24 лютого 2017, п'ятниця

Заробити на YouTube. Чому Динамо йде в інтернет і чи змиряться з цим Ахметов і Коломойський

коментувати
Конкуренція між акціонерами Динамо і Шахтаря відбувається не тільки в турнірній таблиці чемпіонату, але й на медіаринку, де трансляції матчів - ліквідний, хоча і занадто дорогий продукт
rbc.ua

Конкуренція між акціонерами Динамо і Шахтаря відбувається не тільки в турнірній таблиці чемпіонату, але й на медіаринку, де трансляції матчів - ліквідний, хоча і занадто дорогий продукт

З нового сезону показ матчів ФК Динамо перекочує з телевізора на YouTube, що викличе перебудову всього ринку футбольних трансляцій

Футбольні вболівальники – не обленерго, але вони точно так само стали предметом жорсткої конкуренції між олігархами: братами Суркісами, Ігорем Коломойським та Рінатом Ахметовим. За обсягом бізнес-активів Ахметов і Коломойський попереду братів Суркісів. Ця пропорція зберігалася до останнього часу і на ринку футбольних телетрансляцій. Схоже, Суркісам це перестало подобатись.

Київське Динамо, футбольний чемпіон України минулого сезону, власниками якого вони є, анонсував початок прямих трансляцій своїх домашніх матчів у чемпіонаті України на клубному YouTube-каналі. Це не те рішення, яке можна просто прийняти на засіданні ради директорів клубу, необхідна була згода медіагрупи 1+1, яка належить Коломойському.

До останнього часу Динамо саме їй продавала права на трансляцію своїх домашніх матчів (клуби володіють правами тільки на свої домашні матчі в національному чемпіонаті). У підсумку, команда потрапляла в картинку каналу 2+2, другорядного ТВ-майданчику медіагрупи.

«Ми будемо робити трансляції на каналі в YouTube за згодою з 1+1, - пояснює Сергій Полховський, який відповідає в Динамо за телевізійний напрямок. – І в них будемо брати сигнал». На яких умовах клуб досяг домовленості з 1+1, Полховський не уточнює. Але зрозуміло одне: медіагрупа 1+1 втратить десятки тисяч глядачів, який підуть на YouTube.

З Google домовитися простіше, ніж з Ахметовим або Коломойським

Рішення Динамо піти в інтернет вважає правильним Андрій Федорів, власник брендингового агентства Fedoriv і фахівець з рекламного ринку. «Треба позбавлятися від посередників у дистрибуції медіа-контенту», - говорить він. До того ж, інтернет-аудиторія більш платоспроможна і краще реагує на рекламу. «Якщо говорити в середньому, то інтернет-юзер більш молодий, платоспроможний і чоловічий, - пояснює Федорів. – Куди  б ви не потикалися в українському телебаченні, всеодно потрапите на жінку 50+ з доходом середній мінус».

При цьому, ринок футбольного контенту на YouTube активно зростає. Так, на YouTube-платформі телеканалу Футбол кількість переглянутого відео за сім з половиною місяців цього року вже перевищив показник цілого 2015-го на 25%.

Федорів нагадує приказку, що стала популярною серед просунутої частини телеаудиторії: «Мені не потрібно 150 каналів кабельного телебачення – мені потрібен один канал, який буде показувати те, що я хочу». Саме таким каналом експерт вважає YouTube.

З ним згоден Андрій Колодюк, керуючий партнер інвестфонду Aventures Capital та засновник сервісу інтерактивного телебачення Divan.TV. Він прогнозує, що Динамо піде далі YouTube і створить повноцінний власний телеканал, як це зробив, наприклад, ФК Мілан. Потім можна буде продавати права на контент цього каналу іншим медіасервісам.

У динамівського каналу на YouTube більше 29 тис. передплатників, хоча останні товариські матчі набирали, в середньому, близько 50 тис. переглядів. Для порівняння, у донецького Шахтаря, ключового конкурента Динамо передплатників менше – близько 20 тис. Але свої матчі Шахтар воліє показувати не на YouTube, а на телеканалах Україна і Футбол, які, як і сама команда, належать Ахметову. Ті ігри Шахтаря, які все-таки потрапляють на майданчик, що належить Google, досягають аудиторії розміром від 20 до 70 тис. осіб. Частину відеоконтенту Шахтар викладає на окремому сайті.


bigmir.net_01
Ігор Суркіс (ліворуч) і Рінат Ахметов не проти попозувати перед фотокамерами, але на ринку ведуть себе як агресивні конкуренти. Фото: bigmir.net


За співвідношенням кількості YouTube-передплатників до середньої відвідуваності матчів Динамо сильно поступається світовим грандам. Якщо у київської команди воно становить 1,9, то у легендарної Барселони – 34,1. Але якщо відставання від роботодавця віртуозів Мессі і Неймара цілком зрозуміло, то різниця з польською "Легією", у якій співвідношення досягає 2,7, боляче б'є по самолюбству Динамо.

Полховський не дав конкретної відповіді на питання про те, як Динамо збирається нарощувати аудиторію. Проблеми з медіа-активністю у клубу є. «У "Динамо" – 44 тис. фоловерів у Facebook, в Нової пошти – 83 тис., - дає свою оцінку Федорів. – Виходить, що якась звичайна приватна пошта, грубо кажучи, володіє аудиторією в два рази більшою, ніж футбольний клуб з сильним брендом. Це нонсенс».

На онлайн-бізнесі збагатитися київському клубу складно. Так, в YouTube заробітки у власника контенту починаються, коли його канал перетинає межу в 10 тис. передплатників. Тоді він може домовитися з Google про партнерську програму, пустити в свій контент рекламу і отримувати $3-7 за кожну тисячу переглядів. У розвинених країнах ця ціна істотно вища. Тобто навіть при тарифі у $7 50 тис. переглядів одного матчу принесуть Динамо лише $350. Для порівняння, центрфорварду Артему Мілевському, відомому своїми фотографіями з нічних вечірок, Динамо платило зарплатню 1,4 млн євро на рік.

Ахметову потрібне Динамо, Коломойському потрібен Шахтар

Але не тільки гравці за типом Мілевського, а і недоробки в медійній політиці коштують Динамо грошей. За статистикою УЄФА, продаж прав на телетрансляції – це 80% клубних доходів. Якщо раніше українські клуби укладали угоди з телеканалами безпосередньо, то зараз посередником хоче виступити Українська прем'єр ліга (УПЛ). Офіційно її мета – сформувати пул прав і пул телеканалів, забезпечивши клубам максимальний дохід у пропорції від їхніх результатів у чемпіонаті.

Але насправді мета ширша – дати доступ ахметовському телеканалу Футбол до матчів "Динамо", а 1+1 Коломойського – до матчів Шахтаря. «Тепер ми зможемо, наприклад, транслювати ігри Шахтаря, а медіагрупа Україна (телевізійний холдинг Ахметова) – показувати ігри Динамо», - розповів у коментарі Телекритиці В'ячеслав Фрідман, директор зі стратегії групи 1+1, напередодні фіналізації угоди.

Назвав він і суму, яку телеканали готові заплатити клубам – близько 100 млн грн. Якщо вдасться домовитися, то конкурувати між собою телеканали, які показують одні й ті ж матчі, будуть якістю трансляції, що вболівальникам не настільки помітно, і коментаторів, на що вболівальники звертають велику увагу.

Правда, поки що УПЛ не вдалося домовитися з клубами. Переговори тривають. "Немає порозуміння з клубами", - сказали в прес-службі ліги.

Конкурувати голами, грошима, телеканалами

На телевізійному ринку між Динамо, трансляції матчів якого приносять дохід Суркісам і Коломойському, і "Шахтарем", на якому намагається заробляти Ахметов, склався конфлікт. Почалося все з бійки між футболістами двох команд у матчі першості 1 травня. Шахтар тоді розгромив киян з рахунком 3:0. Однак не рахунок, а те, як донецький гравець Тарас Степаненко святкував гол, розлютило динамівців. Степаненко підбіг до сектору вболівальників "Динамо" і став цілувати емблему Шахтаря на своїй футболці. Це не сподобалося лідеру атак киян Андрію Ярмоленку – і почалася бійка між гравцями.

Телеканал Футбол, який постійно звинувачують в необ'єктивності і підтримки Шахтаря, випустив в ефір програму з аналізом того матчу. Сергій Морозов, один з експертів телеканалу, Ярмоленка назвав «футбольним бидлом». У відповідь на це головний тренер Динамо Сергій Ребров оголосив бойкот телеканалу Футбол, який має звичай брати післяматчеві інтерв'ю у тренерів.


dynamo.kiev.ua
Євро-2012 показав, що фубол - це величезні витрати, і українським менеджерам ще тільки потрібно навчитися на ньому заробляти. Фото: dynamo.kiev.ua


В умовах дефіциту футбольних тренерів, здатних грамотно артикулювати своє бачення гри, це втрата для телеканалу. Приміром, дуже загальними фразами завжди спілкувався з журналістами Михайло Фоменко, колишній тренер збірної. Успадкував цей стиль і його наступник Андрій Шевченко.

Гостро відреагував на бойкот Реброва Олександр Денисов, директор телеканалу Футбол. «Ну, нехай Динамо не виходить на матч, який показують телеканали Футбол-1 і Футбол-2, - заявив Денисов, давній уболівальник "Шахтаря". – Динамо також може відмовитися від гонорару, який вони отримають від участі в Лізі чемпіонів. Адже гонорар клубам формується з грошей, які канали Футбол-1 і Футбол-2 платять УЄФА за медіаправа».

Вболівальники обурилися, коли під час трансляції нещодавнього матчу за суперкубок України між Шахтарем і Динамо, в якому в серії пенальті перемогли кияни, коментатор телеканалу Футбол Андрій Малиновський дуже холодно відреагував на гол динамівця Домагоя Віди і фінальний удар його одноклубника Мораеса. Малиновський не допустив жодних словесних необережностей, але тон коментаря після голів знижував.

Телетрансляціями на купівлю Мессі на заробиш

У цьому світлі вихід Динамо в YouTube виглядає як спроба не тільки отримати додаткове джерело доходу, але і максимально дистанціюватися від телеканалу Футбол, що входить разом з клубом Шахтар до портфелю активів Ахметова, а також, частково, і від каналу 2+2, власник якого, Коломойський, теж володіє футбольною командою – Дніпром.

На телеканалі Футбол проблеми в цьому не бачать. «Рішення Динамо перенести трансляції на YouTube ризиків для телебачення не несе», - сказав у розмові з НВ Роман Бориско, заступник директора телеканалу.

Іншу думку висловив обізнаний в особливостях ринку футбольних трансляцій медіаменеджер з холдингу Star Light Media Віктора Пінчука, до якого входять телеканали ICTV і СТБ. «Це якесь знущання над здоровим глуздом. І з боку телеканалів, і з боку Динамо, - сказало джерело, попросивши не називати його імені. – У світі трансляція матчів – це видовище, яке приносить багато грошей. На українському ринку трансляція в інтернеті приносить в шість-сім разів менше грошей, ніж на телеканалі, хоча в світі вже сформувався інший тренд, в якому реклама в цифрі випереджає рекламу на телебаченні».

Тому якщо Федорів вважає рішення Динамо показувати матчі на YouTube вдалим, то джерело в Star Light Media називає це емоціями та бажанням задовольнити вболівальників клубу. Все залежить від того, на яких умовах 1+1 дала згоду на інтернет-трансляції – іншими словами, чи зможуть доходи від Google компенсувати недоотримані гроші від телеканалу Коломойського.


1927.kiev.ua
Ігор Коломойський переживає з Дніпром не найкращі часи - клуб увесь у боргах. Однак олігарх не поспішає відмовлятися від футбольного напряму, який глибоко інтегрований у його бізнес-імперію. Фото: 1927.kiev.ua


Медіаменеджер холдингу Пінчука каже, що телеканали 2+2 і Футбол платять за трансляції по $6 млн, у той час як прямий рекламний дохід телеканалу від однієї трансляції – близько $20 тис. За 22 матчі чемпіонату – це $440 тис. З цієї причини тому ж ICTV трансляції матчів не цікаві. Така модель працює тільки для тих власників, у яких є і клуби, і телеканали – для них просто відбувається перекладання грошей з однієї руки в іншу. Зараз же телеканали хочуть домовитися через УПЛ щодо більш зручної для себе ціни.

При цьому, клуби – далеко не в плюсі. Шахтар минулоріч отримав 867,6 млн грн збитку. Динамо свій фінансовий результат не розкриває, однак власник клубу Ігор Суркіс заявляв, що дотує команду. Цього року динамівський менеджмент за ініціативи тренера Реброва відмовився від своєї фарм-команди Динамо-2 з метою полегшення навантаження на бюджет.

А клубні витрати зростають. Відомо, що провідні європейські команди активно інвестують в технологічні рішення для своїх тренерів. Одним з розробників таких рішень є німецька компанія SAP, яка продає набір інструментів аналітики матчів. SAP запропонувала продукт українськом ринку, проте повідомлень про те, що хтось із клубів його купив, не було. На прохання журналіста НВ розкрити ціну аналітичного софту для футбольних команд один з менеджерів SAP відповів жартом і даних не розкрив.

Ще й втручається встановлений УЄФА принцип фінансового Fair Play. Європейська футбольна асоціація після фінансової кризи 2008-2009 років обмежила клуби у витратах, заборонивши їм витрачати більше, ніж вони заробляють, і акумулювати борги. За правилами УЄФА, клуб може за сезон витратити максимум на 5 млн євро більше, ніж він заробляє. Правда, з асоціацією можна домовитися про виключення і збільшити дефіцит клубного бюджету до 30 млн євро, але під гарантії власника клубу, що він його покриє своїми грошима.

Тому для того ж Ахметова вкрай важливо накачувати Шахтар грошима через телеканали Україна і Футбол, щоб дотримуватися бюджетних вимог УЄФА і мати можливість купувати дорогих гравців, пояснює джерело в Star Light Media.

Тому, якщо рішення Динамо почати прямі трансляції на YouTube сподобається й іншим клубам, класичне телебачення зштовхнеться з великими ризиками. Програють за такого сценарію Ахметов і Коломойський, які звикли використовувати модель «клуб + телеканал». Компенсувати втрати від трансляцій можуть перемоги їхніх команд, адже у футболі, як бізнесі,  саме від перемог залежить розмір доходу. Але в сьогоднішньому футбольному світі, де Лестер стає чемпіоном Англії, а Уельс і Ісландія громлять грандів на чемпіонаті Європи, вірити в майбутні результати своєї команди, грунтуючись на їхніх минулих досягненнях, як мінімум наївно.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: