3 грудня 2016, субота

НВ презентує ТОП-50 українських лідерів думок в соціальних мережах

НВ презентує ТОП-50 українських лідерів думок в соціальних мережах
Бум соцмереж на тлі підвищенної соціальної активності українців примусив суспільство по-новому споживати новини. Українські лідери думок сьогодні керують країною і конкурують з пресою

Карл Волох, один з найвідоміших у Фейсбуці українських блогерів, колись завів аккаунт тільки для того, щоб просувати власну клініку. Писати на політичні теми він і не думав. Більш того, Волох зізнається, що довгий час не міг опанувати клавіатуру — ніяк не вдавалося запам'ятати розташування клавіш. "Тому перший час залишав коментарі максимум на півречення",— згадує він.

Сьогодні аудиторія блогера порівнянна з цілком успішним виданням і становить 55 тис. читачів, а сам він упевнений, що життєвий досвід дозволяє йому висловлюватися по суті практично на будь-яку тему — від політики до економіки і судової реформи. На питання, навіщо йому, успішному підприємцю з Ізраїлю, у якого до недавнього часу не було навіть тутешнього громадянства, впрягатися у віз української політики, він впевнено відповідає: "Мені ніяково про це говорити, але, наприклад, я абсолютно точно знаю, що без мене не було б закону про люстрацію [закон України Про очищення влади]".

Мені ніяково про це говорити, але я абсолютно точно знаю, що без мене не було б закону про люстрацію
Карл Волох,популярний блогер

Власним впливом і чималою кількістю передплатників Волох зобов'язаний не лише своїй інформованості та громадянській позиції, але і зростанню популярності соціальних мереж у країні. За підрахунками Watcher, вітчизняного видання про інтернет-бізнес та маркетинг в соціальних медіа, за останні шість років кількість українських користувачів Фейсбука зросла в 64 рази: в квітні 2009 року в мережі було зареєстровано 62 тис. співвітчизників, а тепер їх число перевалило за 4 млн. Як мінімум 40 з них мають більше 100 тис. підписників, тобто їх точка зору вважається авторитетною, а самі вони — впливовими.

Бум соціальних мереж, що стався на тлі зростання соціальної активності українців, призвів і до зміни структури споживання новин. За даними дослідження міжнародної компанії Nielsen, проведеного серед 30 тис. онлайн-респондентів в 60 країнах світу (в тому числі в Україні), в соціальних мережах свіжу інформацію про останні події черпає 47% співвітчизників. Для порівняння: майже стільки ж — 48% українців отримують новини з інтернет-видань, а 51% — з телепрограм.

 


44-lidinet-2015_site


“Соціальні мережі — це дуже особистий простір для кожної людини. Це його клуб за інтересами, його приватна вечірка, його сімейне застілля, якщо хочете,— вважає Ельдар Нагорний, директор з маркетингу литовської соціальної мережі Plag, екс-директор українського медіа холдингу UMH.— Все, що відбувається там, дуже особисте, і викликає більше довіри і емоцій, ніж все, що відбувається на вулиці або в ЗМІ".

 

Колективні честь і розум

Євген Гендін, популярний блогер та автор кабаре Веселий ПесецЪ, відомого своєю політичною сатирою, і не помітив, як його "затишний щоденничок" в соціальній мережі перетворився в публічну бібліотеку. На пости Гендіна у Фейсбуці підписано понад 20 тис. осіб, а особливий інтерес до дніпропетровського сатирика, який раніше вважався людиною незаангажованою, з'явився після того, як він публічно підтримав свого друга, лідера партії УКРОП Бориса Філатова.

Через цю підтримку частина фейсбучних друзів покинули Гендіна, вважаючи Філатова одіозним політиком. Хоча сатирик не сумує, стверджуючи, що тут же чимало і підписалося. "Я в підсумку в плюсі",— запевняє він.

Гендіна можна назвати типовим українським лідером думок, людиною, що має десятки тисяч передплатників, який відмінно розбирається в політиці, по суті своїй є соціальним активістом і хоча б одного разу потрапив в епіцентр фейсбучного скандалу. Є і ще одна спільна риса: більшості вітчизняних лідерів думок вже виповнилося 40. Практично всі ці якості різняться з західними стандартами соціальних мереж, де більше затребуваний не політичний, а розважальний контент, і тому там правлять бал переважно 25‑річні — співаки, актори, футболісти та інші знаменитості.

Причина лідируючих позицій українських політиків і навколополітичних блогерів в рейтингу найвпливовіших лідерів думок — надмірна заполітизованість суспільства, констатують експерти.

 


КАК СТАТЬ ГЕРОЕМ: Блогер Александр Барабошко называет социальные сети инструментом, с помощью которого можно создать любую иллюзию
ЯК СТАТИ ГЕРОЄМ: Блогер Олександр Барабошко називає соціальні мережі інструментом, за допомогою якого можна створити будь-яку ілюзію


“Дурість (що частіше) або мудрість (майже ніколи) наших політиків впливає на життя кожного, що і викликає інтерес до їхніх думок, — розставляє крапки над i Олена Дерев'янко, керівний партнер агентства PR-Service та віце-президент Української PR-ліги. У стабільних мирних країнах цього немає, тому що там громадяни відчувають себе в більшій безпеці".

З іншого боку, фахівці називають активність українців у Фейсбуці прикметою часу: якщо тебе немає в соцмережах, тебе немає ніде. Тому соціальні мережі і облюбували політики, які часто використовують ці майданчики не стільки для спілкування з народом, скільки для піару. Втім, у Фейсбуці панує демократія: схвальні лайки тут отримують не за портфелі, а за точно сформульовані і актуальні пости.

 


ПОПУЛЯРНОЕ ИЗДАНИЕ: Максим Саваневский, издатель Watcher, считает, что Фейсбук стал источником новостей в Украине осенью 2013 года
ПОПУЛЯРНЕ ВИДАННЯ: Максим Саваневський, видавець Watcher, вважає, що Фейсбук став джерелом новин в Україні восени 2013 року


Більше того: колективний розум соціальних мереж перетворився у свого роду орієнтир для влади. Наприклад, після того, як лідери думок Фейсбуку назвали прийняття закону від 2 липня 2015 року про повернення кредитів фізичними особами за курсом на момент взяття їх згубним для банківської системи, це не на жарт налякало багатьох депутатів. Багато з них стали публічно виправдовуватися, намагатися відкликати голоси, і в результаті одіозний закон скасували.

Ще один знаковий епізод: 8 червня 2015‑го, коли у Васильківському районі виникла масштабна пожежа на нафтобазі мережі БРСМ, міністр екології Ігор Шевченко був у неузгодженій з прем'єр-міністром відпустці в Ніцці. Після кількох резонансних постів від лідерів думок Шевченко був звільнений.

А найсвіжіший приклад — відсторонення від посади київського поліцейського Олексія Савчина після того, як блогери знайшли в мережах його запис в підтримку Беркута часів протистояння на Грушевського.

 

Як стати зіркою

Політичні зірки та громадські активісти, які "оселилися" в соціальних мережах, набувають ще більший вплив,— так багато хто вважає. Вчасно зайнявши потрібну нішу, можна стати одним з найбільш цитованих блогерів в соцмережах, не маючи в реальному житті для цього вагомих підстав. Популярний блогер Олександр Барабошко наводить як приклад Дмитра Тимчука, керівника Центру військово-політичних досліджень, який першим почав систематизувати інформацію про події в АТО і "подавати її під соусом інсайду".

Тепер у Тимчука більше 245 тис. послідовників у Фейсбуці, 297 тис. у Твіттері, і він сьомий у списку лідерів думок, складеному НВ. Більше того, слідом за віртуальною впливовістю до нього прийшла реальна — він став народним депутатом.

Хоча наявність сотень тисяч передплатників у блогера аж ніяк не гарантує, що всі вони читають кожен його пост. Фейсбук, залежно від налаштувань, показує в стрічці не всі пости і алгоритми формування стрічки постійно змінюються. Також фахівці вважають, що для впливовості блогеру вистачить 10 тис. передплатників, а Нагорний переконаний, що іноді і 5 тис. передплатників достатньо, щоб бути почутим.

Соціальні мережі — це клуб за інтересами, приватна вечірка, сімейне застілля, якщо хочете
Ельдар Нагорний, директор з маркетингу литовської
інформаційної соціальної мережі Plag

Впливовість у соціальних мережах тримається на трьох китах — лайку, шерах і коментарях. Приміром, Барабошко знає тисячу і один прийом, як створити пост "на три тисячі лайків". А самий перевірений — писати те, що аудиторія хоче чути.

Цим прийомом майстерно користується Олег Ляшко, народний депутат і лідер Радикальної партії, зауважує Максим Саваневський, керівний партнер PlusOne DA та засновник видання Watcher. У 2014 році Ляшко потрапив в число топових авторів і тримається там досі. У рейтингу НВ він займає десяте місце з сумарною аудиторією передплатників у Фейсбуці і фоловерів у Твіттері 445 тис. осіб.

"У нього були нахабні, на межі фолу пости, в яких він пропонує "дати під зад держимордам-депутатам",— саме це, вважає Саваневський, хотіли чути люди.

Автори, які регулярно отримують тисячі схвальних кліків, крім визнання, мають можливість монетизувати свою популярність. Гендін зізнається, що регулярно отримує такі пропозиції — від реклами меблів або мобільного зв'язку до політичної реклами.

Заробляти на лідерах думок — світова практика. Однак якщо в західних країнах популярні блогери працюють в основному з комерційними брендами, в Україні, як висловлюється Барабошко, вони "сидять на партійних касах", і їх не цікавить співпраця з брендами за $100.

 


ДВОЙНАЯ ЖИЗНЬ: Популярный блогер Карл Волох в реальной жизни занимается не политикой, а медициной
ПОДВІЙНЕ ЖИТТЯ: Популярний блогер Карл Волох у реальному житті займається не політикою, а медициною


Вдень і вночі обертаючись у віртуальному світі, більшість стає заручниками лайків: нерідко блогер, зробивши в соціальній мережі декілька вдалих записів і отримавши масове схвалення, починає переживати, якщо його нові записи не отримують бажану кількість лайків знову.

“Ще товариш Маслоу [автор піраміди потреб психолог Абрахам Маслоу] казав, що кожна людина прагне визнання,— міркує психолог і бізнес-тренер Владислав Вавілов.— Люди люблять, коли їх хвалять, а тут [в соцмережах] є простий спосіб отримати довгоочікувану похвалу: постиш фото котика або анекдот — і ти зірка".

Коли залежність від соціальної мережі стає хворобливою, вихід тільки один — видалити свій аккаунт, вважає Вавілов. "Шкода, що таких людей я не знаю",— зізнається він.

 

Герої з мережі

Альтернативним джерелом новин і медіаінструментом Фейсбук став в Україні в 2013 році. У травні 2013‑го в країні було два топових автора — Мустафа Найєм, який тоді був журналістом, і Віталій Кличко, який тоді був боксером,— в обох було по 25 тис. передплатників, тобто в п'ять разів менше, ніж у деяких топових блогерів зараз, згадує Саваневський.

Вже через рік Фейсбук став однією з найпопулярніших соціальних мереж, аудиторія деяких топових блогерів приравнялась до аудиторії більшості рейтингових інтернет-ЗМІ.

“Соцмережі знищили ефект сакралізації селебріті, раніше створюваний таблоїдами, і будь-яка людина може написати будь-якому політику, художнику або журналістові все, що вона про нього думає",— наводить приклад Сергій Іванов, популярний луганський блогер і журналіст.

За словами Дерев'янко, враховуючи, що багато реальних ЗМІ перестали сприйматися як джерело об'єктивної інформації, люди шукають тих, кому можна довіряти, в соціальних мережах. Крім того, виросло покоління digital native, яким складно спілкуватися особисто і набагато легше жити в соціальних мережах.

До того ж є люди, яким просто необхідний лідер чи кілька лідерів, щоб вони могли їм "поклонятися", додає Вавілов.

У той же час соціальні мережі — це ідеальний живильний бульйон для маніпуляцій будь-якого роду. Барабошко, який за домовленістю веде кілька акаунтів публічних політиків, переконаний, що репутацію навіть найбільш одіозних людей можна змінити декількома постами.

  


ЛИДЕР МНЕНИЙ ИЗ ПЕРВОЙ ПЯТЕРКИ: Количество подписчиков бывшего журналиста, а теперь депутата Мустафы Найема перевалило за 700 тыс.
ЛІДЕР ДУМОК З ПЕРШОЇ П'ЯТІРКИ: Кількість передплатників колишнього журналіста, а тепер депутата Мустафи Найєма перевалила за 700 тис.


“Всього‑то потрібно написати щось на зразок: “До мене приходили SMM-щики, просили купу грошей за піар моєї сторінки, так краще я ці гроші віддам людям,— пояснює свої прийоми Барабошко.— Скільки лайків буде під цим постом — стільки я відправляю грошей в дитячий будинок". І ті люди, які раніше його таврували, тепер будуть брати в цьому участь".

Також Барабошко знає випробуваний рецепт, як стати героєм України. Наприклад, в момент, коли в Донецьку тільки все починалось, все, що потрібно було зробити,— анонсувати у себе в акаунті, що ось, мовляв, хочу поїхати в Донецьк. Потім переключити IP-адресу з київської на донецьку, "відзначитися" в декількох місцях, потім організувати жорстку фотосесію в прилеглому лісі на тему Сепаратисти катують укропа, показати її на донецьких форумах і зникнути з інформаційного поля на кілька днів. А потім "винирнути" з жалісливою історією героїчної втечі з полону. Барабошко стверджує, що знає кількох людей, які скористалися таким прийомом.

Саме за це соціальні мережі деколи називають королівством кривих дзеркал, яке спотворює до невпізнання дійсність і робить актуальними проблеми, яких у реальному житті практично немає. "Це кола на воді"— скептично каже Дерев'янко.

Також вона, як і багато інших експертів, впевнена, що людство ще довго буде тішитися новою іграшкою і все більше заплутуватись у соцмережах.

Втім, еволюційною глухим кутом це не стане. "З часом напруження спаде, довіра до лідерів думок зменшиться, кожен почне більше думати своєю головою",— прогнозує перебіг подій Нагорний.

 

Матеріал опублікований в НВ №44 від 27 листопада 2015 року

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: