22 жовтня 2017, неділя

Що б зробив Джобс. Чи може Apple повернути загублену магію?

Експерти впевнені, що Стів Джобс був би незадоволений діями свого наступника Тіма Кука

Експерти впевнені, що Стів Джобс був би незадоволений діями свого наступника Тіма Кука

Apple все менше нагадує магічну компанію, здатну передбачати бажання мільйонів користувачів. В руках Тіма Кука компанія перетворюється на маркетингову машину. Якби Стів Джобс містичним чином повернувся на свіою посаду, що б він зробив для порятунку Apple.

Фанатам Apple не звикати відповідати на нападки критиків.

З незапам'ятних часів продукти компанії мало кого залишали байдужими. І ті, хто їх не любив, завжди знаходили масу приводів для критики.

Список цих приводів потягне на цілу Біблію.

Можна згадати використання пропрієтарних гвинтів в ноутбуках (що ускладнювало ремонт в неофіційних сервісах), інтеграцію оперативної пам'яті до материнські плати ноутбуків (неможливість апгрейду), необхідність використовувати iTunes для копіювання музики в iPod і iPhone, відсутність можливості пересилати файли через bluetooth, відсутність таких банальних функцій як багатозадачність і "копіювати-вставити" (так-так, їх не було в перших iPhone) і багато-багато іншого.

Фанати компанії завжди знаходили, що сказати у відповідь. Починаючи від вічного аргументу про високу usability і закінчуючи цитатами Джобса про те, що "простота - це і є найвищий ступінь складності".

І справи у Apple йшли добре.

Щось поламалося

Після відходу Джобса компанію очолив Тім Кук. І після перших його кроків в інтернеті міцно влаштувався мем "за Джобса такого не було".


Фанаты гадают, представил бы Джобс умные часы именно в таком виде?
Фанати роблять припущення ,чи представив би Джобс розумний годинник саме в такому вигляді?


Спочатку, в якості жарту. А потім - як аргумент критики.

Не "вистрілив" маленький iPhone 5c. Продажі iPad скорочуються. Apple Watch теж не стали хітом продажів.

Кук занадто довго ігнорував домінуючий тренд смартфонів з великою діагоналлю. Він зважився випустити iPhone 6 лише восени 2014 року. Модель стала хітом продажів, але це могло статися й раніше, що не дало б можливість конкурентам зміцнити свої позиції на ринку.



Siri так і не отримала розвиток, залишившись іграшкою, яка потрібна незначній кількості користувачів.

В першому кварталі 2016 року продажі iPhone в світі вперше виявилися нижчими, ніж у попередньому кварталі. Вперше за всі роки існування "яблучного" смартфона.

Без особливого захоплення сприйнято ще один маленький iPhone SE. Не на користь репутації компанії пішов скандал з ФБР з приводу злому iPhone ісламського терориста.

Навіть гуглівські Chromebook, які багато аналітиків досі не сприймають всерйоз, обійшли з продажів MacBook в США.

Ні, безумовно, Apple далека від катастрофи, банкрутства і т. д. У фінансовому відношенні Apple відчуває себе чудово. Багато інших компаній можуть тільки позаздрити такому становищу.

Але експерти все частіше перестають згадувати Apple в якості лідера інновацій і все голосніше висловлюють сумніви в тому, що компанія здатна очолювати IT-індустрію в її подальшому розвитку.

Етап ноутбуків, смартфонів і планшетів пройдено. Попереду - портативні гаджети, віртуальна реальність і штучний інтелект. І багато хто припускає, що Apple не зможе грати першу скрипку, оскільки втратила не тільки чарівність і "магію" часів Стіва Джобса, але і властиву тільки їй здатність передбачати потреби користувачів, про які вони самі ще не підозрюють.


Джобс не боялся рисковать и представлять продукты, которые поначалу высмеивали. Например, в 2008 году он представил MacBook Air, лишенный DVD-привода
Джобс не боявся ризикувати і представляти продукти, які спочатку висміювали. Наприклад, в 2008 році він представив MacBook Air, позбавлений DVD-приводу


Не тільки сторонні спостерігачі, але і багато фанатів компанії переконані, що Джобс не став би робити багато чого з того, що зробив Кук, або реалізував би це по-іншому.

Найчастіше згадуються наступні кроки Кука, які Джобс б не схвалив:

1

Випуск "сирих" карт Apple для iPhone замість звичних Google Maps в 2013 році. Правда, Кук знайшов у собі мужність публічно вибачитися перед користувачами. І за пару років Apple Maps перетворилися на цілком гідний додаток. Але осад залишився.

Другий приклад - випуск iPad Air з 1 ГБ оперативної пам'яті, чого виявилося явно замало для переходу на 64-бітну версію операційної системи.

2

Кук фактично перестав працювати з пресою під час першої хвилі критики компанії після відходу Джобса. Це трапилося в 2013 році, акції компанії почали падати (в загальній складності, опустившись на 40%), американська ділова преса обіцяла Apple чи не швидкий кінець.

Її називали "наступною Motorola". Кук виступив з відповідною PR-компанією лише через кілька місяців. Репутаційний виграш Android і Samsung був величезним.

3

Невиразні і нераціональні дії на азіатських ринках.

В першу чергу, в Китаї, де Apple вже поступилася Ѕамѕung та Xiaomi.

Та в Індії (де уряд нещодавно заборонив продаж відновлених iPhone).

4

Рекламні ролики Apple стали нудними.

Від "піратів Силіконової долини" нічого не залишилося, іронізували експерти.

Apple стала схожою на IBM та інші компанії, реклама яких стандартна.

5

Кук прийняв рішення про виплату дивідендів акціонерам (чого за Джобса не було багато років) і в цілому змінив фінансову політику компанії. Джобс завжди тримав акціонерів у вузді, що, як не дивно, лише тільки підвищувало їх прихильність Apple. Кук занадто часто йде у них на повідку. В результаті, фінансові резерви компанії стали танути. А деякі найбільші акціонери продали свої пакети акцій.

Кук прислухався до натовпу. І тепер натовп розлюбив Apple. Так описують цей парадокс деякі експерти.

Кук продовжує стверджувати, що "все добре", незважаючи на те, що в першому кварталі 2016 року прибуток Apple знизився вперше з 2003 року.

6

Нові продукти, запущені Куком, зокрема, iPad Pro, MacBook і iPhone SE виявилися не особливо затребуваними. Експерти деколи називають їх "безцільними", вказуючи на те, що в жодному з них немає інновацій і нових ідей.

Кожен з цих продуктів є плодом маркетингових розрахунків. Вони можуть генерувати прибуток, констатують експерти, але вони не рухають ні компанію, ні ринок вперед.

Головна біда Кука - в тому, що він не бажає ризикувати. А саме схильність до ризику була однією з відмінних рис Apple часів Стіва Джобса.

Ніхто не вірив в те, що люди будуть слухати mp3 з iPod у часи домінування компакт-дисків і плеєрів Sony Walkman.


Тим Кук вызвал неоднозначное отношение к Apple, отказавшись сотрудничать с ФБР в случае с iPhone убитого террориста
Тім Кук викликав неоднозначне ставлення до Apple, відмовившись співпрацювати з ФБР у випадку з iPhone убитого терориста


Ніхто не вірив, що люди будуть купувати музику в онлайн, коли запускався iTunes.



Ніхто не вірив, що людям припаде до душі iPhone з сенсорним екраном, але позбавлений апаратної клавіатури і багатьох базових функцій смартфона (багатозадачність, "копіювати-вставити", офісні програми).

Ніхто не вірив, що люди стануть купувати ноутбук, нехай тонкий і легкий, але позбавлений приводу для читання дисків, коли запускався MacBook Air. І т. д.

Джобс часто ризикував. І часом програвав. Так було згорнуто сервіс Mobile Me, так і не було запущено телевізійний сервіс Apple. Компанія відмовилася від випуску 17-дюймових ноутбуків і т. д.

Кук не вміє ризикувати і мислить насамперед категоріями маркетингу, ланцюжки логістики і т. д.

І тому перед нами сьогодні зовсім не та Apple, що була за Джобса.

Що б зробив Джобс

Оскільки Джобса немає в живих, легко спекулювати на тему того, що б він зробив, якби, наприклад, раптово повернувся на посаду керівника компанії влітку 2016 року. Однак, експерти все ж час від часу розмірковують на цю тему.

1Випускаючи MacBook - тонкий, легкий 12-дюймовий ноутбук із вражаючим дизайном, непоганими характеристиками, вражаючою автономністю і відсутністю активного охолодження, Джобс напевно "вбив" би MacBook Air.

Так, прибирати з продуктової лінійки успішні продукти, щоб дати дорогу ще більш успішним, це був цілком типовий хід для Джобса.

Він вчинив так у 2005 році, коли раптово заявив про припинення виробництва найуспішнішого плеєра компанії - iPod Mini. Рішення Джобса шокувало багатьох фанатів компанії, проте незабаром про це вже ніхто не згадував. Адже замість iPod Mini компанія почала продавати надуспішний iPod Nano.

Сьогодні новий MacBook залишається в тіні звичного MacBook Air. Обидві моделі багато в чому розраховані на одну і ту ж цільову аудиторію. Air більш розкручений і звичний бренд. Він не дає MacBook розвернутися і набрати популярність.

Особливо це помітно зараз після того, як друге покоління MacBook обзавелося більш продуктивним "залізом".

2Ця ж логіка могла б змінити стратегію Apple стосовно смартфонів з великими діагоналями екрану.

Джобс був лютим перфекціоністом. В епоху зародження Android, коли діагональ екрану топових пристроїв Samsung, HTC і Motorola вже була більшою, ніж у iPhone (3,7-4 проти 3,5 дюйма), Джобс випустив рекламний ролик, який демонстрував наскільки зручніше працювати зі смартфоном, яким можна керувати однією рукою.

Останнім таким iPhone була "п'ятірка" з 4-дюймовим екраном. У 2014 році Apple розродилася новими флагманами з діагоналлю екрану 4,7 (iPhone 6) і 5,5 дюйма (iPhone 6 Plus). Це була відповідь на домінуючий тренд фаблетів, породжених Samsung.


Джобс любил рисковать. В 2005 году он снял с производства успешный iPod Mini, чтобы дать дорогу новой модели iPod Nano
Джобс любив ризикувати. У 2005 році він зняв з виробництва успішний iPod Mini, щоб дати дорогу новій моделі iPod Nano


При цьому, компанія не прибрала зі свого асортименту надзвичайно популярний iPhone 5s, який подешевшав і становив левову частку продажів смартфонів компанії.

Як результат, "великі" iPhone продавалися добре, але "з'їли" великий шматок продажів планшетів iPad.

Джобс би цього не допустив. Він продовжував би гнути свою лінію, наполягаючи на тому, що у смартфона повинна бути маленька діагональ екрану, а великі екрани - прерогатива планшетів.

Або, повністю відмовився б від маленьких iPhone і iPad.

Він залишив би пару продуктів - iPhone (з діагоналлю 4,7-5 дюймів) і iPad (9,7 дюйма). І ця зв'язка, на думку деяких експертів продавалася б відмінно.

3Складність і заплутаність нинішньої лінійки продуктів Apple змусила б Джобса лютувати.

Він був прихильником кришталевої ясності. За Джобса у компанії був один смартфон, один планшет, пара різновидів плеєрів, і три моделі ноутбуків з досить чіткими відмінностями (дешевий пластиковий MacBook для початківців, дорогий MacBook Pro для серйозної роботи і дорогий портативний MacBook Air).

Асортимент смартфонів розбавлявся хіба що продажем торішньої моделі за зниженою ціною.

Заплутаність нинішньої лінійки продуктів Apple змусила б Джобса в лютувати

Джобс ніколи не допустив би одночасного існування в лінійці смартфонів трьох актуальних моделей, не рахуючи повсюдного продажу "відновлених" старих моделей. Не допустив би існування паралельно MacBook і MacBook Air.

І вже точно за Джобса не було б в продажу відразу 4 моделей планшетів, які безпосередньо конкурують один з одним.

4Джобс не став би випускати Apple Watch у тому вигляді, в якому Кук випустив їх 2014 році.

Багато експертів вказують на те, що розумний годинник стали першим великим продуктом, який було розроблений після відходу Стіва Джобса і повністю без його участі.

І це відчутно.

Джобс зробив би все по-іншому.

Він намагався разом з кожним новим продуктом запропонувати користувачам нову ідею. Власне, сама ідея якогось гаджета, який потрібно носити (не обов'язково годинника) народилася у Джобса, коли він дізнався, що хворий на рак.

Джобс вважав, що медицина у США перебуває в кам'яному віці і був упевнений, що гаджети здатні зробити революцію в тому, як людям будуть ставити діагнози і проводити моніторинг за лікуванням.

Керівництво Apple не раз заявляло, що випуск Apple Watch був пов'язаний з бажанням розвинути цю думку і випустити на ринок пристрій, що полегшує моніторинг здоров'я.

Однак, в реальності запуск Apple Watch виглядав як спроба "підгорнути" ринок, який сформували своїми першими годинниками такі компанії як Samsung і Motorola, а також численні виробники фітнес-трекерів.

Тема здоров'я виглядала вторинною у презентації годинника, яку провів Кук. І в свідомості більшості користувачів Apple Watch - це в першу чергу гаджет для повідомлення про дзвінки, ігор і т. д.

Швидше за все, Джобс домігся б іншого функціоналу від Apple Watch ще на етапі розробки.

Або ж, по-іншому розставив би акценти на презентації годинника, створивши міф про новий вигляд пристрою, без якого сучасній людині не обійтися.

Згадаймо презентації iPod nano (який Джобс діставав з джинсів, "ви коли-небудь замислювалися про те, для чого потрібна ця маленька кишеня?"), або iPhone ("ми придумали три пристрої в одному, телефон, плеєр і пристрій для доступу в інтернет"), MacBook Air (який Джобс виніс на сцену в офісному конверті для паперів).

Фанати навіть змайстрували відео зі старих "нарізок" Джобса, намагаючись уявити, як Стів провів би презентацію розумного годинника.

5

Джобс продовжував би грати роль Давида і не став би Голіафом.

Авторство цієї теорії належить авторитетному американському IT-оглядачеві Джо Вілкоксу. Ще в кінці 1990-х він написав у своєму блозі пост з заголовком "Чому Apple завжди буде перемагати".

Вілкокс стверджував, що Apple під управлінням Стіва Джобса сповідує тактику, яка допомогла Давиду перемогти Голіафа у відомому біблійному сюжеті.

Свої твердження журналіст базував на дослідженнях професора Бостонського університету Айвен Аррегін-Тофта про "асиметричну тактику".

Така тактика передбачає зміну правил гри, що дозволяє начебто слабшому противникові перемогти свідомо більш сильного. Величезний Голіаф, одягнений в броню і з важким озброєнням ніяк не очікував, що кволий хлопець без обладунків точно кине в нього камінь.


Джобс всегда выбирал тактику
Джобс завжди обирав тактику "Давида" проти "Голіафа" і за рахунок цього перемагав


Точно так само Джобс завжди досягав успіху, йдучи від прямої конфронтації з супротивником і змінюючи правила гри, стверджував Вілкокс. "Apple не грає за правила, вона створює свої власні", - констатував оглядач.

Навіть знаменитий слоган Apple - "Think different" завжди був віддзеркаленням цього світогляду.

Джобс не зміг би перемогти IBM в 1980-х, якби намагався клонувати IBM PC, як це робили Compaq та інші виробники. Замість цього він ризикнув і випустив Macintosh з графічним інтерфейсом.

Джобс не зміг би перемогти Sony в боротьбі за музичний ринок, якби також почав випускати музику на компакт-дисках. Замість цього він запустив сервіс з продажу музичних файлів через інтернет.

Apple під керівництвом Тіма Кука сама перетворилася на Голіафа

Джобс не зміг би ще раз здолати Sony, на цей раз на ринку портативних ноутбуків, якщо б не прийняв рішення відмовитися від DVD-приводу в MacBook Air. Саме прагнення за будь-яку ціну втиснути привід, обмежувало вагу і товщину загалом чудових компактних ноутбуків Sony VAIO TT та TZ.

У кожній з цих історій "Давидові" Джобсу протистояв якийсь Голіаф - велика успішна компанія, яка спочивала на лаврах. І успіх "Давида" пояснюється саме тим, що всі інші конкуренти "Голіафа" самі прагнули стати "Голіафами". Тобто намагалися наздогнати лідера, граючи за правилами лідера.

Сьогодні Apple під керівництвом Тіма Кука сама перетворилася на такого Голіафа, констатує Вілкокс.

Компанія багато років ставила рекорди продажів і прибутку, стала лідером індустрії. І Кук змагається з іншими великими гравцями виключно як Голіаф - тобто їхньою ж зброєю. Як інакше розцінювати випуск смартфонів з великою діагоналлю екрана у відповідь на корейські фаблети. Вихід позбавлених "великої" ідеї Apple Watch у відповідь на гаджети Samsung і Motorola.

Через 15 років після своєї оптимістичної тези "Apple завжди буде перемагати" Вілкокс зайняв іншу позицію "Apple втратила свій шлях".

Чи допустив би Джобс таку радикальну зміну ДНК створеної ним компанії - питання суто риторичне.


Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Гаджети ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: