16 грудня 2017, субота

Журналісти розповіли, як Росія крок за кроком втрачала вільні ЗМІ

коментувати

"Реформування" Кремлем ЗМІ в РФ призвело до практично повної втрати свободи слова

На тлі звільнень редакційного керівництва РБК, які пов'язують з невдоволенням Кремля, зокрема, публікаціями про найближчих родичів Путіна і участь російських військових у конфлікті в Донбасі, Медуза згадала про найбільш важливі випадки відвертого політичного тиску на російські ЗМІ з боку влади.

Грудень 2011 року. «Коммерсантъ»

Що сталося. 16 грудня з ВД «Коммерсантъ» був звільнений Максим Ковальський — багаторічний головний редактор тижневика «Коммерсант-Власть». Причиною стала публікація фотографії виборчого бюлетеня, на якому поруч з ім'ям Володимира Путіна було написано нецензурне слово. Публікацію розкритикували власник «Комерсант» Алішер Усманов і гендиректор ВД Дем'ян Кудрявцев. Співробітники «Комерсанта» опублікували відкритий лист на підтримку Ковальського, назвавши його звільнення «акцією залякування».

Що в підсумку. Звільнення Максима Ковальського виявилося не останнім подібним епізодом в історії ВД «Коммерсантъ». За наполяганням Усманова (і, за неофіційними даними, під тиском Кремля) двічі звільнялися головні редактори радіостанції «Коммерсант-FM» — в 2012 і 2013 році. У 2012-му «Коммерсантъ» покинув Дем'ян Кудрявцев — з тих пір перестановки в керівництві ІД відбуваються регулярно. У 2014 році гендиректором ІД була призначена Марія Комарова (її називали протеже першого заступника голови адміністрації президента В'ячеслава Володіна), в 2016-му її місце зайняв Володимир Желонкін — колишній глава медіагрупи «Звезда». «Коммерсантъ» залишається одним з найбільших медіахолдингів в РФ, однак ІД все частіше звинувачують у редагуванні або видалення заміток про опозицію, публікації замовних статей, замовчуванні тем, здатних викликати невдоволення влади.

Вересень 2013 року. «Газета.ру»

Що сталося. Перед думськими виборами 2011 року посаду заступника головного редактора «Газети.ру» покинув Роман Баданін. Він звільнився після того, як керівництво видання вирішило зняти з сайту банер спільного проекту з правозахисною організацією «Голос», в рамках якого читачі повідомляли про порушення в ході виборчої кампанії. Головний редактор Михайло Котов пояснив рішення зняти банер комерційними міркуваннями, сказавши, що звільняли місце під рекламу. Глава ВД «Коммерсант» Дем'ян Кудрявцев (в той час «Газета» входила з останнім у загальний холдинг) говорив, що конфлікт стався через відмову Баданіна ставити на сайт рекламу «Єдиної Росії».

Що в підсумку. Після виборів 2012 року холдингу SUP Media, який володів «Газетою.ру», повністю перейшов підприємцю Олександру Мамуту. У березні 2013 року видання залишив Михайло Котов, його замінила Світлана Лолаєва, яка працювала в «Газеті» з 2007-го. Через кілька місяців власники «Газети.ру» вирішили замінити її на колишню співробітницю «Известий» і РІА «Новости» Світлану Бабаєву. До вересня 2013 року, коли «Газету.ру» очолила Бабаєва, у виданні майже повністю змінився відділ політики і пішли багато співробітників, які висвітлювали виборчі кампанії 2011 і 2012 років.

Грудень 2013 року. РІА «Новости»

Що сталося. 9 грудня указом Володимира Путіна найбільше російське інформагентство було несподівано ліквідовано. Держава, якій належало РІА «Новости», вирішила створити на його базі нову структуру. Глава адміністрації президента Сергій Іванов сформулював завдання нового ЗМІ так: «Пояснювати світу, що Росія проводить самостійну політику і твердо захищає національні інтереси». Організація отримала назву МІА «Россия сегодня», генеральним директором був призначений головний російський телепропагандист Дмитро Кисельов, головним редактором — керівник Russia Today Маргарита Симоньян.

Що в підсумку. В ході перетворення РІА «Новини» — найбільш інноваційне і незалежне з державних ЗМІ — позбулася більшої частини кореспондентської мережі, багато проектів агентства були закриті, співробітників звільнено. Деякі продукти (РАПСІ, «ИноСМИ») збереглися в якості окремих структур. Продовжує працювати сайт ria.ru, однак скоріше в якості придатку «Росії сьогодні». На початку 2016 року останній головний редактор колишнього РІА «Новости» Світлана Миронюк очолила департамент маркетингу і комунікацій Сбербанку РФ.

Січень 2014 року. Телеканал «Дождь»

Що сталося. Після публікації на сайті «Дождь» опитування про блокаду Ленінграда — глядачам пропонувалося відповісти на запитання «чи потрібно було здати Ленінград, щоб зберегти сотні тисяч життів?» — провідні оператори (НТВ+, «Акадо», «Дім.ру» та інші) почали відключати канал від своїх мереж. Більшість пояснювали свої дії невдоволенням глядачів. Гендиректор «Дощу» Наталія Синдєєва розповіла, що оператори «діяли за наказом» зверху. Тиск на канал вонап пов'язала не з опитуванням, а з публікацією сюжету про дачі високопосадових чиновників.

Що в підсумку. Канал був змушений змінити бізнес-модель, зробивши ставку на поширення в інтернеті за передплатою. Навесні 2014-го було оголошено про скорочення зарплат всім співробітникам. Прийнятий у тому ж році закон, що забороняє рекламу на платних телеканалах, додатково ускладнив роботу «Дождя». В кінці року канал був виселений з будівлі коплексу «Червоний Жовтень». Тим не менш «Дождь» продовжує роботу — з 2015 року мовлення ведеться зі студії на заводі «Флакон».

Березень 2014 року. «Лента.ру»

Що сталося. 12 березня 2014 року, незадовго до "приєднання" Криму до Росії, управляючий акціонер компанії «Афіша—Rambler—Суп» Олександр Мамут звільнив головного редактора «Лента.ру» Галину Тимченко. Приводом послужило попередження Роскомнадзору, винесене за опубліковане в інтерв'ю з одним із лідерів українського націоналістичного руху «Правий сектор» гіперпосилання. Слідом за Тимченко звільнилися понад 80 співробітників «Ленти» — практично вся редакція. Співробітники опублікували відкритий лист, в якому назвали звільнення головреда актом цензури і порушенням закону про ЗМІ. «Ленту.ру» очолив Олексій Гореславський — головред прокремлівської газети «Взгляд», який в «Рамблері» відповідав за взаємодію з держструктурами.

Що в підсумку. Колишні співробітники «Ленти.ру» заснували видання N+1 і «Медуза», СММ-агентство «Волохатий сир». Колишні журналісти видання знайшли роботу в Forbes, РБК, «Відомостях», «Арзамасі» та інших проектах. Олексій Гореславський на початку 2016 року був призначений виконавчим директором у медіа групі компаній Rambler & Co. Посаду головного редактора зайняв заступник Гореславського Олександр Белоновский, який прийшов в «Лента.ру» з РБК після реорганізації колишньої редакції.

Березень 2014 року. «Грані.ру»

Що сталося. 13 березня 2014 року опозиційне видання «Грані.ру» було заблоковано на вимогу Генпрокуратури. Причиною назвали публікацію закликів до протиправної діяльності та участі в масових заходах, які проводяться з порушенням закону. «Грані.ру» стали першим виданням, заблокованим на території Росії; разом з ними Роскомнагляд зобов'язав обмежити доступ до сайтів «Каспаров.ру» і «ЕЖ.ру» — в той же день і з тим же формулюванням.

Що в підсумку. «Грані.ру», фінансове становище якого і до блокування залишало бажати кращого, продовжують виходити на декількох сайтах-дзеркалах. На сайті висить інструкція, як обходити блокування інтернет-ресурсів. «Грані» як і раніше публікують матеріали про актуальні події, тематика видання зараз — виключно політична, з яскраво вираженою опозиційної спрямованістю.

Серпень 2014 року. РЕН ТВ

Що сталося. 1 серпня 2014 року оголошено про закриття програми «Тиждень з Маріанною Максимовською» — однієї з останніх зважених аналітичних передач на російському ефірному ТБ (і, за даними TNS, одній з найпопулярніших програм на РЕН ТВ). Причини закриття на каналі не назвали.

Що в підсумку. Після закриття «Тижня» Маріанна Максимовська залишилася на РЕН ТВ в якості заступника головного редактора, але вже в грудні 2014 року залишила канал — «через закінчення контракту». З 2015-го Максимовська займає пост віце-президента в групі компаній «Михайлов і партнери». Місце «Тижня» на РЕН ТВ посіла програма «Добров в ефірі», яка розповідає про головні сюжетах тижня «з точки зору нормальної людини».

Грудень 2014 року. «Русская планета»

Що сталося. В один день інвестори «Русской планеты» оголосили про звільнення головного редактора Павла Прянікова і призначили нове керівництво. Редакції було оголошено, що співробітники «Русской планеты» — «слабкі космісти» і не витримують заданий курс, а тому видання буде переформатовано з урахуванням думки власників. Разом з Пряніковим, який перетворив «планету», фінансовану будівельною компанією «Мортон», в одне з найбільш самобутніх російських ЗМІ, пішла основна частина редакції — співробітники видання визнали зміну головреда тиском і спробою кардинально змінити політику видання.

Що в підсумку. З «Русской планеты» пішли багато журналістів, видання пережило редизайн і перетворилося у патріотичне ЗМІ, публікує статті про російську зброю, колонки Едуарда Лімонова і гнівні одповіді для опозиції. Після звільнення з видання, Павло Пряніков з частиною колег перейшов в «Ленту.ру», де до цього схожим чином була звільнена головний редактор Галина Тимченко, але врешті-решт виявився головним редактором проекту «Такі справи».

Лютий 2015 року. ТВ2

Що сталося. З кінця 2014 року томська телекомпанія ТВ2 — одна з найстаріших незалежних телекомпаній в Росії — перебувала під загрозою закриття. В грудні 2014 року Томський обласний радіотелевізійний передавальний центр в односторонньому порядку розірвав договір на мовлення ТВ2 на метрової частоті. На початку 2015 року телеканал припинив мовлення і в кабельних мережах. У Томську пройшов мітинг на підтримку каналу: глядачі зв'язали закриття ТВ2 з його незалежної редакційної політики.

Що в підсумку. 4 лютого 2015 року співробітники ТВ2 оголосили збір коштів, щоб продовжити мовлення в інтернеті. У той же день стало відомо, що фонд підтримки російських ЗМІ «Среда» виділив ТВ2 грант у розмірі 7,5 мільйона рублів. Зараз «Агентство новин ТВ2» існує у вигляді групи інтернет-сайтів, в інтернеті публікується в тому числі і відеоконтент.

Серпень 2015 року. «Російська медіагрупа»

Що сталося. Влітку 2015 року засновник фонду «Федерація», продюсер Володимир Кисельов запропонував Володимиру Путіну створити в Росії «патріотичний медіахолдинг». Для цього планувалося об'єднати «кілька телеканалів» активи «Російської медіагрупи» («Русское радио», «Хіт FM», радіо Maximum, DFM, Monte Carlo і музичний телеканал Ru.tv). «РМГ», що належить холдингу «ІФД Капітал» Леоніда Федуна, збиралася продати «Госконцерту» (підпорядковується Міністерству культури) за ціною нижче ринкової. Проти продажу виступив менеджмент «РМГ», а також музиканти і продюсери. Консорціум менеджерів, продюсерів та артистів спробував викупити активи «РМГ», але йому було відмовлено. У серпні в групу прийшов новий генеральний директор — але пішов через тиждень, поскаржившись на втручання Мінкомзв'язку в редакційну політику.

Що в підсумку. Восени 2015 року багато співробітників, у тому числі значна частина команди «Російського радіо», звільнилися з «РМГ». Деякі з них запустили в листопаді 2015-го «Нове радіо». Станом на 2016 рік продаж «РМГ» «Госконцерту» не відбулася. У квітні «Ведомости» повідомили про виділення структурам Володимира Кисельова кредиту на три мільярди рублів на покупку «РМГ».

Січень 2016 року. Forbes

Що сталося. Через закон про обмеження частки іноземців у російських ЗМІ німецький концерн Axel Springer змушений був почати пошуки покупця на Forbes і інші свої активи в Росії. Переговори велися багато місяців і завершилися в кінці 2015 року. Спочатку передбачалося, що 20% акцій Axel Springer Russia залишиться у володінні її гендиректора Регіни фон Флеммінг, що дозволить здійснити спадкоємність по відношенню до попереднього акціонеру. Угода не відбулася, а покупцем всіх 100% став бізнесмен Олександр Федотов. За даними «Медузи», він відразу ж почав втручатися в редакційну політику і вимагав знімати матеріали; головний редактор Forbes Ельмар Муртазаєв відмовлявся це робити, після чого досить швидко пішов з видання «за власним бажанням» — це сталося в середині січня 2016-го.

Що в підсумку. Місце Муртазаєва зайняв Микола Усков, який не має досвіду роботи у бізнес-виданнях. Усков відразу ж заявив, що його Forbes буде не про політику, але при цьому залишиться «незручним». Що являє собою Forbes Ускова, з'ясується в найближчі місяці, коли вийдуть кілька номерів, зроблених під його керівництвом.

Травень 2016 року. РБК

Що сталося. В результаті тиску з боку Кремля (прес-секретар президента Росії Дмитро Пєсков це заперечує) редакцію РБК покинули три основних керівника — шеф-редактор об'єднаної редакції Єлизавета Осетинська, головний редактор РБК Роман Баданін і головний редактор газети РБК Максим Солюс. Слідом за ними пообіцяли звільнитися багато начальники відділів та журналісти. Вони працюють у виданні до 30 червня.

Що в підсумку. Поки невідомо. Хто буде керівником РБК, неясно. Яку частину редакції йому вдасться зберегти — теж. Як новий глава РБК буде будувати відносини з Кремлем і акціонером — власником Онексіма Михайлом Прохоровим, — теж незрозуміло. Максим Солюс, йдучи з посади,нагадав, що незадовго до розвалу редакції, на комерційне керівництва РБК було заведено справу про шахрайство, що знижує ймовірність благополучного результату для Прохорова.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Країни ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: