17 серпня 2017, четвер

Корпорація дурості. Як компанії виживають розумних людей або "вбивають" мозок співробітників, – британський професор

Андре Спайсер: На початку дослідження ми підозрювали, що життя організацій сповнене дурницями. Але щиро здивувалися, що розумні люди погоджуються з колективної дурістю

Андре Спайсер: На початку дослідження ми підозрювали, що життя організацій сповнене дурницями. Але щиро здивувалися, що розумні люди погоджуються з колективної дурістю

Британський професор Андре Спайсер в колонці для Аeon.co пише про те, як корпоративна культура виживає розумних людей, грузнучи в бюрократії

Щорічно тисячі кращих випускників вузів поповнюють ряди трудових колективів. Вони сподіваються, що робота дасть їм можливість застосувати свої інтелектуальні здібності в роботі. Але їх чекає неприємний сюрприз.

Незабаром вони виявляють, що нехай їх і вибрали за інтелект, але використовувати його не потрібно. Їм даватимуть рутинну роботу, яку ті вважатимуть дурною. Якщо вони зроблять помилку, проявивши ініціативу, то їх чекають обурені стогони колег і ввічливі попередження начальників. Через кілька років досвіду, вони дізнаються, що вперед просуваються ті, хто став зіркою корпоративної дурості <...>

Організації наймають людей з мізками, але потім рішуче рекомендують не використовувати їх. Ставити складні запитання або глибше дивитися на речі - небезпечне марнотратство. Талановиті співробітники швидко вчаться використовувати свої неабиякі інтелектуальні здібності максимально вузько і короткозоро.

Тих же, хто навчиться відключати мозок, винагороджують. Не дозволяючи собі думати занадто багато, вони можуть сконцентруватися на роботі. Уникаючи незручних запитань, що виникають в процесі мислення, можна обійти конфлікти з колегами. Бездумних працівників, які підтримують корпоративну лінію, сприймають як "лідерський матеріал" і просувають. Розумні люди швидко вчаться тому, що просування - означає відключення мізків в той момент, коли ти заходиш в офіс.

Ми знайшли безліч варіантів, як всі види організацій надихають людей відмовлятися від використання розуму. Це правила і порядки, які нагадують їм, що енергію краще направляти на бюрократію замість виконання роботи <...>

Організації наймають людей з мізками, але потім рішуче рекомендують не використовувати їх

Інше серйозне джерело дурості в компаніях - віра в лідерство. У більшості організацій старші керівники не хочуть бути просто менеджерами. Вони хочуть бути лідерами. Вони бачать свою роль не тільки в управлінні бізнесом, а й у зміні своїх послідовників. Вони пафосно говорять про "бачення", "віру", і "справжність". Все це звучить так, ніби офіси повні майбутніх Нельсонів Мандела. Проте, коли ти уважніше дивишся на те, що ці самопроголошені лідери роблять кожного дня, історія змінюється <...>

Незалежно від того, наскільки наполегливо ви шукаєте справжніх лідерів, їх дуже мало, якщо вони взагалі є. Більшість виконавчих директорів просиджують днями на зборах, заповнюють бланки і передають інформацію. Іншими словами, вони - бюрократи. Але бути бюрократом не дуже цікаво. І це не дуже добре виглядає на візитці. Щоб уявити свою роль важливішою і хвилюючою, ніж вона є насправді, корпоративні керівники стають одержимими лідерством. Вони читають книги про лідерство. Вони ведуть довгі розмови про лідерство, усипляючи підлеглих. Але найважливіше - вони відвідують безліч курсів, семінарів і зустрічей зі словом "лідерство" в назві <...>

Щороку на розвиток лідерства в Штатах витрачається як мінімум $14 млрд, як підрахували дослідники, хоча насправді на якість лідерів вони не впливають <...>

Ще одним особливо багатим джерелом дурниці в організаціях є віра в силу брендів. Багато організацій, схоже, вважають, що змінивши вивіску, можна оновити всю компанію. На жаль, в більшості випадків керівники приймають бажане за дійсне <...>

У багатьох організаціях захоплення брендингом може внести небезпечний безлад. Кілька років тому високопоставлені чиновники шведських збройних сил вирішили провести великий ребрендинг. На жаль, це означало, що їм довелося скасувати деякі військові навчання. Коли була введена ініціатива по ребрендингу, командир сказав: "Щоб зробити омлет, потрібно розбити яйця. Ясно, що хтось вирішить, що шлях складний, але це буде прекрасний омлет". Після того як вони витратили мільйони на заміну всього - від знаків до посуду, вищий армійський чиновник зазначив, що ребрендинг виявився помилкою <...>

Крім того, дурість в багатьох фірмах стимулює бажання наслідувати інші організації. Як сказав екс-голова шведського Handelsbanken Ян Валандер: "Бізнес-лідери - це просто стурбовані модою дівчfnrf-тінейджери, які вибирають джинси". Багато менеджерів хапаються за останні управлінські фішки, незалежно від того, чи підходять вони. Якщо це робить Google, то одного цього факту досить, щоб ввести практично все - від ментальної практики до аналітики великих даних <...>

Але введення "передових практик" часто або взагалі не впливає на ситуацію, або слабо. А іноді, успадкування кращих практик індустрії може посилити проблему. Наприклад, компанії, які нараховують керівникам дуже високу зарплату. Як показує одне з досліджень, американські компанії призначають зарплату вище середньої на нові посади в надії залучити кандидатів більш високого рівня. Але, в остаточному підсумку, висока зарплата не впливає на продуктивність фірми <...>

Ще одне джерело корпоративної дурості - культура компанії. Часто вона звужує кругозір співробітника, на зразок нав'язливої ідеї постійно змінюватися. Одна hi-tech-компанія була особливо стурбована змінами і змінювала щось кожні кілька років, часто досягаючи незначних результатів або не досягаючи зовсім. Програми запускалися з пафосом, але після мало що відбувалося. Всі були впевнені, що за зміни відповідає хтось інший. І коли ставало ясно, що нічого суттєво не змінюється, керівники відмовлялися від ініціативи і починали нову модну програму змін, так нічому і не навчившись <...>.

У багатьох компаніях популярна культура незворушного позитиву. В одній компанії з IT-консалтингу співробітникам постійно говорили: "Не приносьте нам проблеми, приносьте тільки рішення". Цей бадьорий заклик повинен був створити щасливий робочий простір. Але один з консультантів компанії, який добре знав її структуру, сумнівався. Коли ми попросили його описати компанію, він нам сказав: "Це не компанія, це - релігія". Щира віра співробітників в постійний позитив, означає одне: коли з'являється справжня проблема без очевидного рішення, її не помічають. Коли економіка пережила великий спад, в силу оптимістичної позиції компанії нічого не змінювалося, поки не стало надто пізно.

На початку дослідження ми підозрювали, що життя організацій сповнене дурницями. Але ми щиро здивувалися, що розумні люди погоджуються з колективною дурістю і їх за це нагороджують. Порожні розмови про лідерство приведуть на відповідальні пости амбітних людей. Копіюванню ідей інших відомих організацій надається "світовий рівень" <...>.

Незважаючи на те, що корпоративна бездумність іноді буває вигідна, ми помітили, що вона може дуже дорого коштувати. Коли розумні люди повністю припиняють використовувати свій мозок, вони часто пропускаються помилок. Зазвичай це не має великого значення: компанії можуть бути великими, де є багато місця для того, щоб заховати помилки. Більш того, люди в корпораціях неуважні. Ті, хто припустився помилок, будуть продовжувати рухатися (найчастіше наверх) перш, ніж хтось виявить їх прорахунки <...>

Протягом останніх двох десятиліть теоретики управління були переконані в тому, що організації досягають успіху або зазнають невдачі на основі своїх спеціалізованих знань. Проте, при найближчому розгляді ми побачили іншу картину: безліч великих корпорацій переповнені дурістю. Більше того, ця дурість - це не просто випадковий результат декількох корпоративних клоунів. Найчастіше їх створюють навмисно.

Можливо, ідеологам менеджменту пора перестати чіплятися за теорії організацій, заснованих на знаннях, і почати розробляти теорію про те, як працюють компанії, засновані на дурості.

Повну версію колонки читайте на Аeon.co

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Ми рекомендуємо ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: