9 грудня 2016, п'ятниця

Вперше депутати проголосували проти самих себе. Що реально змінить закон про Держслужбу, розповіли експерти

Вперше депутати проголосували проти самих себе. Що реально змінить закон про Держслужбу, розповіли експерти
Альона Шкрум via Facebook
Закон про Державну службу має всі шанси змінити Україну, якщо для його реалізації вистачить бюджету і некорумпованих людей

Закон про Держслужбу, який сьогодні ухвалила Верховна Рада, вже називають революційним і історичним. Тепер політики та чиновники – це різні люди, відбиратися нові співробітники відомства будуть з допомогою відкритих конкурсів, окрім того, крім усього іншого, запроваджується нова посада – державний секретар.

НВ розпитало експертів про те, які норми в новому законі – найголовніші і як вони будуть працювати.

Олексій Рябчин, депутат від Батьківщини

Перше, і, мабуть, найважливіше – це конкурсність у відборі людей.

Якщо раніше критеріями, щоб обійняти якусь посаду, було те, що ти вже працював на державній службі, то тепер можна приходити ззовні – просто люди з певною освітою.

Що стосується деполітизації – тепер вищі чиновники категорії А не можуть бути членами політичних партій. Вони повинні призупиняти членство в партіях або виходити з них.

Третє, що важливо, нова структура управління міністерствами. Фактично, поділ на держслужбу і політику – поява посади державного секретаря. Це професіонал, не політик. Він буде керувати міністерством і набирати людей. Тобто, міністр не буде на це впливати. Досі тут була велика спокуса, коли приходить міністр і призначає собі кума, брата, свата, і цьому було складно протистояти.

Цю кальку було взято з західної дипломатії, де такі функції – норма. Люди спеціально навчені виконанню, менше 1% з них переходять на політичні служби. Більшість приживаються і при коаліції, і при опозиції. Якщо приходить інша політсила, держсекретар продовжує працювати, тому що він просто грамотний кваліфікований працівник.

Наскільки я пам'ятаю, це не перша спроба запровадити таку посаду – держсекретар. Ще при Кучмі були схожі спроби, але тоді вийшов такий собі весільний генерал. Відібрали повноваження призначати людей, передали це на політичний рівень, і людина нічого не вирішувала. Від посади довелося відмовитися.

Важливе питання оплати. Якщо раніше було 30% оклад і 70% бонуси, які призначають керівники, і вони можуть давати, кому подобається. То зараз навпаки – 30% бонуси, а 70% – оклад, плюс іде поступове підвищення зарплати. Якщо зараз зарплата – нижче прожиткового мінімуму, близько 900 грн гола, то у нас [згідно з цим законом] відразу йде 2700 грн. З наступного року вона буде підніматися поступово – потрібно простежити, щоб це було закладено в бюджет. Люди отримають гідну зарплату, буде перехідний період у кілька років.

Фактично, поділ на держслужбу і політику – поява посади державного секретаря. Це професіонал, не політик. Він буде керувати міністерством і набирати людей

Напевно, вперше за багато років депутати проголосували проти самих себе. Тепер ми не є держслужбовцями, і наші помічники теж. Мені здається, цей факт показує, що депутати зараз вирішили слідувати єдиній концепції. Хоча раніше цей закон зазнав великого спротиву і з боку виконавчої влади, і з боку Адміністрації президента – вони хотіли впливати на призначення.

Я не приховую, є моменти, які ми будемо відслідковувати. І якщо десь є необхідність щось виправити – це буде виправлено.

Також можу сказати, що є різні концепції державної служби. Були опоненти, які пропонували свою модель, засновану на досвіді західних країн іншої підбірки. У них теж були аргументи, чому це може не спрацювати.

Олександр Носаль, голова української громадської організації Міжнародний центр реформ:

Я вважаю, що цей закон не ідеальний, але це ключовий крок у розвитку країни.

Ключові моменти – це конкурсність і альтернативність у відборі людей на посади. Те, чого у нас, в принципі, не було. А якщо було – це була добра воля людей на кшталт Міхеїла Саакашвілі, коли він відбирав голів районів для Одеської області.

Реалізація цього пункту буде залежати від того, як прописані правила. Якщо там анонімне тестування, якщо ці тести будуть розроблені з кожної спеціальності незалежними експертами, а не керівниками від себе чи своїх підлеглих друзів, в принципі, воно може працювати.

Деполітизація чиновників – у нашій заполітизованій країні це великий прорив. Всі вони цього заслужили. Чиновників ганимо з ранку і до вечора.

Але хто такий чиновник для країни по суті справи? Це менеджер і обслуговуючий персонал країни. Якщо ми набираємо собі на підприємство людей, платимо їм копійки і вимагаємо від них великих трудових звершень, значить, ми погані менеджери і не цінуємо те, що маємо.

Тут виходить замкнене коло, класична українська приказка: Дурні, бо бідні. Бідні, бо дурні. Погано працюють тому, що некомпетентні, а некомпетентні тому, що на таку зарплату піде людина, яка відразу хоче красти, або яку більше нікуди не беруть.

Чиновники, які починають грати в політику – візьмемо той самий Кабмін, який у нас коаліційний – це найбільша біда країни. Тому що міністри від цієї політичної сили, від іншої, вони не підкоряються нікому, крім своїх політичних лідерів

Відповідно, чиновники, які починають грати в політику – візьмемо той самий Кабмін, який у нас коаліційний – це найбільша біда країни. Тому що міністри від цієї політичної сили, від іншої, вони не підкоряються нікому, крім своїх партійних лідерів. І, фактично, Арсеній Петрович, який завалив все, що тільки можна, у нього є хороший варіант з'їхати. Мовляв, що ви хочете, вони мені не підкоряються, ви ж у коаліцію таких понапихали.

Посада державного секретаря – теж правильний хід, тому що міністр – політична посада і його можна змінювати часто, а професіонали повинні мати добрі управлінські характеристики, володіти ситуацією.

Ідеальних законів немає, будь-який потрібно змінювати, доповнювати та вдосконалювати. Тут я б ще закріпив на законодавчому рівні соціальний захист чиновників, оплату їм, і, особливо, реальне заохочення для тих, хто добре працює. І це повинні бути не формальні 10% або 30% від прибутку за рішенням керівника, а конкретна підв'язка під якісь критерії.

Підвищення заробітної плати в рази, а також, скорочення чиновників у рази – цього окремо в законі не пропишеш, це має бути політична воля керівництва країни. На жаль, про функції держави ми дуже часто забуваємо. Живемо в такому трошки модернізованому УРСР. Нам треба побудувати державу, яка виконувала б функції держави: захист, оборона, нацбезпека, зовнішня політика, фінансово-валютне регулювання. Чим менше держава – тим краще для країни. Відповідно, кількість чиновників можна значно зменшити як у кожному відомстві, так і кількість власне відомств у цілому.

Громадянське суспільство зараз набагато сильніше за державу. І, фактично, держава зараз тримається на громадянах, на ентузіастах, на людях, які готові з волі свого серця і душі витрачати свої час, здоров'я і, часто, життя, для того щоб держава існувала і виходила з цією дуже складної і драматичної ситуації в нашій історії.

Альона Шкрум, народний депутат від Батьківщини

Ми 25 років не могли серйозно реформувати держапарат, держуправління і держслужбу. Цей закон – тільки перша галочка і дуже серйозний крок. Це революція держслужби і держуправління в Україні.

Головне – це можливість поділу політики та держуправління. Тому що державне управління – це мистецтво. А у нас, на жаль, через те, що в держорганах працюють непрофесіонали, або ті, у кого немає повноважень, або корупціонери, люди за політичними квотами і домовленостям, і маємо, що маємо.

Нам потрібно, щоб це були люди з бездоганною репутацією, тому Кабмін повинен розробити порядок відбору представників громадськості в цю комісію, і ми як законодавці, будемо за цим слідкувати. Ми думали про такі імена, як, наприклад, Святослав Вакарчук

Цей закон дозволить залучити професіоналів і забезпечити їм добру зарплату. Тому що професіонали не підуть працювати на 900 грн. Ми передбачаємо підвищення зарплати з 1 січня 2017 поступово. Не на цей рік, але, принаймні, це гарантія.

Друге – передбачаємо можливість доплачувати з європейських фондів. Це шлях, який пройшла Польща. Їй за рік європейці надали кошти на доплату цим чиновникам, які пройшли такі конкурси. У нас перехідний період займе два роки, і за цей час ми повинні дійти до таких економічних зрушень, щоб можна було платити зарплату з нашого бюджету всім держслужбовцям.

У законі закладено три механізми щодо бюджету. Перший – те, що я вже назвала, з 1 січня 2017 року. Другий, до 2017 – європейські фінанси, які будуть задіяні і за яким з ЄС давно ведуться переговори. Ще одна важлива норма в законі. За рахунок реорганізації відомств і скорочення співробітників, які дублюють у відомстві функції один одного, за нашими підрахунками, може бути щонайменше 30% скорочення коштів. І зараз ці гроші, які звільнилися, керівник повинен повернути в бюджет. Тобто, стимулів скорочувати немає ніяких. Ми ж прописали в законі, що нічого не буде повертатися до бюджету, а заощаджене піде на доплати тим, хто залишився.

У реалізації закону може бути багато труднощів. Але у нас велика надія на комісію з вищого корпусу держслужби.

Дуже сподіваємося, що ця комісія буде вибирати держслужбовців відкрито, чесно і прозоро. Але ви розумієте, що будь-які слова можна красиво обійти. Тому ми цю комісію створили з представників різних гілок влади. Там є один представник від ВР, від Кабміну, від Адміністрації президента, голова Антикорупційного бюро та Нацагентства з держслужби перебуватимуть там за посадою, і буде чотири представника громадськості – це велике досягнення. Нам потрібно, щоб це були люди з бездоганною репутацією, тому Кабмін повинен розробити порядок відбору представників громадськості в цю комісію, і ми як законодавці, будемо за цим слідкувати. Ми думали про такі імена, як, наприклад, Святослав Вакарчук, які точно не будуть брати гроші за те, щоб провести на конкурс інших.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: