Бургерами зараз нікого не здивуєш. Засновник фестивалю Вулична їжа розповів НВ про тренди стріт-фуду, гарячі ідеї та сучасного споживача

Бургерами зараз нікого не здивуєш. Засновник фестивалю Вулична їжа розповів НВ про тренди стріт-фуду, гарячі ідеї та сучасного споживача

Засновник популярного фуд-фестивалю Ulichnaya eda Роман Тугашев в інтерв'ю НВ розповів про те, як змінюються уподобання українських споживачів щодо стріт-фуду, а також поділився секретом успішної реалізації ризикованих проектів і назвав фуд-тренди різних міст світу, які вразили його найбільше.

У квітні відбулося відкриття довгоочікуваного для всіх киян сезону вуличної їжі. Які основні відмінності нового сезону від торішнього? Чим порадуєте і здивуєте гостей на цей раз?

- У новому сезоні ми готові знову дивувати. Наші заходи вийшли на професійний рівень та з кожним новим фестивалем ми готові надавати все більш кращий сервіс для відвідувачів. Якщо хтось думав, що вже все скуштував на Вуличній їжі, то ми готові довести протилежне, адже кількість нових учасників з раніше невипробуваними форматами зашкалює. Все більш очевидний азіатський тренд в їжі, також збільшилася кількість точок здорового харчування. Ми ж у свою чергу намагаємося залучити більше активностей на захід, приділяючи особливу увагу розвагам для дітей. Також плануємо розвивати освітню та арт складову фестивалів, адже проект Ulichnaya eda вже давно вийшов за межі просто їжі.

Вулична їжа асоціювалася з дешевою шаурмою, а фестиваль – з наметовим ярмарком і шашликами

Розкажіть, як усе починалося. За кілька років вам вдалося зробити захід по-справжньому успішним і популярним. Як виникла ідея створити фестиваль вуличної їжі? Чим надихалися?

- Більшість своїх ідей я беру з подорожей. В Європі і Азії фестивалі вуличної їжі вже давно стали звичною річчю, а у нас нічого подібного не було. Вулична їжа асоціювалася з дешевою шаурмою, а фестиваль – з наметовим ярмарком і шашликами. Перші кроки починали робити у Львові, там організовувалися різні фестивалі для залучення туристів. Я зрозумів, що Київ значно відстає в цьому плані і почав шукати партнерів для організації чогось подібного. У той час на таку авантюру був мало хто готовий, тому все починала команда з трьох чоловік. Зараз і партнери в черзі стоять, і в команді більше 20 співробітників.

Чи не було побоювань, що Україна поки не готова до заходів подібного роду?

- Звичайно, побоювання були, і вони зіграли проти нас. Ми були піонерами фестивального руху і вчитися було ні в кого. Ці побоювання переслідують нас кожного разу, коли ми намагаємося впровадити щось нове на наших проектах, але в цьому принадність ризику – зробити так, щоб за тобою повторювали, а не навпаки. Свого часу ми вирішили ризикнути і не пошкодували.

З якими труднощами довелося зіштовхнутися в самому початку? І що, на вашу думку, зіграло визначальну роль в успіху проекту?

- Труднощів було більше, ніж досвіду. По-перше, до цього ніхто нічого подібного не робив, тому складність була в тому, що в ідею мало хто вірив. Перших учасників нам довелося вмовляти взяти участь у проекті. Ми назбирали 6-7 точок, розраховуючи на аудиторію в 500 чоловік, але в підсумку до нас прийшло більше 1 тис. людей. Все розкупили ще до обіду першого ж дня, і в учасників банально не вистачило продуктів. Ми отримали перші негативні відгуки, а також перший урок – Україна готова та потребує заходів подібного роду. Довелося набиратися досвіду івент-менеджменту, адже до цього я займався юридичною практикою та ресторанним бізнесом. У підсумку визначальну роль в успіху проекту зіграла гаряча ідея, якій ми не дали охолонути. Задавши тренд, ми намагаємося постійно його підтримувати, а також тримати марку якості, роблячи все, як для себе. Я віддаюся проекту на 120 відсотків, того ж вимагаю і від команди. Мені здається, якщо б кожен проект створювався з таким ентузіазмом, як у нас, в Україні з'явилося б безліч крутих старт-апів, але не всі готові присвятити себе справі життя.

Після відкриття нового сезону на своїй сторінці у Facebook ви повідомили про пошкодження майна і навіть крадіжки. Як плануєте боротися з хуліганами і варварами? Чи немає побоювань, що популярність фестивалю вплинула на аудиторію і привернула не зовсім ту публіку, до якої звикли гості заходу? Може буде запроваджено якийсь дрес-код?

- Такі масові заходи не обходяться без подібних інцидентів. Ми підсилюємо заходи безпеки з кожним новим фестивалем, проте забезпечити охорону за такого скупчення людей і на такій величезній території завдання не з легких. Ми посилили контроль на вході і не пускаємо на територію людей зі спиртними напоями або зброєю. Крім того, платний вхід на фестиваль – теж один із заходів безпеки, адже логічно, що після сплати грошей за комфорт на фестивалі навряд чи комусь захочеться ламати і трощити меблі. Щось ламається випадково, з необережності, але коли людина націлена щось викрасти або зламати її фантазія безмежна. Люди починають вигадувати, що вони виграли або купили річ, красиві доглянуті жінки тікають від охорони, чоловіки лазять через паркани. Природно, що ми стежимо за тим, щоб люди на фестивалі адекватно виглядали, але вводити суворий дрес-код вважаємо зайвим. До нас приходять відпочити, а не похизуватися одягом.

За якими критеріями відбираєте учасників фестивалю? І що для вас важливіше – якась фішка, ноу-хау в стріт-фуді або якість пропонованого продукту? Простіше кажучи, що б ви вибрали – добротно зварений борщ з густою сметаною або смажених коників?

- Для нас головними критеріями є якість і новизна формату. Але якість не має поступатися оригінальності. Ми готові брати на фестивалі цікавих новачків, аматорів з незвичайними ідеями, а не досвідчених професійних рестораторів, але тільки в тому випадку, якщо якість їхнього продукту відповідає нашому рівню. І борщ, і коники однаково вітаються на наших заходах, якщо приготовані з якісних продуктів і у відповідних умовах.

В одному з інтерв'ю ви повідомили, що головною ідеєю цього проекту була кардинальна зміна поглядів споживача до стріт-фуду. На вашу думку, зараз споживач став більш обізнаним щодо стріт-фуду? Чи змінилися вподобання споживача?

- Безумовно, як мінімум кияни стали більш обізнаними, лояльними та вимогливими до вуличної їжі. Якщо спочатку всі ганялися за бургерами, то зараз цим нікого не здивуєш. У кожному пиріжку споживач шукає фішку, чи то незвичайний соус, екзотичний інгредієнт або ж супер натуральність і користь для здоров'я. Український споживач став більш розбірливим, тому тепер за нього треба боротися.

У кожному пиріжку споживач шукає фішку

Чи вплинула складна економічна ситуація в Україні на смаки гостей фестивалю? Чи відзначаєте ви якусь тенденцію до зростання популярності, наприклад, до недорогих страв і спаду попиту на делікатеси? І в цілому, чи важливо зараз людям, скільки коштує страва або гості фестивалю, за вашими спостереженнями, все ж готові відкривати гаманці?

- Економічна ситуація вплинула на продавців вуличної їжі, які повинні робити мінімальну націнку на страви, щоб не втратити споживача. На наших фестивалях питання ціни у нас стоїть принципово – ціни повинні бути доступними. Однак варто розуміти, що страви корейської кухні, для яких імпортується 80 відсотків інгредієнтів, не можуть коштувати дешево. Іспанський хамон не може коштувати стільки ж, скільки українське сало, а равлики, на одну партію яких витрачається більше 7 годин, не можуть продаватися за ціною насіння. Зараз це розуміння приходить, тому люди більш вибірково підходять до вибору страв. Переплатити не хоче ніхто, але готові заплатити більше, якщо це дійсно щось вартісне.

Чи охоче люди платять за вхід? Наскільки відомо, раніше плата за вхід викликала у людей деяке обурення. Як ви вважаєте, з чим це було пов'язано з неготовністю українців платити за якісний продукт або нерозумінням того, за що вони платять?

- Платити за вхід не хоче ніхто, але якщо раніше у людей це викликало обурення, то зараз аудиторія розуміє, на що йдуть ці гроші. Адже існує стільки невидимих споживачеві витрат, як охорона та прибирання території, ремонт та закупівля меблів, догляд за газоном, ревіталізація приміщень та декор. Українці все більше усвідомлюють, що за комфортний дозвілля є сенс платити. Потрапивши до нас один раз, наступного разу відвідувач не запитає: «А чому я повинен платити за вхід».

Скільки людей працює над фестивалем вуличної їжі? Чи вдалося вам за ці роки роботи зібрати свій dream-team?

- Якщо перші фестивалі ми організовували втрьох, то зараз у команді 20 осіб. Для монтажних і технічних робіт ми під час фестивалю задіюємо ще близько 50 осіб. Я вважаю, що у нас одна з найбільш мотивованих і найбільш згуртованих команд, тому що кожен горить справою, якою займається. По-моєму, це справжня dream team.

Ваш успіх, наскільки нам відомо, вже намагалися повторити на півдні України, однак там так і не вдалося створити якісний захід з цікавими учасниками. Чи плануєте розширювати межі та організовувати подібні фести в інших українських містах?

- Поки що концентруємося на Києві, але плани на розширення є. Багато людей плутають різні фестивалі вуличної їжі в інших містах і приймають нас за їхніх організаторів, однак ми поки що не виходили за межі столиці, не всі міста готові до такого формату заходів, хоча потенціал є. У перспективі плануємо виходити не тільки на регіональний рівень, але і міжнародний, вже є цікаві пропозиції.

Можливості зараз літають всюди, головне їх не втратити

У чому, на вашу думку, секрет успіху фестивалю вуличної їжі? Це спонтанний успіх або результат плідної роботи професіоналів?

- Як я вже говорив раніше, успіх проекту в оригінальній ідеї, яка не тільки була вчасно запропонована на ринку, але і відшліфована постійною роботою над проектом.

Якій кухні віддаєте перевагу особисто ви і яка ваша улюблена страва?

- Я полюбляю експериментувати. Тайський том-ям, ізраїльський хумус, німецькі, вони ж турецькі, донери, грецький гірос... В кожній країні я знаходжу щось особливо смачне та унікальне.

Поділіться з читачами вашою особистої формулою успіху? Якими якостями, на вашу думку, повинна володіти сучасна успішна людина?

- Сучасна успішна людина – це та, що онлайн 24/7. Успіх у тому, щоб з'явитися вчасно в потрібному місці і не пропустити чогось важливого. Можливості зараз літають всюди, головне їх не прогавити. Я не одразу став успішним підприємцем, цьому передував гіркий досвід проб і помилок. Головне - вміння розгледіти перспективу і не боятися експериментувати. Без ризику жоден успішний старт-ап неможливий.

Ви часто подорожуєте Європою. Назвіть міста, які вразили вас найбільше.

- Кожна країна – це нове враження. Улюблені міста – Барселона і Берлін. У них своя неповторна атмосфера, в них життя вирує і вдень і вночі, це ідеальне місце, щоб відмінно потусити. Але для спокійного відпочинку та релаксу я віддаю перевагу маленьким містам, як Сан-Банедетто в Італії, Гапілолі та грецький Афітос.

Який фуд-тренд, «фішка» або вулична закуска інших країн вам запам'яталася?

- У Берліні я куштував дуже смачного смаженого лосося по-фінськи в картоплі, а також сир раклет гриль на хлібі. Мене здивував надзвичайний смак і простота в приготуванні. Адже це так просто – взяти і посмажити смачно рибу, взяти і намазати гарячий сир на хліб. Що-що, а на вуличній їжі берлінці знаються.

За останні роки ви стали справжнім фуд-експертом. Немає бажання відкрити власний ресторан?

- Ні, у мене досвід ведення ресторану вже був і дуже сумний. Я зрозумів, що це не моє і повертатися в цей бізнес не планую.

 Що-що, а на вуличній їжі берлінці знаються

Звідки берете натхнення? Як мотивуєте себе?

- Щоб бути успішним, потрібно спілкуватися з успішними людьми. Багатьох успіхи інших проектів демотивують, мене ж навпаки – не дають розслаблятися і тримають в тонусі. Мені цікаво послухати гуру бізнесу, подивитися, як схожі проекти розвиваються закордоном. Не бачу нічого поганого в тому, щоб підгледіти десь ідею, але реалізувати її по-своєму, краще.

Чи любите ви читати і чи вистачає на це часу? Назвіть книгу, яку сміливо можете порекомендувати до прочитання.

- Читати люблю, але на це все менше часу, тому до вибору книг підходжу дуже вибірково. Останнім часом все більше цікавлюся бізнес-літературою, книгами про маркетинг, інвестиції і тп. З останніх, які сподобалися – книга Олександра Іоніцького Сноб. Безпрецедентні листи. Вона повністю відповідає моїм вимогам до ідеальної книги: прикладна та легка для сприйняття. Корисно почитати всім, хто так чи інакше дотичний до маркетингу.

У чому, на вашу думку, полягає секрет абсолютного щастя?

 Улюблені люди, які тебе оточують, і улюблена справа, якою ти займаєшся.

Слідкуйте за найцікавішими новинами розділу НВ STYLE у Facebook та Вконтакті

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Також на НВ style

Також на НВ style

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: