26 червня 2017, понеділок

Теракт в російському літаку над Сінаєм завдав потужний удар по туризму та економіці Єгипту

коментувати
Теракт в російському літаку над Сінаєм завдав потужний удар по туризму та економіці Єгипту
Теракт у російському літаку над Сінаєм завдав потужного удару по туристичній галузі Єгипту, та водночас по його економіці. Щоб вистояти, курорти країни, втративши британців і росіян, закликають на свій all inclusive братів-арабів

Після катастрофи російського лайнера над Сінайським півостровом, що сталася 31 жовтня, готель Coral Sea Sensatori в Шарм-ель-Шейху спорожнів. Основну масу відпочивальників тут традиційно складали британці, і тепер через відсутність клієнтів готель ризикує закритися.

Співробітники готелю виглядають заклопотаними, але про те, що трапилося, не говорять. А решта гостей визнають, що тут, "як і раніше, гарний сервіс, але пляжі безлюдні й атмосфера похмура".

Британець Айан, який відпочивав у Шарм-ель-Шейху до середини листопада, також розповідає, що став свідком досить сумного видовища. “Вулиці порожні, туристи їдуть, і їм на зміну не прибувають нові,— розповідає він НВ.— Наш готель закрив одну свою половину, тут залишилися переважно італійці і кілька інших національностей, зокрема українці".

Теракт, у результаті якого розбився російський авіалайнер, а 224 його пасажири та члени екіпажу загинули, змусив ряд країн частково або повністю скасувати авіасполучення з Єгиптом. Першою це зробила Великобританія, заборонивши своїм операторам польоти в Шарм-ель-Шейх. Слідом за нею від польотів до Єгипту повністю відмовилася Російська Федерація. А туристи з багатьох країн світу, які планували відпочинок в Єгипті на найближчі місяці, почали масово відмовлятися від нього.

Серед них, зокрема й українські туристи, що змушує вітчизняних туроператорів констатувати: охочих відпочити в країні бедуїнів і пірамід серед співгромадян стає все менше, хоча і вартість путівок істотно впала, в деяких випадках — удвічі та навіть утричі.

 

  

Влада Єгипту змушена визнати, що втрата турпотоку завдала їхній економіці серйозного удару. Кожен місяць країна втрачатиме $280 млн, заявив міністр туризму Єгипту Хешам Заазу. За його словами, російські і британські туристи становили значну частину тих, хто відпочивав у країні. Тепер місцева влада замислилася, як компенсувати ці втрати.

Важливість туристичної галузі для економіки Єгипту неможливо недооцінити. У 2014 році її загальний внесок та пов'язаних з нею видів діяльності у ВВП країни склав майже 13%, а кількість зайнятих у цій та суміжних індустріях досягла 2,9 млн осіб — це 11,6% всіх робочих місць у країні. За прогнозами Всесвітньої ради з туризму і подорожей у 2015 році обидва ці показники мали зрости більш ніж на 4%. Однак трагедія в повітрі над Сінаєм внесла свої корективи.

"Якщо до 2011‑го прямий дохід від туризму становив близько $14 млрд, то наступного році цей показник впаде до $6-7 млрд",— робить невтішний прогноз Девід Баттер, дослідник політики, економіки та бізнесу Близького Сходу та Північної Африки у Королівському інституті міжнародних справ Chatham House. А Амр Адлі, дослідник ліванського Близькосхідного центру Карнегі, називає авіатрагедію на Сінаї "катастрофою для туристичної галузі Єгипту".

Тим часом влада країни, втративши британців і росіян, заговорила про нову перспективу, здатну врятувати галузь — перетворити свій курорт на популярне місце відпочинку для громадян держав арабського світу.

 

Туристичний збір

Як швидко відновиться туристична галузь Єгипту і чи відновиться взагалі, аналітики сьогодні сказати не готові — довіру іноземних туристів до тутешнього відпочинку буде непросто повернути.

Після повалення диктаторського режиму Хосні Мубарака в 2011 році Єгипет переживає період політичної нестабільності. Через збройні сутички, терористичні атаки і напади на туристів іноземні уряди раз у раз рекомендують своїм громадянам відмовитися від відвідування тутешніх курортів. За спостереженнями експертів, першими в подібних ситуаціях на узбережжя Червоного моря повертаються росіяни та жителі Східної Європи. Однак цього разу керівники Російської Федерації про відновлення єгипетських рейсів навіть у далекій перспективі мовчать.

За даними недавнього опитування жителів Великобританії, яке провів глобальний портал туристичних пропозицій Travelzoo, троє з чотирьох респондентів будуть уникати подорожей до мусульманських країн. Про свої побоювання говорять і опитані НВ британські туристи.

"Ми любимо Єгипет, але сумніваюся, що повернемося туди, тому що більше не відчуваємо себе у безпеці", — каже Деббі Лоренс, чия родина за кілька днів до трагедії повернулася до Манчестера з Хургади.

 


МЕРТВЫЙ СЕЗОН: После теракта в российском лайнере над Синаем от поездок в Египет отказываются россияне, британцы и граждане многих других стран
МЕРТВИЙ СЕЗОН: Після теракту в російському лайнері над Сінаєм від поїздок до Єгипту відмовляються росіяни, британці та громадяни багатьох інших країн


Її думку поділяє Найджел Браун з британського Девона, який відпочивав у Хургаді на початку листопада, через десять днів після аварії. "На курорті я відчував себе в безпеці, проте переживав щодо перельотів", — зізнається він і стверджує, що хвилювався небезпідставно: незважаючи на посилені перевірки транспорту і самих пасажирів, його, всупереч звичайним вимогам, пропустили на борт з дволітровою пляшкою води, яку він купив у місті.

Єгипетські чиновники не раз заявляли про безпеку своїх курортів: тут встановлено безліч камер відеоспостереження, ведеться регулярне патрулювання, а весь персонал, який працює з туристами, має спеціальні дозволи служб безпеки. Однак після катастрофи серйозні недоліки були виявлені в системі безпеки якраз аеропорту Шарм-ель-Шейха, де, як виявилося, не працюють сканери, процвітають недбалість персоналу і хабарництво. Під питанням опинилася безпека повітряних воріт і інших популярних єгипетських курортів.

“Мене шокувала система безпеки аеропорту, — зізнається Лоренс. — Через технічних збої наша реєстрація затримувалася, і співробітники поспішали пропустити всіх пасажирів; сканери часто сигналили, але ніхто не звертав на це уваги".

Не тільки теракти, які відбуваються доволі часто в різних регіонах Єгипту, але й інформація про недостатню безпеку єгипетських аеропортів, яка швидко розповсюджується,  буде стримувати потік туристів у коротко - і середньостроковій перспективі. Так вважає Адлі з Центру Карнегі, який переконаний, що підняти туризм у Південному Сінаї найближчим часом не вдасться.

"Хоча завдяки своїй ізольованості цей регіон був одним з небагатьох, які не постраждали від скорочення туризму після 2011 року", — констатує Адлі спад, який відбувся через арабську весну.

 


ОГЛЯД ІЗ ПРИСТРАСТЮ: Посилення заходів безпеки в аеропортах Єгипту поки не змусило Великобританію та Росію відновити авіасполучення з курортом
ОГЛЯД ІЗ ПРИСТРАСТЮ: Посилення заходів безпеки в аеропортах Єгипту поки не змусило Великобританію та Росію відновити авіасполучення з курортом


Тепер, щоб підтримати туристичну галузь, Єгипет буде створювати нові можливості для туристів з сусідніх країн, передбачає Єгане Моракабаті, доцент Борнмутського університету, яка досліджує терористичну небезпеку в Середньосхідному регіоні та її вплив на туризм.

"Населення Середнього Сходу і деяких африканських країн поділяє релігію і культуру єгиптян, що разом з географічною близькістю може залучити більше туристів з цих регіонів", — каже Моракабаті. Втім, жителі арабських країн і раніше складали значну частку турпотоку — в 2014 році єгипетські курорти відвідали 1,8 млн арабських туристів.

 

Альтернативний дохід

Згідно з даними Світового банку, після революційних подій у 2011 році зростання ВВП Єгипту знизилося до 2% порівняно з 4,8% роком раніше. Однак з того часу показник зростав, і в 2015 році повинен був досягти 4,3%. Вийти на докризовий рівень країна могла б до 2017 року, зазначено в червневому аналітичному звіті організації. Однак проблеми в туристичній галузі, яка тісно пов'язана з іншими секторами економіки, роблять цей прогноз далеким від реальності.

Є й інші чинники ризику, які здатні перешкодити відновленню Єгипту.

Загрозу внутрішній безпеці Єгипту становить його загальна політична нестабільність — Сінайський півострів, який після повалення Мубарака став місцем збору джихадистів з усього світу, а також загнана в підпілля репресіями президента Абделя Фаттаха Ас-Сісі опозиція.

Про репресивність режиму чинного президента говорять багато іноземних експертів. При цьому самі єгиптяни мають різні думки щодо цього. "У нас нарешті професійний президент після всіх страждань від Братів-мусульман", — говорить НВ керівник технічного підрозділу одного з п'ятизіркових готелів Шарм-ель-Шейха Мохі Таха.

З ним не згоден інженер Мостафа Аббасс. Він порівнює правління Ас-Сісі з диктатурою Мубарака, згадуючи про недовге правління Мухаммеда Мурсі і партії Брати-мусульмани як про час максимальних свобод. “До 2011 року Єгипет був в'язницею з кількома мільярдерами, які контролювали все, — каже Аббасс. — Потім на кілька місяців ми стали вільними. Після чого армія взяла все під свій контроль, і Єгипет знову став в'язницею".

 


ПОСЛЕ ТЕРАКТА: Российский лайнер упал в Синайской пустыне 31 октября, и финальная точка в расследовании крушения еще не поставлена
ПІСЛЯ ТЕРАКТУ: Російський лайнер упав у Сінайській пустелі 31 жовтня, і фінальну крапку в розслідуванні катастрофи ще не поставлено


На думку експертів, перспективи демократизації Єгипту поки досить примарні. Проте саме зростання свобод разом із загальним порядком може відкрити нові можливості для населення та стимулювати розвиток економіки країни.

Причому останнім часом Єгипет почував себе досить впевнено. У березні цього року на міжнародній інвестиційній конференції в Шарм-ель-Шейху президент Абдель Фаттах Ас-Сісі заявив, що для розвитку його країни з населенням майже 90 млн осіб вимагається від $200 млрд до $300 млрд. У відповідь іноземні інвестори поспішили з багатообіцяючими заявами. Так, нафтовий гігант British Petroleum анонсував реалізацію в Єгипті нового проекту з бюджетом $12 млрд, а Coca-Cola заявила про намір витратити $500 млн на будівництво заводу поблизу Каїра.

Також у лютому влада Єгипту і Російської Федерації підписали угоду про розвиток проекту з будівництва на території Арабської Республіки першої в історії цієї країни АЕС. А міністр будівництва Єгипту Мустафа Мадбулі повідомив про плани масштабного будівництва нової столиці площею 700 кв. км на схід від Каїра.

Міжнародні прогнози підкріпили надії єгипетської влади: навесні агентство Moody's підвищило кредитний рейтинг Єгипту до В3 зі стабільним прогнозом.

Ще більшої впевненості єгипетській владі додав той факт, що в серпні італійська енергетична компанія ENI заявила про грандіозну знахідку: на узбережжі Єгипту було виявлено одне з найбільших у світі газових родовищ площею 100 кв. км. Запаси родовища, що отримало назву Зор, оцінюються в 850 млрд куб. м і здатні забезпечити Єгипет газом на десятиліття вперед.

До того ж гарною новиною стало відкриття нової гілки Суецького каналу. Протягом багатьох років канал залишається одним з основних донорів єгипетського бюджету, приносячи в касу країни понад $400 млн щомісяця.

Не думаю, що я повернуся в Єгипет найближчим часом
Найджел Браун, житель Великобританії

Від початку 2015 року плата за прохід суден по цій водній артерії забезпечила Єгипту понад $3,9 млрд на рік. А завдяки розширенню каналу до 2023‑го єгиптяни розраховують заробляти вже до $13,2 млрд щорічно.

Загалом туристичний сектор, хоча і найбільш перспективна, але не основна стаття доходів Єгипту, підкреслюють експерти. Якщо прямі надходження від туризму становлять близько $7 млрд, то надходження від експорту промислової продукції становлять близько $28 млрд, валютні перекази єгиптян, які працюють за межами країни, —$20 млрд, а головне і найбільш перспективне, — мито з іноземних кораблів за прохід по Суецькому каналу і експорт нафти.

Ще однією важливою дохідною статтею бюджету вважається сільське господарство, в якому зайнято 30% населення країни.

Також Єгипет залежний від фінансової підтримки країн Перської затоки. "Така підтримка обумовлена політичними причинами, але в майбутньому вона може стати менш щедрою у результаті зниження цін на нафту", — вважає Еккерт Воерц, кандидат економічних наук, дослідник Центру міжнародних відносин у Барселоні.

Ахіллесовою п'ятою єгипетської економіки експерти називають валютні надходження. "Останні шість-сім місяців у країні спостерігається брак іноземної валюти, що погано позначається на можливостях зростання сервісного і виробничого секторів", — зазначає Адлі.

Уряд Єгипту намагається залучити іноземний капітал і впроваджує кілька суперечливих програм, спрямованих на обмеження імпорту, щоб керувати дефіцитом платіжного балансу, вважає Адлі. Проте швидке відновлення економіки Єгипту малоймовірно, каже експерт. Для цього, безумовно, потрібен сильний туризм, однак найближчим часом цього не спостерігається.

Ось і британець Найджел Браун, який нещодавно повернувся з Хургади і власними очима бачив порожні готелі і пляжі, висловлює думку багатьох своїх співвітчизників: "Не думаю, що я повернуся в Єгипет найближчим часом — у мене залишився неприємний післясмак".

  

Матеріал опублікований в НВ №44 від 27 листопада 2015 року.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Крупним планом ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: