Пандемія для українських виробників: крах чи чарівний пендель?

24 грудня 2020, 15:54

В Україні існує велика кількість виробників, які, без перебільшення, «розривають» своїми товарами світові маркетплейси

Для бізнесу пандемія стала надвипробуванням, умовним природнім відбором у форматі «виживе найсильніший, найадаптивніший, найкретивніший». Згідно з опитуванням Європейської бізнес асоціації, третина представників малого та середнього бізнесу мають 50−75% дефіциту доходів. Ще 44% підприємців відповіли, що зазнали до 50% втрат. А 7% малого та середнього бізнесу (МСБ) взагалі на порозі закриття. Такі цифри стали ніби як логічним результатом того, що відбувається зараз. Бізнес потрапив у засідки невизначеності: намагаючись стабілізувати ситуацію у країні, уряд постійно змінює правила та норми, тому планування, як і відновлення клієнтських потоків, лишається для підприємців невирішеною задачею. За словами самих представників МСБ, розвивати чи навіть просто зберегти свій бізнес в умовах, коли неможливо передбачити тривалість карантину і зміни у поведінці споживачів, коли паралізуються канали збуту та зриваються терміни поставок, практично неможливо. Поза усіма карантинними обмеженнями, з’являються чималі додаткові витрати, які бізнес відтепер виділяє на засоби індивідуального захисту та забезпечення низки санітарних вимог.

Відео дня

Більше того, український споживач після завершення весняного локдауну змінився. Він тепер не так активно витрачає кошти, купує переважно речі найбільшої необхідності, економить і, навчений досвідом попередніх криз, більше відкладає на «чорний день». Опитування в Україні показали, що цьогоріч понад третина українців планує зекономити на новорічних подарунках і витратити значно меншу суму, ніж торік. Водночас 16% наших співвітчизників не планують купувати подарунки взагалі.

2020-ий однозначно увійде в історію як рік бізнесової адаптивності

З іншого боку, як український, так і світовий малий і середній бізнес показали дива виживання та гнучкості. 2020-ий рік однозначно увійде в історію як рік бізнесової адаптивності. Те, з якою швидкістю та в яких варіаціях український МСБ підлаштовувався під обмеження та нові вимоги, просто вражає. Починаючи від онлайн-супермаркетів, доставки фермерських продуктів жителям великих міст (вітамінні бокси) і закінчуючи ситуативним кейсом запуску нового бізнесу з ковідним бекграундом — створення сервісу для замовлення дезінфекції будь-яких поверхонь та приміщень та виготовлення автоматизованих рамок-дезінфекторів.

Повний перехід онлайн, нові формати взаємодії з українським покупцем, безконтактна доставка — українські підприємці виборюють місце під сонцем і стараються врятувати свій бренд та команду. І є один дуже ефективний інструмент, який в Україні, на жаль, поки використовують не на повну. Йдеться про експорт товарів українських виробників — без посередників, напряму іноземному споживачу, завдяки розміщенню вашої продукції на відомих онлайн-платформах.

Темпи росту e-commerce за останні кілька років вражають. За оцінками експертів у 2019 році онлайн-продажі в усьому світі склали $3,53 трлн. Прогнозується, що у 2023 році цей показник збільшиться майже вдвічі. І не секрет, що пандемія стала причиною ще більшого зростання обсягів онлайн-шопінгу. Amazon, наприклад, зазначає, що цьогорічний сезон розпродажів став найуспішнішим за всю історію існування майданчика. У короткий період із Чорної п’ятниці (27 листопада) до Кіберпонеділка (30 листопада) продажі незалежних компаній на Amazon перевищили $4,8 млрд глобально. Цей показник зріс на 60% у порівняння з минулим роком. Саме на платформі Amazon 71 тисячі онлайн-торговців — представникам МСБ — у цей гарячий сезон вдалося продати товарів на понад $100 тис. (кожному!). А експерти з Волл-стріт підрахували, що Amazon стане одним із рекордсменів цьогорічного зимового святкового сезону: біля 42 центів від кожного долара, витраченого американцями під час розпродажів, будуть витрачені саме на цьому маркетплейсі.

Українська електронна комерція теж зростає: у минулому році частка онлайн-продажів збільшилася на 17% (порівняно з 2018 роком) та склала $2,9 млн. Тобто продавати і купувати в межах країни ми навчилися швидко. Наступний важливий етап — розпочати масштабно екcпортувати українські товари у сегменті B2C.

За підрахунками Укрпошти, станом на сьогодні в нашій країні - понад 25 тис. дрібних експортерів. Але ми впевнені, що ця цифра може бути набагато більшою. І питання тут не в тому, щоб переконати українських виробників продавати власні товари за кордон, а скоріше — показати і навчити, як це робити. І, може, пандемія у цьому випадку стане тим чарівним пенделем, який пришвидшить процес і посилить бажання українських виробників виходити на міжнародні ринки. Бо українські товари однозначно варті того.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Однозначно існує низка важливих проблем, вирішення яких допомогло б українському МСБ швидше розвиватися і виходити на міжнародні ринки збуту. Це непрості питання (як, наприклад, спрощення податкових умов та регуляторних вимог, питання крос-бордер оплати товарів), які потребують законодавчого врегулювання та додаткових міжнародних домовленостей. А от щоб допомогти українським експортерам-початківцям подолати бар'єр невпевненості, брак знань та страх перед міжнародними логістичними процесами, всі особливості зібрано у довіднику з рекомендаціями «E-export: як розпочати бізнес з України: юридичні, податкові та митні аспекти». У жовтні також запущена серія безкоштовних освітніх роликів про можливості торгівлі на міжнародних інтернет-майданчиках: Amazon, ETSY, Shopify та eBay, де експортери коротко розказують про відкриття нового магазину на світових майданчиках інтернет торгівлі.

Спілкуючись безпосередньо із українськими виробниками, часто зіштовхуємося з невпевненістю, щось у стилі «Чи можна зацікавити примхливого іноземного клієнта українськими товарами?» Відповідь очевидна: так, можна, і експортери вже успішно це роблять. В Україні існує велика кількість виробників, які, без перебільшення, «розривають» своїми товарами світові маркетплейси. Наприклад, на ETSY — відомій онлайн-платформі для хендмейдерів з усього світу — представлені тисячі українських підприємців, які виставляють понад мільйон одиниць виробів. Іноземні покупці вже давно підкорені, наприклад, дерев’яними 3D-конструкторами українського бренду Ugears, рюкзаками з LED-екранами, які виготовляють Pix Bags, одягом зі штучного хутра від Lookhunter та унікальними товарами тисяч інших торговців.

Місця на маркетплейсах вистачить всім, і з кожним роком його стає лише більше. За оцінками експертів у 2019 році відсоток продажів в інтернеті склав 14,1%, а в 2023 році цифра може сягнути 22%. І українським виробникам однозначно є що запропонувати світу. Перспективи — величезні. Сьогодні ви продаєте 20 капелюшків на місяць для українського покупця в Інстаграмі. А завтра — ваш товар купує відомий китайський блогер із провінції Сичуань і до ваших капелюшків прикута увага вже 87 млн потенційних клієнтів. Тож чому не стати ще однією українською бізнес-легендою і не використати пендель пандемії як силу інерції для руху вперед?

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Показати ще новини
Радіо NV
X