Чому дівчатка навчаються краще за хлопчиків, але хлопчики набагато щасливіші, – викладач

коментувати
Чому дівчатка навчаються краще за хлопчиків, але хлопчики набагато щасливіші, – викладач

Трирічні дослідження показали, що дівчатка в школі набагато нещасніші, незважаючи на те, що традиційно краще вчаться і перевершують хлопчиків за всіма академічними показниками.

Звичайні розмови про те, як діти навчаються в школі, зводяться до питання успішності, поведінки, оцінок та порівняння з іншими дітьми. Запитайте у будь-якого вчителя або батьків, що, на їх думку, найважливіше в школі – вам дадуть відповідь, що діти тут повинні отримати якомога більше корисних знань та навичок, які допоможуть їм побудувати кар'єру і вирости успішними дорослими.

Звичайно ж, деякі більш особисті, психологічні елементи навчання в школі, їх теж хвилюють. Ніхто не хоче, щоб дитину цькували або піддавали будь-яким небезпекам. Але я вважаю, що цього недостатньо. Вимоги до рівня одержуваної дітьми кваліфікації, постійна гонка шкіл за успішністю і підвищена увага батьків до якості шкільних педагогів щорічно зростають. Але все це не повинно витісняти на другий план питання соціальної атмосфери, адаптації дітей в шкільному колективі, їх емоційного стану під час навчання.

За останні три роки в нашому університеті група аналітиків досліджувала різницю між тим, як сприймають своє шкільне життя дівчатка і хлопчики. Ми працювали з 1 500 учнями з 29 різних початкових і середніх шкіл Уельсу, і з'ясували чимало цікавого. Зокрема, що дівчатка набагато менш щасливі в школі, ніж хлопчики.

Як це можливо? Всі ми знаємо, що дівчатка завжди краще вчаться, але чому це не приносить належного задоволення від навчання?

Ми турбуємося про оцінки хлопчиків, і не бачимо, що дівчатка страждають від відчуження і сумнівів в собі

Ми ставили учням безліч різних запитань про атмосферу в їх школах, оточення, соціалізацію в колективі, особисті відчуття від досягнень і загальне самопочуття. Якщо все це усереднити, ми виявили кілька важливих відмінностей в тому, що учні відчувають з приводу своєї школи, і ці відмінності залежать від статі. Дівчатка, наприклад, набагато краще висловлювалися про школу – як про навчальну інстанцію – ніж хлопчики. Вони говорили, що знають, що вчителі про них високої думки і чекають від них хороших результатів, відзначають їх прогрес високими оцінками, турбуються про їх академічні досягнення. Але їх відповіді на запитання «як ви себе почуваєте в школі» дуже сильно відрізнялися.

Близько 25% дівчаток сказали, що вони найчастіше дуже хвилюються в школі. Для порівняння, схожу відповідь дали лише 16,5% хлопчиків. Приблизно 24% дівчат зізналися, що відчувають себе «не в своїй тарілці» – проти 8,8% хлопчиків. Майже 20% дівчаток не погодилися з твердженням, що «вчителі добре мене розуміють» – а серед хлопчиків таких було лише 12%. На жаль, відповіді учнів не поліпшувалися з часом і ніяк не змінювалися залежно від успіхів кожного учня. Ми кілька разів повторювали дослідження, і кожен раз дівчатка підтверджували свої негативні відповіді, а досить часто навіть посилювали їх.

Різні дослідження Американської асоціації психологів і Британської організації прийому в університети і коледжі (UCAS) не раз доводили, що дівчатка в середньому встигають набагато краще у більшості (або усіх) шкільних предметах. Цей факт не раз називали трендом у багатьох країнах світу, медіа дуже люблять роздувати з нього паніку, заламуючи руки в страху за майбутній успіх хлопчиків.

Причини «гендерного провалу» в освіті часто списують на брак вчителів-чоловіків, хоча всілякі дослідження нескінченно продовжують стверджувати, що стать вчителя не має ні найменшого впливу на академічні успіхи учня. Швидше, дівчата навчаються краще тому, що вони в цілому краще ставляться до самого процесу освіти, більше готові до нього морально, більше читають, навчаються більше і поводяться краще ніж хлопчики.

По-моєму, настав час звернути свої погляди на іншу проблему. Поки ми турбуємося про академічні успіхи хлопчиків у школі, той факт, що дівчатка страждають від таких неприємних почуттів як відчуження, сильні сумніви в собі і страх, залишається без уваги.

Школа – це не просто місце, де ми вчимося, це складні і багаторівневі джерела досвіду соціалізації та взаємодії з різними колективами. Така мікромодель суспільства, з яким учні будуть мати справу поза шкільними стінами. Ми чомусь забуваємо про те, що всі психологічні труднощі дорослішання не залишаються поза шкільними стінами, учні приносять їх з собою в клас. І, як з'ясовується, для багатьох з них ці проблеми школа тільки посилює.

Для дівчаток, які брали участь у нашому дослідженні, складності життя в патріархально організованому суспільстві не просто виявляються, а стають набагато помітнішими в шкільних стінах. Наприклад, всі теми, пов'язані з тілом і вагою, у школі більш ніж популярні і безпосередньо впливають на емоційний стан учениць. Ми всі нібито стурбовані цим питанням – питанням дискримінації жінок залежно від їх зовнішності – але чомусь відмовляємося помічати, що школа є первинним джерелом і трампліном цього процесу, у всій його багатогранності.

У Британії спеціальні органи, що відповідають за освіту, вживають різні спроби затягнути "дірку" в навчанні. Але я наполягаю – потрібно займатися не рівнем педагогів, а розумінням і поліпшенням якості соціального життя учнів (особливо дівчаток) в школі. Наприклад, звернути увагу на гендерну тему в наших підручниках, і в принципі на всі процеси, що відбуваються в школі – між вчителями та адміністрацією. Ніхто ніколи не дивився на них з гендерної точки зору, а варто було б.

На щастя, Асоціація вчителів і лекторів разом з Асоціацією з гендерних та освітніх питань, вже зацікавилися цією темою. Вони видають для вчителів методичні посібники з конкретними порадами, як створювати в своїх класах здорову гендерну атмосферу. Мені здається, якщо вчителі просто проаналізують все, що говорять і викладають учням з точки зору гендерного питання – подумають, як впливає той або інший їх урок на самопочуття кожної дитини, дівчинки чи хлопчика, ефект буде позитивним. А ще було б дуже добре додати до навчального матеріалу з усіх предметів філософську складову «гендерного питання» – раз вже такий виклик сучасного життя. Якщо з дітьми почати це обговорювати і роз'яснювати їм цю тему вже в школі, їх самопочуття і самооцінка точно буде поліпшуватися, і вони стануть більш впевненими дорослими.

The Conversation

Переклад НВ

Вперше опубліковано на The Conversation. Републікування повної версії тексту заборонене

Більше точок зору тут

 

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Також на НВ style

Також на НВ style

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: