Як правильно просити вибачення. Блог британського психолога

коментувати
Фото: coramueller/Depositphotos

Фото: coramueller/Depositphotos

Помилятися – природно. Але якщо ви зібралися просити вибачення, потрібно зробити це правильно.

На публічні вибачення іноді боляче дивитися. Нещодавно відеоблогер, YouTube-зірка PewDiePie (справжнє ім'я Фелікс Чельберг – НВ) вибачався за антисемітський зміст своїх відео. Приблизно тоді ж відомий лондонський музей The London Dungeon публічно вибачався за огидну рекламу до Дня Святого Валентина, в якій вони, серед іншого, жартують з приводу насильства над повіями.

Помилятися – природно. Але якщо ви зібралися просити вибачення, потрібно зробити це правильно. Завдяки соціології у нас є чіткі і засновані на наукових дослідженнях рекомендації щодо того, як правильно перепрошувати – незалежно від того, відома ви людина чи ні.

Але почнемо все-таки зі знаменитостей. В ході недавнього дослідження вчені проаналізували 183 публічні вибачення відомих людей. Ті вибачення, де було заперечення (це не моя вина) або ухилення (це складна ситуація), що не дуже сподобалися публіці. Набагато позитивніше люди реагували на ті вибачення, в яких присутні обіцяли змінитися (я більше ніколи так не вчиню) і самоприниження (мені соромно за себе).

У розпал скандалу з Монікою Левінські заяви адміністрації Білла Клінтона про «особистий провал» і «жаль» були зустрінуті досить тепло, незважаючи на те, що звучали заклики до відставки президента. Але коли знайшовся аудіозапис, на якій Дональд Трамп просторікує про свої домагання до жінок, той зробив дуже ухильне і нещире вибачення: «Це була приватна розмова за зачиненими дверима... Прошу вибачення, якщо це когось образило». Незабаром йому довелося вибачитися «ґрунтовніше»: визнати свою провину і взяти на себе відповідальність за проступок. «Я був не правий. Я прошу вибачення», – сказав Трамп.

Ідеальне вибачення

Втім, вибачення знаменитостей недостатньо досліджені, щоб сказати точно, наскільки сильно вони впливають на сприйняття навколишніх самої особистості, що перепрошує. Німецькі дослідники, наприклад, вирішили проаналізувати, як люди оцінюють вибачення за поганий сервіс у ресторані. Учасники переглянули фільм про те, як одна пара відвідує готельний ресторан. В процесі стало зрозуміло, що цей ресторан має дуже низький рівень обслуговування: повільний сервіс, погано приготована їжа.

Вибачення як різдвяні подарунки – куди важливіше давати, ніж отримувати

Було кілька версій фільму, і в кожній офіціантка поверталася до пари і просила пробачення, але завжди по-різному. Вибачення були різного ступеня «інтенсивності» («Мені дуже шкода» або «Мені шкода»), «емпатійності» (з додаванням або без додавання фрази «Мені дуже незручно») і «своєчасності» (в якихось версіях фільму офіціантка перепрошувала безпосередньо в момент виникнення проблеми, в інших – у кінці). В деяких випадках вибачень взагалі не було. Нескладно здогадатися, що учасникам більше сподобалися сильніші, більш емпатічні і своєчасні вибачення. І, навпаки, коли вибачення були слабкими, нещирими і запізнілими, задоволеність учасників була низькою. По суті, відсутністю вибачень і слабкими вибаченнями учасники були незадоволені в рівній мірі.

Коли мова йде про вибачення, важливо не те, що ви робите, а як ви це робите. Щирі і своєчасні шкодування, а також обіцянки виправитися можуть змінити багато чого.

Тому, коли PewDiePie з вибачень переключився на звинувачення в бік Washington Post (мовляв, вони не так його зрозуміли), багатьом це не сподобалося (див. ці коментарі ). (...)

Коли ви берете всю відповідальність за проступок на себе, люди візьмуть ваші вибачення набагато охочіше. Звинувачувати інших в тому, що вони неправильно реагують, – погана ідея. Так складніше відновити репутацію.

Вибачення у світі постправди

Але в сучасному світі постправди схоже не варто фокусувати всіх зусиль на особистих провалах.

Чудове дослідження Гарвардської бізнес-школи від 2014 року показало, що часом можна заробити собі додаткові бали, перепрошуючи за те, в чому ви особисто не винні. Дослідник просив людей на переповненій залізничній станції позичити йому телефон. Був дощовий листопад і в деяких випадках він додавав: «Мені так шкода, що йде дощ». 47% людей, до яких він звернувся таким чином дали йому свої телефони. Коли він не вибачався за дощ, телефоном поділилися лише 9% проходять пасажирів.

Тобто, коли ви вибачаєтеся занадто сильно, багато людей готові довірити вам досить дорогу річ – навіть якщо бачать вас вперше. (...)

Отже, можливо, вся справа в тому, наскільки люди готові прощати один одного. Розсудливе, щире вибачення може не тільки виправити помилки і відновити відносини, а й стати відправною точкою для нової глави, нового починання чи партнерства. Вибачення як різдвяні подарунки – їх набагато важливіше давати, ніж отримувати. Хтось повинен сказати це президенту Трампу.

The Conversation

Переклад The Conversation. Републікація повної версії тексту заборонена

Що потрібно знати і чого навчитися в сучасному світі? НВ запускає цикл лекцій Діалоги про майбутнє. Детальна програма тут

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Більше блогів тут

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Також на НВ style

Також на НВ style

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: