22 сiчня 2017, неділя

Стартап на експорт, або історія українця, який у 28 років потрапив до Forbes

коментувати
Стартап на експорт, або історія українця, який у 28 років потрапив до Forbes
Винахід киянина Івана Пасічника — енергозберігаюча технологія — зацікавила Захід, а йому самому допомогла потрапити у знаменитий Forbes

Зовні 28-річний Іван Пасічник – типовий київський хіпстер: стильна модна стрижка, борідка, спортивна кофта. Він – засновник стартапу, який викликав інтерес на західному ринку енергозбереження. Завдяки своєму сервісу ecois.me Пасічник недавно став єдиним українцем, який потрапив до списку найуспішніших молодих людей до 30 років від авторитетного американського видання Forbes.

«Ми не могли пройти повз рішення хлопців, - розповідає Якуб Пробол, голова Hub:raum Krakow, польського підрозділу німецької телекомунікаційної компанії Deutsche Telecom, який став інвестором ecois.me. – Їхнє рішення – інноваційне і перспективне для багатьох ринків».

Всього три роки тому у Пасічника не було ні компанії, ні навіть думки про те, що він, інженер-механік за освітою, працюватиме у сфері енергозбереження. Тепер він називає себе СЕО, а на його руці з'явилося тату – логотип ecois.me. І він все ще одержимий своїм проектом. «Я не можу більше сказати: все, робочий день закінчився, можу робити, що подобається», – зізнається він у тому, що проект поглинає весь його час.

Втім, Пасічнику дійсно вдалося чимало – амбітний українець сформував навколо себе групу однодумців і створив сервіс для контролю витрат електрики в будинку ecois.me, який міжнародні експерти називають гідним конкурентом американським енергозберігаючим технологіям.

Краківські канікули

Навесні 2013 року Пасічник, який до того часу вже закінчив КПІ, зважився брати участь у місцевому київському хакатоні — змаганні команд програмістів, які намагаються знайти рішення на задану тему. Того разу темою було енергозбереження. Хоча юнак і не розбирався в темі професійно, вирішив ризикнути і навіть запросив у команду кількох приятелів — братів Олександра і Антона Дятлових, а також Назара Мокринського, з якими він познайомився на заходах для програмістів.

«Нам було весело спробувати», – згадують учасники проекту. Так з'явилася перша версія розробки ecois.me, спрямованої на зниження енерговитрат. Сервіс фіксує всі наявні в будинку пристрої, які споживають енергію, робить «зауваження», якщо один з приладів постійно включений у мережу або дуже енерговитратний, а також дає «поради», що можна було б виключити. Наприклад, матір сімейства отримає повідомлення про не вимкнену праску і навіть про те, що в будинку часто включають ігрову приставку.

Ідея творців ecois.me стала кращою на хакатоні, і додому вони поверталася переможцями. Потім натхнені програмісти зайнялися вдосконаленням свого проекту, брали участь у нових конкурсах, спілкувалися з досвідченими стартаперами і бізнесменами. Виграні на змаганнях гроші вкладали в розвиток.

Згодом вирішили показати проект за кордоном. «Нам запропонували податися на конкурс у Нідерланди, і ми погодилися, – згадує Олександр Дятлов. – Додому летіли через Польщу, щоб подати заявку на ще один конкурс там. Відтоді шукали подібні можливості».

Майже рік тривав процес пошуків інвестора, який допоміг би налагодити виробництво розробки. Однак підприємцям не щастило, вони перебивалися підробітками і для економії коштів навіть стали жити разом у двокімнатній квартирі. Однак молоді люди не здавалися і навіть подали заявки до ще кількох бізнес-інкубаторів. І нарешті надійшла перша позитивна відповідь — їх запрошували в Об'єднані Арабські Емірати. Коли четвірка винахідників вже закінчувала пакувати валізи, пролунав дзвінок з Кракова: «Приїжджайте! Ми організували вам зустріч з телекомами кількох європейських країн».

Обміркувавши обидві пропозиції, українці обрали європейський ринок. Це рішення принесло їм першого великого інвестора – німецький телекомунікаційний гігант Deutsche Telecom. Річ у тому, що на Заході споживач може вибирати постачальника електрики майже так само, як українці – мобільного оператора, тому компанії, що надають комунальні послуги, наввипередки намагаються догодити споживачеві. А український ecois.me виявився тут якнайдоречніше: телекомунікаційні компанії в якості бонусу для потенційних клієнтів вирішили пропонувати цей диво-прилад.

«Європа якраз шукає способи оптимізації енергоспоживання, тому сенсор ecois.me – конкурент подібних сервісів, розроблених у США, – стверджує Пробол, який очолює Hub:raum Krakow. – Він відповідає нашим потребам і планам на майбутнє».

На розробку сервісу українські стартапери отримали 80 тис. євро, віддавши Deutsche Telecom взамін 15% своїх акцій. Ще однією умовою стало відкриття компанії саме в Польщі. Тому команда Ecois.me переїхала на півроку до Кракова.

Перші 10 тисяч примірників

Втім, європейський інвестор не розв'язав усі проблеми команди ecois.me. «Цикл переговорів у великих корпорацій занадто довгий, мінімум півроку, ми дозволити собі цього не могли, – говорить Іван Пасічник. – Для стартапу це дорівнює смерті. І ми б померли від голоду».

У січні 2015-го бізнесмени задіяли ще один інструмент для отримання коштів – вийшли на міжнародну краудфандингову платформу Indiegogo, щоб зібрати кошти і йти до споживача не через великі компанії, а безпосередньо. Результат перевершив сподівання: всього за 17 днів була зібрана потрібна сума – $50 тис. Більше 400 людей повірили в український проект і вклали в нього гроші. Серед них – і українець Артем Воронкін, який планує встановити прилад у власній київській квартирі.

«Я давно цікавлюся енергозбереженням, – каже Воронкін. – Наприклад, «розумні розетки» коштують близько $50 за штуку. Потрібно тільки на них витратити близько $1.000; ecois.me вигідніший за ціною [близько $200 штука] і збирає всі дані в один зручний додаток».

Воронкін розуміє, що в умовах українського ринку ecois.me – сервіс не дуже вигідний: при вартості $200 за штуку можна знизити споживання електроенергії в середньому на 15%. І якщо в Україні економія складе 20-30 грн на місяць, то в США не менше $15. Саме тому творці ecois.me націлені на західний ринок: у них вже є домовленості з деякими європейськими компаніями.

У квітні український прилад почнуть виробляти в Китаї, і, згідно з планами, до кінця року будуть виготовлені перші 10.000 примірників.

«Перші 400 штук підуть тим, хто інвестував у проект через Indiegogo. Решта – на ринок США, він великий», – посміхається Пасічник.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: