Скандальні реконструкції Хрещатика й Майдану

31 серпня 2021, 10:45

Схоже, от-от почнеться капремонт Хрещатику й Майдану Незалежності. Давайте пригадаємо, чому ремонти та реконструкції головних площі та вулиці країни майже завжди проходять зі скандалами?

Вважається, що нашій головній вулиці 224 роки — перша згадка про неї датується 1797 роком, коли до Києва з міста Дубна перевели контрактовий ярмарок. Після цього вулиця стала зручним діловим центром, що об'єднував Верхнє місто, Поділ та Печерськ, та почала швидко забудовуватись. У 1805 році на місті сучасної будівлі Українського дому побудували перший в місті дерев’яний театр, внаслідок чого вулицю стали називати Театральною.

Відео дня

Офіційну назву Хрещатик вулиця отримала у 1869 році, а через 7 років на ній побудували будинок міської думи, через що вона також отримала статус міського адміністративного центру. Поступово на Хрещатику з’явилися пошта, перша в місті телефонна станція, біржа, трамвайні лінії та встановили ліхтарі. З часом на лінії вулиці сформувалися три площі, Європейська, Думська і Бессарабська.

Під час Другої світової війни та окупації Києва Хрещатик та прилеглі квартали було знищено майже повністю — не лише військами ворога, а й співробітниками НКВС, які восени 1941 року підірвали частину будівель, що призвело не лише до вибухів, а й до масштабної пожежі.

Перша реконструкція Майдану років незалежності взагалі стала драматичною подією

Відновлювальні роботи почалися у 1943, був навіть проведений архітектурний конкурс, у якому (доволі передбачувано) перемогла концепція «сталінського ампіру». За кілька років фундаментальної забудови Хрещатик отримав приблизно той вигляд, який ми звикли бачити. Наступні реконструкції відбувалися вже за часів Незалежності.

Першу реконструкцію Хрещатику у незалежній Україні започаткував тодішній мер міста, Олександр Омельченко, у 1998 році. Проектував її інститут Київпроект, будував Київміськбуд, а коштувала велика реконструкція (судячи з тогочасних заяв мерії) біля $14 мільйонів доларів. На Хрещатику повністю міняли комунікації, теплові- й електромережі, ремонтували старе та встановлювали нове освітлення, відновлювали колектори та вкладали тисячі кубометрів бетону, щебню, ФЕМів й асфальту. Олександр Омельченко заявляв, що у найближчі 25 років після цієї реконструкції на Хрещатику не треба буде навіть «цвяха забити». Найскандальнішим питанням тієї реконструкції стала тротуарна плитка — вона була дорога й слизька, і взимку люди на Хрещатику регулярно падали й забивалися. Крім того, плитку поклали чи то без врахування коефіцієнтів температурного розширення, чи то не до кінця висушену і вже за рік вона почала трощитися сама по собі.

Перша реконструкція Майдану років незалежності взагалі стала драматичною подією. Її екстрений початок був обумовлений не нагальною потребою у ремонті, а намаганням припинити другий український Майдан, акцію Україна без Кучми. Акція з наметами, спричинена обуренням через вбивство журналіста Георгія Гонгадзе, почалася 15 грудня 2000 року, а вже 27 грудня влада почала реконструювати Майдан, не даючи протестувальникам згуртуватися на площі. Затвердженого проекту реконструкції ніхто не бачив (що не дивно, з огляду на обставини її початку), головним архітектором реконструкцїї був Сергій Бабушкін. У результаті, ансамбль Майдану Незалежності, який розбиває площу на багато маленьких клаптиків скляними куполами та позолоченими бароковими скульптурами, регулярно потрапляє до хіт-парадів найгірших будівель столиці.

А справжньою «вишенькою на торті» цих двох реконструкцій стали величезні «підземні паркінги» під Хрещатиком та Майданом — Глобус та Метроград. Які у проекті мали стати зручним місцем для паркування киян у центрі міста, а стали звичайнісінькими приватними ТРЦ. Кажуть, саме рішення віддати майбутні паркінги приватним забудовникам і дозволило владі швидко почати реконструкцію Майдану, аби перешкодити протестувальникам України без Кучми.

Так Майдан та Хрещатик набули вигляду, який ми бачимо зараз. Про реконструкції 2005 та 2014 років, намагання повернути паркінги під центральною вулицею міста та головне про нову реконструкцію, яка має от-от розпочатися, — у другій частині цього матеріалу наступного тижня.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Погляди
Дайджест авторських поглядів щодо найбільш гострих питань
Щовівторка

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X