24 липня 2017, понеділок

Все в Мережу. Український ринок електронної комерції стоїть на порозі масштабних змін

коментувати
На відміну від розвинених ринків, в Україні все ще багато ніш, у яких частка онлайн-продажів товарів невелика
Фото: rmnt.ru

На відміну від розвинених ринків, в Україні все ще багато ніш, у яких частка онлайн-продажів товарів невелика

Потенціал зростання сектору електронної комерції обчислюється сотнями відсотків на горизонті в 3-5 років. Йому є куди рости – на онлайн-продаж в Україні припадає 2% проти більше 10% у країнах Європи

Глобальний ринок e-commerce зростає шаленими темпами – на 18-23% щорічно і в 2015 році, за даними AT Kearney, повинен досягти $1,5 трлн. Для порівняння темпи зростання всього глобального рітейлу – 5-6% за рік.

Частка онлайн-продажів у загальній структурі світових роздрібних продажів склала більше 7% в 2015 році, а в таких країнах як Великобританія, Норвегія і Фінляндія досягла 14% і 10-11% відповідно.

В Україні рівень проникнення e-commerce відстає від загальносвітових тенденцій – на поточний момент лише близько 2% роздрібних продажів в Україні припадає на продажі в Мережі, а весь ринок оцінювався в $1,6 млрд за результатами 2014 року (дані УАДМ, тільки B2C-продажі нових товарів). Однак експерти пророкують подальше швидке проникнення online-продажів. Його причини гравці ринку обговорювали напередодні в рамках масштабного форуму E-Commerce Congress, присвяченого питанням організації цього бізнесу. Мова йде про такі тренди:

  • Збереження конкурентної переваги онлайн-рітейлерів за рахунок надання нижчих цін, широкого асортименту та зручності зіставлення пропозицій продавців у порівнянні з традиційним роздрібом
  • Подальше підвищення частки жителів України – постійних інтернет-користувачів: на сьогоднішній момент близько 50-60% населення України має постійний доступ до мережі (за даними різних джерел, у тому числі Factum Group, GfK; за даними МСЕ цей показник ще нижчий), в той час як у США цей показник становить 78%, у Великобританії – 84%, Німеччині – 83%, Норвегії – 97%
  • Поступова зміна структури населення України в розрізі вікових груп з превалюванням поколінь з вищим рівнем культури роботи в мережі. Згідно з даними компанії Nielsen, 52-63% населення Землі у віці 21-35 років (покоління millennials) збирається зробити покупки в мережі протягом наступного року, в той час як для покоління X (35-49 років) цей показник становить 25-30%, для покоління baby boomers (50-64 років) – 6-13%
  • Запуск 3G-зв'язку і стале зростання кількості власників смартфонів в Україні. У світі вже більше 30% транзакцій у Мережі здійснюється з мобільних пристроїв. Якщо в 2013 році користувачами смартфонів були лише 9% населення України, то в 2015-му – вже кожен четвертий
  • Збільшення кількості постійних користувачів платіжних карток та інших систем електронних розрахунків. На сьогодні основним способом оплати для українців залишається розрахунок "з рук в руки" при отриманні товару – ним користуються 85-90% покупців (для порівняння в Люксембурзі 99% розрахунків здійснюється в електронній формі). З початку року Національним банком України проведено велику роботу з підготовки виходу на ринок України платіжних систем PayPal, GoogleWallet, ApplePay та інших.
  • Удосконалення системи доставки, зокрема, за рахунок зростання кількості пунктів видачі товару, використання нетрадиційних форматів доставки, наприклад, через поштомати.

На ринку можуть виникнути досить серйозні зміни: практично монопольне становище Розетки, міноритарний пакет якої не так давно придбав фонд прямих інвестицій під управлінням компанії Horizon Capital, в сегменті електроніки, а також вихід маркетплейсу в інші ринкові сегменти, тим не менш, не означає, що компанія покриє весь ринок. Залишаються можливості для розвитку нішевих e-рітейлерів. Наприклад, у вертикалях ринків одягу та взуття, продаж авіаквитків і сервісів бронювання готелів, косметики, дитячих товарів є свої визнані лідери. На відміну від розвинених ринків, в Україні все ще невелика частка онлайн-продажів товарів повсякденного попиту, будматеріалів, спортивних товарів, послуг.

З іншого боку, зростання кількості транскордонних угод з тих же EBay і Amazon, а також розширення присутності на українському ринку і AliExpress JD.com з їх широким асортиментом, низьким рівнем цін на товари та безкоштовною доставкою на більшість товарів по всьому світу, може суттєво вплинути на розстановку сил у цілих сегментах online-індустрії, зокрема, і на позиції лідерів ринку.

Що ж стосується українських гравців, важливим трендом залишатиметься побудова бізнесу на базі мультиканальності продажу: інтернет-магазини будуть відкривати шоу-руми (як робить та ж Розетка), у той час як традиційний рітейл буде йти в онлайн-торгівлю (приклади Foxtrot і Comfy, Helen Marlen, Intertop).

Також можна говорити про перспективи зростання В2В-сектору, вираженого у вигляді державних і комерційних закупівель, малих B2C і С2С на базі класифайдів і соціальних мереж.

З точки зору операційних особливостей ведення бізнесу, поступово онлайн-продавці будуть виробляти більш персоніфікований підхід до клієнтів за рахунок накопичення інформації про попередні покупки та вивчення поведінкових моделей: поняття big data, user experience і customer care вже не перший рік є одними з ключових парадигм операторів ринку, спрямованих на підвищення рівня конверсії.

В цілому, гравці ринку називають 2015 рік досить непростим для галузі e-commerce в Україні, проте відзначають, що не очікують погіршення ситуації і з оптимізмом дивляться в майбутнє. За словами багатьох з них, якщо доларові прибутки по галузі впали (за даними Української асоціації директ-маркетингу, за перші шість місяців 2015 року обіг e-commerce скоротився на 30-40% у доларовому еквіваленті), то в гривні ринок показує стале зростання. За умови покращення ситуації в економіці всі гравці очікують поступового зростання як кількості здійснених покупок, так і середнього чека – потенціал зростання сектору обчислюється сотнями відсотків на горизонті в 3-5 років.

 

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Крупним планом ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: