5 грудня 2016, понеділок

Перший в СРСР: Найцікавіші факти до 37-річчя київського швидкісного трамвая

коментувати
Швидкісний трамвай у Києві

Швидкісний трамвай у Києві

30 грудня 1978 року в Києві була запущена перша в СРСР лінія швидкісного трамвая. НВ зібрало 8 націкавіші факти про нього.

Будівництво лінії швидкісного трамвая в Києві почалося в 1970 році.


Строительство станции Воздухофлотская
Будівництво станції Повітрофлотська


Для швидкої доставки жителів масивів Троєщина і Відрадний у центр міста спочатку розглядалося два варіанти організації транспортного маршруту. Класичний - суміщений трамвайно-автобусний маршрут та інноваційний винахідника Володимира Веклича - тролейбусні поїзди з трьох машин (більш дешевий і менш гучний).

Обидва цих рішення забезпечували провізну здатність маршруту до 17 тисяч пасажирів на годину в одному напрямку.

До кінця 1960-х років у зв'язку з активним будівництвом нових будинків на масиві Борщагівка фахівці Київпроекту (інженери Левітан, Романенко, Коваль) визначили, що на напрямку Південна Борщагівка - центр необхідно мати транспортну систему, що перевозить 20-25 тис. пасажирів на годину з часом поїздки до 30 хвилин.

Варіант будівництва гілки метро був не реальний, оскільки для її рентабельної роботи необхідний пасажиропотік від 40 тисяч осіб на годину в одному напрямку. Для вирішення завдання треба було шукати нестандартне для СРСР на той час рішення.

У травні 1967 року відбулося перше відрядження представників Київського трамвайно-тролейбусного управління (КТТУ) на 37-й конгрес Міжнародного союзу громадського транспорту, який проходив у Барселоні (Іспанія).

Там керівник Василь Дьяконов і провідний технічний спеціаліст Володимир Веклич ознайомилися з перевагами роботи трамвая у швидкісному режимі на відокремленому полотні, вивчили систему інтервального регулювання і блокування, що застосовується на такій лінії. Вони прийшли до висновку про можливість створення аналогічної системи на вітчизняній елементній базі.

Повернувшись до Києва, у звіті про поїздку вони рекомендували побудувати аналогічну лінію в столиці. У наступних своїх поїздках за кордон вони накопичували необхідну інформацію для реалізації такого проекту в Києві. Особливо корисним стало їхнє четверте спільне відрядження до Брюсселя, де вони ознайомилися з досвідом експлуатації однієї з найсучасніших на той час ліній швидкісного трамвая.

Їхні рекомендації про будівництво в Києві лінії швидкісного трамвая були розглянуті та підтримані на колегії міністерства житлово-комунального господарства УРСР і реалізовані в постанові Ради Міністрів СРСР № 538 від 13 липня 1970 року.

Як керівник КТТУ, Василь Дьяконов займався загальним керівництвом проекту, а Володимир Веклич, ставши директором науково-дослідного і конструкторсько-технологічного інституту міського господарства, керував його технічною частиною. Проект лінії був розроблений фахівцями Київпроекту під керівництвом Марії Савченко.

Всі дванадцять станцій швидкісного трамвая були побудовані на ділянці довжиною 9,25 кілометри від окружної дороги до площі Перемоги. На лінії експлуатувалися в швидкісному режимі 2-х і 3-вагонні поїзди, що складаються з вагонів чехословацького виробництва Tatra T3SU.

За пропозицією архітектора Ілляшенка всі підземні станції були поєднані з підземними пішохідними переходами. Квиток на проїзд купувався на станції, тут же компостувався і перед виходом на платформу пред'являвся контролеру.

На лінії вдалося досягти середньої швидкості 28,7 км/год, що майже в 1,8 рази була вищою, ніж на лініях звичайного трамвая. Це дозволило щорічно економити близько 3 млн. людино-годин.

Час поїздки від Окружної дороги до пл. Перемоги становив менше 20 хвилин, а інтервал руху - 1,5 хвилини.

Радянська промисловість освоїла виробництво "мозку" лінії - системи інтервального регулювання, що забезпечує рух до 50 пар поїздів на годину. Творець системи Володимир Веклич розробив її на вітчизняній елементній базі, застосувавши оригінальне технічне рішення. За більшыстю характеристик вона перевершувала аналоги, з якими він ознайомився за кордоном.

При підготовці публікації використано матеріали Музею електротранспорту Києва

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Події ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: