Маск, все пропало. Сім факторів, через які Tesla може піти з торбою вже цього року
Або навіть дев'ять, якщо врахувати творчість Ілона Маска в Twitter і роботів, які завадили своєчасному виробництву.
2 квітня акції Tesla впали до мінімуму за останній рік. Перед цим 1 квітня Ілон Маск пожартував у Twitter про те, що компанія збанкрутувала. У жарті виявилася лише частка жарту. Tesla не справляється з виробництвом «народної» моделі Model 3. У різних моделях, які залишають конвеєр, занадто багато браку. У цьому місяці Moody знизило рейтинг компанії через цілу низку чинників. Засновник компанії Ілон Маск пообіцяв ночувати на фабриці, поки справи виробництва не підуть в гору. Деякі інвестори припускають, що компанія може заявити про банкрутство через кілька місяців. Ілон Маск стверджує, що до проблеми призвела зайва автоматизація лінії складання і сподівається, що протягом трьох місяців Tesla зможе впоратися з обсягами виробництва.
НВ згадує, як одна з найбільш інноваційних компаній світу дійшла до такого життя.

Рекордний прибуток і рекордний збиток в 2017 році
Підсумковий звіт Tesla за 2017 рік виявився дуже спірним. З одного боку, в житті компанії відбулося три знакових і позитивних з точки зору ринку події: початок випуску Model 3, оновлення Roadster і випуск електровантажівки Semi. Як пише AIN, депозити на покупку нових моделей оздоровили звітність компанії.
З іншого боку, компанія виробила всього 1 550 Model 3 замість 5 тис. В тиждень і 20 тис. до кінця року, а також майже 2,5 тис. Model 3s. Збитки приносять проблеми з виробництвом, а також інвестиції в фабрику виробництва батарей Gigafactory.
90% браку
Як з'ясувало цієї осені Reuters, близько 90% автомобілів Model S і Model X виходять з конвеєра з виробничим браком. Причому можливо, що це триває з 2012 року.
За оцінками співрозмовників видання, які працюють в компанії, більшість проблем пов'язані з подряпинами, люфтом, дрібними пошкодженнями, несправністю дрібних деталей. Виправляються вони на заводі. Транспорт з більш серйозними дефектами відправляється на спеціальну стоянку і звідти - на ремонт. Втім, в Tesla існування стоянки заперечують, а історію з виправленням дрібних дефектів описують як ретельну інспекцію і тестування. Співробітники Tesla стверджують, що в компанії не хочуть зупиняти виробничу лінію, незалежно від того, наскільки проблемними виходять з неї автомобілі.
Великі затримки Model 3
У липні минулого року кількість попередніх замовлень на Model 3 - найдешевшого і потенційно масового автомобіля компанії - досягло півмільйона. При цьому навіть в цьому році Tesla не може вийти на запланований виробництво 5 тис. Моделей в тиждень. За різними даними вона становить 2-2,5 тис. Автомобілів в тиждень. Ілон Маск оголосив про те, що знову ночує на заводі, щоб допомогти компанії прискорити виробництво.
Нещодавно Маск визнав, що компанія занадто автоматизувала виробництво, і роботи не справляються з деякими речами. Крім того, в автомобіль додали занадто багато нового, що стало причиною технічних складнощів. Для вирішення проблеми планують наймати "400 чоловік в тиждень протягом декількох тижнів" і вийти на обсяг 6 000 авто на тиждень (замість 5 000), пише The Verge. Виробництво буде працювати цілодобово.
Торгова війна з Китаєм
США і Китай де факто знаходяться в стані торговельної війни. Трамп ввів мита на низку товарів, заблокував угоду Qualcomm і Broadcom і, США не випустили на свій ринок мобільну електроніку Huawei, звинувативши компанію в шпигунстві за користувачами, ввели санкції проти ZTE.

У відповідь на дії Трампа Китай встановив мита в розмірі 25% на американські товари, включаючи автомобілі. На думку Business Insider, це негативно вплине на продажі Tesla в регіоні. Як пише видання, в минулому році компанія продала автомобілів в Піднебесній на 11,8 млрд доларів, що складає близько 17% її доходів. Наразі Tesla Model S коштує 103 тис. доларів США в Китаї, 25% мито підніме її вартість майже до 130 тис. , що знизить привабливість моделі в очах потенційних покупців і негативно позначиться на фінансових результатах поточного року.
Втім, днями Bloomberg написав, що влада країни планує зробити виняток для електричних автомобілів. Китай прагне пересадити населення на більш екологічний транспорт, тому Tesla може опинитися в списку щасливчиків, яких не торкнеться податок.
Аварії через провину автопілота
Через тестування і появу на дорогах безпілотного транспорту регулярно відбуваються аварії через провину автопілота. Tesla часто стає героєм таких новин. Так, в липні 2016 безпілотник врізався у вантажівку, водій загинув. У січні цього року Model S протаранила пожежний автомобіль. У березні - в'їхала в бар'єр на шосе, водій загинув. Але вина Tesla в аварії поки не доведена. Компанія заявляє, що потерпілий рухався в режимі автопілота, однак автомобіль попереджав водія про необхідність перехопити управління. Маск висловив співчуття родині загиблого, але уточнив, що не вважає свій автомобіль винним, адже компанія чесно попереджає, що автопілот не може застрахувати пасажирів від всього, і в складних ситуаціях попереджає про необхідність управління людиною.
У відповідь на цю заяву Національна рада з безпеки на транспорті США (NTSB), яка розслідує аварію, відсторонила представників компанії від справи. На її думку, Tesla публікує забагато даних, які є неповними і призводять до некоректних інтерпретацій, і тим самим заважає слідству.
Не тільки автомобілі Tesla стають причинами аварій на дорогах. В цілому, галузь ще молода, і кожен новий ексцес спричиняє хвилю страху перед самоврядним транспортом. Але це негативно впливає і на Tesla теж.
Продажі в збиток
На думку видання Mobile Review, в своїх звітах компанія маніпулює з цифрами і перерозподіляє витрати так, щоб здавалося, що виробництво автомобілів прибуткове.
Зокрема, витрати на R&D, які становлять істотну частину при виробництві автомобіля, фіксує як операційні, а не як частину вартості проданих товарів. На думку аналітика, це вказує на те, що в Tesla намагаються приховати високу собівартість продукції.
Також у вартості не враховуються витрати на дилерську мережу, яку компанія обслуговує сама, та утримання мережі зарядок Supercharger, які віднесені до маркетингу. А як ключовий показник успішності компанія використовує валовий прибуток. За даними зі звіту, він становить 20 тис. доларів в абсолютних числах з однієї машини. Однак з урахуванням витрат на R&D, заправки, дилерську мережу, маркетинг і т.д. виходить збуток в 30 тис. доларів на автомобіль. Якщо скласти всі цифри, то виходить, що продаючи кожен новий електрокар, Tesla втрачає 10 тис. доларів.
І прибутку немає
Мабуть, найбільш тривожний дзвіночок для інвесторів. Від будь-якого бізнесу так чи інакше очікується прибуток. Інвестори вкладають кошти в Tesla вже кілька років. Ринкова капіталізація перевершила всі інші автомобільні компанії США. При цьому головним фінансовим рекордом Tesla в минулому році стало 2,2 млрд доларів збитку. А аналітики стверджують, що компанія переоцінена. Укупі з затримками виробництва та іншими проблемами це вказує на те, що їй буде складно залучити капітал, якщо в цьому буде необхідність.
Втім, Маск сподівається, що за три місяці Tesla розверне виробництво в обіцяних масштабах, тоді кошти залучати не доведеться. Принаймні, в цьому році.
Інвестори, у свою чергу, після похмурого для компанії початку квітня змінили гнів на милість. Як пише Business Insider, аналітики Wall Street відносяться до акцій компанії або нейтрально, або як до активу, який варто купувати.
Незабаром компанія повинна опублікувати звіт за перший квартал 2018, він і проллє світло на питання прибутку і виробництва.
Підписуйтесь на Новое Время в Telegram, Telegram Поглядів та Viber.