Le Bon Marché - перший «великий магазин» Франції

коментувати
Le Bon Marché - перший «великий магазин» Франції

Цьому найстаршому паризькому універмагу судилося стати знаменитим на весь світ. У його зведенні брав участь «автор» Ейфелевої вежі - інженер Густав Ейфель, і саме Le Bon Marché став прототипом магазину, описаного в романі Еміля Золя «Дамське щастя».

Негласним девізом Арістіда Бусико, одного із засновників Le Bon Marché, були слова: «Сміливість міста бере». Завдяки його діловій хватці, оригінальним ідеям і невгамовній енергії Le Bon Marché підкорив Париж і став знаменитий на весь світ.

Скромний початок

  

У 1852 році подружжя Бусіко разом зі своїми друзями братами Відо відкрили на лівому березі Парижа, на вулиці Севр, яка знаходиться в двох кроках від бульвару Сен-Жермен і декількох хвилинах ходьби від Люксембурзького саду маленький галантерейний магазин в 20 м2 з невигадливою назвою «Дешево» («Au Bon Marché»).

Магазинчик виявився настільки успішним, що незабаром він розрісся до 300 квадратних метрів, а його річний оборот з 450 000 франків виріс до 5 мільйонів. Яким чином невелике торговельне підприємство стало настільки успішним?

Будучи продавцем з багаторічним стажем, месьє Бусіко зробив свій магазин по справжньому універсальним. Він об'єднав під одним дахом окремі лавочки, розкидані по Парижу, - так з'явилися спеціалізовані відділи.

Зробивши ставку на прекрасних дам, Арістід Бусіко всіляко потурав їх маленьким слабкостям. Він дозволив чіпати речі руками і приміряти їх. Крім того, він ввів фіксовані ціни і цінники на товари, викорінивши базарну практику торгу. Починаючи з 1871 року покупки можна було замовити по каталогу з доставкою додому, обміняти або повернути їх назад навіть через два-три роки, що нітрохи не бентежило дирекцію магазину, оскільки продажі росли з неймовірною швидкістю.

Батько маркетингу

  

Арістід Бусико придумав багато маркетингових ходів, які в наш час вважаються класикою. Він знизив торгову націнку на товари з 40 відсотків до 20-ти, і ціни в магазині стали настільки привабливими, що магазин миттєво виправдав свою назву. А чого коштувала безкоштовна роздача кольорових повітряних куль з написом Au Bon Marché! Це нововведення викликало справжній ажіотаж серед мам, які гуляють з дітьми по магазину і стало традиційним.

Не менш геніальною у своїй простоті була і ідея «листівочних» четвергів. Цього дня в Au Bon Marché дітям, які прийшли в магазин, дарували листівки. Кожна з них представляла собою частину захоплюючої історії, що складається з шести-семи епізодів. Щоб зібрати її повну версію, потрібно було потрапити в магазин саме в четвер, і діти весь тиждень нагадували своїм батькам про похід до магазину.

Ідея продавати зі знижкою товари, що залишилися – теж належить Арістіду Бусіко. Народилася вона в той момент, коли підприємець глянув на спорожнілі після різдвяних свят полиці магазину. Він наказав виставити всі наявні товари і продати їх зі знижкою. Власне, цей день по праву можна вважати днем народження сезонних розпродажів.

«Королівство замало...»

  

Незважаючи на те, що справи йшли все краще і краще, в 1863 році брати Відо прийняли рішення від них відійти - новаторські ідеї Арістіда Бусіко здавалися їм надто ризикованими. Той, взявши в кредит 1,5 мільйона франків, викупив у партнерів їх частку і тут же зайнявся розширенням свого «королівства».

У 1869-му подружжя Бусико купили ділянку землі, що примикав до їх магазину, щоб побудувати там величезний універмаг. Розмах, з яким Арістід Бусико підійшов до задуманого проекту, був справді вражаючим. За справу взялися справжні метри - архітектор Луї Шарль Буало і інженер Густав Ейфель, який підключився до проекту на завершальному етапі.

Результатом їхньої спільної роботи стала чудова п'ятиповерхова будівля з металевим каркасом, що дозволив встановити скляні перекриття в стелі. Незабаром цю технічну інновацію, завдяки якій всередину приміщення проникає денне світло, підхоплять практично всі великі універмаги світу, включаючи і наш київський ЦУМ.

Торгівля і благодійність

Урочисте відкриття універсального магазину Au Bon Marché відбулося 12 квітня 1872 року. За влучним висловом Еміля Золя, він представляв собою «храм торгівлі, створений для жінок». Площа нового магазину становила 25 000 м2, а просторі зали освітлювалися електрикою. 3 тисячі ламп розжарювання і денне світло, що проникає крізь скляну стелю! Універмаг був залитий світлом з ранку до пізньої ночі. Товари, привезені з усього світу і красиво виставлені у вітринах, манили натовпи покупців.

Тим часом Арістід Бусіко досяг успіху не тільки в торгівлі, але і на ниві доброчинності. Він жертвував значні суми «Суспільству допомоги пораненим і хворим» і «Жінкам Франції за звільнення захоплених територій», а в Au Bon Marche організував страхову касу для співробітників.

Після смерті месьє Бусіко в 1877 році його справу успадкувала дружина Маргарет. До цього часу Au Bon Marché виріс до 50 000 квадратних метрів, його колектив налічував 1 788 службовців, а річний оборот склав 72 мільйони франків.

У 1880 Маргарита Бусіко перетворила сімейне підприємство на акціонерне товариство. Напередодні своєї смерті в 1887 році мадам Бусіко роздала службовцям фірми 150 паїв з фонду акцій і зробила пожертвування на пенсійну касу. Оскільки у них з чоловіком не було дітей, вона заповіла все своє майно службовцям Аu Bon Marché і кільком благодійним установам. У їх числі була і лікарня Бусіко, що збереглася до нашого часу.

Довга реінкарнація

З 1920 року справи у підприємства йшли не надто добре, адже в Західній Європі, як і в США, вибухнула криза, а потім прийшла Друга Світова війна.

Універмаг пережив всі труднощі, і в 1984 році був придбаний концерном LVMH, світовим лідером люксових брендів. Назву універмагу злегка змінили, замінивши прийменник «Au» артиклем «Le», і він став називатися Le Bon Marché. Сьогодні назва універмагу звучить дещо іронічно, адже в його численних залах представлені товари класу люкс і дизайнерські марки одягу і взуття. Загальна торговельна площа магазина становить 32 000 м2, в ньому працює понад 2 000 чоловік, а річний оборот підприємства дорівнює 320 мільйонам євро.

У 2012 році універмаг відзначив своє 150-річчя. У зв'язку з цим його знову відновили і розширили. Тут з'явився унікальний подвійний ескалатор, що з'єднує цокольний та перший поверхи, а також ресторан, який розташований під куполом будівлі.

Якщо ви ще не бували в Le Bon Marché, то знайте, що він складається з трьох магазинів, розташованих в двох будівлях. В одному з них знаходиться сам універсальний магазин, в іншому - вишуканий магазин продовольчих товарів, а також своєрідний блошиний ринок і кафе. На першому поверсі знаходяться магазини одягу, жіночої білизни та аксесуарів, великий відділ годинників і спортивний зал. Будинок і студія моди розташовані на 1-му і 2-му поверхах, а магазин подарунків і дитячих іграшок - на 3-му поверсі.

Цікаві збіги

Київ чимось нагадує Париж. Більш того, в обох міст один і той же ангел-покровитель - архангел Михаїл. То чи варто дивуватися, що оновлений київський ЦУМ з архітектури і духу схожий на Le Bon Marché - від скляного купола, спроектованого командою англійських архітекторів під керівництвом Роберта Бішопа до відкритого планування основних поверхів і прагнення представити найширший вибір товарів. Тут будуть представлені близько 300 ретельно відібраних світових брендів середнього і преміум класів - такого вибору ви не знайдете ні в одному українському магазині.

У ЦУМі також буде працювати унікальний фуд-хол площею 2,5 тис. м², в якому буде величезний вибір продуктів з різних країн. А останній поверх, відведений під кафе, бари і ресторани з панорамним терасою загальною площею близько 1000 м², що дозволяє поглянути на Київ з висоти пташиного польоту, стане улюбленим місцем зустрічей киян і гостей міста. Схоже, що шопінг в ЦУМі буде по-паризьки комфортним!

 


ФАКТИ ПРО Le Bon Marché

РІК ЗАСНУВАННЯ: 1852

ЗАГАЛЬНА ПЛОЩА: 32 000 кв. м

ВИСОТА БУДІВЛІ: близько 25 м

КІЛЬКІСТЬ ПОВЕРХІВ: 4 поверхи

ЦЕ ЦІКАВО: Коли Еміль Золя попросив дозволу зібрати в Au Bon Marché матеріал для роману «Дамське щастя», йому дозволили перебувати в будь-якому приміщенні магазину, не побоюючись, що письменник помітить якісь недоліки. Роман вийшов настільки переконливим, що читачі прийняли його за чисту правду і по місту поповзли різні чутки про магазин. Але Арістіда Бусіко це не збентежило, адже знаменитий письменник зробив їм прекрасну безкоштовну рекламу. В архіві магазину досі дбайливо зберігається лист Еміля Золя з проханням про сприяння в роботі.

 

 

ФАКТИ ПРО Цум

РІК ЗАСНУВАННЯ: 1939

ЗАГАЛЬНА ПЛОЩА: близько 45.000 кв. м

ВИСОТА БУДІВЛІ: 45,5 м

КІЛЬКІСТЬ ПОВЕРХІВ: 7 поверхів над землею і 3 підземних поверхи, включаючи паркінг

ЦЕ ЦІКАВО: ЦУМ, побудований в 1939 році, був розрахований на щоденне відвідування 15 тисяч покупців. Під час реконструкції головного універмагу країни його торгова площа збільшилася вдвічі, так що число щоденних відвідувачів зросте до 30 тисяч. У проекті реконструкції особливу увагу приділили енергоефективності будівлі. У новому ЦУМі немає жодної ртутнозаповненої (люмімісцентної) лампи. Для освітлення використовуються світлодіоди. Всі зовнішні ненесучі стіни виконані з газобетону. Особливість цього матеріалу в низькою тепловіддачею, тобто будівля буде добре зберігати тепло.


 

  



Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Також на НВ style

Також на НВ style

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: