23 лютого 2017, четвер

Національно-територіальна автономія кримських татар: що це значить для України

коментувати
Кримськотатарська громада – це найбільш проукраїнська частина населення окупованого Криму

Кримськотатарська громада – це найбільш проукраїнська частина населення окупованого Криму

НВ пояснює, що для України означає визнання Радою кримських татар корінним народом Криму і що після цього зміниться.

Що сталося

20 березня 2014 року Верховна Рада проголосувала за Заяву щодо гарантії прав кримськотатарського народу у складі України. У документі парламент визнав кримських татар корінним народом Криму і заявив про підтримку Декларації ООН про права корінних народів, прийнятої резолюцією Генеральної Асамблеї ООН від 13 вересня 2007 року.

18 травня 2016 року президент України Петро Порошенко, виступаючи на концерті-реквіємі пам'яті жертв геноциду кримськотатарського народу у Національній опері України, оголосив, що ініціює створення робочої групи в рамках Конституційної комісії для розробки змін у Конституцію, що стосуються права кримських татар на самовизначення.

"Ми хоч і з запізненням, але усвідомили необхідність створення у Криму національної автономії кримських татар з повним гарантуванням рівних прав і свобод етнічних українців, росіян та інших етносів півострова", - заявив Порошенко.

Мова йде про зміни в розділі 10 Конституції Автономна республіка Крим.

Таким чином, після повернення українського суверенітету над територією Криму на півострові повинна з'явитися національно-територіальна автономія кримських татар як корінного народу.

Що таке корінний народ

Головна відмінність корінного народу, що проживає на своїх історичних територіях, від інших національних меншин, яких в Україні також є чимало, – це відсутність власної держави.

Саме це, згідно з нормами міжнародного права і Декларації ООН про права корінних народів, дає їм колективні права, у тому числі право на самовизначення в межах існуючих держав, пояснила під час публічних дебатів 23 червня, організованих громадською організацією Європа без бар'єрів, експерт Інституту демократії імені Пилипа Орлика Наталія Беліцер. За її словами, у випадку корінних народів всі механізми і форми самоврядування і автономії реалізуються виключно в межах існуючої держави і не можуть ставити під сумнів її суверенітет і територіальну цілісність.

Національно-територіальна автономія повинна гарантувати корінним народам можливість навчання рідною мовою та використання її в державних установах, а також право пропорційного представництва в місцевих органах влади і самоврядування в місцях компактного проживання. Тобто, фактично, можливість збереження своєї ідентичності за відсутності власної суверенної держави.

"Ви не можете зберегтися зі своєю мовою, якщо не встановите певні правові норми, що гарантують навчання ваших дітей вашою рідною мовою. Ви не можете зберегтися, якщо ви не будете мати рівний доступ до управління своєю землею. Не пріоритетний, не домінанту якусь, а рівний хоча б доступ. Отже, мають бути закони, які надавали б ці можливості", - заявив під час публічних дебатів 23 червня народний депутат України і голова Меджлісу кримськотатарського народу Рефат Чубаров.

Самовизначення корінних народів у світовій практиці

У Європі одним із прикладів здійснення права на самореалізацію корінного народу є забезпечення прав народу саамів, який проживає у Фінляндії, Норвегії та Швеції.

Зокрема, влада Фінляндії зобов'язана вести переговори з Саамським парламентом з усіх важливих питань, які їх стосуються. Саамська мова може застосовуватися в судах, перерахованих законом державних і муніципальних органах (а також в органах, які подаються скарги на них), під юрисдикцію яких потрапляє територія компактного проживання саамів. Крім того, будь-яка людина, яка влаштовується на роботу в ці органи, повинна підтвердити знання саамської мови. Саамский парламент Фінляндії обирають усі громадяни саамського походження, яким виповнилося 18 років. Він розподіляє кошти, виділені у державному бюджеті на розвиток саамської культури і мови, розглядає заявки на розробку родовищ корисних копалин, питання заповідників та інші.

Ще одним прикладом є статус індіанців у США і Канаді.

Так, у Канаді жителі резервацій звільнені від сплати федеральних і провінційних податків з доходів і власності, мають право на вільне користування ресурсами та угіддями резервації, безкоштовне медичне обслуговування і навчання дітей у школах, допомогу в забезпеченні житлом. За індіанцями також закріплюються права на полювання і рибну ловлю в будь-який час року на спеціально відведених землях. Юридичний статус індіанців та резервацій входить у виняткову компентенцию федерального уряду Канади. Провінційні закони не можуть змінювати закони корінного народу.

У США налічується 565 індіанських племен, офіційно визнаних федеральним урядом. Юридично індіанські резервації мають майже ті самі права, що і штати США. У більшості з них активно діють племінні суди та власні правоохоронні органи. Крім того, у США є прецеденти виплати компенсації індіанцям за реквізовані владою країни землі. Першим з них став Акт щодо вирішення земельних вимог корінних народів, прийнятий Конгресом США у 1971 році. Угода передбачала передачу федеральній владі 44 млн акрів землі в обмін на виплату компенсації у 962,5 млн доларів.

Кримськотатарська автономія: СРСР і Україна


Инфографика общественной организации Европа без барьеров
Інфографіка громадської організації Європа без бар'єрів


Самовизначення кримських татар і російсько-український конфлікт

Після окупації Криму Росія прагне до розмивання національної ідентичності кримських татар і залякування активістів і громади за допомогою силових структур. Деяких лідерів та активістів кримськотатарської громади заарештували, а діяльність Меджлісу – представницького органу кримськотатарського народу, незважаючи на протести світової спільноти, була заборонена на території окупованого півострова.

У червні 2016 року в Росії заявили про намір створити федеральну "національно-культурну автономію" кримських татар, проте ця ідея була розкритикована представниками Меджлісу.

"Створення певної національно-культурної автономії, а відповідно до російського законодавства – це звичайна організація з дещо іншими завданнями, функціями, я розглядаю як прагнення влади побажання і вимоги, які кримські татари висловлюють протягом довгого часу, звести на якийсь мінімальний рівень. Це спроби нівелювати кримськотатарське питання з одного боку, а з іншого – продемонструвати якусь турботу про кримських татар з боку влади", – прокоментував російську ініціативу заступник голови Меджлісу Наріман Джелял.

Він також висловив сподівання, що конституційна реформа в Україні наочно продемонструє, що Україна може запропонувати кримським татарам "набагато більше".

Однак деякі українці інтерпретують самовизначення кримських татар як сепаратистську тенденцію. У зв'язку з цим, за словами першого заступника Міністра Інформаційної політики Еміне Джапарової, у кримськотатарському середовищі є побоювання щодо підтримки з боку українського суспільства.

Водночас, як зазначає Благодійний фонд Майдан закордонних справ у Стратегії повернення Криму, на даний момент кримськотатарська громада – це найбільш проукраїнська частина населення окупованого Криму. Її чисельність складає 300 тисяч осіб і наближається до 15% виборців півострова. Таким чином, визнання кримськотатарського народу корінним посилює політичні позиції України у боротьбі за деокупацію півострова, вважають в організації.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Події ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: