Що чекає на бізнес у 2022 році
Погляд із позиції торгово-промислової компанії, що працює у В2В
Світової кризи, викликаної масштабним зростанням витрат, видатків, руйнуванням логістичних ланцюжків, схоже, не буде. Бізнес пристосовується.
У жовтні, на піку зростання цін на сировину та компоненти, були ризики, що наявні бізнес моделі не впораються з таким стрибком цін. Нам, у В2 В, здавалося, що ось-ось почнеться неконтрольована реакція скорочення, згортання виробництва з неминучою хвилею банкрутств, що ринки можуть зупинитися. Але, мабуть, у США та Європі буде просто рекордна за останні 40−50 років інфляція. Рекордна для них, ми ж у 90-х бачили і чотиризначну інфляцію.
У грудні виробнича інфляція призупинила зростання, залишаючись на рівні жовтня-листопада. Ціни (рік до року) на основні компоненти виробленої нами продукції зросли на 50−100%. Оцинкований метал на 80−100%, нержавіюча листова сталь на 55%, скло на 100%, відповідно склопакет на 110−115%, компонент Isocyanat на 80%, різний алюмінієвий профіль на 30−55%, електродвигуни на 50−60%, мідна трубка на 50%,
Але продовжують дорожчати кольорові метали, скло, дерево. У нашому випадку мідь і вироби, де використовується мідь, — різні електрокомпоненти. Так, із нового року вже оголосили про ще один етап подорожчання на 5−10% виробники компресорів. Через перебої з логістикою ми змушені збільшити на 100% залишки комплектувальних на складах. Відповідно, на ці витрати нам потрібно більше робочого капіталу, більше ресурсів. Ми змушені були підняти відпускні ціни на 30−50% на різні види продукції нашого виробництва. У грудні відбулася стабілізація цін, але з можливою тенденцією зростання.
Додаткові ризики для нас цього року здебільшого можуть бути з Китаю
Продовжує лихоманити логістику. Ціни доставки контейнерів із Китаю хоч і знизилися на 10−15% порівняно з жовтневим піком $15 000, але це майже нічого, порівняно зі зростанням рік до року від $3−3 500 за доставку 40-футового контейнера до порту Одеси.
Для логістичних операторів настали найкращі часи в історії. За оцінками Economist, прибуток логістичних компаній може сягнути $200 млрд у 2021 році та $150 млрд у 2022 році, що є неймовірним золотим дном порівняно з сукупною сумою близько $110 млрд за попередні 20 років.
До величезних витрат на логістику додаються ще тривалі затримки. У США порти, що не звикли до таких обсягів трафіку, стикаються з довгими чергами суден, які очікують на розвантаження тижнями. Бракує вантажників, водіїв вантажівок і складських приміщень, через це до 15% світового контейнерного флоту нині стоїть на якорі за межами світових портів.
Реальна черга в американських портах може становити понад 100 кораблів, до ста миль. Кілька днів тому китайський порт Нінбо, четвертий контейнерний порт у світі, оголосив, що із 1 січня 2022 року він збільшить збори за перевалку імпортних й експортних контейнерів на 10%. Після Нінбо ціни можуть підвищити й інші китайські порти. Висока ймовірність, що й у першій половині 2022 року логістика у світовій торгівлі залишиться дорогою.
За всіх цих проблем нам удалося не погіршити коефіцієнт оборотності основних груп комплектувальних.
Драйверами зростання виробничої інфляції є подорожчання електроенергії на 30% і газу на 400−450%. Це вже наклалося на всі витрати.

Додаткові ризики для нас цього року здебільшого можуть бути з Китаю.
— Китайський Новий рік. Цього року 1 лютого, вихідні від 31 січня до 6 лютого. Усе зупиняється, як правило, на три тижні.
— Зимові Олімпійські Ігри в Пекіні 4−20 лютого. Буде зупинено екологічно шкідливі виробництва. Можливі перебої з металом, тканинами, полістиролами.
— COVID-19. Китайська політика «нульової толерантності». Закриваються цілі міста, порти при виявленні кількох десятків заражень. Обмежено міжнародні поїздки. Приїжджі повинні витримувати карантин не менше 14 днів у призначеному готелі. Загалом кількість мешканців материка, що перетинають кордон, скоротилася на 99%.
А як складається ситуація на ваших ринках? Які у кого прогнози?
Текст опубліковано з дозволу автора
Приєднуйтесь до нашому телеграм-каналу Мнения НВ