23 серпня 2017, середа

Закони розбрату. Парламент проголосує за закони, які можуть стати новою перешкодою на шляху до безвізового режиму

Минулого разу, восени 2015-го, прийняття безвізових законів викликало протести під парламентом

Минулого разу, восени 2015-го, прийняття безвізових законів викликало протести під парламентом

Сьогодні Рада спробує внести правки в антикорупційні закони. На кону - питання повернення активів, вкрадених представниками минулої влади, і позитивне рішення про безвізовий в'їзд до ЄС

У запалі парламентських подій навколо невдалої відставки Кабміну залишився непоміченим конфлікт навколо документів, які є важливими для візової лібералізації з ЄС.

Йдеться про три законопроекти, які сьогодні вранці має розглянути у другому читанні Рада – це зміни до Закону про прокуратуру, що стосуються Антикорупційної спецпрокуратури (4055), законодавчі зміни, що стосуються Нацагенції з питань виявлення та управління активами, отриманими корупційним шляхом (4056) і зміни в кримінальному законодавстві, що стосуються процедури арешту майна та спецконфіскації (4054).

Документи вносять зміни у вже прийняті восени минулого року закони, спрямовані на боротьбу з корупцією – законопроекти №2540а і №2541а. У колишні норми в процесі прийняття депутатами були внесені численні правки, які зробили їх практично непрацездатними. Український Мін'юст тоді попередив, що прийняті в редакції закони порушують вимоги ЄС і їх доведеться переголосовувати.

Сьогодні спроба привести антикорупційні норми у відповідність із зобов'язаннями, взятими Україною в межах лібералізації візового режиму з ЄС, вперлася в аналогічні спроби внесення правок, які можуть зробити непрацездатними і не відповідають критеріям ЄС.

У вівторок 16 лютого, перед знаменним голосуванням за відставку Кабміну, Рада не прийняла безвізові закони остаточно в тій формі, яка узгоджена з ЄС – їх відправили на доопрацювання в комітети. Завтра ці три закони будуть поставлені на голосування у другому читанні з правками, проти яких заперечує і Мін'юст, і представники ЄС.

«Зараз є велика проблема, що наші народні депутати вносять туди цілу низку змін, як це було в листопаді минулого року, що фактично ставить під загрозу, що ті тексти, які були узгоджені з нашими європейськими експертами, знову будуть змінені настільки, що Європейська комісія не зможе визнати їх такими, що відповідають європейським стандартам», - сказав сьогодні міністр юстиції Павло Петренко журналістам.

Посол Євросоюзу в Україні Ян Томбінський зробив заяву про те, що прийняті в першому читанні закони відповідають стандартам ЄС, і він очікує прийняття цих версій у другому читанні.

Євросоюз домагається того, щоб в Україні запрацювали закони про боротьбу з корупцією, пояснює НВ Віталій Шабунін, керівник Центру протидії корупції. Він наводить приклад: за перше півріччя 2015 року в бюджет країни було повернуто корупційного майна на мізерну суму – 7,8 тис. грн. Одна з причин того, що на тлі заяв про мільярди вкрадених чиновниками державних коштів вдалося повернути настільки мало – в тому, що арешти майна, придбаного корупційним шляхом, здійснювалися за складною процедурою, яку важко застосувати.

«Євросоюз чітко позначив, що Україна в межах безвізового режиму повинна змінити цю процедуру так, щоб вона була прийнятною для застосування в реальному кримінальному процесі, - говорить Шабунін. - ЄС сказав, що має бути створено окрему сервісну агенцію з пошуку та управління конфіскованим та арештованим майном».

На необхідності перегляду текстів законів і в перший раз, і зараз найбільше наполягали троє нардепів, стверджують в ЦПК – Сергій Власенко (Батьківщина), Андрій Кожем'якін (Батьківщина) і Олена Сотник (Самопоміч).

«Законопроекти приймають у першому читанні і відправляють в комітети з тими ж тими коментарями: закони погані, держава – поліцейська. В комітеті Кожем'якіна [Комітет ВР з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності, голова - Кожем'якін] фактично вихолощують їх суть, - каже Шабунін. – спецконфіскації та арешт роблять процедуру ще складнішою, ніж вона була. Щодо агенції - серйозно рубають її здатність до реального функціонування. Вони пішли по тому ж сценарію: вихолостити законопроекти в комітетах, щоб проголосувати в другому читанні вже з потрібними їм правками. А ЄС знову не прийме».

Протилежний бік – нардепи звинувачують своїх критиків у непрофесіоналізмі.

«Європейський Союз опинився в полоні у не дуже гарних експертів, що не мають практичного досвіду в українських реаліях і судах, - каже НВ Олена Сотник, юрист і голова підкомітету з питань адаптації українського законодавства до законодавства ЄС. - Наша найбільша проблема сьогодні – це непрофесіоналізм багатьох щирих, але поверхневих активістів, які, як наївні діти, намагаються скопіювати дуже хороші інструменти в ЄС, але які без адаптації будуть просто марні».

Сотник вважає, що в тому вигляді, в якому Рада прийняла закони в першому читанні, вони, по-перше, не допоможуть розслідувати факти корупції та розкрадань представниками минулої влади. А по-друге, не тільки не дозволять конфіскувати награбоване майно, але і вдарять по пересічним громадянам, які можуть постраждати від шахраїв, які вступили в змову зі слідством.

«По суті, ми сьогодні відкриваємо скриньку Пандори, коли щодо майна будь-якої особи можна буде практично без особливих доказів, лише за наявності підстав припускати, як зараз пишуть в постановах судів, будуть арештовуватися будь-які об'єкти власності, що сподобалися прокурорам», - пояснює нардеп. Після цього такі об'єкти можуть або «за викуп» звільнятися з-під арешту, або передаватися в управління Агенції, яка буде вирішувати як оцінити це майно і продати. В результаті добросовісні власники, навіть якщо доведуть коли-небудь свою правоту, отримають мізерну компенсацію, вважає вона.

Критики ж правок у безвізові закони передбачають, що народними депутатами рухають інші інтереси – особисті: вони, мовляв, зацікавлені у збереженні власних активів або активів партійних спонсорів.

«Наприклад, це можуть бути сумнівні активи, які можуть стати потенційним предметом майбутнього арешту і конфіскації, - в коментарі НВ каже Ярослав Юрчишин, член правління Transparency International Україна. - Можливо, ці депутати намагаються зберегти свої активи і активи своїх сімей і спонсорів».

Він наводить приклад. Офіційний дохід колишнього адвоката Тимошенко, Власенко, в 2013 році склав 44 тис. грн, тобто близько 3,7 тис. грн на місяць, що дозволяло йому мати чотири автомобілі, два з яких марки Lexus, будинок площею 530 кв. м і простору квартиру.

Нардеп Сотник – дружина бізнесмена і інвестора Анатолія Амеліна, співвласника ТОВ " Столичний стиль – компанії, яка з'явилася через місяць після інавгурації екс-президента Віктора Януковича і у співвласниках якої, як стверджувало видання Наші гроші, фігурував син екс-президента Олександр Янукович. У своїй декларації Сотник вказала, що володіє облігаціями на суму 399 тис. 840 грн компанії-забудовника ТОВ Будспецсервіс. Компанія з такою назвою, каже Шабунін в Єдиному держреєстрі юридичних, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань – лише одна, і її бенефеціарним власником є екс-регіонал та бізнесмен Василь Хмельницький, який фігурує у кримінальному провадженні про ухилення від сплати податків.

Сама Сотник, яку НВ попросило прокоментувати озвучені в її адресу підозри в заангажованості, наявність у неї конфлікту інтересів заперечує.

«Це абсурд, - каже вона. - На щастя, зараз є відкритий доступ до всіх реєстрів, і все можна перевірити. Ще рік тому мій чоловік прискіпливо і ретельно розставив всі крапки над «і» журналістам Наших грошей. Якщо у когось ще залишилися сумніви, ми готові будь-якому журналісту надати доступ до всіх документів, щоб показати, що насправді в період президентства Януковича, і, природно після, ніяких загальних бізнесів з Хмельницьким, Ахметовим і Януковичем він не мав».

Чутки про наявність таких зв'язків вона пояснює тим, що в кінці 2000-х її чоловік придбав офіс в центрі Донецька і пропорційно площі в офісі став власником 1% частки в приватному ЖЕКу, який обслуговує цей будинок. Крім нього, там були десятки інших власників, включно з офісом компанії Януковича, але про це стало відомо набагато пізніше від журналістів. «Ну і найголовніше – ми одружилися лише в минулому році, коли я вже була успішним юристом, а він уже кілька років як державним чиновником», - додає нардеп.

Бізнесмену Василю Хмельницькому нічого не відомо про кримінальні справи, у яких він, за словами Шабуніна, начебто фігурує, повідомила НВ його прес-служба. З нардепом Сотник Хмельницький не знайомий. «Будспецсервіс є забудовником кварталу Новопечерські липки, проекту компанї UDP, в якій Василь Хмельницький є одним з акционерів, - коментують в прес-службі. - Можна припустити, що мова йде про купівлю житла у недобудованому об'єкті через купівлю цінних паперів цієї компаній, що є розповсюдженою ринковою практикою. Іншими словами, за цією логікою, будь-який покупець недобудованої квартири пов'язаний з акціонерами будівельної компанії". 

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Крупним планом ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: