Зненацька. Електромобілі виявилися небезпечнішими для здоров'я, ніж звичайні авто
Як таке може бути, запитає пересічний обиватель, зачарований Ілоном Маском і Tesla. Адже чи не головний козир електромобілів - їхня уславлена екологічність.
Проте, вчені готові надати серйозні аргументи.
Вихлопні гази - не єдиний шкідливий фактор автомобільного транспорту. Є й інші. І саме з ними пов'язана найбільша шкода для навколишнього середовища, якою загрожує використання електрокарів.
Шотландські дослідники з Единбурзького університету встановили, що переміщення електрокарів призводить до викиду в навколишнє середовище великої кількості небезпечних частинок. Більшої кількості, ніж у випадку із звичайними авто, підкреслюють дослідники.
Справжній вихлоп
Десятиліттями обивателям розповідали жахи про шкідливі вихлопи двигунів внутрішнього згоряння. Боротьба за економію палива і все більш жорсткі екологічні стандарти призвели до витіснення старих добрих двигунів-мільйонників новими одноразовими моторами, які не підлягають капітальному ремонту.
А потім з'явилися електромобілі, які нічого не спалюють. Здавалося б, ось він - прямий шлях до розв'язання проблеми транспорту та екології.
Але не все так просто.

Електромобілі дійсно нічого не спалюють. І в цьому відношенні цілковито виграють у традиційних авто. Нуль викидів парникових газів це краще, ніж навіть найменші показники у найбільш екологічних сучасних авто.
Однак електромобілі різко програють в іншому. Вони виробляють більше шкідливих викидів іншого роду.
Шотландські дослідники Віктор Тіммерс і А. Дж. Ахтен з'ясували, що електромобілі виробляють навіть більше викидів твердих частинок, ніж традиційні авто.
Дрібні тверді частинки, що викидаються при розгоні і гальмуванні машини. Джерелами викиду є гальмівна система, покришки (які потроху стираються під час руху), а також покриття дорожнього полотна, на яке діє маса автомобіля.
У 2013 році британський дослідник з університету Хертфордшира Ранжит Сохі провів цікавий експеримент. Він встановив детектори твердих частинок в автомобільному тунелі, через який за добу проїжджає в середньому близько 50 тис. машин.
Датчики показали, що один автомобіль, який проїжджав через тунель, виробляв приблизно 30-50 мікрограмів твердих частинок. І лише близько третини від цього обсягу було вироблено двигунами.
Більшість шкідливих речовин, які потрапляли в повітря, становили частинки бітуму дорожнього покриття, гуми колісних шин і пилу від гальмівної системи.
Підбиваючи підсумки свого дослідження, Сохі підкреслював, що вихлопні гази - аж ніяк не найбільша небезпека, яку автомобілі несуть для навколишнього середовища.
“Тверді частинки являють собою набагато шкідливіший вид викидів, - зазначає Ахтен. - Вони найтоксичніші і можуть призводити до збільшення кількості серцевих нападів, розвитку астми і багатьох інших захворювань".


Важливо також і те, що вихлопні гази стають по-справжньому шкідливими лише у відносно довгостроковій перспективі по мірі накопичення в атмосфері та зростання загального забруднення. А викиди твердих часток можуть мати буквально моментальний негативний вплив на здоров'я.
Кількість викидів твердих часток залежить від маси авто. Чим важче машина, тим більше енергії потрібно на те, щоб її розігнати і тим більше зусиль потрібно, щоб її зупинити.
А електромобілі відчутно важчі, ніж традиційні авто. В середньому, на 24%, відзначають експерти.
Наприклад, культова Tesla Model S має споряджену масу 2100 кг, а порівнянна з нею BMW 7-Series - 1700 кг. Інший популярний електрокар Nissan Leaf важить 1500 кг, в той час як приблизно аналогічний йому за габаритами Volkswagen Golf з бензиновим двигуном 1,2 л - 1200 кг.
Тут саме час згадати про майже анекдотичні скарги власників електрокарів на те, що їм доводиться змінювати гуму частіше, ніж на традиційних авто.
Вся справа у вазі акумуляторів, якими виробники прагнуть буквально напхати електромобілі, щоб підвищити дальність поїздки на одній зарядці.
Акумулятори важать дуже багато, тому навіть найкомпактніші з сучасних електрокарів є досить важкими агрегатами.
Ахтен і Тіммерс встановили, що в електрокарів у середньому на 1,5% вище викид твердих частинок від зносу шин, на 2% - від зносу гальмівної системи, і на 10% - від контактів з дорожнім покриттям.
Такі показники викидів твердих частинок "перекривають" ефект екологічності від відсутності вихлопних газів, констатують дослідники.
Боротьба за екологію
І всі ці підрахунки не враховують такий фактор, як шкідливі викиди, які здійснюються в результаті виробництва електрики.
А тут теж криється каверза.
Згідно з результатами дослідження американських вчених з університету Північної Кароліни, в штатах, де вище частка використовуваного електричного транспорту, вищий загальний рівень шкідливих викидів.
Парадокс? Адже електрокари не дають шкідливих викидів, а отже, екологічна ситуація має бути кращою.
Однак, на практиці підвищення споживання електрики (для зарядки електрокарів) веде до підвищення рівня його вироблення. А це найчастіше веде до більшого завантаження теплоелектростанцій та інших підприємств, які виробляють електрику.

На цьому тлі ясно, чому Ілон Маск так активно просуває ідею сонячної енергетики і намагається використовувати переважно сонячні панелі в якості джерела енергії для зарядних станцій Tesla.
Дослідження шотландців - далеко не перше в цій сфері.
2013 року в США був опублікований бестселер Оззі Зенера Зелені ілюзії. Автор стверджував, що в більшості випадків "зелений" колір технологіям надає маркетинг. Немає ніякої енергетичної кризи, підкреслював Зенер, є тільки споживча криза, для боротьби з якою маркетологи і вигадують міфи про нешкідливі для навколишнього середовища технології.
Навіть вельми скептично налаштовані експерти не вважають, що нові дані означають крах ідей Маска
Зенер, зокрема, посилався на деякі дослідження, які показували, що хвалені електрокари аж ніяк не безпечні для екології.
Дослідження Ахтена і Тіммерса є на сьогодні найкрасномовнішим підтвердженням цієї теорії.
Хто би міг припустити, що в країнах ОПЕК, ймовірно, вже потирають руки від передчуття швидких сутінків електромобілів.
Однак, навіть вельми скептично налаштовані експерти не вважають, що нові дані означають крах ідей Маска і його послідовників.
Так, викиди твердих частинок - це не жарт, і їхня шкода для здоров'я величезна, констатує автомобільний блогер Джейсон Торчинськи. Однак, розв'язувати цю проблему потрібно на глобальному рівні, зокрема, розробляючи нові матеріали для гальмівних систем, автомобільних шин і дорожнього покриття.
Хай би там що, головним наслідком шотландського дослідження має стати деяке зменшення самовпевненості та самозакоханості власників електромобілів, іронізує Торчинськи. Принаймні, до того моменту, поки виробники не навчаться робити легші акумулятори.