Болото Цукерберга. Коли закриється Facebook

24 березня 2018, 02:03
2149
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Бізнес-модель управління соцмережами треба знищити – іншого засобу в боротьбі з фейками та зловживанням персональною інформацією просто немає

Оригінал тексту опублікований на Bloomberg View. Інші колонки Bloomberg View за посиланням: http://www.bloombergview.com

Здається, я розумію, чому Марк Цукерберг не коментує скандал з аналітичним центром Cambridge Analytica. Засновник Facebook просто застряг у замкненому колі. Будь-яка спроба компанії вирішити попередню проблему з фейковими новинами лише згубно відбивається на вирішенні іншої – зі зловживанням персональної інформації.

Завдяки своїм принципам беззастережної анонімності та відсутності контролю за поширенням контенту, одне з найбільших американських джерел інформації стало легкою здобиччю для пропагандистів. Гірше того, компанія не хоче посилювати правила ідентифікації, побоюючись втратити аудиторію. При цьому не беручи відповідальність за контент, позиціонуючи себе як нейтральна платформа. Натомість Цукерберг намагається вирішити проблему, показуючи користувачам Facebook більше інформації від їхніх родичів, друзів, місцевих сайтів та інших «перевірених».

«Час, проведений у Facebook з користю», – як наголошував Цукерберг, призведе до накопичення інформації вищої якості. Мовляв, прийнявши рішення більше не створювати фейкові акаунти з метою поширення дезінформації, користувачі самі подбають про свою безпеку.

Та будь-хто, проаналізувавши такі заходи безпеки, зможе обійти їх та досягти успіхів у своїх комерційних або політичних задачах. Звичайно, це відбудеться не так швидко і ефективно, як раніше. Але й не зупинить нікого.

Втім, скандал з аналітичним центром Cambridge Analytica довів: людей радше за все і надалі непокоїтиме той факт, що про них збирають інформацію. Нехай навіть і в дещо кращий спосіб.

Люди ненавидять, коли з них роблять піддослідних кроликів

Після скандалу з’явились також одкровення (принаймні, для більшості аудиторії Facebook) про те, що до 2015 року девелопери соцмережі могли отримати інформацію про будь-кого із друзів користувачів, лише формально запитавши про дозвіл. Президентська кампанія Обами-2012 скористалась цією функцією. Те саме, але у більш підступний спосіб, зробив і аналітичний центр Cambridge Analytica. Що, ймовірно, і призвело до перемоги Дональда Трампа.

Більшість наразі критикує керівництво Facebook за те, що компанія не надто наполегливо прагнула запобігти цьому. Якби питання було поставлене лише так, то Цукербергу достатньо було б вибачитись та нагадати, що той неоднозначний сервіс недоступний уже кілька років. Але акція #deletefacebook, підтримана співласником WhatsApp Брайном Ектоном (якого Facebook свого часу і зробив мільярдером) свідчить про значно ширшу проблему. Люди хвилюються через інформацію, яку про них збирає соцмережа, а також про те, як ці дані потім використовують.

Facebook безпосередньо бере участь в політичних кампаніях, допомагаючи їхнім організаторам достукатись до цільової аудиторії. Таким чином соцмережа допомогла кампанії Трампа – ймовірно, навіть більше ніж Cambridge Analytica.

Бурхлива реакція на скандал з аналітичним центром нагадує антифейсбучний рух у 2014 році, коли з’ясувалось, що соцмережа здійснювала таємні психологічні експерименти над користувачами, намагаючись вплинути на їхній настрій своїм втручанням у новинну стрічку. Заради зручності, люди легко погоджуються на обробку своїх персональних даних – та ненавидять, коли з них роблять піддослідних кроликів.

Чи переконуватиме Цукерберг нас, що ця історія ніколи не повториться? Теоретично, так. Він може сказати, що надалі платформа заборонить політичну рекламу, вживатиме заходи щодо збору інформації та не надаватиме її політичним гравцям. Але це слизька доріжка: ніхто не хоче стати піддослідним кроликом для великих корпорацій.

Дай користувачам палець, і вони відкусять тобі руку, руйнуючи таку ретельно збудовану соцмережею бізнес-модель на основі мікротаргетингу. Якщо ж ні – то користувачі почнуть маскуватися, видаляти аккаунти чи приховувати більшість інформації.

Такі маленькі жертви, зрештою, стали би безсильними проти тієї критичної маси незадоволених, чия кількість все збільшувалась у міру того, як довго Цукерберг зволікав зі своєю мінімалістичною спробою вирішити проблему з фейками. А й справді, що люди хочуть від нього? Вони хочуть покращити систему збору даних, чи щоб Facebook взагалі перестав їх збирати? Чи може і те, і інше? Та на чому, в такому разі, соцмережа зароблятиме гроші?

Чи, можливо, користувачі нічого й не хочуть? Чи був би світ гіршим без Facebook? Що б втратили користувачі? Люди завжди можуть поговорити з ботами про сумнівну політику і в Twitter. Вони можуть переписуватись з друзями, сім’єю, сусідами чи колегами у численних месенджерах. Молодь масово відмовляється від такої комунікації, через що новий міністр цифрової інфраструктури Німеччини Дороте Бер нещодавно обізвала Facebook «мережею людей похилого віку». Що керує старшим поколінням, окрім інерції?

Цукерберг, від якого очікують відповіді, навряд чи піде на якісь радикальні зміни. Та що, коли піде?

Іноді мрії допомагають зрозуміти реальність. Я уявляю собі, як Цукерберг записує новий відеоролик. Уявляю, як він, намагаючись стримати емоції, тихо починає свою промову. «Ми надто далеко відійшли від того, що починалось у гуртожитку в Гарварді, – говорить він. – Можливо, навіть занадто далеко. Мені сумно це оголошувати, та ми закриваємо головний сайт Facebook. Очевидно, що його можливостями зловживали хто тільки міг, у тому числі й ми. Очевидно, що ви, народ, більше не хочете користуватись нашим сервісом. Надалі ми будемо допомагати вам спілкуватись зі світом через Instagram, Messenger та WhatsApp. Ми обіцяємо, що ці додатки ніколи не перетворяться на ще один Facebook».

Чи багато людей (окрім, звичайно, акціонерів) зітхнули б з полегшенням? Я зітхнув би.

Переклад НВ

Новое Время володіє ексклюзивним правом перекладу і публікації колонок Леоніда Бершидського. Републікація повної версії заборонена.

Оригінал

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Журнал НВ (№10)

Момент істини

Шість головних претендентів на президентське крісло відповіли НВ на сім запитань — політичних, світоглядних і особистих

Читати журнал українською

Стань автором

Якщо Ви хочете вести свій блог на сайті Новое Время, напишіть, будь ласка, листа на адресу:

nv-opinion@nv.ua

Вибір редакції

Політика

Вчора, 23:29

thumb img
Інтерв'ю Соні Кошкіної Сергію Рахманіну в ефірі Радіо НВ – відео
Події

Вчора, 13:56

thumb img
Дві тисячі хворих за тиждень. Чому Україну накрила нова хвиля захворюваності на кір
LOL

Вчора, 12:03

thumb img
У Києві група молодих людей побила гітару 14-річному хлопцю. Через день музиканти подарували йому нову