Ведучий Руйнівників легенд розповів про найкращі спецефекти у фільмах і найнесподіваніші міфи, що виявилися правдою

коментувати
Ведучий Руйнівників легенд розповів про найкращі спецефекти у фільмах і найнесподіваніші міфи, що виявилися правдою
© Discovery Channel

У червні стартує заключний сезон культового науково-популярного шоу Руйнівники легенд на каналі Discovery Channel, який виходить в ефір з 2003 року.

Напередодні прем'єри прощального сезону популярного телепроекту його ведучий, американський фахівець зі спецефектів Джеймі Хайнеман відповів на запитання журналістів з різних країн світу, розповівши про особливості зйомок програми, найнеймовірніші міфи, а також про небезпеки, з якими довелося стикатися за час існування шоу.

Південна Африка: Моє перше питання, Джеймі, буде таким: під час зйомок якої серії Ви були здивовані найбільше щодо спростування міфів?

- Мені складно відповісти на це питання, оскільки у нас їх було так багато за 14 років, було дуже багато того, що нас по-справжньому здивувало. Наприклад, в останньому сезоні була серія про підйом автомобіля за допомогою пилососа, з використанням сили всмоктування пилососа, і цей експеримент дав абсолютно разючі результати. Нам також вдалося «стиснути» вагон-цистерну, в якій насправді дуже товсті стінки, дайте-но подумати, вона була довжиною 12 метрів зі стінками товщиною 12 міліметрів, і ми просто нагріли її парою, потім дозволили їй охолонути, і бачили, як ця величезна штука складається як алюмінієва банка – це було приголомшливе видовище.

Іспанія: Після стількох років, якою, на вашу думку, буде спадщина цієї програми? Чим Ви пишаєтеся найбільше?

- Безумовно те, що вона спонукала стількох молодих людей цікавитися точними науками й інженерною справою. Вона також представляє певну модель мислення – цікавість, критичний підхід до осмислення світу. Враховуючи, що ми висвітлили так багато тем, так багато питань, що стосуються взаємодії людини зі світом. Мені здається, що ми сформували дуже корисну модель мислення – братися за справу і задавати питання. Це звучить просто, але це не так, це неймовірно важливо – мати саме такий підхід до того, ким ти є, до свого місця в світі, до речей, з якими ти зустрічаєшся, вміти методично і критично шукати правильний шлях взаємодії з ними.

Точні науки не тільки для хлопців в лабораторних халатах

Данія: Як дослідницька та наукова спільнота реагувала на вашу програму? Вони посміхалися і вважали це розвагою в чистому вигляді, чи віддавали належне тому, що ви просуваєте науку в маси?

- Це дивно, але нас дуже поважають. Мені здається, це дивно, тому що наша програма в першу чергу розважальна. Програми, які ми знімаємо, наукові принципи... у нас часто вибірка в кількості 1, це не справжня наука, це не наука, коли ти не повторюєш або не можеш повторити експеримент. Нам часто доводиться бути дуже короткими і швидко опрацьовувати той матеріал, який у нас є, і ми робимо це, щоб підтримувати темп, щоб люди дивилися програму або щоб більше людей дивилися програму. Думаю, більшість вчених розуміють це. Загальні принципи, які ми озвучували, хоча ми і не висвітлювали їх так ретельно, як варто було б, були вірними, в результаті чого нам вдалося зробити так, що набагато більше людей побачили точні науки і техніки на практиці, і, що найголовніше, як мені здається, зрозуміли, що точні науки не тільки для хлопців в лабораторних халатах. Наука для всіх, хто хоче зрозуміти світ навколо себе, так що навіть якщо ми і не були такими скрупульозними, як хотілося б, я особисто вважаю, що багато людей... мені навіть казали багато людей, що вони вирішили присвятити себе науці та інженерії, бо виросли на нашій програмі, і бачили, яка це вдячна і досяжна справа.


© Discovery Channel
© Discovery Channel


Польща: Чи був в останньому сезоні якийсь момент, який ви вважали б найбільш небезпечним?

Так, думаю, що це була серія, присвячена вибухам, коли ми підвищили планку, ми спробували збільшити потужність вибухів, які ми вже робили, і коли ти зважуєшся на подібне, можуть статися неймовірні речі. В одному конкретному випадку ми ініціювали вибух у спробі сплющити автомобіль за допомогою вибухівки, і знищили три орендовані автомобілі, хоча вони і були за горою. Уламки від цього вибуху долетіли до автомобілів, вибили лобове скло і пройшли через салон, так що це було... що тут сказати...

Іспанія: Як фахівець зі спецефектів, ви могли б назвати кілька фільмів або телесеріалів, спецефекти в яких вам дуже сподобалися і чому?

- Як ви, напевно, здогадалися, я прихильник того, що ми називаємо практичні ефекти. Сучасні фільми повністю складаються з комп'ютерної графіки, і у мене є певне ставлення до них – мені здається, що вони штучні і неприродні, тому що все це створене кимось, хто сидить перед комп'ютером, замість акторів та умільців, які створюють справжні декорації, цей реквізит тощо.

Одним з моїх улюблених фільмів був фільм Дюна. Він вийшов вже давно, але художники... сама по собі творча фантазія в цьому фільмі була неймовірною, і мені дуже подобалося, як це виглядало. Це був свого роду «бронзовий вік» фантастичних фільмів майбутнього. Що стосується ефектів, мені здається, що Пітер Джексон і подібні до нього відмінно комбінують різні види спецефектів, і мені відомо, що, коли це можливо, Пітер намагається використовувати практичні ефекти. Я не кажу, що не буває таких випадків, коли комп'ютерна графіка – це єдиний шлях. Наприклад, Парк Юрського періоду - у них не було ніяких інших варіантів, щоб створити на екрані 50-футового Тиранозавра Рекса, що бігає, це ніяк не можна було реалізувати фізично, практично. Але коли це можна зробити, це варто робити, і сучасний, полюбляючий спецефекти режисер, гідний свого звання, так і зробить, тому що комп'ютерна графіка – це занадто легко.

Мені здається, що люди сьогодні вже стомлені цим, можна зробити що завгодно, і ми думаємо «ну і що тут такого». Ми бачимо фантастичні сцени, та розуміємо, що це стовідсоткова фальшивка. Я б додав, що, коли ти щось будуєш, це зовсім інший досвід, в реальному житті трапляються щасливі випадки, і це в деякому роді творчий, інший творчий досвід для тебе, як для художника, коли ти окропив інструменти своєю ж кров'ю, ніж досвід того, хто сидить перед тим, що по суті є телевізором з клавіатурою. Це щось інше з творчої точки зору, і практичний досвід набагато багатше.

Данія: Чи бувало таке, що ваша програма ставала джерелом натхнення для нових досліджень, навіть наукових досліджень, і чи хотіли б ви, щоб це сталося?

- У нас було кілька таких випадків, нас згадували, щонайменше, в півдюжини наукових публікацій, дипломних робіт. Одне дослідження було присвячено випробуванню з наконечниками стріл у порівнянні з гостро заточеними дерев'яними палицями. Моя улюблена історія – це експеримент з вибухами метану в каналізації. Я знайшов одного з провідних світових експертів з вибухів газу з Каліфорнійського університету в Пасадені, і вони провели масштабні експерименти. Це, звичайно ж, університет, і зовнішній аспект цього експерименту був у тому, щоб з'ясувати, що станеться, чи злетить кришка люка високо в повітря, якщо в каналізації станеться вибух. Так що ми провели тестування, і нам довелося зібрати модель каналізації в натуральну величину, але наукові принципи, на яких усе це ґрунтувалося, були насправді дуже цікавими, оскільки мова йшла про горіння газу з урахуванням таких перешкод, як сплутані кабелі та подібні до них речі в каналізації, які перемішували газ і збільшували фронт поширення полум'я по мірі збільшення сили вибуху. Теорія полягала в тому, що він може стати надзвуковим навіть без використання відповідної ініціювальної речовини, такої як бризантна вибухова речовина.

Мені здається, нам вдалося досягти швидкості 538 миль в годину, я забув, скільки це буде в кілометрах, але це була майже надзвукова швидкість, тобто ми не перейшли звуковий бар'єр, але наскільки мені відомо, нічого подібного не робили раніше, і так було тільки тому, що університет не мав достатньо коштів для створення моделі каналізації в натуральну величину і проведення подібного експерименту. Але ми це зробили, і було вражаюче бачити, що ми були дуже близькі до мети, і, напевно, досягли надзвукової швидкості, якщо б каналізація була трохи більше чи ми б зробили щось ще.

Віра без доказів дозволяє людям повірити в найнеймовірніші речі

Південна Африка: У зв'язку з якою серією ви отримали найбільше листів від шанувальників?

- Дайте-но подумати... Складно сказати. Єдине, що я можу сказати – багато листів, які ми отримуємо, стосуються того, що ми зробили неправильно на думку людей, і найвідоміша серія, з приводу якої було отримано величезну кількість скарг, була про літак на конвеєрі. Історія полягала в наступному, це був свого роду уявний експеримент: якщо поставити літак на полотно конвеєра, і воно буде рухатися в один бік, а літак буде рухатися в інший, чи завадить це літаку злетіти. Насправді, мене вразив сам факт виникнення такого питання. Що б не відбувалося на землі, це ніяк не впливає на те, що робить літак, літак рухається в повітрі за допомогою пропелера, так що так, сила тертя шасі збільшиться, тому що їм доведеться крутитися швидше, поки літак не злетить, але тут сенс не в тому, що літак злітає за рахунок коліс із приводом, сенс в тому, що пропелери захоплюють і викидають повітря, за рахунок чого літак відривається від землі і рухається вперед. Так що мене вражало те, що нам взагалі довелося проводити цей експеримент, але ми пішли до кінця, провели експеримент, але навіть після цього люди були розлютовані тим, що ми сказали, що літак може злетіти в таких умовах. І якщо їх запитували про це, вони відповідали, що їх засмутило те, що вони отримали не ті результати, на які очікували. Так що ця історія багато говорить про силу віри, віра без доказів дозволяє людям повірити в найнеймовірніші речі.

Польща: Якщо говорити про участь шанувальників у створенні програми, чи пропонують вони міфи для перевірки?

- Шанувальники пропонують щось постійно, я б навіть сказав, що дуже значна частина міфів, які ми перевірили за ці роки, була запропонована безпосередньо шанувальниками, і сайт Discovery дуже активний - там найактивніший чат, де ми взяли для себе багато. Не знаю, чи більшість міфів була запропонована нашими шанувальниками, але вже точно дуже значна частина, якщо не більшість, тим чи іншим чином прийшла до нас від глядачів або шанувальників.

Польща: Чи траплялося, що шанувальники повторювали ваші експерименти всупереч попередженням та чи приходять до вас відео, в яких люди намагаються повторити ваші експерименти?

- Це трапляється час від часу, звичайно ж, у нас було багато історій з такими простими речами, як Ментос і газована вода. Напевно, тисячі дітей повторили цей експеримент, коли вийшла серія. Але мені не відомо про випадки, коли хтось постраждав, це завжди була наша основна турбота, і ми дуже наполегливо говоримо про те, що не варто повторювати це вдома. Думаю, більшість людей, які дивляться нашу програму, поки що виконували цю вимогу. Але я не сумніваюся, що хтось пробував робити те, що ми показували, але ми просто про це не знаємо. Ми не чули ні про які травми.


© Discovery Channel
© Discovery Channel


Іспанія: Мені хотілося б дізнатися, скільки людей і скільки часу необхідно для зйомок однієї серії? І ще хотілося б знати, який розмір страховки для подібної програми?

- Зйомки більшої частини серій йдуть одночасно ще на одному об'єкті, де знімають Кері, Гранта і Торі, і на кожній локації є близько 12 осіб. Коли минулого року ми закрили другий знімальний об'єкт, і оскільки Кері Грант і Торі вже не брали участь в нашій програмі, кількість персоналу скоротилася до дюжини людей, близько 12 осіб в моїй майстерні, де ми знімали всі епізоди з нашою участю протягом всіх цих років. 12 осіб без врахування редакторів з австралійської продакшн-компанії, яка створила програму - Beyond Productions з Сіднея.

Я, відверто кажучи, не знаю, скільки редакторів працюють над програмою в певний момент часу, але це значна частина від загальної кількості людей. Я б сказав, що, якщо говорити про подібні програми, 12 осіб для зйомок шоу подібного до нашого – це дуже скромно. Це з урахуванням продюсера або режисера. Цікаво те, що продюсер працював у Лондоні, виконавчий продюсер, який був директором програми, і працював у Лондоні, то вже точно в Англії, так що робота над нашою програмою йшла цілодобово, сім днів на тиждень. Якщо у нас виникала проблема з продакшном в Сан-Франциско, ми говорили про це продюсеру, він за ніч знаходив рішення, спілкувався з редакторами, і до того часу, як ми прокидалися і починали роботу на наступний день, все вже було організовано.

Процес створення програми йшов, по суті, цілодобово. Але що стосується основної команди, яка працює над створенням програми, ми зрозуміли, що чим більше команда, тим більше часу займають зйомки, ніщо не робиться швидше, так що ми по максимуму робимо все самостійно, обходимося мінімальними ресурсами, і подібний підхід набагато менш витратний, що дозволяє нам витрачати більше грошей на самі експерименти, а не на знімальний процес і на найнятих нами людей. Я не знаю, скільки коштує страховка, але я знаю, що, враховуючи нашу репутацію, враховуючи, якими небезпечними речами ми займаємося, страховка напевно коштує саме стільки, скільки ви думаєте, оскільки вони оцінюють ризики на підставі результатів роботи. А наші результати були винятковими в тому, що стосується безпеки та супутніх витрат.

Ми з Адамом як масло і вода, ми не ладнаємо, ми, по суті справи, не подобаємося одне одному. І так було завжди

Португалія: Один з найкращих елементів програми – це ваші стосунки з Адамом, мені хотілося б знати, які у вас стосунки за межами знімального майданчику, коли камери вимкнені. Я знаю, що ви знайомі вже давно, після стількох років, які у вас стосунки за межами майданчику? Ви найкращі друзі чи ні? Могли б Ви розповісти нам про це?

- Проста відповідь на це питання така: показово, що я знайомий з Адамом близько 25 років, і за весь цей час ми ніколи навіть не обідали удвох. Так що ми не цікавимося один одним, ми не проводимо час разом за межами майданчику. Потішно те, що нам дійсно подобається працювати разом, коли йдеться про щось практичне, наприклад, використання будівельного обладнання та підняття якоїсь важкої штуки, і коли один з нас направляє іншого при роботі з цією технікою. У нас є абсолютно приголомшливе вміння розуміти з півслова, що відбувається і що потрібно зробити. Нам подобаються подібні відносини та подібні види діяльності, але, якщо говорити про все інше, наприклад, про розробку концепції того, як та чи інша річ функціонує, ми як масло і вода, ми не ладнаємо, ми, по суті справи, не подобаємося одне одному. І так було завжди.


© Discovery Channel
© Discovery Channel


Польща: Чи був якийсь міф, підтвердження якого стало для вас найбільшим сюрпризом? Коли ви думали «та ні за що, ми точно це спростуємо», а потім міф підтверджувався?

Дайте-но подумати, таких було досить багато. Був один, досить цікавий і в той же час дуже кумедний. Була історія про двох друзів в барі – один з них напився, а другий був сліпим, і вони вирішують, що сліпий хлопець відвезе п'яного хлопця додому, тому що вони подумали, що сліпому хлопцеві випишуть менший штраф, ніж штраф за водіння в стані алкогольного сп'яніння, який виписали б п'яному парубкові. Ми перевірили цей міф, і ми обоє, Адам та я, по черзі грали роль п'яного хлопця за кермом автомобіля, в той час як той з нас, хто грав роль п'яного хлопця, давав інструкції, і все вийшло.

Потім ми попросили дійсно сліпого хлопця вести автомобіль за нашими вказівками, і виявилося, що у нього це вийшло краще, ніж у будь-кого з нас, бо він розумів всі вказівки буквально, він не намагався уявити, що робить автомобіль на дорозі, він був як машина. У нього вийшло краще, ніж у Адама чи мене. Потім мене напоїли і посадили за кермо... ні, мене змусили давати вказівки сліпому хлопцеві, і мені так не здавалося в той момент, але знімальна група, яка їхала в автомобілі слідом за нами, вмирала від сміху, бо через мене сліпий хлопець вів автомобіль як п'яний. Бовтався з боку в бік по дорозі, їхав дуже повільно, недокручував або перекручував кермо. Так що весь процес був по-справжньому веселим і дуже здивував нас.

Слідкуйте за найцікавішими новинами розділу НВ STYLE у Facebook та Вконтакті

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Також на НВ style

Також на НВ style

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: