5 грудня 2016, понеділок

Нацисти та Різдво. Американський історик – про святкову пропаганду в гітлерівській Німеччині

коментувати
Джо Перрі: Замість фокусу на релігійному походженні Різдва, нацисти святкували передбачувану спадщину арійської раси
Фото: скришот з Youtube

Джо Перрі: Замість фокусу на релігійному походженні Різдва, нацисти святкували передбачувану спадщину арійської раси

У нацистській Німеччині рішення заспівати конкретний різдвяний гімн ставало або актом політичної непокори, або виразом підтримки націонал-соціалізму

«У 20-30-ті роки минулого століття поєднання традиційних свят з націоналістичною пропагандою і антисемітизмом не було чимось незвичним для німців», - пише доцент історії Університету Джорджії (США) Джо Перрі у колонці для The Conversation.

Нацистська партія розросталася і посилювала вплив, а в 1933 році, в кінці кінців, прийшла до влади. Переконані пропагандисти працювали над питанням подальшої «нацифікації» Різдва, переосмислюючи знайомі традиції і створюючи нові символи та ритуали, щоб ввести основні принципи націонал-соціалізму в контекст народного свята, розповідає автор.

Враховуючи, що в ті часи держава повністю контролювала суспільне життя громадян, не дивно, що нацисти успішно просували і пропагували свою версію Різдва, використовуючи при цьому радіопередачі та друковану пресу. Однак при будь-якому тоталітаризмі може існувати величезний розрив між публічним і приватним життям, між ритуалами на міських площах і домашніми традиціями. «У своєму дослідженні я сконцентрувався на тому, як нацистські символи і ритуали проникли в приватні, сімейні свята – подалі від очей партійних лідерів», - зазначає Перрі.

Традицію запалювання свічок на ялинці пов'язали зі створенням атмосфери «язичницької демонічної магії»

Деякі німці дійсно протистояли заполітизованому присвоєнню владою улюбленого свята, проте більшість прийняла цей новий нацифікований варіант Різдва, підкреслюючи виняткове місце сім'ї у новій «расово чистій державі», вільній від євреїв та інших сторонніх.

Однією з найбільш вражаючих особливостей святкування Різдва в період нацизму стало переосмислення спочатку християнського свята, як неоязичницького, нордичного. Замість того, щоб фокусуватися на релігійному походженні Різдва, нацисти святкували передбачувану спадщину арійської раси.

Теоретики націонал-соціалізму також вважали, що жінки (зокрема, матері) мають вирішальне значення для зміцнення зв'язків між приватним життям і «новим духом» німецької расової держави, продовжує історик. Пропагандисти заявили, що німецька мати, як «жриця» і «захисниця будинку та вогнища» за допомогою Різдва може «відродити дух німецького дому». Традицію запалювання свічок на ялинці пов'язали зі створенням атмосфери «язичницької демонічної магії», щоб розмити символ Віфлеємської зірки і народження Ісуса у відчутті «германськості».

Пропагандисти невпинно сприяли поширенню численних нацифікованих різдвяних пісень, які замінили християнські мотиви темами з расової ідеології нацистського режиму. Мелодії цих пісень повторювали традиційні різдвяні мотиви, але тексти заперечували християнські витоки свята.

Незважаючи на конфлікти через християнство, багато німців прийняли нацифікацію Різдва. Повернення до яскравих і приємних язичницьких «німецьких» традицій обіцяло оживити сімейні свята. Не останньою чергою дотримання нацифікованого Різдва символізувало расову чистоту і національну належність. «Арійці» могли святкувати німецьке Різдво, а євреї – ні, підкреслює колумніст.

Нацифікація сімейних святкувань оголила парадоксальне та суперечливе приватне життя Третього Рейху. «На перший погляд, банальне, рутинне рішення заспівати конкретний різдвяний гімн ставало або актом політичної непокори, або виразом підтримки націонал-соціалізму», - підсумовує автор.

Переклад НВ

Повну версію колонки Джо Перрі читайте на The Conversation

Більше точок зору тут

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Ми рекомендуємо ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: