Чого українцям слід очікувати від податкової реформи
Вранці 3 серпня ми з колегою-фотографом увійшли до приміщення Міністерства фінансів, на Контрактовій площі. Приймали нас люб'язно, пригощали кавою. Ми сиділи на шкіряному диванчику у приймальні заступника міністра фінансів з питань оподаткування Олени Макеєвої більше півгодини. Вона запізнювалася.
Коректніше, певно, сказати, що затримувалася – того ранку у неї була важлива зустріч з представниками технічної місії МВФ з питань податкової реформи. Заключна. МВФ передав звіт щодо запропонованої моделі та механізму оподаткування, свої рекомендації та зауваження.
Того дня я довго розпитувала у Олени Макєєвої про виконану роботу, про її підсумки. Більше години розмов, але я так і не почула якоїсь конкретики:
НВ: Як просуваються реформи?
ОМ: Ми провели 16 індустріальних платформ. Ми запитали у бізнесу чого вони хочуть...
НВ: Розмов багато, а результату роботи над податковою реформою людям не видно...
ОМ: Давайте запитаємо, що є результатом для цих людей...
Через тиждень Міністерство фінансів має представити публіці модель податкової реформиНВ: Ви щойно із зустрічі із МВФ, вона була фінальною. Про що домовилися?
ОМ: Сьогодні ми ні про що не домовлялися. Це технічна місія, вона стосувалася спрощеної системи оподаткування, податку на прибуток, ЄСВ, ПДФО, таких аспектів. І вони сьогодні представили звіт, звернули мою увагу на окремі речі.
НВ: Той податковий кодекс, який ви будете презентувати наприкінці серпня, що передбачає?
ОМ: Точно зниження навантаження на фонд зарплати. Але у нас немає ще чіткої моделі.
НВ: Я думала, що новий податковий кодекс вже передбачає ці всі зміни по податках.
ОМ: Звичайно, 27-го серпня ми представимо.
НВ: Що конкретно?
ОМ: Модель податкову. На Нацраді реформ.
НВ: Ви кажете, що ви ще не вирішили з приводу моделі, що ви ще дискутуєте...
ОМ: Що таке податкова модель? Це ПДВ, є податок на прибуток ... Коли буде модель? Тоді, коли ми вирішимо, яка буде ставка того чи іншого податку. Активісти кажуть, що податок на доходи фізосіб і єдиний соціальний внесок разом повинні бути не більше 20%. А які це втрати для бюджету?
НВ: Я сподівалася, що вже будуть прописані ставки...
ОМ: Звичайно, будуть прописані. Але сьогодні тільки 3 число.
НВ: Добре, що погодили з МВФ? Чого нам чекати? ПДФО та ЄСВ, будуть об'єднувати чи ні?
ОМ: Є різні ідеї...
У мене почали здавати нерви. Макеєва також злегка виходила із себе. Я повторювала питання, а вона звинувачувала мене, що я її не уважно слухаю. Я переводила розмову в інше русло, ми заспокоювалися, потім знову поверталися до теми податкових ставок. За підсумками, у Мінфіні інтерв’ю не схвалили, вирішивши, що воно “якесь сухе”.
І ось, через тиждень Міністерство фінансів має представити публіці модель податкової реформи. Але якою саме вона буде, здається, в самому міністерстві ще не знають досі.

Протягом серпня прес-служба Мінфіну вкидала інформацію у ЗМІ, як би випробовуючи підґрунтя – як відреагує громадськість на “ліберальну податкову реформу”. Громадськість реагує бурхливо. В екстреному порядку збираються форуми. Скликають депутатів, представників галузевих асоціацій, міжнародних організацій, Мінекономіки, Мінфіну, податкової. Останні два відомства на зустріч не приходять.
“Мінфін готує свої пропозиції самостійно, не погоджуючи з іншими членами цільової команди податкової реформи. Без вирішення двох проблем – реформа ДФС і зменшення навантаження на фонд заробітної плати - ми не досягнемо нічого”, – заявляє народний депутат від Самопомічi Андрій Журжій, той самий, якого Олена Макеєва під час інтерв’ю хвалила як єдиного депутата, якому дійсно цікаво як проходить реформа. Вся робота, увесь час і кошти, спрямовані громадськими організаціями та бізнесом на розробку реформи, пішли коту під хвіст. Нас в черговий раз кинули. Все. Крапка.
Але, при цьому, у Мінфіні наполягають, що за особистої ініціативи Олени Макєєвої відомство провело 16 зустрічей з представниками практично всіх галузей економіки (по одній зустрічі на галузь), в яких взяли участь понад 150 компаній. Плюс відбулося ще 6 зустрічей з громадськими активістами, включаючи Нову Країну і РПР.
Перезапуск податкової системи передбачений як стратегією президента України-2020, так і Коаліційною угодою. Навесні за розробку нового податкового кодексу та реформи податкової служби взялися Олена Макеєва і Роман Насіров, голова ДФС. Персональну відповідальність за всі зміни несе на собі міністр фінансів Наталія Яресько. Вона ж буде представляти податкову реформу перед президентом і народними депутатами.
Як же так вийшло, що прийшли в Мінфін люди із бізнесу, яким довіряли, які два десятки років скаржилися, що їх не чули, які обіцяли, що цього разу усе буде інакше, але виходить “як завжди”? Все банально просто: Мінфін не може визначати стратегію податкової реформи, це не його завдання! Пряме завдання Мінфіну – знайти джерела коштів для наповнення бюджету. А лібералізація податкової системи може призвести до дисбалансу в бюджеті. Якщо не прорахувати усе чітко і правильно – у 2016-му ми отримаємо і недонадходження до бюджету, і затримку соцвиплат, і бунт бюджетників. І за це теж нестиме відповідальність Мінфін, і Наталія Яресько особисто. Лева попросили виховати ягнятко. Ні, лев не злий, і не глухий. Просто у нього виник когнітивний дисонанс.
Не варто чекати від Мінфіну низьких ставок по податках вже сьогодні. Цього не буде в умовах стагнації економіки. Позиція Мінфіну завжди (!) буде продиктована завданням наповнення держбюджету. Так, податкова реформа дасть поштовх до розвитку бізнесу, а отже зростанню економіки, а отже збагаченню країни. Але, забезпечити економічне зростання, і захистити бізнес, визначити, зрештою, стратегію розвитку країни – це завдання Міністерства економічного розвитку і торгівлі.
І саме там повинні сидіти люди, які визначають якою буде економіка, і якою може бути податкова реформа. І саме від Мінекономіки повинні надходити вказівки Мінфіну щодо технічних моментів її впровадження.
Що наразі робить Мінфін щоб лібералізувати систему оподаткування? Домовляється із зовнішніми кредиторами щодо списання частини боргу України перед ними. Це справді його завдання, і це справді може дати можливість команді Мінфіну полегшити податкове навантаження.
Чому розробку податкової реформи доручили не Мінекономіки? МВФ був проти. Завдання місії МВФ – стабілізація української економіки, усунення будь-яких ризиків для дисбалансу. А реформи – це дестабілізація, це хаос, це завжди важка і пильна робота. Це як ремонт через який потрібно понервувати, посваритися з усіма причетними, забруднити руки, на який потрібно врешті-решт дуже сильно витратитися. Реформи не бувають безкоштовними.