Захист від дурня

5 коментувати

Як за допомогою грошей і мотивації змусити водіїв добре поводитися за кермом, покаравши водночас продажних поліцейських і покращивши наші дороги

Нещодавно орендував машину в США. Замовив заздалегідь, прийшов до контори прокату, де, як завжди, попросили права. Але щойно побачили українські, повідомили, що страховка обійдеться удвічі дорожче. Мовляв, українці поводяться на дорогах небезпечно. Тож без проблем — машину беріть, але платіть більше. Останнє я, звичайно, вигадав. Страховка для всіх коштує однаково. Але ось вам реальна історія. Орендуючи автомобіль в Угорщині, я почув таке: можна виїжджати за межі країни куди завгодно, і куплена страховка буде діяти скрізь, але тільки не в Україні. Якщо щось станеться там, увесь збиток за мій рахунок. Оскільки, кажуть, українці дуже часто порушують правила і створюють аварійні ситуації. Парадокс: поза Україною ми чомусь керуємо автомобілем, як усі інші — німці, американці. Удома ж — як небезпечні дикуни. Це стосується і аварій, і випивки за кермом, і спроб відкупитися від поліції. Чому ж така різна поведінка залежно від географії? Чому за межами України ми керуємо машиною анітрохи не гірше, ніж водії-орендарі з інших країн? Це не питання культури людини — від перетину кордону культура не може змінюватися.

Тепер вмикаємо логіку: чим відрізняється випадок вашого кермування своєї машини в Україні та орендованої машини в Іспанії? Тут важливі, вважаю, дві відмінності. По-перше, ви залишили дані своєї кредитної картки і на ній заблоковано серйозну суму на додачу до оплати оренди. Тобто завдати комусь шкоди і не заплатити не вдасться. По-друге, ви обов'язково купили страховку (або вона вже додана до вартості оренди, але і тоді перші €1-2 тис. за шкоду іншій машини ви платите зі своєї кишені). Або ж ви платите додаткові приблизно €20 на день, і тоді діє повне покриття відповідальності. Але мова тільки про збитки. Великі штрафи за порушення правил ніхто не скасовував.

Чому за межами України ми водимо машину нітрохи не гірше, ніж інші?

І ви раптово починаєте кермувати обережно. Вам же не хочеться перевіряти, до чого призведе спроба дати хабара поліцейському цієї країни? Хтозна, раптом все судом закінчиться, а адвокати всюди недешеві. І ще — всі навколо теж керують машинами, як обережні зайчики. Звичайно, адже у них теж страховка, і їм зовсім не хочеться, якщо щось станеться, платити наступного року підвищену ставку.

Як досягти такого ефекту в Україні? Перше: страхування цивільної відповідальності має бути обов'язковим. Якщо його немає — величезний штраф, вдруге — відбирати права мінімум на рік. Друге: важливо, щоб страховка покривала повну суму збитків іншій машині за умови аварії, можливо, з невеликим штрафом.

Крім того, зараз держава оцінила життя громадянина України в 200 тис. грн. Чи влаштовує, що ваші родичі отримають приблизно €6 тис., якщо якийсь п'яний за кермом уб'є вас? Значить, нічого змінювати не потрібно.

І, нарешті, третє: виведення регулятором із ринку всіх страхових компаній-шахраїв, або "одноденок". Це призведе до того, що страхові компанії, що залишилися на ринку, почнуть отримувати хороші прибутки. Нам цей факт знадобиться, запам'ятайте його.

Що буде далі? А ось що: дороги стануть кращими (одразу попереджаю: років через п'ять, не раніше). Уявіть, що ви влаштували аварію, але її причина — відкритий колодязь на проїжджій частині (таке легко уявити, правда?). Так ось, страховій у даному випадку доведеться сплатити повну суму збитків, завданих іншому автомобілю. Думаю, страхова компанія та її найкращі адвокати (так у всьому світі) обов'язково засудять Укравтодор, щоб стягнути розмір збитків із нього.

Далі — більше: поліція стане кращою. Ви когось стукнули, дали хабара, провину переклали на водія іншої машини. І тут вступає в гру страхова. Якщо разів десять доведуть, що поліцейські беруть хабарі за зміну винуватця аварії, — рано чи пізно це припиниться: завеликим стане ризик. Те ж саме і з купівлею прав. Очевидно, якщо один МРЕВ регулярно продає права, це дуже швидко відобразиться на статистиці аварій "покупців". І оскільки у нас (як у нормальному світі) єдина база даних щодо порушень — дуже швидко страхові компанії це помітять.

Так влаштований ринок автострахування. Спільні інтереси всіх прозорих страхових компаній полягають у тому, щоб постійно карати будівельників неякісних доріг, продажних поліцейських, лобіювати зміни в законах, які збережуть прибутковість їхнього бізнесу, а значить, ще збільшать безпеку на дорогах. Так, і ще несподіваний бонус: паркуватися водії теж стануть краще. Постійні штрафи за парковку теж потраплять до бази страхової компанії, яка зробить висновок про невиконання таким автомобілістом правил, що загрожує йому в подальшому підвищеним тарифом.

P. S. Не отримував і не збираюся отримувати жодних грошей від страхових компаній. Мною рухає любов до пошуку логічних рішень для складних ситуацій і нелюбов до всіляких виродків на дорогах. Виховувати їх неможливо, тому потрібно боротися із ними економічно.

Колонка опублікована в журналі Новое Время за 6 вересня 2018 року. Републікування повної версії тексту заборонене

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

 

Хочете знати не тільки новини, а й що за ними криється?

Читайте журнал Новое Время онлайн.
Передплатіть зараз

Читайте 3 місяці за 59 грн

Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.
ПІДПИШІТЬСЯ НА РОЗСИЛКУ ПОГЛЯДIВ   Погляди   ТА ЧИТАЙТЕ ТЕКСТИ ОБРАНИХ АВТОРІВ КОЖНОГО ВЕЧОРА О 21:00
     

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.