2022 проти 2021. Прозорі закупівлі стають знову закритими?

11 січня, 18:52

Пропоную ретроспективно подивитися на сферу публічних закупівель в 2021 році та спробувати спрогнозувати подальші зміни в ній

Давайте згадаємо, як змінювалося законодавство в сфері публічних закупівель протягом року.

У 2021 році перші зміни до закону були внесені в червні. Основна частина змін була направлена на створення окремого інституту уповноважених з розгляду скарг у публічних закупівлях. Для забезпечення їх розгляду Антимонопольний комітет України має утворювати Комісії з числа уповноважених. До моменту утворення таких Комісій розгляд скарг продовжуватиме здійснювати постійно діюча адміністративна колегія АМКУ.

Відео дня

Оскільки порядок конкурсного відбору та призначення на посади уповноважених з розгляду скарг, розроблений на виконання закону України «Про Антимонопольний комітет України», заюстований ще на початку травня 2021, а конкурси так і не були оголошені в 2021 році, швидше за все, фінансування на утримання таких комісій АМКУ очікує вже в 2022 році. Зважаючи на це, за умови успішного проведення конкурсів, Комісії з розгляду скарг можуть розпочати свою роботу вже в першому півріччі 2022 року. А от як зміна підходів уплине на практику розгляду скарг та прийняття рішень, будемо аналізувати вже в 2023 році.

Що спонукає законодавця до настільки кардинальних кроків?

Разом із цим до закону були внесенні інші зміни задля удосконалення та уточнення певних норм, а також розв’язання практичних проблем, що виникли під час його застосування. Ці зміни точно не можна вважати ідеологічними або такими, що суттєво змінюють підходи до проведення закупівель. Однак вони є важливими з погляду усунення неоднозначностей та уточнення деяких норм, введених в нову редакцію закону.

Разом із тим не обійшлося і без розширення підстав для застосування переговорної процедури та розширення переліку виключення з-під дії закону. Так, законодавець вирішив, що потрібно надати можливість замовникам здійснювати закупівлі товарів, робіт і послуг, необхідних для забезпечення підготовки та проведення заходів з відзначення 25-ї річниці Конституції України та 30-ї річниці незалежності України, за переговорною процедурою, а закупівлю робіт з будівництва, у тому числі, і супровідні цим роботам послуги, Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м. Києва взагалі поза встановленими Законом правилами.

Аргументи для тимчасового застосування переговорної процедури полягали в необхідності вчасної підготовки для проведення заходів з відзначення Дня Конституції України та Дня незалежності України, мовляв, проведення відкритих торгів займає тривалий час, який може збільшуватися внаслідок оскарження.

Намагання підлаштувати закупівельне законодавство до певних ситуацій буде повторюватися до тих пір, допоки органи влади та місцевого самоврядування не навчаться завчасно планувати заходи, а відповідальні за проведення закупівель — закупівлі для вчасної їх підготовки.

Виведення закупівлі робіт з будівництва Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м. Києва з-під дії Закону, що пояснюється пошуком нових підходів, які дозволяють знайти інвестора та виконавця будівництва в одній особі, здається, м’яко кажучи, дивним. На сьогодні вже існує багата практика різних країн, які реалізовували схожі проєкти. Водночас, я не знаю прикладів країн, які пішли на розширення переліку виключень. Але в будь-якому випадку, ми станемо свідками результатів закупівель робіт з будівництва Великої кільцевої автомобільної дороги навколо м. Києва і вже тоді зможемо дати оцінку застосуванню таких підходів.

Наступні зміни до закону з’явилися вже в липні 2021 року. Стосувалися вони закупівель, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізації та ліквідації спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19) в період дії карантину. Для всіх цих закупівель були встановлені різні порядки закупівлі. Для одних предметів закупівель передбачено затвердження і переліку, і Порядку здійснення закупівель. А для інших — лише, що закупівлі здійснюються в порядку для проведення спрощених процедур. Це спричинило певний хаос, оскільки кожен замовник і аудитор самостійно вирішує, чи є закупівля того чи іншого товару/послуги необхідною для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню COVID-19.

Вересневі зміни стосувались встановлення способу закупівель оригінальних (інноваційних) лікарських засобів, що підлягають закупівлі за договорами керованого доступу. Договір керованого доступу — це механізм закупівлі за бюджетні кошти інноваційних лікарських засобів для лікування важких онкологічних та орфанних захворювань в умовах відсутності в країні таких препаратів. Змінами до закону передбачено, що на такі закупівлі дія закону не розповсюджується, правда поки обмежений період — до 31 грудня 2023 року.

Якщо ви думаєте, що розширення переліку виключень із-під дії закону на цьому припинилося, маю вас розчарувати. У жовтні нові зміни до закону вкотре розширили перелік виключень. На цей раз мова йшла про юридичні послуги, необхідні для представництва інтересів Національного банку України в органах влади іноземних держав. При цьому Нацбанк буде здійснювати такі закупівлі за порядком, який самостійно і розробить. Зручно, правда ж?

У листопаді до товарів та послуг, необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню COVID-19, що закуповуються за спрощеною процедурою, додали роботи та послуги, пов’язані з проєктуванням і встановленням систем постачання медичних газів.

Ну і завершився рік для сфери публічних закупівель прийняттям закону про внесення змін до закону України «Про публічні закупівлі» щодо створення передумов для сталого розвитку та модернізації вітчизняної промисловості або так званої локалізації в публічних закупівлях. Правда, тепер внесені зміни стосуватимуться закупівель, які підпадають під дію положень закону України «Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі», а також положень про державні закупівлі інших міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України. Що означає, що Україна все ж таки дотримується взятих на себе міжнародних зобов’язань. Наберуть чинності ці зміни через шість місяців із дня опублікування. А за цей час мають бути розроблені Порядок підтвердження Уповноваженим органом ступеня локалізації виробництва та Порядок здійснення моніторингу дотримання вимог щодо ступеня локалізації виробництва предметів закупівлі, внесених до переліку товарів, що є предметом закупівлі, з підтвердженим ступенем локалізації виробництва. Тож практику застосування цих змін зможемо проаналізувати вже наприкінці 2022 року.

Отже, в 2021 році, основні зміни були направлені на розширення переліку виключень з-під дії закону. Залишається лише з’ясувати, що насправді спонукає законодавця до настільки кардинальних кроків. Це складні, довготривалі процедури та незручна їх реалізація в електронній системі Прозорро? Чи прозорість та публічність всіх процесів закупівлі змінюється трендами на їх закритість та здійснення закупівель у «зручних» постачальників товару, надавачів послуг та виконавців робіт без дотримання будь-яких правил?

Якщо схилятися до того, що причинами розширення виключень з-під дії закону є складність та довготривалість закупівель, то заради справедливості потрібно сказати, що учасники закупівельного процесу сигналізують про це, то наступного року закон може змінюватися в частині формування підходів. Такі зміни дозволять зменшити рівень навантаження на замовників і зроблять закупівлі більш простими та швидкими, водночас, зберігаючи принципи максимальної економії, ефективності, відкритості та прозорості під час закупівель.

Хочу нагадати, що Центром вдосконалення закупівель Київської школи економіки було проведено дослідження та, спираючись на його результати в листопаді оприлюднено policy brief «Як підвищити ефективність проведення закупівель в Прозорро». Крім того було розпочато дискусію на тему «Проблеми у публічних закупівлях, які потребують вирішення вже сьогодні» з експертним середовищем, за результатами якої буде запропоновано рішення, які дозволяють зробити закупівлі більш простими та швидкими для замовників. Спростити доступ до ринку публічних закупівель і забезпечити можливості захищати свої законні права та інтереси для бізнесу.

В разі якщо все ж таки розширення переліку виключень є наслідком формування тренду на закритість закупівельного процесу, то наступного року варто очікувати на нові виключення, що досить скоро призведе до розбалансування сфери публічних закупівель та поступового її руйнування.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X