якщо бізнес зможе створити навколо туристичного магніту приємну, комфортну атмосферу, він сам стане частиною цього магніту. Який приваблює та притягує українців та гостей з інших держав. Так, для бізнесу теж має бути модним просувати українську культуру.

Культура-22

Підвищення бюджету на культуру, креативні індустрії та інформполітику в 2022-му році в півтора рази — це не перемога, але вже визнання вагомості сфери. Адже чим більше коштів, тим більше запланованих ініціатив, тим більше реалізованих проектів, тобто — більші надходження в бюджет. Велика Реставрація, трансформація центрів культури, гранти для Українського інституту книги та Українського культурного фонду. Все це — прекрасні приклади зміцнення нашої культури. Тож, масштабуємося. Але для забезпечення сталого розвитку сектору, потрібен зворотній зв’язок і допомога регіонів, підтримка і усвідомлення важливості культури серед населення. І непогано б було, якби щорічне зростання бюджету на культуру стало традицією.

Якщо ми…

Ми наразі живемо в непростий період. Гібридна війна з РФ, мільярди нафто-газових рублів, що викидаються на пропаганду, підкуп ЗМІ, просування бренду «миротворців», спроби привласнити собі нашу — українську — історію, наші досягнення. З усім цим одночасно складно боротися. Але саме це може об'єднати нас. Якщо ми за допомоги критичного мислення будемо відрізняти правду від брехні. Якщо ми будемо знати власну історію та культуру. Якщо ми зрозуміємо, що унікальність нашої нації в консолідованості і розумінні національної ідентичності. Ми станемо сильними і недосяжними для маніпуляцій.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Показати ще новини
Радіо НВ
X