Вибори 2019. Що не так з Україною

2 коментувати

Півдюжини українських олігархів, імовірно, фінансують до вісімнадцяти потенційних кандидатів у президенти

На другий день мого перебування в Києві, зі мною зустрівся один з найкращих політичних аналітиків України. Він запитав, чиєю перемоги хочуть Сполучені Штати на наступних президентських виборах в Україні, запланованих на березень 2019. Я сказав йому, що у Сполучені Штатів немає фаворита. І не буде.

Мій співрозмовник був дуже незадоволений відповіддю. Чому б Заходу не вибрати когось, не інвестувати у свого кандидата $150-250 млн, і не привести його до перемоги? Так роблять і росіяни, і олігархи. Чому американці не роблять так раціонально? Інший експерт стверджував, що популярний кандидат може отримати президентське крісло всього за $40-50 млн. Хоча це також велика сума. Для порівняння, президентська виборча кампанія у Швеції коштує $12 млн, а в Німеччині - $90 млн. Ці суми включають в себе всі сторони.

Ми почали обговорювати українського олігарха Віктора Медведчука, якого вважають головним агентом Путіна в Україні. Він був одним із перших, проти кого США ввели санкції за окупацію Криму Росією 17 березня 2014 року. Але в Україні він живе, нічим не обмежений. Нібито щойно він навіть купив три телевізійні канали в Україні – 112, NewsOne і Zik – очевидно, для підготовки до президентських виборів. Ці канали спрямовані на популістський електорат. Зайве говорити, що ніхто не вважає, що Медведчук купив ці телеканали за власні гроші – за кошти Кремля. Український олігарх Дмитро Фірташ, як і раніше, володіє телеканалом «Інтер»: ми знаємо, що він свої гроші отримав від Газпрому і Газпромбанку.

Як узагалі Медведчука і Фірташа допустили до цієї гри?

Потім ми обговорили, хто стоїть за кандидатами. Простежується чітка картина: півдюжини українських олігархів, імовірно, фінансують до вісімнадцяти потенційних кандидатів у президенти. У серйозних олігархів – по три кандидати: один з них – улюбленець, один може перемогти, а один – технічний кандидат. Ситуацію добре ілюструє картина нічної гри в покер у заповненій димом кімнаті.

Ця розмова відображає українську реальність і що з нею не так. В ідеалі, Україні потрібно реалізувати три головні зміни, які допоможуть знизити ймовірність того, що президентські вибори будуть куплені.

Перша мета: зробити Україну парламентською республікою, тим самим обмеживши владу президента. Конституція України з поправками, внесеними у грудні 2004 року, більше схожа на клаптикову ковдру, яку поспішно зшивали – вона непослідовна. Розподіл повноважень між президентом і прем'єр-міністром завжди був нелогічним. У всіх країн ЄС, за винятком Франції, парламентські системи прозоріші і містять більше стримувань і противаг, ніж президентські. Українські олігархи готові викласти такі суми на кандидата у президенти, тому що їх очікує високий прибуток. Якщо у президента буде менше влади, кандидати будуть залучати менше фінансування.

По-друге, Україна зможе стати дієвою демократією, тільки якщо ефективно обмежить витрати на політичні кампанії. Зараз у виборах може перемогти тільки кандидат, якого підтримує хтось із олігархів. Чинні закони про фінансування виборів надто суворі: всі визнають, що їх не можна застосовувати, і Україна в жодному разі не дотримується верховенства права. Всі країни ЄС дотримуються строгих правил фінансування виборчих кампаній. У багатьох країнах дозволяють невеликі, але державні витрати: цих правил дотримуються. Дві найбільші статті витрат на кампанію – реклама на телебаченні і білбордах: українські НУО протягом багатьох років оцінюють їх. Таких обмежень можна досягти, якщо в країні хоча б мінімально дотримуються верховенства права. Сподіваюся, новий антикорупційний суд зможе змінити ситуацію.

Значно більша проблема полягає в безпосередній купівлі голосів. Один з моїх співрозмовників стверджував, що половина українського електорату голосує за гроші, а стандартна ціна одного голосу – $20. Отже, для того, щоб купити 15 млн голосів, потрібно витратити $300 млн.

І наостанок: без прозорості, жодні правила щодо фінансування виборів впровадити не можна. Україна вже змогла далеко просунутися в цьому напрямку: виявлені справжні власники банків. Далі потрібно зробити два важливі кроки: розкрити фактичних власників більшості телеканалів в Україні, а також провести відкритий і публічний аудит виборчих кампаній.

Нарешті, правоохоронні органи України повинні застосовувати державні закони щодо основних російських агентів і осіб, які підпадають під санкції. Вони не повинні бути власниками телеканалів і фінансувати президентські виборчі кампанії. Як узагалі Медведчука і Фірташа допустили до цієї гри? Будь-який кандидат, який фінансується Кремлем або однією з його довірених осіб, повинен бути негайно виключений зі списку кандидатів.

Переклад НВ

Новое Время володіє ексклюзивним правом на переклад і публікацію колонок Андерса Аслунда. Републікація повної версії тексту заборонена

Оригінал

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени


Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.
ПІДПИШІТЬСЯ НА РОЗСИЛКУ ПОГЛЯДIВ   Погляди   ТА ЧИТАЙТЕ ТЕКСТИ ОБРАНИХ АВТОРІВ КОЖНОГО ВЕЧОРА О 21:00
     

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время, напишіть, будь ласка, листа за адресою: nv-opinion@nv.ua

Погляди ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Усі матеріали розділу Погляди є особистою думкою користувачів сайту, які визначені як автори опублікованих матеріалів. Усі матеріали згаданого розділу публікуються від імені відповідного автора, їх зміст, погляди, думки не означають згоди Редакції сайту з ними або, що Редакція поділяє і підтримує таку думку. Відповідальність за дотримання законодавства в матеріалах розділу Думки несуть автори матеріалів самостійно.