20 сiчня 2017, п'ятниця

Ми зацікавили NASA. Олександр Буткалюк, інженер проекту Mars Hopper, про перемогу українців на всесвітньому хакатоні

Український проект марсіанського літака MarsHopper до останнього відставав від лідерів NASA Space Apps Challenge, але в підсумку здобув перемогу.
MarsHopper via GitHub

Український проект марсіанського літака MarsHopper до останнього відставав від лідерів NASA Space Apps Challenge, але в підсумку здобув перемогу.

Як раніше повідомляло НВ, український проект Mars Hopper переміг на всесвітньому хакатоні NASA SpaceApps Challenge..

Про те, як народилася ідея Mars Hopper, і яких нервів коштувала перемога на хакатоні NASA, в ексклюзивному інтерв'ю НВ розповідає інженер проекту Олександр Буткалюк.


Олександр Буткалюк і його дочка Софія в центрі поруч з іншими учасниками команди MarsHopper
Олександр Буткалюк і його дочка Софія в центрі поруч з іншими учасниками команди MarsHopper


- Як виникла ідея проекту Mars Hopper? Чому Ваша команда обрала саме тему "Подорож на Марс"?

Цю тему обрала моя донька. У неї була ідея щодо використання сухого льоду, і вона звернулася до Павла Правдюкова – одного з майбутніх членів нашої команди. Павло – дипломований фізик. У них виникла палка суперечка, в який мені довелося трохи втрутитися. Спочатку ідея Софії полягала у використанні сухого льоду для левітації, але я дещо спростив її і запропонував використовувати його для ракетної тяги. Поступово приєдналися й інші, і до ракетної тяги додалися крила, гвинти, шасі і РІТЕГ (радіоізотопний термоелектричний генератор).

- По закінченню голосування проект сильно відставав від двох суперників. Як йому вдалося перемогти?

Ми знімали дані про кількість голосів кожні 10 хвилин, ще коли перебували в топ-25. Було видно, що деякі команди не дуже чесно грають, оскільки їх графік виглядав не зовсім природно. У них спостерігалися стрибки на 700 голосів за хвилину. До кінця голосування у топ-25 у п'ятірку лідерів увійшли дещо інші команди. Наприклад, була така команда Koala Space Program з Гонолулу. Їй вдалося буквально за годину накрутити собі 3 тисячі голосів, вона начебто вийшла в топ-5, але у NASA її зрізали. У них стоїть фільтр, який контролює, щоб голосували реальні люди і перевіряє IP-адреси на унікальність.

Перевірка також здійснювалася по Facebook і наш проект набрав найбільше посилань на нього. Крім того, наше відео на YouTube було лідером з самого початку і в даний час у нього більше 45 тисяч переглядів. У наших конкурентів довгий час було 5-6 тисяч, а потім у одного з них показник піднявся до 15 тисяч. Ситуація склалася така, що дуже мало людей дивилося, але було дуже багато голосів.

Для нас це теж було несподіванкою. Ми використовували тільки реальні надійні ресурси і наш графік поступово йшов вгору, і це виглядало природно. У інших вони місцями різко йшли вгору, і це було помітно візуально.

- Які подальші перспективи проекту і що ця перемога принесла самій команді?

Самій команді вона принесла дуже неспокійний місяць. Основний приз – це поїздка в США на мис Канаверал на старт місії OSIRIS-Rex, яка відбудеться орієнтовно 8 вересня. Ну, і звичайно, нас самих зацікавив цей проект. Коли він народився, нам захотілося, щоб він став реальністю в реальність, і зараз ми працюємо над цим. Нам приходить безліч привітань і люди хочуть продовження, хочуть, щоб ми не зупинялися на півдорозі. Свій план ми задекларували на GitHub. Ми плануємо створити прототип, платформу, на якій будуть відпрацьовуватися технології. Сподіваюся, це станеться відносно швидко, як для технічного проекту. Цей проект зацікавив Національне космічне агентство.

- Чи плануєте ви в майбутньому брати участь у NASA Space Apps Challenge?

Я б не хотів би більше брати участь на People Choice Awards. Це дуже великий стрес. За оцінками журі можна перемагати спокійніше. Що стосується решти, то більшість з нас брали участь у хакатоні вперше. Деякі кажуть, що більше ніколи не будуть брати участь у хакатоні. Ми з донькою просто цікаво провели вихідні. Інші прийшли подивитися, що таке хакатон. До нього ми були незнайомі і зібралися випадково. Але коли все вийшло на рівень, що ми відстоюємо честь країни, знадобилося докласти чимало зусиль.

Я дуже вдячний людям, які нас підтримували. На жаль, не дуже чітко було сказано, що можна і потрібно голосувати кожного дня. Якщо б ми це донесли, то у нас було б більше голосів. Але завдяки цьому ми отримали безліч унікальних IP-адрес, що стало помітно на етапі верифікації.

------------------------------------------------------------

Довідка НВ:

Що таке Mars Hopper

Головною перевагою української розробки називають використання локальних природних ресурсів Марсу.

На полярних шапках Червоної планети містяться величезні запаси сухого льоду. При його нагріванні, вуглекислий газ, що міститься в ньому, переходить з твердого в газоподібний стан.

Ідея Mars Hopper полягає в тому, щоб набирати цей сухий лід під час посадок, а потім нагрівати його за допомогою радіоізотопного термоелектричного генератора (РІТЕГ) і перетворювати на газ, створюючи таким чином реактивну тягу. Генератори такого типу на Марсі вже випробувані, зокрема, такий генератор встановлений на марсохід Curiosity.

По суті, Mars Hopper буде переміщатися по Марсу "стрибками" - від посадки до посадки. Власне, тому його і назвали "стрибун" (англ - Hopper).

Які перспективи

Проект потребує доопрацювання, що не дивно, враховуючи, що над ним працювали буквально місяць.

Однак, про цінності ідеї Mars Hopper свідчать не тільки підсумки голосування на хакатоні, але і високий інтерес, який проявляють до проекту в NASA.

Додаткову цінність проекту надає той факт, що, за словами його творців, все необхідне для його реалізації є в Україні. Іншими словами, Mars Hopper як українська розробка може допомогти Україні посісти гідне місце серед космічних держав.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Наука ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: