29 липня 2017, субота

Заступник голови Мінфіну розповіла, чому міністри не зацікавлені у змінах у країні

коментувати
Оксана Маркарова: Реформи рухаються недостатньо швидко
Фото: Олександр Медведєв / НВ

Оксана Маркарова: Реформи рухаються недостатньо швидко

Щоб зламати старе, багато часу не потрібно, каже заступник Наталії Яресько Оксана Маркарова. Що потрібно, вона пояснює в інтерв'ю НВ

М'яка посмішка, твердий погляд і багато англійських слівець у мовленні. НВ розмовляє із заступником міністра фінансів Оксаною Маркаровою в одному з корпусів Мінфіну, який вона за звичкою називає офісом.

"Так, це пониження, — каже про свою посаду 39-річна Маркарова, яка до держслужби очолювала власну інвестиційну компанію ITT та керувала в докризовий період мільярдами, — але країні потрібно допомогти". Тут-таки новонавернена держчиновниця уточнює, що на бензин вона витрачає суму більшу, ніж її зарплата.

Навесні 2015-го колишня колега, а тепер міністр фінансів Наталія Яресько покликала Маркарову в свої заступники. Та погодилася і тепер очолює апарат міністерства — структуру, яка керує процесами щодо забезпечення його роботи, відповідає за держзакупівлі, люстрацію та підвищення прозорості державних фінансів.

Тепер Маркарова зізнається, що погодилася на роботу в міністерстві фактично зі своїх бізнес-інтересів: якщо в країні не здолати корупцію, то й інвестиційного бізнесу не буде. "Не буде на чому заробляти", — каже вона.

— Як ви вважаєте, реформи в Україні рухаються?

— (Замислюється.) Так, але недостатньо швидко.

— У чому причина цього?

— Причин багато. Перша — навіть реформатори, якщо узагальнено, по-різному розуміють реформи. Якщо запитати всіх, куди ми рухаємося, відповідь буде приблизно однаковою: ми всі хочемо бачити Україну економічно успішною, прозорою, без корупції. Коли ж говоримо про конкретні речі, у реформаторів виникають великі розбіжності.
Друга причина — це політизованість реформ. На жаль, у нас немає чіткого поділу між політиками та державними службовцями. Тобто міністри озираються на те, як цю реформу сприйматимуть на наступних виборах. І якщо людина гадає, що у неї за рік-два вибори, то до радикальних змін не вдасться.

— Побутує думка, що головна причина повільного руху реформ — відсутність політичної волі. Як людина, яка бачить все це зсередини, скажіть, чи так це?

— Важке питання. У міністра фінансів Наталії Яресько політична воля точно є. Я впевнена на 100% і в бажанні, й у можливостях міністра просувати реформи. Чи є політична воля в усіх абсолютно гравців? Напевно, не в усіх. Нарешті два місяці тому Верховна Рада підтримала закон про державні закупівлі, що його, як ми сподівалися, буде проголосовано ще на початку літа.


— Реформа власне міністерства просувається дуже обережно. Людей звільнили небагато.

— Справді, міністр дуже обережно ставилася до таких змін у міністерстві. Загалом ми звільнили близько 82 осіб із майже 700 співробітників.

Щоб поламати, багато часу не потрібно. У бізнесі ми свого часу купували дуже багато підприємств. І коли ти купуєш підприємство, ти ж ніколи не міняєш всіх абсолютно, навіть коли розумієш, що потрібна серйозна трансформація. Є ключові точки, які потрібно поміняти, щоб мати всю інформацію.

Перед нами стоїть завдання забезпечити проходження реформ. Ми створюємо команди радників при міністрі, заступників, які беруть на себе розробку проектів. Залучаємо таких людей, які вже десь здійснили реформу успішно, наприклад Івана Міклоша, колишнього заступника прем'єр-міністра Словаччини.

— Розкажіть докладніше, як працюють радники?

— У Міністерстві фінансів є декілька груп. Є радники високого рівня, які консультують міністра. Наприклад, Іван Міклош, який тут перебуває майже постійно і відіграє провідну роль у розробці податкової реформи.

І є радники, які працюють на постійних засадах. Їхню роботу оплачують наші міжнародні партнери. Такі люди є і в службі міністра, і в прес-службі, і в проекті е-data.
Ми звертаємося до наших міжнародних партнерів із запитом, наприклад у ЄБРР, говоримо, що нам потрібні дві-три людини, які могли б опрацювати тему прозорого бюджету та децентралізації. Наші партнери разом із нами знаходять цих людей, беруть їх до себе в штат і делегують на роботу в нас.

— Ви згадали ваш проект е-data, що це?

— Це портал контролю державних видатків бюджетів усіх рівнів. Зараз там вже є всі трансакції Державного казначейства практично в реальному часі.
З листопада додамо туди частину розпорядників бюджетних коштів. Усі міністерства туди завантажуватимуть документи про використання бюджету. З 2016-го додамо всі комунальні та державні підприємства.

Цю інформацію зможуть побачити всі, і багатьох посадових осіб це утримає від корупції. Наприклад, від купівлі «лівого» бензину, бо всі трансакції відображатимуться з реквізитами отримувача грошей.

Це інструмент не тільки для громадськості, а й для правоохоронних органів. Адже за певний час можна буде порівняти витрати міністерств, однакового розміру держкомпаній між собою, просто вибравши фільтри.

Щоб поламати, багато часу не потрібно

— Які ще функції у порталу?

— Проект глибший, ніж його публічна частина. Всередині ми об'єднаємо бази міністерства, ДФС [Державної фіскальної служби] та Держказначейства і створимо аналітичну базу між відомствами. Це буде повністю прозора внутрішня система державних фінансів.
Для нас мета цієї вправи — ефективніше керування державними коштами. Коли їх немає, все простіше — держава отримала та заплатила. Але коли у нас йде планове накопичення грошей, ми бачимо, що платити мають тільки за два тижні, скажімо, за закордонними платежами — ці два тижні гроші мають працювати.

— У березні екс-голова Держфінінспекції Микола Гордієнко звинуватив уряд Арсенія Яценюка у зловживаннях на суму 7,6 млрд грн. Ви звітували за Мінфіном на робочій групі у Верховній Раді з цього питання — що підтвердилося, що ні?

— Усі питання щодо Міністерства фінансів стосувалися попередніх років. Але чи були порушення? Точно були. Здебільшого за ними було порушено кримінальні справи ще до того, як Микола Григорович вийшов у ефір і сказав: "Корупція".

— А які корупційні схеми були в Мінфіні?

— Сказати, що були схеми в самому Мінфіні, не можна. Є у нас питання до того, чи ефективно в міністерстві здійснювалися державні закупівлі та чи пильно там стежили за використанням бюджетних грошей іншими.
Ми провели перші два аукціони, придбали все вдвічі дешевше, ніж заплановано в бюджеті. Тому потрібно не боротися з конкретними людьми, а максимально міняти процеси.

Матеріал опублікований в НВ №41 від 6 листопада

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Крупним планом ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: