29 травня 2017, понеділок

Освіта завтра. Iforum-2016: досвід трансформації та осмислення

коментувати
Освіта завтра. Iforum-2016: досвід трансформації та осмислення

Цього року на конференції iForum вперше буде присутній напрямок, повністю присвячений освіті.

Олексій Молчановський, координатор потоку «Освіта в інформаційну епоху», викладач комп’ютерних наук в українському католицькому університеті м. Львова та співзасновник освітньої онлайн-платформи Prometheus, що надає україномовному населенню відкриті онлайн-курси, розказує про причини переосмислення та розширення концепції освітнього напрямку, про основні тематичні нововведення та найцікавіші доповіді, що очікують відвідувачів на найбільшому в Україні інтернет-форумі.
  

— Які основні напрямки трансформації освіти ви можете сьогодні відзначити? Що впливає на цей процес найбільш за все?

Олексій Молчановський: В останні роки освіта привертає багато уваги. Хоча деякі освітні ініціативи існували і раніше, але зараз кількість починає переходити в якість. Набирається критична маса людей, яка розмірковує над тим, що робити з освітою, також з’являються багато неформальних ініціатив щодо освіти. Фактично це відбувається на рівні окремих громад та міст, але є також інтернет-ініціативи, що виходять за межі окремих міст України. Так, восени  я був на заходах, які  не пов’язані безпосередньо з освітою, але дуже часто дискусії на них переходили до обговорення освіти, яка стала одним з центральних питань. Більш того, люди приходять до думки, що саме за допомогою освіти ми зможемо змінити країну. Адже самих реформ, що зараз впроваджуються, для цього недостатньо.
  

— В чому суть освітнього проекту Prometheus?

О. М.: Це надання безкоштовних онлайн-курсів українською мовою. Проект пропонує курси різноманітної тематики, починаючи від бізнеса, фінансів, громадянської освіти (типу боротьба з корупцією), і закінчуючи інформаційними технологіями. Загалом, в нас є два основних напрямки розробки: курс громадянської освіти і курс освіти підприємництва. Якщо, наприклад, людина хоче започаткувати власний бізнес і пройде на Prometheus 6-8 курсів з цієї тематики, то це надасть їй весь багаж знань, необхідний для старту. Сюди входить фінансова грамотність, юридичні аспекти, ведення бізнесу в Україні, маркетинг, оподаткування та інше.

Навчання відбувається у вигляді відеолекцій: студенти мають доступ до форуму, де можна обговорювати і ставити питання викладачу. Також є контрольні завдання у вигляді тестів або домашніх завдань, презентацій та іншого. Якщо це IT-курси — то написання програм на різних мовах програмування. Навчання повністю безкоштовне. Проект існує з жовтня 2014 року, охоплення аудиторії на сьогодні – 180 тисяч користувачів.
  

— Що надихнуло на створення Prometheus?

О. М.: З одного боку — власний досвід співзасновників (крім мене, в нашій команді ще двоє), з іншого — досвід американських аналогічних платформ, які почали масово з’являтись в 2012. Також зіграло свою роль розуміння того, що в Україні такі речі теж можна робити. Ось тому розробили та реалізували.
   

— Які основні напрямки трансформації освіти ви можете сьогодні відзначити? Що впливає на цей процес більше всього?

О. М.: Це дискусійне питання. Критики онлайн-освіти аргументують, що тут нічого нового немає, адже і раніше можна було вчитись, наприклад, по книжках. Ця критика слушна. Як показує реальна практика, на онлайн-курсах навчаються люди, що вже мають вищу освіту, тобто ті, хто має стійкі навички до навчання. Це ключовий фактор, коли людина може самостійно змусити себе регулярно виділяти проміжок часу для онлайн-навчання.

З іншого боку, поширення швидкісного інтернету призвело до появи сервісів, що забезпечують запис відеолекцій, проведення онлайн-чата з присутністю викладача та відповіді на питання в онлайн-режимі. Це ще один із факторів, який дозволив наблизити якісну освіту. Тут є певна політична складова, бо такий підхід спершу започаткували провідні американські університети: Гарвардський, Стенфордський, Массачусетський технологічний інститут. Пізніше це стало масовим явищем в США, адже університет навіть втрачав свій престиж, якщо там не було онлайн-курсів. Далі хвиля перекинулась на Європу та інші країни.
  

— Наскільки українські сучасні вузи встигають за такими процесами?

Якщо брати саме формат онлайн-курсів, то вони, скажемо відверто, не дуже встигають. Я можу сказати, що зараз Prometheus має офіційні договори з трьома університетами, які розробляють свої власні курси та розміщують їх на нашій платформі. Але я знаю тільки один університет в Україні, якій офіційно декларує в своїй стратегії розвитку намір зробити до 2020 року десять онлайн-курсів, що повторюють програму університету та будуть доступні для всіх студентів.

Але відзначу, що деякі викладачі приватно роблять подібні курси. Крім того, якщо говорити про трансформацію освіти, то можна відзначити не тільки онлайн-курси. Є багато ініціатив, до яких би я хотів привернути увагу якраз на iForum і які стосуються освіти поза університетом. Іде мова про дитяче навчання та зміну парадигми шкільної освіти, про технічну освіту, і взагалі — про освіту на різних рівнях, від громадського до національного.
   

— Програму інтернет-форуму потоку «Освіта в інформаційну епоху» вже майже сформовано. Які доповіді ви можете відзначити як найбільш цікаві, корисні, неординарні?

О. М.: Наразі заплановано 18 доповідачів і три панельні дискусії по 40 хвилин. Програма вийшла досить збалансованою, важко відзначити когось одного. Наприклад, я запросив Єгора Стаднія з аналітичного центру CEDOS, який займається якісною оцінкою освіти в Україні. Він розкаже, чи може сьогодні студент об’єктивно оцінити університет, в який він збирається поступати. Ярослав Притула проінформує про новий стандарт IT-освіти на базі досвіду Українського Католицького університету.

Денис Довгополий, один з співорганізаторів форуму, запропонував доповідь під назвою «Трансформація освіти  постіндустріальну епоху». Дійсно, ми живемо в інформаційному суспільстві, яке вже пройшло багато ітерацій після індустріальної доби. І тому важко застосовувати освітні рецепти, що працювали 150-200 років назад, до того, що відбувається зараз. Деякі країни вже давно це зрозуміли, але Україна лише знаходиться в стадії усвідомлення таких речей. Тому я вважаю, що дуже важливо привернути до цього увагу на iForum.

Також хотів би відзначити доповіді, що присвячені практичній освіті, наприклад, Дмитро Бірюков розкаже про навчання «мейкерів» під девізом «Зроби сам та навчи іншого». Крім того, буде дуже незвичайна лекція Ксенії Семенової, організатора так званих наукових пікніків, яка розкаже яким чином через любов до науки можна розвивати громадянське суспільство.

Інна Ведмідь прочитає доповідь «Вирощування майбутніх вчених в пробірці середньої освіти». Взагалі, Інна сповідує дуже оригінальний підхід до навчання, коли тема урока формується від певного об’єкту. Наприклад, ми можемо взяти Єгипетські піраміди і на прикладі того, як вони будувалися, згадати і фізику, і хімію, і географію, і власне саму історію. Завдяки цьому уроки стають більш цікавими. До речі, подібний підхід зараз активно застосовується в Фінляндії.

Далі в рамках потоку ми плануємо провести три дискусійних панелі. Перша з яких буде присвячена ІТ-освіті, вона називається «Ефективна IT-освіта: масова чи елітарна?». Сюди запрошені доволі відомі спікери, який мають великий досвід в ІТ-освіті. Наприклад, ми плануємо обговорити, чому університет не можуть готувати якісних ІТ-фахівців, чому після закінчення вузу ще треба мінімум рік навчатися, перед тим як піти працювати в солідну компанію. Також хочемо підняти питання гендерної нерівності, оскільки кількість жінок в ІТ-сфері складає лише 20%, але так було не завжди.

Друга дискусійна панель буде присвячена освіті на рівні міст, ми поговоримо про освітні кластери в містах України. Будуть виступати спікери з Одеського, Київського та Львівського кластерів. Зараз на прикладі того, як розвиваються ІТ-кластері в Одесі та Харкові, є ідея реалізувати освітні кластери. Адже ІТ-компанії мають доволі великі бюджети, у той час як освіта цим похизуватися не може.

Третя дискусійна панель називається «Як повернути довіру до технічної освіти в Україні». Бо загалом в сфері технічної освіти процвітає тільки ІТ-напрямок, а все інше за браком робочих місць потроху занепадає. Хоча ми маємо дуже хороші кадри в авіабудуванні, в ракетобудуванні. Ось хочемо запросити викладачів з найкращих технічних вузів.
  

— Яку саме аудиторію ви очікуєте на даному потоку? Хто потенційні відвідувачі — викладачі, вчені, керівники дрібних учбових центрів?

О. М.: Це люди, які цікавлять сучасними та ІТ-технологіями, також — представники бізнесу. Тобто ми хочемо показати, що хоча з державною освітою в Україні все досить складно, існує дуже багато цікавих ініціатив, які демонструють хорошу динаміку по навчанню. Адже в Україні впроваджуються дуже прогресивні світові практики і ми хочемо показати, що для людей, які хочуть отримати якісну освіту для себе та своїх дітей, така можливість все ж існує. А для представників інших міст ми б хотіли показати, що є досить багато прикладів, як реалізувати подобні ініціативи, причому з мінімальним втручання держави.
   

— Що винесуть відвідувачі п’ятого потоку після завершення iForum?

О. М.: Мені б хотілось, що б вони винесли для себе багато цікавих ідей та намірів, які можна реалізувати в майбутньому. Я б хотів, що люди повірили, що в Україні є якісні освітні рішення та технології. Якщо ж мова іде про підприємців, які здатні інвестувати гроші, то вони мають зрозуміли, що на освітніх технологіях можна заробляти.

І нарешті ми б хотіли привернути увагу до того, що освіта — це наше майбутнє. І якщо зараз є якісні освітні продукти, що закладають основу для якісної роботи на 10-15 років наперед, то і у держави також є майбутнє.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Наука ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: