4 грудня 2016, неділя

Із ким доведеться боротися Кличку за посаду київського мера - дослідження НВ

Боротьба за крісло київського мера перетворилася у змагання на найдорожчу виборчу кампанію

Боротьба за крісло київського мера перетворилася у змагання на найдорожчу виборчу кампанію

Київські вибори перетворилися в битву мера Віталія Кличка з двома кандидатами. Інші претенденти кидають мільйони доларів на агітацію — без ідеології та надії на перемогу

Осінній Хрещатик строкато рясніє рекламними сітілайтами і розтяжками з політичними гаслами, і це вірна прикмета розпочатих виборчих перегонів. Роздивляючись гасла кандидатів, Євген Магда, голова Центру суспільних відносин, міркує про прості й одночасно складні вибори у столиці. Незважаючи на великий відрив у рейтингу від інших кандидатів чинного мера Віталія Кличка, у другому турі практично будь-який опонент може завдати градоначальнику проблем, вважає Магда.

"Тому Кличко пішов боротися за перемогу за рецептами екс-мера [Леоніда] Черновецького, взявши за основу найдешевший хліб і роздачу по 100-200 грн громадянам похилого віку, — говорить Магда. — Така манера поведінки запускає ланцюгову реакцію, і кандидати в цій гонці починають вкладати у кампанію величезні гроші".

Ціна питання — крісло мера столиці — повертає до повноцінного життя всі елементи скандальних виборів часів Віктора Януковича: величезні гроші на політрекламу, витрати на агітаторів, підкуп виборців і створення партій-одноденок, яким відводиться технічна роль відбору голосів у конкурентів.

У жодного з кандидатів немає чіткої і зрозумілої ідеології, - Євген Магда, голова Центру суспільних відносин

Політологи вважають, що Кличко намагається прикрити дефіцит досягнень під час його керування містом величезними витратами на агітацію та передвиборною допомогою малозабезпеченим. Це викликало ланцюгову реакцію — його опоненти прийняли фінансовий виклик, зробивши нинішній виборчий процес одним із найдорожчих в історії.

Ставки дуже високі — керування однією з найбільших столиць Центральної та Східної Європи з населенням, порівнянним з Грузією. Мер столиці також на два роки стає на чолі великих бюджетних потоків, плану забудови міста, перетворюючись одночасно на гравця загальноукраїнського масштабу. У зв'язку з очікуваним законом про децентралізацію найімовірніше нові вибори київського голови відбудуться 2017‑го.

Незважаючи на домінантне становище Кличка, двоє інших кандидатів — екс-мер Києва Олександр Омельченко та позафракційний депутат Борислав Береза — цілком можуть перемогти колишнього боксера за очками у другому турі.

"Ніхто не може гарантувати стовідсоткового результату — забагато суперечностей", — каже політолог Володимир Фесенко.

Небюджетний вибір

Для підрахунку бюджету партій і кандидатів на вибори політтехнолог Тарас Березовець береться за калькулятор. В його особистому рейтингу найдорожчих кампаній одне з перших місць посідає Сергій Думчев і Рух за реформи. Про 45‑річного Думчева відомо не так багато — він голова наглядової ради Комерційного банку Преміум, який входить до топ-50 банківських установ країни. Рік тому Думчев увійшов до списку партії Сергія Тігіпка Сильна Україна, брав участь у виборчих перегонах. Ще тоді журналісти дивувалися, звідки з'явився цей невідомий раніше кандидат.

Існують діаметрально протилежні оцінки стосовно того, хто є куратором проекту Думчева. Березовець вважає, що той може належати до так званої Сім'ї Януковича, зокрема близький до колишнього міністра доходів і зборів Олександра Клименка. За іншою версією, яку висловлює Фесенко, політика просуває група спонсорів із різними інтересами, серед яких той-таки Тігіпко.

"Думчев замовив приблизно 800 рекламних площин, а з урахуванням того, що його кампанія триває вже три місяці, плюс агітація і "джинса", то він витратить близько $2 млн", — підрахував Березовець.


Эксперты называют Геннадия Корбана, который претендует на место киевского мэра от партии Укроп, среди тех, кто готов тратить на выборы много
Експерти називають Геннадія Корбана, який претендує на місце київського мера від партії Укроп, серед тих, хто готовий витрачати на вибори багато


Сума чимала, але її походження залишається загадкою — на запит НВ про джерела фінансування виборчої кампанії у Русі за реформи не відповіли.

На наступному місці за фінансовими витратами опинився бізнесмен Геннадій Корбан з партією Укроп. Джерела фінансування в цьому разі очевидні — екс-губернатор Дніпропетровської області Ігор Коломойський.

Тому в Укропу висота польоту велика. За даними Асоціації зовнішньої реклами, у партії в цілому по Києву розосереджено близько 800 рекламних площин. Магда розкриває секрет такої активності агітації Корбана — у нього мінімальні шанси на вихід у другий тур, але він активно критикуватиме Кличка, намагаючись через нього дістати президента Петра Порошенка. Мовляв, приховане підґрунтя цієї кампанії — протистояння великих гравців — глави держави та дніпропетровського мільярдера.

"Тому ніхто не грає в Укропі на перемогу і витрачають вони, відповідно, відносно небагато — в межах $1 млн",— додає Березовець.

Серед гучних новачків місцевих виборів опинився народний депутат Борислав Береза. Свою кампанію він розпочав першими днями серпня — саме тоді його білборди, виконані в темних тонах із блискавкою, викликали резонанс у соціальних мережах. Фесенко міркує, хто може виявитися джерелом фінансування Берези, і припускає, що той, можливо, пов'язаний з екс-головою Адміністрації президента Сергієм Льовочкіним.

"Цей висновок можна зробити з того, що Береза став з'являтися на телеканалі Інтер", — каже політтехнолог.

Своєю чергою Береза називає натяки на будь‑який зв'язок з Льовочкіним абсурдом, додаючи, що користується підтримкою середнього бізнесу. Джерела його фінансування диверсифіковані, каже він, що дозволяє уникати контролю з боку олігархів. Один з таких фінансових донорів відомий — Корбан не раз заявляв, що допомагав Березі "незначними сумами".

Представник штабу Берези у конфіденційній бесіді з НВ заявив, що готовий співпрацювати з будь-якими спонсорами, якщо це не передбачає прямих зобов'язань. За його словами, ця позиція є головною причиною невеликого бюджету кампанії претендента на мерське крісло, яка поки обмежується активністю в соціальних мережах і зовнішньою рекламою — загалом близько $50 тис. на місяць.


Предвыборные симпатии киевлян в первую очередь делят народный депутат Борислав Береза, действующий мэр Виталий Кличко и бывший градоначальник Александр Омельченко
Передвиборні симпатії киян насамперед ділять народний депутат Борислав Береза, чинний мер Віталій Кличко і колишній градоначальник Олександр Омельченко


До тих, хто біжить за ключами від міста, приєднався і Володимир Макеєнко, екс-регіонал, який очолював столицю із січня до березня 2014 року. Він висувається від раніше невідомої партії Наш край, яка паралельно розкручує і партійний бренд. Ця організація була створена 2011 року Антоном Кіссе, народним депутатом від Одеської області. Первісна назва — Блокова партія — викликала асоціації з Блоком Петра Порошенка, тому такого бренду поспішили позбутися.

Серед співголів партії Наш край, крім харківського мультимільйонера і народного депутата Олександра Фельдмана, ціла плеяда регіональних гравців, наприклад Володимир Сальдо, колишній мер Херсона. Це вплинуло на профорієнтацію партії — тепер вона робить ставку на мерів міст і спирається на їхню підтримку.

У приватних розмовах багато політиків стверджують, що куратором Нашого краю є заступник голови Адміністрації президента Віталій Ковальчук: мовляв, таким чином партія відбирає голоси у прихильників Опозиційного блоку, який також спеціалізується на роботі з регіонами.

Політологи впевнені, що до цієї партію входять досить забезпечені люди, які можуть особисто профінансувати виборчі перегони.

"Той-таки Макеєнко — багатий чоловік, пов'язаний із банківськими колами, тому, напевно, платить за свою участь у політичному процесі", — вважає експерт.

Серед інших бувалих чиновників, які активно включилися у вибори мера, виділяються два колишніх міністри — екс-голова Міністерства екології Ігор Шевченко та колишній керівник Міністерства охорони здоров'я Олег Мусій. На думку Фесенка, у обох чиновників депутатські амбіції, тому зараз відбувається розкрутка їхніх брендів для виборів до Верховної Ради.

"Шевченко пов'язаний з екс-регіоналом Олександром Онищенком, а за Мусієм можуть стояти гроші фармацевтів", — коротко резюмує Фесенко.

Однак вершину рейтингу за грошовими вливаннями у боротьбу за симпатії потенційного виборця посідає Кличко. Хоча у нього небагато рекламних площин — близько 200 одиниць — кампанія стане йому в значну суму, каже Березовець.


Киевские выборы превратились в битву мэра Виталия Кличко с двумя кандидатами
Київські вибори перетворилися на битву мера Віталія Кличка із двома кандидатами


Кличко витратить не менше $10 млн, додає політтехнолог і пояснює, що в цю суму можуть увійти витрати на роздачу продуктових наборів, виділення грошової допомоги незаможному населенню, "добрі справи" у вигляді спортивного майданчика і багато іншого.

"А все тому, що він хоче перемогти напевно і без несподіваних політичних нокдаунів", — каже Березовець.

На рингу з Кличком

На руках у НВ опинилися два опитування громадської думки щодо виборів київського мера — одне відкрите, проведене Центром соціальних досліджень Софія, а друге закрите, проведене однією з політичних сил. Обидва дослідження показують приблизно однакові цифри. Так, за чинного мера, за даними Софії, готові віддати свої голоси 25% киян, а за закритим опитуванням — близько 23%. Омельченко в обох випадках отримує 13% і 14% голосів, а Береза — 9,7% і 10 %відповідно.

Політтехнологи Кличка розігрують нехитрий сценарій із виходом у друге коло екс-мера Олександра Омельченка, говорить Магда.

“77‑річний ветеран демонструє показну рішучість, адже у нього є своя історія конфлікту з Кличком. Але повірити в переможну ностальгію киян за часами правління Омельченка складно",— характеризує Магда такі плани.

У Берези також є чималі шанси вийти у другий тур — він розпочав виборчу кампанію ще влітку, трохи зменшив оберти і, ймовірно, в жовтні вдасться до активнішої агітації. Його фішка — образ борця за справедливість.

Тактика інших претендентів надзвичайно проста — бютівець Володимир Бондаренко з рейтингом у 6,8% покладатиметься на свій досвід столичного керівника і партійний бренд Батьківщини. У Києві зараз близько 300 рекламних площин цієї партії, кажуть в Асоціації зовнішньої реклами. При цьому, за даними соціологічного опитування, проведеного фондом "Демократичні ініціативи", у "Батьківщини" рейтинг застряг на рівні 6,9%.

"Очевидно, що він працює на партійний бренд, а не навпаки", — пояснює політолог Вадим Карасьов.

Бізнесмен і представник партії Самопоміч Сергій Гусовський спробує використовувати прапор успішного львівського градоначальника та наростаючу опозиційність, але наймовірніше в нього немає шансів — рейтинг надзвичайно малий, лише близько 2,3%.

Експерти пояснюють висунення завідомо програшного кандидата, рейтинг якого значно нижчий, ніж партійний (рейтинг Самопомочі в Києві — 9 %), тим, що в партії небагато відомих киян. Друга причина пов'язана з тим, що меру Львова Андрію Садовому не потрібен сильний конкурент у столиці, додає Карасьов, відповідно, і сильний кандидат. Для партії Самопоміч набагато важливіші парламентські вибори, і вже зараз почалася попередня пристрілка до них.

До аутсайдерів виборчих перегонів експерти однозначно відносять Думчева. “Він припустився серйозної помилки, почавши масштабну кампанію із зовнішньої реклами, так і не повідомивши киянам, хто він і звідки. Це несумісно з величезними грошовими витратами на вибори", — вважає Магда. Згідно з даними Софії, рейтинг Думчева розпластався на дні — 2,9%.

Підсумовуючи, експерти проводять просту калькуляцію — в списку кандидатів у мери буде понад два десятки осіб. Така кількість охочих приміряти на себе мерське звання на руку Кличку, оскільки розсіює голоси киян між великою кількістю гравців.

“У жодного з кандидатів немає чіткої та зрозумілої ідеології, якоїсь політичної ідеї. Це найбільша проблема після Майдану — досі кандидати хочуть виграти вибори то скуповуванням, то набором популістських і порожніх фраз", — підсумовує Магда.

Матеріал опубліковано в НВ №36 від 2 жовтня 2015 року

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: