24 липня 2017, понеділок

Політична еліта боїться показати українцям, як багато вона вкрала - експерти про скандал з системою електронного декларування

Політична еліта боїться показати українцям, як багато вона вкрала - експерти про скандал з системою електронного декларування
Чому система електронного декларування не може працювати без сертифікату та кому вигідно затягувати вирішення цього питання

Відучора всі чиновники, що «займають відповідальне та особливо відповідальне становище», мають подати свої електронні декларації протягом найближчих 60 днів. Цього вимагає новий закон про е-декларування – одна із головних вимог ЄС для надання Україні безвізового режиму. Посадові особи інших категорій повинні зробити це з 1 січня наступного року. У разі, якщо інформація, вказана у декларації, виявиться недостовірною, або ж стиль життя чиновника не відповідатиме його офіційним статкам, на таку людину чекатиме кримінальна відповідальність. Так мало би працювати е-декларування в ідеалі. Проте тепер через те, що система запрацювала несертифікованою, інформацію, надану в деклараціях, буде неможливо представити у суді як доказ, розповідають НВ експерти.

Державна служба спецзв’язку відмовила у наданні цього сертифіката лише за кілька днів до запуску – 12 серпня. Аргументували своє рішення тим, що у законодавстві є певні прогалини, а софт-забезпечення програми – недосконале.

Віталій Шабунін, голова Центру протидії корупції

Раніше основна суть реформи декларування статків держслужбовців полягала в можливості притягти їх за брехню в деклараціях. Це було ключове завдання цієї реформи. Бо вперше в Україні за брехню в декларації передбачалася кримінальна відповідальність.

Відсутність сертифікату не дозволяє використовувати дані з цієї системи як докази у суді. А отже, знищена навіть теоретична можливість притягти чиновників до відповідальності за брехню в деклараціях. У цьому ключове завдання і причина того, що відбувається. Політична еліта боїться показати українцям, як багато вона вкрала вже після Революції гідності. А не показати не могла би, якби це загрожувало тюрмою, якби сертифікат був наданий.

Тому зараз у президента дуже простий вибір – на чий бік стати. Або корумпованих чиновників, або інтересів всієї країни. Без цього сертифікату ми гарантовано не отримаємо ні безвіз, ні критично необхідну нам фінансову допомогу. На це уже є відповідні заяви від ЄС і США. Зараз все зосереджене у руках Порошенка.

Я наголошу: у офіційному зауваженні не має жодної претензії до софту, до програмного забезпечення. Усі чутки навколо цього – це пряма маніпуляція. Так, є зауваження щодо описової частині в документах. Автор цієї описової частини – Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації. Найсмішніше те, що вони засекретили ці дані, наклавши на них гриф для службового користування. Через це розробник навіть теоретично не може виправити їх зауваження, бо не має доступу до тих даних. Насправді ж, усі ці проблеми можна розв'язати впродовж одного дня. Питання винятково у політичній волі. 

Звісно, можна взагалі нічого не виправляти – якщо нас влаштовує такий стан речей, як зараз. Наприклад, якщо ми готові до долара по 30 гривень. Загалом же, цей етап декларування триватиме два місяці. Але ті декларації, я подані без сертифікату, не мають жодної юридичної сили. Навіть якщо сертифікат нададуть через місяць, подані раніше декларації за брехню в них притягти до кримінальної відповідальності уже не вдасться. 

Віктор Таран, експерт Центру політичних студій та аналітики

На мою суб’єктивну думку, ситуація навколо сертифікату для електронного декларування є надуманою. Свідченням цього є те, що ще за тиждень до запуску системи Державна служба спеціального засобів зв’язку не надавала жодних критичних зауважень щодо системи. Більше того, пан Радецький та пані Корчак казали, що система працює добре, і нема жодних зауважень.

Усе змінилося буквально за кілька днів перед запуском, коли почали виникати претензії та проблеми. Більшість претензій носили загальний характер – мовляв, це все погано, тому що погано. Проблеми, як на мене, немає, і шукали привід, аби сертифікат не надати.

Для того аби переконати суспільство в тому, що все добре, ДСЗІ треба зробити кілька дуже простих речей. Перше – свої зауваження оголосити публічно і скасувати гриф, який вони наклали на всі документи. Зробили вони це, до речі, незаконно, бо такий надається лише для службового листування. Друге – ДСЗІ повинно в максимально короткий термін видати цей сертифікат. Це має бути 7-10 робочих днів, а не півтора-два місяці, як вони зараз заявляють.

Підсумовуючи, можу сказати, що ситуація створена штучно. Можна було би не допустити цієї ескалації, яку ми маємо тепер. Ми маємо публічні втрати на міжнародному рівні, втрати з боку влади, Україна втратила в суспільстві – ми всі за цим багато втратили. Вихід можна було би знайти. Але на це потрібна політична воля, і можна це зробити з розрахунку до двох тижнів часу.

Чи можна реально розраховувати, що щось зміниться протягом цих двох тижнів? Ми бачимо ситуацію, коли є дві сторони, і вони взаємообвинувачують одна одну. Тобто, Державна служба спецзв’язку та НАЗК звинувачують громадських активістів та журналістів, що вони штучно роздувають ситуацію, що все можна вирішити. А громадські експерти, мої колеги в тому числі, звинувачують Держслужбу спецзв’язку та НАЗК у штучному затягненні процессу – мовляв, вони свідомо роблять все, аби система не запрацювала у найближчі півтора-два місяці. Тому ситуація потребує того, аби публічно зняти всі звинувачення, а також скасувати гриф ДСК (Для службового користування), поставити реалістичний дедлайн – до кінця серпня – щоби все запрацювало, і третє – я хочу побачити з боку Уряду реальні розслідування, за якими будуть реальні покарання тих, хто винен. Якщо це буде вина Євдоченка чи Корчак, відповідно, має бути відсторонення цих людей від діяльності. Якщо ми будемо бачити після цих розслідувань, що винна тут Міранда (розробник), вони теж мали би понести покарання. Якщо протягом 7-10 днів таких дій не відбудеться, можна говорити про подальше штучне затягування.

Для чого це робиться? Зараз поясню. По закону, від 15 серпня у чиновників І-ІІІ категорії є два місяці – до 15 жовтня – аби внести свої декларації. Після 15 жовтня НАБУ може перевіряти відповідні стилі життя чиновників за задекларованим доходом, у разі необхідності – порушити кримінальні справи. Як приклад – недавня історія із військовим прокурором Куликом. Якщо ми почнемо це робити, до Нового року воно дозволить виявити низку недобросовісних чиновників і уже цього року почати із ними боротьбу. Якщо ж затягнемо на два місяці видачу сертифікату, до жовтня, а тоді ще додамо два місяці на заповнення декларації, це означатиме, що система не запрацює до кінця цього року. Все, що було нажите чиновниками до цього моменту, випаде із зони дослідження. Ми побачимо лише декларації за 2016 рік, і то, наприкінці наступного року. А значить, чиновники заховаються на півтора роки від системи електронного декларування. У влади вибір простий – довести, доброчесні вони, чи ні. Часу – два тижні.

Андрій Марусов, голова правління наглядової ради Transparency International

Порталу системи електронного декларування наразі немає. Фактично, є просто його імітація. Чиновники не будуть притягнуті до відповідальності за недостовірну інформацію в поданих деклараціях, адже у системи немає сертифіката. Тобто суд, скоріше, буде займати таку позицію: система не сертифікована, а це значить, що немає гарантії, передбаченої законодавством від Держспецзв'язку – в тому, що ця система захищена від можливості підробки. Відповідно, тут навіть найчесніша людина скаже, що це не приймається як доказ [в суді].

У нас позиція така: якщо не вдалося запустити цю систему вчасно, з 15 серпня, як і президент обіцяв, то приймайте нормальний, реалістичний план [подальших дій]. Але тільки не на півроку, про який вже деякі представники влади почали говорити. Це мають бути дві-три тижні, й нехай план прозоро подадуть і розпишуть у деталях.

З іншого ж боку, чиновники вже почали подавати декларації. Відповідно до закону, вони зобов'язані це зробити лише один раз, через оцю систему електронного декларування. Тобто, це означає, що всі, хто буде подаватися до моменту отримання системою сертифіката, матимуть індульгенцію, їх не будуть переслідувати в суді. Розслідування кримінальної відповідальності за умисне надання недостовірної інформації буде просто розсипатися в суді. Виходить, що порада номер один для будь-якого корупціонера – швидше подавай свою декларацію, аби встигнути до отримання сертифіката.

Судячи з перших декларацій, які вже з'явилися на сайті, (а вони належать регіональним чиновникам), це явно результат інформаційної кампанії, яка зараз проводиться в регіонах. Ймовірно, вони вже проїхалися по декількох регіонах, назбирали в кожному по кілька десятків, а то й сотень чиновників, пояснюючи їм на пальцях, як працює система, що подавати, що використовувати. У підсумку, спробували прогнати певних людей через цю часову «вилку».

Згадаймо, що саме минулого четверга заявляв президент Порошенко. З одного боку, він сказав про «сирість» програмного забезпечення, з іншого – згадав недосконалість законодавства, яке регулює всю цю справу. Сирість – використаний аргумент. А от недосконалість – це щось нове. Тому що закон, згідно з яким ця вся справа приймається, навесні цього року був компромісом після ситуації із електронним декларуванням взимку. Маю на увазі, коли той же [нардеп Андрій] Деркач сунув бюджетний кодекс – юридично це значило скасування електронного декларування. Тоді це «відбили», але потім погодилися на компроміс між суспільством, громадськими активістами, Адміністрацією президента і політичною елітою.

Ясно, що якщо є великий розрив між сумою в декларації і реальним стилем життя, то настає кримінальна відповідальність. Ми були певні у тому, що компроміс досягнуто, що його дотримуватимуться обидві сторони. Але з'ясовується, що «ревізія» цілком можлива. Скажімо, у вересні після канікул збереться парламент, і за допомогою правлячих або не правлячих партій прийматимуться зміни. А от якими вони можуть бути – лишається тільки здогадуватися. Не слід забувати і про те, що в Конституційному суді лежить звернення від 48-ми колишніх регіоналів, які говорять, що вся ця система електронного декларування – порушення їх права на приватність тощо. Тут можуть зробити все що завгодно.

Сергій Лобойко, керівник Центру Розвитку Інновацій Києво-Могилянської Академії, експерт Реанімаційного пакету реформ з електронного врядування

В будь-якому випадку, є сам факт – систему запустили 15-го серпня без сертифікату. Відповідальна за це влада. Все інше – вже деталі.

Коли розробляються подібні системи – є етапність розвитку, проміжні варіанти перевірки, тестування. Нічого складного в самій системі, з точки зору завдання, яке стоїть перед нею, немає. Це стандартні ІТ-задачі, які треба вирішити для того, щоб веб-сервіс нормально працював, в тому числі, у захищеному режимі.

Є всі стандарти, норми, технології, протоколи. З цього випливає, що влада не дуже хоче вчасно вирішувати важливі питання. За бажання усе можна було би зробити вчасно. Тому вважаю зрив термінів наслідком нашого бардаку, де все робиться у останній момент. Відповідальність за зрив у наданні сертифікату лежить персонально на керівниках Уряду. Не на президенті, а на Уряді.

Я вважаю, що Українська правда поспішила з висновками, звинувативши у цьому Порошенко й інших. Яка різниця, вчасно нададуть цей сертифікат чи за тиждень-два? Все одно система запрацює, це очевидно. А подібні заклики у ЗМІ для мене виглядають якоюсь легітимізацією рішення про ненадання Україні безвізового режиму взагалі.

Держспецзв’язок міг би вирішити питання просто за вихідні. З їх коментарів нічого не зрозумієш, самі в черговий раз зробили собі дуже велику, погану послугу. Вони просто не вміють працювати сучасно, там всі люди зі старим мисленням, живуть минулим. Програли цю інформаційну суперечку. Навіть якщо вони були праві, довести цю правоту тепер буде дуже важко. 

Всіх, хто причетний до цього скандалу, треба покарати. [Прем'єр-міністр України Володимир] Гройсман же обіцяв, що це зробить, що ведеться внутрішнє розслідування. Так що, на когось всіх собак повісять.

Наталія Корчак, голова Національного агентства з питань запобігання корупції

Дорогі друзі, протягом останніх днів відбулось два відкриті екстрені засідання Національного агентства, які пройшли під значним тиском, як з боку громадянського суспільства, так і зі сторони набувачів міжнародної фінансової допомоги. Повірте, національним агентством було зроблено все, що від нього залежало і могло вплинути на вирішення ситуації. Якісь інші дії, яких вимагала громадськість, безперервно звинувачуючи Національне агентство та ДСТЗІ були б перевищенням рамок неупередженості та межею у дотриманні встановлених законодавством положень.

Станом на сьогодні, Україна має систему е-декларування, яка відповідає вимогам антикорупційного законодавства та світовим тенденціям із запобігання корупції.

Розуміючи та усвідомлюючи всю відповідальність, НАЗК не припинить працювати над запровадженням та удосконаленням системи е-декларування, а також у боротьбі з усіма перепонами, які стоять на шляху до отримання сучасної, захищеної та ефективної системи декларування осіб, уповноважених на виконання функцій держави та місцевого самоврядування.

Усунення недоліків залежить від усіх суб'єктів, які пов’язані зі створенням та запровадженням е-декларування. Саме зараз треба відійти від емоцій та спільними зусиллями забезпечити ефективну роботу основного механізму запобігання корупції в Україні!

Ми сьогодні прийняли та оприлюднили заяву про поточну ситуацію, робота триває.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Читайте на НВ style

Крупним планом ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: