24 жовтня 2017, вівторок

Як врятувати світ від Google Chrome. Творець Opera та Vivaldi розповідає про браузери майбутнього

Розробник Opera розповів про те, як створює новий браузер з
Vivaldi

Розробник Opera розповів про те, як створює новий браузер з "людським обличчям"

Йон фон Течнер, творець браузера Opera, розповідає НВ про своє нове дітище Vivaldi, про те, яким буде ідеальний браузер через 5 років, і про те, як користувачам повернути втрачену приватність в інтернеті.

- Розкажіть про проект Вівальді? Що це? Як народилася ідея?

Vivaldi – це браузер для тих, хто хоче більшого. Браузер, який надає більше можливостей, більше адаптується під користувача, ставить його в центр.

Я займаюся розробкою браузерів з 1994. Я починав з Opera, був одним із засновників компанії та працював у ній 17 років. Потім я пішов з Opera і думав, що більше ніколи не буду займатися браузерами.

Однак після того як я пішов, в Opera дещо змінилося. Було прийняте рішення відмовитися від тієї стратегії, якої ми дотримувалися. Піти від браузера з великим набором опцій і налаштувань, в бік звуження можливостей.

Багато користувачів були цим незадоволені. Вони стали звертатися до мене з питанням, чи можу я що-небудь зробити. Я відповідав: "ні, не можу, тільки не в межах Opera".

Враховуючи, що Opera зійшла з наміченого шляху, на ринку з'явився попит на браузер, здатний надати такий набір функцій, якого очікували користувачі. Тоді і з'явився Vivaldi. У нього безліч функцій, і користувачі можуть підлаштовувати його під свої потреби. Для тих, хто проводить багато часу в інтернеті, а не просто дивиться ролики на YouTube, наш браузер є оптимальним вибором.

- Як ви оцінюєте успіхи до теперішнього часу?

Ми працюємо над проектом майже 3 роки і нещодавно у нас відбувся перший реліз після тестових прев'ю та бета-версій.

У нас мільйони завантажень, і ми наближаємося до першого мільйона користувачів. Преса і користувачі дають позитивні відгуки. Тому наразі ми задоволені прогресом.


Браузер Vivaldi
Браузер Vivaldi


- Як би ви охарактеризували те, що зараз відбувається на ринку браузерів?

Я спостерігав за ринком браузерів з самого моменту його зародження, і він постійно змінюється. Спочатку браузером номер 1 був Mosaic, потім ним став Netscape, потім Microsoft Internet Explorer, а тепер Chrome.

Vivaldi – це браузер для тих, хто хоче більшого

Крім того, на сьогоднішній день є кілька браузерів зі значною часткою ринку. Це Edge, Safari, Firefox, Opera, а тепер і ми входимо на цей ринок, щоб запропонувати альтернативу.

Я вважаю, що більшість браузерів сфокусовані на одному і тому ж – на простоті та скороченні функціональності. У нас інший підхід. Так, браузер повинен бути простий, але при цьому не позбавлений корисних функцій.

- Наприклад, таких як VPN і адблокери? Чи стануть такі функції домінуючим трендом для браузерів в найближчому майбутньому?

Довгий час VPN і адблокери були доступні у вигляді окремих розширень. Я думаю, так буде і надалі.

Ми бачимо, що Opera вирішила інтегрувати ці функції в браузер. Додавання VPN здається мені гарною ідеєю. Щодо блокування реклами я не впевнений.

Ми хочемо, щоб інтернет був відкритим і вільним. А це передбачає існування працюючих бізнес-моделей. Тому, я не впевнений, що варто старатися з інтеграцією подібних функцій. Існує безліч адблокерів, які можна завантажити окремо, якщо хочеться.

- Чи достатньо сучасні браузери захищають приватність користувачів чи можна щось покращити?

Я думаю, багато чого можна поліпшити. У розробці нашої першої версії ми робили акцент не на цьому, але ми не плануємо моніторити діяльність наших користувачів. Ми навіть не перевіряємо статистику, якими функціями вони користуються. Ми просто не хочемо цього знати.

Інтернет рухається в напрямку, коли вся інформація зберігається в "хмарі". Це відбувається вже деякий час і мені здається, що цей процес слід повернути у зворотний бік.

Якщо люди хочуть врятувати світ від Google Chrome, то їм варто перейти на Vivaldi

Ми думаємо про концепцію peer to peer [пряме з'єднання між користувачами - ред.], яку було реалізовано в Opera Unite. Я вважаю, що повинні існувати технології, які дозволять користувачам працювати так, як їм зручно, і не обов'язково відправляти все в "хмару".

Люди повинні мати більше контролю над особистими даними. Почасти це означає не зберігати інформацію на сторонніх сайтах.

Приватність було втрачено, і нам треба її повернути. Це один з напрямків, на якому ми плануємо зосередитися.

- Яким ви уявляєте браузер майбутнього? Як будуть виглядати браузери через 5 років?

Я думаю вони будуть сильно відрізнятися від девайсу до девайсу. Коли ми починали створювати Opera, було достатньо однієї десктопної версії. Тепер існують смартфони, Smart TV і багато інших пристроїв. Те, що все більшу кількість девайсів буде підключено до інтернету, вплине на розвиток браузерів.

Що стосується нас, то ми плануємо зосередитися на розширення функціональності. Зараз майже що завгодно можна робити в інтернеті, і ми хочемо, щоб згодом працювати з ним ставало все легше і легше. Пора повернути на порядок денний peer to peer, що підвищить приватність. Крім того, потрібно запустити браузер на різних девайсах.

- Як врятувати світ від домінування Google і, зокрема, Google Chrome? Чи є шанси в браузерів, розроблених невеликими компаніями, захопити значну частку ринку?

Я думаю, якщо люди хочуть врятувати світ від Google Chrome, то їм варто перейти на Vivaldi. Так що ми вже запропонували рішення для цієї проблеми.

Легко говорити про те, що можна зробити в майбутньому, але у нас є приклад того, що ми зробили в минулому – історія нашого розвитку в Opera. Більшість людей, що працюють в Vivaldi – вихідці з Opera, у нас спільне бачення і спільні цілі.



В Opera у нас було 30 людей, які працювали над веб-стандартами. Представники нашої команди зробили значний внесок у розвиток деяких ключових стандартів, таких як CSS і HTML5.

Я думаю, в Opera нам вдалося виконати велику роботу над тим, щоб web був відкритим, а не належав окремим компаніям. Робота над відкритими стандартами вкрай важлива.

Ми розвивали цей напрямок в Opera. Я сподіваюся, що з часом, коли наша компанія виросте, ми прийдемо до цього і в Vivaldi.


Йон фон Течнер
Йон фон Течнер


- Ви швидше прагнете до невеликої кількості користувачів, які повністю задоволені вашим продуктом, ніж до великих цифр?

В певному сенсі.



Звичайно, ми хочемо, щоб нашим браузером користувалось якомога більше людей. Але зараз йде лише перший етап.

Багато в чому це схоже на те, як я починав в Opera. Спочатку нас було тільки двоє, потім компанія почала зростати, а зараз у Opera вже 350 мільйонів користувачів.

Ми тільки почалшими [випускати Vivaldi - ред.] і наближаємося до мільйона. Ми знаємо, що будуть і інші браузери з більшим охопленням, ніж у нас. Однак ми знаємо: якщо ми запропонуємо хороший браузер, він приверне користувачів і з часом зросте.

Хотів би додати, що у Opera були дуже сильні позиції в Україні. Фактично, це був найпопулярніший браузер для ПК в Україні. І я сподіваюся, що українцям, яким подобалася Opera, Vivaldi також припаде до душі.

- Як ви оцінюєте те, що відбувається сьогодні з Opera?

Браузер Opera рухається в зовсім новому напрямку, стає більш схожим на інші браузери. Що стосується самої компанії, то про це я говорити не можу. Хто знає, може наступного тижня вона стане китайською.

- Opera, Vivaldi... Звідки така любов до музики?

Всі ми любимо музику. Я часто слухав класичну музику ще коли був дитиною. Але ім'я Opera придумав мій партнер [Гір Іварсоу - ред.], з яким ми заснували компанію.

Я думаю це відмінне ім'я, і Vivaldi дуже на нього схоже. Це ім'я, яке однаково зрозуміло на різних мовах. Люди знають, як написати його, і їм не треба повторювати двічі. Його легко дізнатися і легко вимовити.


Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Гаджети ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: