9 грудня 2016, п'ятниця

Вагончик тронется. Новий керівник Укрзалізниці поляк Войцех Балчун пояснює, як перетворить її на успішне підприємство

Вагончик тронется. Новий керівник Укрзалізниці поляк Войцех Балчун пояснює, як перетворить її на успішне підприємство
Новий керівник Укрзалізниці поляк Войцех Балчун розповідає, як із збиткового підприємства перетворить її на успішне, і розкриває свій метод боротьби з корупцією — простий, але безвідмовний

На початку травня маловідома українська реп-група представила пісню, яка миттєво стала вірусною серед українських користувачів сервісу YouTube. В ній музиканти жартують над призначенням керівником Укрзалізниці (УЗ) польського рок-музиканта Войцеха Балчуна. Виконавці пропонували Польській залізниці (PKP) призначити головою компанії українського поп-співака Павла Зіброва. Він також підспівував у кліпі.

Утім, фахівці визнали це порівняння некоректним. Войцех Балчун, який останні чотири роки очолював наглядову раду польської авіакомпанії LOT, а тепер переміг у відкритому конкурсі на посаду голови УЗ, має величезний керівний досвід у транспортній галузі. Під його керівництвом вантажний підрозділ польських залізниць PKP Cargo перетворився з переддефолтного на прибуткове підприємство. Тут він провів масштабну реорганізацію системи керівництва, а потім і IPO.

Майже те саме йому належить зробити і в УЗ, найбільшому і найпопулярнішому національному перевізнику країни, який десятиліттями вважається збитковим. До того ж це одна з найбільших компаній в Україні: вона є роботодавцем для 230 тис. чоловік.

Балчун прийняв рішення брати участь в конкурсі на заміщення цієї вакансії, вважаючи це потужним викликом. "Я ще не стикався з таким складним завданням у своєму професійному житті",— говорить він НВ, погоджуючись на інтерв'ю.

Втім, керівництво великим бізнесом не заважає Балчуну займатися музикою. Перші два альбоми групи Chemia, яку він організував у 2010 році, особливого резонансу не викликали. Популярним у польських любителів року став третій альбом. Сам Балчун каже, що музика — це важлива частина його особистості, і він не може її ігнорувати.

Новий керівник УЗ зустрівся з НВ на другий день своєї офіційної роботи в Україні. Йому явно ніяково в розкішному інтер'єрі переговорного залу, призначеного для керівництва держкомпанії, яка десятиліттями отримувала бюджетні дотації.

"Я в шоці",— зізнався Балчун, відповідаючи на питання про те, як себе почуває в такій обстановці. За словами поляка, цей офіс виглядає створеним не для керування, а для "панування". "А я хочу керувати, а не панувати",— говорить він.

 

П'ять запитань Войцеху Балчуну:

Ваше найбільше досягнення?
У діловому житті — успішне перетворення PKP Cargo. До цього таких масштабних процесів в історії європейських залізниць не було.

Що стосується неробочої частини мого життя, то це створення п'ять років тому рок-групи Chemia. Нещодавно ми отримали нагороду Краща рок-група 2015 року від найпопулярнішої рок-радіостанції Польщі.

Ваш найбільший провал?
Коли я починав працювати в PKP Cargo, звісно, припускався помилок. Але немає менеджера, який ніколи не помиляється.

Яка книга з нещодавно прочитаних справила на вас найбільше враження?
Одна з останніх прочитаних книг — це Династія Грехема Мастертона. Це історія зародження капіталізму в США на основі історії однієї родини. Крім того, я люблю читати біографії рок-музикантів, у моїй бібліотеці досить багато таких книг.

Яким автомобілем ви пересуваєтеся містом?
На батьківщині це MINI Paceman. Це зручна машина. А в Україні — на службовій машині Toyota Camry.

Кому б ви не подали руки?
Я завжди намагаюся бачити хороше в людях. Проте, є деякі історичні постаті, яким я ніколи б не потиснув руку. Це ті, хто скоїв ці жахливі злочини проти людства.

 

  

  

— В інтерв'ю польському ТБ ви дивувалися, що українці бачать у вас мало не месію, який повинен розв'язати всі проблеми країни...

— Я трохи здивований. Це показує, наскільки великі очікування реформ на залізниці серед українців. Звісно, це величезний тиск. Однак, з іншого боку,— і величезний виклик. Я хочу його прийняти і виправдати очікування.

— Наші очікування — в тому, щоб Укрзалізниця стала схожою на європейські компанії. Щоб був сервіс високого рівня, послуги, яких у нас поки немає. Наприклад, автомати з продажу квитків на вокзалах.

— Я не хочу критикувати все. В роботі українських залізниць є багато позитиву. Компанія функціонує, у щоденному режимі відправляючи тисячі поїздів. І пасажирських, і вантажних.

Головні проблеми — неефективність і поганий сервіс. Щоб поліпшити сервіс, потрібно інвестувати в рухомий склад. Ось ці поїзди Hyundai — маленька іскорка, яка тільки з'явилася. А в решту рухомого складу необхідні величезні капіталовкладення. Щоб їх отримати, потрібно створити позитивний імідж УЗ перед міжнародними фінансовими інститутами.

А щоб вирішити ще одне завдання — поліпшити нашу продуктивність,— необхідно подолати корупцію.

Я не буду бігати з сокирою і шукати корупціонерів

— Розкажіть про ваші перші кроки на посаді голови УЗ.

— Перші тижні я маю намір присвятити всебічному аудиту компанії. Тому що тільки на підставі надійної інформації можна виробити концепцію того, що ми хочемо зробити в майбутньому.

Зокрема, ми переглянемо процеси ухвалення рішень у головному офісі. Вони мають стати прозорими. Буде складена карта процесів, щоб виключити опосередкований вплив на прийняття рішень. Неприпустимо, коли невідомо звідки і яким чином з'являються ті чи інші рішення.

Вже перші розмови із співробітниками компанії показали, що тут мислять не економічними категоріями, а старими залізничними. Мовляв, головне, щоб вагони їздили, все функціонувало, відправлялися поїзди. А ось розуміння важливості економічної діяльності не вистачає.

Але це не унікальна особливість українських залізниць: те ж було і на інших європейських залізницях, зокрема в Польщі.

Наприклад, від того, який підхід використовується — старий залізничний або економічний, залежить, який конкретно локомотив до якого конкретного рухомого складу застосувати. Ми будемо виходити з максимальної економічної доцільності. І ось таких деталей — тисячі, над ними доведеться працювати.

Також потрібно розуміти, що реформа залізниці — це багаторічний процес. Але ми хочемо показати якісь швидкі перемоги, хоча зараз конкретно сказати про те, що це буде, я не можу. Потрібно зробити ієрархію потреб, пріоритетів і завдань.

— Як ви змінювали мислення своїх співробітників у Польщі?

— Це непросто. Легко змусити людей робити певні дії, але змінити їх зсередини, змінити ментальність — важко.

Ми діяли каскадно. Спочатку навчали топ-менеджерів компанії, директорів департаментів, відділів, керівників пов'язаних фірм. Потім спустилися на рівень керівників підрозділів свого офісу, а також на місцях. Потім переходили на нижчі рівні і на кожному з них охоплювали все більше і більше людей. Для себе ми визначили: коли дійдемо до диспетчера, який відповідає за відправлення поїздів, то вже будемо у себе вдома.

Але найважливіше — це лідери змін. Не тільки голова та члени правління, а люди на нижчих рівнях, готові присвятити себе реформам.

— В Україні бояться, що ви будете проводити масові звільнення.

— Перш за все мова йде про зменшення витрат. Але не за допомогою таких кроків, як скорочення штату. Цей захід не торкнеться тих людей, які важко працюють, особливо в нижній ланці.

З тими, хто не готовий йти цим шляхом, ми хочемо розлучитися

Зменшити витрати ми можемо, виключивши негативні явища. А саме корупцію.

— Вам вже відомо, які види корупції поширені в УЗ?

— Я постійно чую про те, що корупція присутня. Але я не прокурор. І я не буду бігати з сокирою і шукати корупціонерів. Я спробую зробити процедури прозорішими, ефективнішими. І саме цим способом усувати корупцію.

Ми працюємо в багатогранному бізнес-оточенні, з нами співпрацюють різні бізнес-партнери. І я хотів би, щоб ми користувалися правилом win-win, коли виграють обидві сторони. Щоб не тільки оточення користувалося залізницею, але і для УЗ співробітництво було вигідним.

Така ж історія була і з PKP Cargo.

 

ЯСКРАВА ОСОБИСТІСТЬ: У 2010 році Войцех Балчун організував рок-групу Chemia, тепер досить відому в Польщі

 

— Корупція часто процвітає через те, що у людей маленькі зарплати.

— Почавши реструктуризацію PKP Cargo, ми почали заробляти гроші. І інвестували в людський капітал. Люди почали працювати продуктивніше, заробляти більше грошей.

— В корупції на УЗ замішані впливові в країні люди: народні депутати, бізнесмени. Як ви будете з цим боротися?

— Я не знаю конкретних прізвищ, тому мені складно відреагувати на ваші слова. Як я вже казав, боротися будемо через зміну процедур. Також ми спробуємо створити такий колектив, який зможе протистояти корупційному натиску.

Минулого ми не змінимо, але майбутнє — перед нами.

І тут ключове значення має підтримка уряду, яка була мені обіцяна. Я відчуваю підтримку з боку Міністерства інфраструктури. Без неї моя місія не буде вдалою.

— А чи була у PKP Cargo проблема корупції і впливу великого бізнесу, як в УЗ?

— Мені здається, що масштаби цього явища в Україні більші. Але методи боротьби з ними такі само, як і у всьому світі.

— Команда у вас вже є?

— Найважливіше — це люди, які тут працюють. Вони краще знають українську дійсність. З собою я привіз кілька людей, яким довіряю і які погодилися разом зі мною прийняти цей професійний виклик.

Зі Львова до Києва я їхав інкогніто, щоб до мене ставилися як до звичайного пасажира

Ми хочемо провести відбір, залишити тих людей, які готові присвятити життя змінам. З тими, хто не готовий йти цим шляхом, ми хочемо розлучитися.

— Що це буде за відбір?

— Це буде професійний конкурс. Я вже зараз отримую десятки резюме, заяв щодо роботи. Також у перші тижні люди центрального апарату матимуть можливість показати себе. Ми їх не відкидаємо відразу, у всіх буде шанс.

Ми будемо проводити конкурси на посади, запросимо зовнішніх експертів. Відбори будуть прозорими: ми повинні показати, що зміни починаємо з себе.

У Польщі реформи були успішними тому, що нам вдалося зібрати молодих, освічених людей, які відкрито дивляться на світ, і старі досвідчені кадри, що мали гігантські знання і не бажали миритися з негативними явищами, які існували в компанії. А також сприйняли дух змін. Я тоді не звертав уваги на всі доноси, які мені надходили щодо цих людей. Я просто дивився, вони ефективні для компанії чи ні.

— Ви вже проїхалися в українському потязі Інтерсіті зі Львова до Києва. Які враження?

— Позитивні. Я не думав, що все так добре. Мене здивувала якість сервісу, матеріали, якими було опоряджено купе, туалети. Я їхав інкогніто, щоб до мене ставилися як до звичайного пасажира. Правда, зрештою все одно мене впізнали.

Добрий стандарт якості вже присутній в Укрзалізниці. Питання лише в тому, яким чином розширити цю якість сервісу до більших масштабів. І як зробити так, щоб цей сервіс був доступний по грошах пасажирам.

 

Матеріал опублікований в НВ №19 від 27 травня 2016 року

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: