Чи може ЄС боротись з корупцією

0 коментувати

Думки експертів розділились  

Хізер А. Конлі, старший віце-президент For Europe, Eurasia, and the Arctic та директор європейської програми при Центрі стратегічних та міжнародних досліджень

Питання не у м’якості ЄС, а фундаментальній відсутності розуміння сутності тої загрози, яку уособлює корупція. На Заході досягли тої точки, де корупція стала загрозою існуванню демократичної цілісності та національної безпеки як членів ЄС, так і єдності самої організації.

Необхідні негайні заходи. США надто пізно доходить до того, що корупція, підставні компанії, ухиляння від сплати податків та нелегальне фінансування може зробити з цілісністю демократичних виборів та інституціями. Зараз Європа мусить протистояти розповсюдженню нелегального фінансування, що завуальовано проходить крізь її фінансові інституції, посилюючи свій згубний вплив. Ці сумнівні фонди можуть бути використанні для фінансування антиєвропейських партій та референдумів, ставши на заваді завданню урядів збільшити прозорість, а заразом інституційній реформі.

Враховуючи ці ставки, ЄС мусить цілковито переформувати свою стратегію, вивівши на перший план викриття корупції та захист від неї, так само як і забезпечити, щоб їхні інституції та фонди не можна було корумпувати.

Прозорі внески з багатьох джерел на проекти державних закупівель могли б стати першим хорошим кроком. Ставлячи на перше місце фінансування інтелектуальної взаємодії ЄС-США та підтримку незалежних досліджень загалом, заходи на боротьбу з корупцією за кордонами ЄС не менш важливі, так само як і фінансова підтримка та захист незалежних журналістів-розслідувачів як антикорупційного бастіону.

Боротьба проти корупції – це меч з двома гострими кінцями

Всі ці кроки би призвели до збільшення підтримки та довіри у демократичні інституції. Без реформи та прозорості європейські громадяни можуть прийти до висновку, що демократії нічим не відрізняються від інших корумпованих та антидемократичних режимів.

Мартін Ель, головний аналітик чеського щоденного видання Hospodarske Noviny

Боротьба проти корупції – це меч з двома гострими кінцями. З одного боку, ти мусиш боротися проти корупції, бо це рак посткомуністичного суспільства, який був використаний ворогами – в тому числі організованими кримінальними угрупуваннями та Кремлем – щоб підірвати розвиток демократії.

Та є інший бік: якщо антикорупційна боротьба перейде в крайнощі, то це може паралізувати функціонування держави. Візьмімо публічні тендери, де виходять лише з одного критерію низької ціни – інакше поліція чи державні прокурори переслідуватимуть кожного, а відтак посіють страх серед чиновників приймати важливі рішення.

У Чехії можна побачити обидва ці боки: корупцію, пов’язану з фондами ЄС, та надмірність прокурорів, яка веде до кризи політичної системи, допомагаючи популістам прийти до влади (хоча це, звичайно ж, не єдина причина їх появи).

ЄС проявляє м’якість в обох напрямках. Там дозволили зловживання фондами Брюсселю, зробивши вигляд, що вірять у національну владу. В своїй риториці вони підтримують антикорупційну боротьбу та допомагають здійснювати тиск на політиків та національну владу, чим остання і зловживає.

Я хочу також покласти частину вини на ЄС. Вони допустили випадки, коли, приміром, данський провідний банк Danske Bank просто перекидав гроші ЄС на корупційні цілі. Маленькі країни на кшталт Естонії та Латвії не можуть впоратись з цим постійним викликом та потребують допомоги ЄС.

Пітер Креко, виконавчий директор Political Capital, Угорщина

Згідно з міжнародними рейтингами, члени ЄС – серед найменш корумпованих націй, а тому ми не можемо сказати, що європейські країни винятково корумповані. Та корупція є та залишатиметься постійною проблемою всередині ЄС та її країн-членів. Проблема в тому, що ЄС видається не надто причетною до боротьби з корупцією – там немає реальних інституційних механізмів для моніторингу корупції всередині ЄС та протистоянню цьому.

Випадки корупції призвели до серйозних матеріальних та політичних наслідків у Болгарії та Румунії, де фонди ЄС були тимчасово заморожені – та ці випадки були радше винятком, аніж правилом. Мають бути більш ефективні механізми вирішення цієї проблеми, особливо там, де влада неохоче розслідує серйозні та систематичні випадки корупції (ось як в Угорщині), де причетні кілька держав (ось як скандал з Danske Bank), і там, куди залучають кошти ЄС. А також тема корупції має бути у пріоритеті під час обговорення бюджету ЄС.

Розслідування Європейської служби боротьби з шахрайством (OLAF) в Угорщині нещодавно довели, що цей орган вправний та здатен досліджувати серйозні випадки. Якщо надалі так не буде, то корупція – яка, згідно з деякими підрахунками, може коштувати платникам податків 990 мільярдів євро на рік – призведе до посилення незадоволення роботою ЄС, підриваючи солідарність поміж країн-членів, та погрожуючи існуванню самого союзу.  

Марк Піеріні, гостьовий професор Carnegie Europe

Жорстокі вбивства журналістів-розслідувачів Дафни Каруани Галіції на Мальті того року, Яна Кучака у Словакії минулого лютого та Вікторії Марінової у Болгарії минулого тижня привернули світову увагу до ризиків, пов’язаних з розслідуванням корупції та використання державних фондів.

Окрім осуду з боку Європейського парламенту та національних урядів по всій Європі, ці вбивства поклали додаткову відповідальність на виконавчі інституції ЄС, особливо Європейську комісію.

Так звані структурні та інвестиційні фонди ЄС (п’ять фондів мають справу з регіональними, соціальними, об’єднавчими, морськими/риболовними програмами та проектами) є настільки великими відносно ВВП підходящих під них країн, що неминуче породжують великий апетит та жорстоку конкуренцію. Самі по собі вони є територією політичних баталій, які в окремих випадках перетворюються на трагічні та невиправдано криваві.

Закликати до прозорих розслідувань, миттєвих результатів та суворої кари більше недостатньо. Навіть якщо фонди ЄС можуть і не бути в центрі кожного розслідування корупції, їх величезні розміри мають покладати особливу відповідальність на команду Європейської комісії, якій слід наглядати за цими фондами та органами, використання яких контролюють всередині OLAF та Європейського парламенту (а саме Комітетом бюджетного контролю). Треба переконатись, що всі політичні ешелони європейських країн задіяні в структурних фондах ЄС свідомі того, що знаходяться під постійним ретельним контролем, і що прозорість сьогодні є нормою, а не винятком. Коли йдеться про прозорість, всі інституції мусять бути зосередженими на тому, що бути прикладом. Поразка у запровадженні подібних етичних правил лише підживить антиєвропейські настрої по всій Європі.

Стівен Шабо, адюнкт-професор у Болонському центрі політичних досліджень Джона Хопкінса

Разом з імміграцією, корупція стала найбільшою проблемою для ЄС у плані внутрішньої безпеки та верховенства права. Розподіл структурних фондів може бути більш ефективним важелем вирішення цих викликів, ніж будь-які інші межі, що використовувала Європейська комісія у випадку Польщі, Угорщини та інших сповзаючих демократій. Це є більш надійно, ніж загрожувати відняти право голосу.

Нещодавня пропозиція Європейської комісії урізати структурне фінансування і Угорщині, і Польщі на 2021-2027 роки на більш ніж 20% та перерозподілити ці кошти південним членам ЄС – це крок у правильному напрямку.

ЄС також підвищує вимоги до звітування про те, як ці гроші витрачаються. Очевидно, що багато урядів членів ЄС – особливо тут виділяється Угорщина – використовували ці кошти на винагороди тим, хто підтримує їх та підтримували антиліберальні уряди, посилюючи риторику на шкоду ЄС.

Це як взяти чужий торт і почати його їсти. Сподіваймося, що нова Європейська комісія буде ще більш жорсткою, висовуючи умови до фінансування виходячи зі стану верховенства права та відкритості суспільства.

Переклад НВ

Новое Время володіє ексклюзивним правом на переклад і публікацію колонок Джуді Демпсі на Carnegie Europe. Републікація повної версії тексту заборонена

Оригінал

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Журнал Новое Время №38

Тема номера – Спецназ Кремля. Російське ГРУ перетворилося в монстра з багатомільярдним бюджетом, який смішить світ безглуздою поведінкою своїх «шпигунів».

Читати журнал онлайн
Ukraine-2020

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.
ПІДПИШІТЬСЯ НА РОЗСИЛКУ ПОГЛЯДIВ   Погляди   ТА ЧИТАЙТЕ ТЕКСТИ ОБРАНИХ АВТОРІВ КОЖНОГО ВЕЧОРА О 21:00
     
Джуді Демпсі
Джуді Демпсі

Старший науковий співробітник європейського Центру Карнегі та головний редактор блогу «Стратегічна Європа»

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.