«Ми хочемо, щоб наш Миколка грав». Навіщо і як вчити дитину музиці, – досвід педагога

коментувати
«Ми хочемо, щоб наш Миколка грав». Навіщо і як вчити дитину музиці, – досвід педагога

Немає нічого страшного в тому, що дитина не навчилася грати якимось належним чином, навіть якщо займалася довго й старанно, і педагог був хорошим. Головне – процес.

"Добрий день, Владиславо. Ми дуже хотіли б займатися музикою. Наш хлопчик/дівчинка дуже здібний/дуже хоче /ми хочемо спробувати/ ми дуже хочемо/ ану швидко сів за інструмент, і щоб до кінця уроку я тебе не чула!»

Як часто педагогу доводиться бачити різноманітні методи впливу батьків на своє неслухняне, золоте чадо. Через крик, застосування сили (щодо попи), погрози, шантаж. Таке відчуття, що батьки грають на біржі, а дитина – нещасний долар, який скаче не в той бік.

Ми наймаємо педагога для навчання дитини. Іноді педагог не грає жодної ролі в тому, що дитина не хоче займатися. Але на заняттях виявляються абсолютно всі результати виховання. Безумовно, багато хто з моїх дорослих учнів розповідав про тяжку долю невільника музичних шкіл зі старою вчителькою, яка не любила музику, як і дітей. Так, педагог впливає на багато що, особливо в заняттях з маленькими, але є зворотна сторона медалі.

Я виділила два основних свідомих і підсвідомих мотиви батьків, які віддають дитину на уроки музики (ці приклади підійдуть не тільки до музики):

1. "Ми хочемо, щоб наш Миколка грав. Він такий здібний хлопчик".

Доля і бажання Миколки стають відомі лише на уроці, коли виявляється, що Миколка не тільки не здатний, але ще і всім серцем ненавидить "піаніну" і все, що пов'язане з музикою. Але Колю продовжують мучити. "Правильно, якщо не змушувати – нічого не буде". Ні. Нічого не буде, якщо змушувати.

Вихід: залишити Миколку в спокої (або взагалі, або на час), потім педагог повинен просто приходити пару разів і байдикувати з ним, тобто – не займатися музикою, а наприклад, малювати, розмовляти.

З музикою ти ніколи не самотній – з тобою розмовляють боги й ельфи

Для чого це потрібно: ви знімете відчуття насильницької диктатури, і дитина, відчувши себе знову особистістю і, врешті-решт, дитиною, розслабиться, буде поступливішою і довірливою, що обов'язково потрібно під час занять музикою. У цьому варіанті педагог відіграє велику роль, але його старання марні, якщо вам буде шкода грошей за такі уроки, або будь-який креативний підхід буде гаситися ортодоксальним сприйняттям.

2. Цитати батьків немає, тому що вони на роботі чи манікюрі.

Машу просто віддали на всілякі заняття, курси, гуртки, тому що всім все одно. Не все одно тільки бабусі або няні, яка водить Машу по всіх цих місцях. І, до речі, саме у такої Маші часто з'являється справжнє тяжіння до мистецтва. Чому? Тому що вона починає сублімувати свою самотність і байдужість своїх успішних і "це все для неї ж" батьків. І тому, що музика – це споконвічна любов, розкладена в ноти, і чуйна, ніжна людинка (така як Маша) вже з дитинства розуміє, що з музикою ти дійсно постійно зайнятий і ніколи не самотній. З тобою розмовляють композитори і музиканти, боги й ельфи. Можливо, Маша навіть стане піаністкою, і горді  батьки, що сидять у залі, навіть не дізнаються, чому так зворушують душу ліричні мелодії їхньої дитини.

Вихід: його немає. Жартую. Талант може проявитися і за інших обставин. Історія про Машу – ліричний відступ. Але! Якщо говорити не про талант, а про масовість напрямів і завантаженість, про байдужість і гонитву за розвитком, то це явний перебір у наш час, і дитині потрібно створювати просто грамотні умови, у яких буде місце для неробства, батьківської уваги і свободи вибору. Діти – не придурки. Вони іноді розуміють більше за нас, чого вони хочуть і хто є хто з людей.

А, до речі? Навіщо взагалі займатися музикою дітям? Заняття музикою – давня традиція виховання дітей, оскільки безпосередньо пов'язане з розвитком духовних, інтелектуальних сфер майбутньої життєдіяльності.

Серйозні дядьки-вчені довели корисність дрібної моторики (і взагалі активної діяльності від ліктя до кінчиків пальців) тим, що третина площі рухової проекції головного мозку належить проекції кисті руки. Фуф. А ця зона (та сама рухова проекція) сусідить з мовною зоною і впливає на неї. Тож краще зав'язувати кисті, ніж вставляти кляп у рот (жарт).

Але не тільки ця "механічна" частина свідомості розвивається таким нехитрим способом (грою на музичному інструменті), а ще й творчо-образна, що в наше ХХІ століття знову має особливу важливість. Повсюдна механізація, тридешність та інші розваги в мультиках і ігрових автоматах просто вбивають фантазію дитини і її щиру віру в чудеса (або, навпаки, роблять її більш збоченою).

Діти – дивні дорослі, яким потрібна наша допомога, щоб повернутися до потрібної форми функціонування в зовнішньому світі. А ще для початку, розвитку і завершення всіх життєвих справ з урахуванням найкрутіших поворотів долі, заготовлених кожному з нас.

А музика – це сейф пам'яті про розвиток всієї цивілізації. Енергосховище досягнень культури та виховання всього людства. І це не просто красиві слова і невигадані факти. Будь-яке мистецтво – величезна, титанічна робота як у фізичному, так і в інтелектуальному плані.

Зі своїх 24 років я 10 присвятила навчанню музиці взагалі та музиці в собі. Я люблю музику, але була такою самою розторсаною дитиною, як і багато, і точно так само іноді не хотіла грати і вередувала.

І, на мій погляд, немає нічого страшного в тому, що дитина не навчилася грати якимось належним чином, навіть якщо займалася довго й старанно, і педагог був хорошим. Головне – процес. Процес цінніший за кінцевий результат. Результат – приємний.

У моменті навчання дитина сприймає звуки, композицію, гармонію, історію, варіативність і багато інших музичних схем, які насправді співзвучні з життєвими схемами і механізмами.

Музика – це дзеркало буття, що здатне навчити суті речей, дати знання про людську сутність, про причинно-наслідкові зв'язки, а також навчити відчуттю гармонії. Гармонії, як у вузькому, так і в широкому плані. Яким чином музика може цьому навчити – поясню в наступному блозі.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Також на НВ style

Також на НВ style

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: