Партія Попелюшки. Катерина Ханюкова стала королевою британської балетної сцени

Партія Попелюшки. Катерина Ханюкова стала королевою британської балетної сцени

Усього за два роки киянка Катерина Ханюкова перетворилася на королеву британської балетної сцени й об'єкт професійного інтересу кращих хореографів сучасності.

Коли навесні 2013‑го українська балерина Катерина Ханюкова приїхала на вікенд у Лондон, в її планах був лише відпочинок від недавніх гастролей в Ризі та прогулянки містом. Утім, педагог не дала танцівниці розслабитися і поставила її до балетного станка. Шкодувати про пропущений вихідний не довелося. З балетного залу Ханюкова вийшла з пропозицією працювати в Англійському національному балеті — одній із провідних труп Британії.

Справа в тому, що за розминкою киянки уважно спостерігала Тамара Рохо, директор цієї престижної балетної компанії. Без додаткових питань і кастингів, традиційно неминучих під час прийому на роботу, Рохо запросила Ханюкову до своєї команди. А за місяць на електронну пошту балерина отримала контракт, який незабаром підписала.

Тепер за спиною Ханюкової кілька гучних прем'єр у складі трупи лондонського театру і десятки виступів на провідних сценах Європи, які зазвичай супроводжуються аншлагами. Критики відзначають відточену техніку танцівниці, пізнаваний стиль, артистизм і з повагою згадують її попередні перемоги в авторитетних балетних змаганнях на кшталт Міжнародного конкурсу імені Сержа Лифаря.

“Соло Каті Ханюкової здалося мені видатним,— ділиться враженнями від вистави британський балетний критик Віккі Джейн Вайл.— Вона була настільки плавною та виразною на сцені, що я могла б спостерігати за нею нескінченно”.

Тепер графік 26‑річної Ханюкової розпланований на рік уперед. З нею працюють провідні сучасні хореографи, допомагаючи відшліфувати до блиску не тільки класичні партії, але і номери в стилі модерн. Наприклад, у майбутньому сезоні британська публіка побачить Ханюкову у виставі Жізель. Однак класичний балет про дівчину з розбитим серцем буде представлений в сучасній авторській інтерпретації британського хореографа Акрама Хана — він відомий співпрацею з провідними сценами світу, а також постановкою шоу культової поп-діви Кайлі Міноуг.

Перш ніж зануритися в роботу над новою постановкою, Ханюкова виступить у Києві. 24 травня разом із трупою Національної опери вона представила Попелюшку Сергія Прокоф'єва.

 

Жіноча сила

"У пеклі є спеціальне місце для жінок, які не допомагають іншим жінкам",— цю фразу колишнього держсекретаря США Мадлен Олбрайт Ханюкова почула лише нещодавно. Хоча в ту особливу роль, яку відіграють в її кар'єрі жінки, вірить давно.

Першою такою зустріччю, що визначила її балетне майбутнє, артистка називає знайомство зі Світланою Іллєнко. Так сталося, що дружина українського режисера Михайла Іллєнка виявилася сусідкою сім'ї Ханюкової, причому в молодості вона була балериною. Саме вона зацікавила дівчинку балетом і підготувала до вступу в Київське державне хореографічне училище.

Потім були п'ять років роботи в Національній опері України. Тоді Ханюкова станцювала провідні партії в головних класичних балетах української сцени — Ромео і Джульєтті Прокоф'єва і Лебединому озері Петра Чайковського. А ще об'їздила безліч країн — від Японії і Китаю до США і Колумбії, де брала участь в авторитетних конкурсах і отримувала нагороди.


ПРИНЦЕССА НА ПУАНТАХ: Екатерина Ханюкова исполняет главную партию в балете Спящая красавица на сцене киевской Национальной оперы
ПРИНЦЕСА НА ПУАНТАХ: Катерина Ханюкова виконує головну партію в балеті Спляча красуня на сцені київської Національної опери
Laurent Liotardo Photography


2013‑й став переломним для кар'єри артистки — після декількох місяців роздумів Ханюкова підписала контракт з Англійським національним балетом. Ще кілька місяців потребувало оформлення документів — саме тоді Київ палав у революційному вогні. В результаті зволікань українка приєдналася до своєї лондонської трупі посеред сезону і пропустила підготовку до прем'єри — Жар-птиці Ігоря Стравінського.

Ханюкова розповідає, що не мала на меті виїхати з країни і не мріяла про Лондон. Однак можливості, відкриті в британській столиці, переважили страх покинути рідний театр.

"У Національній опері я досягла всього, чого могла, а простій у моїй професії рівносильний регресу",— каже балерина.

Особливість роботи Англійського національного балету полягає в тому, що класичні постановки в його репертуарі йдуть паралельно із сучасними виставами. Раніше Ханюкова танцювала модерн лише на конкурсах, і в британській столиці їй довелося в прискореному режимі опановувати нові навички.

Мені важливе не тільки те, наскільки добре людина танцює, але і те, чи вона почувається щасливою в танці
Катерина Ханюкова, солістка Англійського національного балету

Хоча скромний досвід у сучасній хореографії не завадив їй вже минулого року приєднатися до масштабного проекту, присвяченого Першій світовій війні. Триптих Не забудемо створювали троє культових хореографів на замовлення директора трупи Тамари Рохо. Тоді українка виконала партію в одноактному балеті британця Ліама Скарлетта про жінок, які працювали на виробництві бомб.

Наприкінці квітня за повних аншлагів Англійський національний балет презентував нову трилогію від актуальних хореографів. Проект під назвою Вона сказала об'єднав балети, присвячені сильним жінкам на кшталт мексиканської художниці Фріди Кало (Зламані крила) і міфічним героїням на кшталт Медеї (Фантастичні істоти). В обох виставах брала участь Ханюкова.

При цьому українка продовжує танцювати класику. Пояснює, що київська школа, як і раніше, вважається однією з кращих у світі, забезпечуючи своїм учням надійне підґрунтя для подальших експериментів. Щоб удосконалювати навички сучасної хореографії, Ханюкова часто дивиться відеозаписи актуальних постановок. А у вільний від репетицій час танцює хіп-хоп і сальсу.

“Я обожнюю танець,— каже балерина.— Мені важливе не тільки те, наскільки добре людина танцює, але і те, чи вона почувається щасливою в танці".

 

Міцні зв'язки

Коли в грудні 2014‑го авторитетний британський критик Люк Дженнінгс вперше побачив Ханюкову на сцені, то був приголомшений. Спеціаліста вразили пластика українки і точність її рухів.

“Стежте за Катею Ханюковою,— написав Дженнінгс у своєму блозі в соціальній мережі Twitter.— Чіткі і ненав'язливі лінії, впевнене фразування, чисті, немов свист, повороти. Втрата для Києва та придбання для нас".

Британським експертам припала до душі легкість, з якою українка ніби ширяє над сценою. Втім, фахівці відзначають також, що молодий балерині деколи бракує харизми, щоб впевнено вести за собою партнерів на сцені.

Утім, критика не бентежить Ханюкову. Вона називає себе азартною у роботі людиною, яка захоплено приймає кожен виклик. "Якщо інші кажуть, що не вийде, це лише підігріває інтерес",— каже балерина.

А ще українка не любить, коли кажуть, ніби вона розірвала зв'язки з батьківщиною. Минулого року вона приїжджала до Києва, щоб станцювати партію Кітрі в балеті Дон Кіхот. А нинішньої весни підписала гостьовий контракт із Національною оперою на наступний сезон. За його умовами, вона виступить як солістка в двох-трьох постановках, причому, можливо, тоді й представить столичній публіці сучасну хореографію.

“Я переконана, що наш глядач досить розумний і повинен мати вибір, на який балет йому ходити,— розмірковує Ханюкова.— Не можна нескінченно повторювати, що глядач не готовий до модерну, бо він готовий, дайте йому тільки можливість”.

 

Матеріал опублікований в НВ №18 від 20 травня 2016 року

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Також на НВ style

Також на НВ style

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: