8 грудня 2016, четвер

Скандал з нальотом силовиків на Одеський і Миколаївський порти нагнав страху на закордонних інвесторів

коментувати
Іноземні інвестори стурбовані збереженням своїх вкладень в портову інфраструктуру України

Іноземні інвестори стурбовані збереженням своїх вкладень в портову інфраструктуру України

Що відбувається в портах – боротьба з контрабандою та офшорами або спроба переділу ласих шматків бізнесу руками СБУ і прокуратури – і як реагують на брязкання зброєю інвестори

Мінінфраструктури намагається погасити скандал навколо морських портів. Міністр інфраструктури України Андрій Пивоварський звернувся до бізнес-спільноти з проханням розповідати іноземним інвесторам про те, що уряд насправді здійснює кроки до дерегуляції і міністерство відкрите до дискусій з бізнесом.

Про це він заявив у відповідь на звернення Федерації транспортників до всіх вищих інстанцій, аж до президента, з вимогою припинити перевірки з боку силовиків і спростувати нібито безпідставні звинувачення в корупції.

За останні два тижні на бізнес в портах відбулося кілька «нальотів» силовиків. Спочатку в рамках масштабної операції проти продажу зерна в офшори українські податківці заблокували оформлення партій зерна компаній Bunge в Миколаївському порту, Glencore – в Іллічівському порту, і Louis Dreyfus – на терміналі ТІС-Зерно. Сільськогосподарська продукція визнана речовим доказом, на неї накладено арешт.

Податківці вважають, що зерно скуповують за готівкову валюту, а потім оформлюють і продають через офшори. За такої схемі офшори податків не платять, що дає їм можливість демпінгувати і продавати зерно дешевше. При цьому в Україну гроші офіційно не надходять.

Пізніше у Службі безпеки України повідомили про те, що в Одеському державному морському торгівельному порту виявлено мільярдні зловживання. На офіційному сайті Служби безпеки розміщено заяву, згідно з якою «в слідчий відділ УСБ України в Одеській області передано матеріали документування факту зловживання службовим становищем посадовими особами» Одеського порту, Мінінфраструктури, Фонду держмайна і приватних портових операторів.

В результаті порушень при укладенні договорів оренди держмайна в портах, державі було завдано збитків у розмірі понад 1 млрд грн, вважають у СБУ

Зокрема, йдеться про порушення при укладанні договорів оренди держмайна. В результаті такого злого умислу державі було завдано збитків у розмірі понад 1 млрд грн. В СБУ також повідомляють, що паралельно правоохоронці ведуть і інші справи за фактом зловживань в Іллічівському порту і Адміністрації морських портів України.

Імідж – ніщо

Сам по собі факт перевірок силовиками діяльності бізнесу учасників портового бізнесу не дивує. «У Миколаївському порту за останні 5 років було здійснено 23 перевірки Фонду держмайна з питання, пов'язаного з майновими відносинами, орендою державного майна в морських портах. Було 7 перевірок СБУ. А ще були перевірки, з цього питання, КРУ, Фінінспекції, міністерства, правоохоронних органів – 31 раз», - говорить президент Миколаївського МТП Василь Капацина.

Але блокування роботи компаній ще до того, як їх причетність до корупції доведено, завдає серйозної шкоди галузі. Так, наприклад, блокування оформлення вантажу компанії Bunge Limited митницею та органами МВС вже завдало збитків на суму понад $100 тис.

І фактичні збитки компаній і державних портів в цій ситуації ще не найсумніше. Як кажуть представники стивідорів (компаній з навантажувально-розвантажувальних робіт в портах), методи силовиків несуть репутаційні ризики як бізнесу, так і країні в цілому, адже перевірки проходять в публічному полі.

«В Україні діє презумпція невинуватості. Будь-які звинувачення, навіть звинувачення державних органів, поки вони не доведені в суді – це всього лише думка правоохоронців. Говорити про економічні збитки і, тим більше, про кримінальні злочини проти держави може тільки суд», - говорить директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк.

Тому в очах бізнесу публічність СБУ і прокуратури виглядає як спроба заробити бали за рахунок демонстрації боротьби з корупцією. «Прес-релізи СБУ практично не містять фактажу, але містять багато негативу: збитки державі, неправильні дії. Тобто, створюється враження, що все погано», - говорить старший банкір Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР) Марк Магалецький.

Тобто об'єктивного доказу предмета обвинувачення ще не існує, але заяви правоохоронців накладають сильний відбиток на імідж компаній. «Ми працюємо з компаніями і в Америці, і в європейських країнах. Їм була надана не дуже коректна інформація, яка, природно, викликає величезне нерозуміння у материнських компаній, які перебувають у цих країнах», - говорить перший заступник гендиректора компанії " Бруклін-Київ Олена Алієва.

Іноземні інвестори, за словами опитаних учасників ринку, сприймають заяви про неправомірне укладанні договорів оренди ледве не як вже втрачені інвестиції. Вони запитують і своїх українських партнерів, розцінювати ці прес-релізи як політичний посил про те, що можуть бути розірвані договори, укладені 5-10 років тому. І чи повернуть інвесторам у такому випадку вкладені за цей час гроші, які були інвестовані в інфраструктуру портів. Так, наприклад, у спільний проект ЄБРР і Бруклін-Київ з будівництва зернового терміналу вкладено $75 млн, у тому числі частина з виділених ЄБРР $60 млн коштів на цей проект.


Министр инфраструктуры Украины Андрей Пивоварский считает, что СБУ ведет борьбу с корупцией
Міністр інфраструктури України Андрій Пивоварський вважає, що СБУ веде боротьбу з корупцією


Бій з тінню

На думку опитаних експертів, конфлікт між портовиками та силовиками може лежати відразу в двох площинах. Процес номер один – це перевірка легітимності експорту великих партій зерна. Тут дійсно мова може йти про контрабанду, вважає Вовк. Того ж підходу дотримується міністр інфрастуктури. «У мене була розмова з головою СБУ з цього питання. Служба безпеки України має право перевірити питання контрабанди. Сьогодні іде боротьба з контрабандою. І я знаю, що бізнес-оператори сприяють цьому», - заявив Андрій Пивоварський.

Процес номер два – питання оренди, який в тому або іншому вигляді виникає в Україні з частотою раз в декілька років, коли керівник одного з портів піднімає питання про економічну доцільність такого механізму.

Основна частина договорів оренди була укладена в період з 2000-го по 2005-й. Весь цей час громадськість могла стежити за конфліктами в порту Південний, в Іллічівському порту, навколо контейнерного терміналу Іллічівського. «І дуже важко об'єктивно оцінити, наскільки там умови неринкові, наскільки кращими могли бути умови, на яких порти могли здати свої об'єкти в оренду, і наскільки більше вони могли б заробити, якби не здавали в оренду, і самі були б операторами причалів портів», - зазначає керівник аналітичного відділу ІК Concorde Capital Олександр Паращій.

«З іншого боку, оренда є єдиним прийнятним легітимним форматом, який дозволяє стивідорам реалізовувати свою діяльність», - каже Вовк. Інші, практиковані в світі формати – концесія і приватизація – в Україні зараз неможливі.

Договори концесії у нас законодавчо закріплені, але вони абсолютно не цікаві бізнесу. «Умови, які там прописали депутати, не вигідні для інвесторів. На Заході це працює так: ти береш порожнє місце, щось там будуєш, за якийсь час – років через 30-50 – поексплуатувавши, ти цей об'єкт віддаєш державі. Це вигідно і бізнесу, і країні. Але в нашому законодавстві прописано багато моментів, яких немає в світовій практиці і які відлякують інвесторів. Наприклад, запроваджено відрахування, які інвестор повинен платити державі поки буде будувати інфраструктуру, що фінансово невигідно», - пояснює аналітик BlackSeaTrans Валентина Михайлова.

З приватизацією портових об'єктів держава теж не поспішає. Але нова команда Мінінфрастуктуры вже заявила про розробку відповідного законопроекту, і навіть намагалася подати правки в парламент. «Наша позиція незмінна: державні стивідори повинні бути приватизовані. В даному випадку держава є не найкращим власником цього активу. У держави зараз немає грошей і немає державних менеджерів, які могли б ефективно керувати портами. Приватний власник знайде інвестиції, ефективно проінвестує, найме людей, заплатить податки і зробить наші порти більш конкурентоспроможними», - говорить Пивоварський. Щоб приватизувати стивідорів, потрібно вивести їх із списку стратегічних і таких, які не підлягають приватизації. Рішення про це приймається в парламенті.

Українські силовики і раніше були причетні до рейдерських захоплень бізнесу, каже вітчизняний бізнес вважаючи, що і цього разу якась група людей таким чином хоче взяти участь у приватизації

Як кажуть експерти, враховуючи досвід участі українських силовиків у рейдерських захопленнях бізнесу в попередні роки, можна припустити, що сьогодні з'явилася якась група людей, які хочуть «взяти участь у приватизації, вважають експерти. «Нашим обранцям або тим, хто за ними стоїть, хочеться прибрати приватних інвесторів під крики «геть корупцію». Вони розуміють, що, коли почнеться процес приватизації портів, право першої ночі будуть мати ті компанії, які вже працюють, які вже вклали гроші, побудували термінали», - міркує Михайлова.

Нагадаємо, останні два місяці йде боротьба за розподіл впливу між новопризначеним губернатором Одеської області Михайлом Саакашвілі та екс-губернатором Дніпропетровської області Ігорем Коломойським. Саакашвілі звинуватив менеджмент Іллічівського порту в передачі двох причалів в оренду компанії, що нібито входить до сфери впливу Коломойського і яка монополізувала розмитнення вантажів в декількох портах.

Вихід один – реформа

Сьогодні Міністерству інфраструктури потрібно зосередитися на виробленні форматів, які дадуть інвесторам реальний захист інвестицій. І краще, щоб у бізнесу був вибір, на яких домовленостях йому буде вигідніше співпрацювати з державою. «Дійсно, для розвитку портової індустрії можна використовувати різні інструменти залучення трастового капіталу. Є багато інструментів, які дозволяють зробити це цивілізовано», - говорить заступник бізнес-омбудсмена Тетяна Коротка.

На думку міністра Пивоварського, форма державно-приватного партнерства через договори оренди працює ефективно, а значить скасовуватися не буде. І, якщо договори, про які заявив СБУ, були укладені в рамках чинного законодавства, їх легітимність піддаватися сумніву не буде.

Приватизацію портів будуть просувати вже найближчим часом. «А концесійне законодавство застаріло. Ми з Фондом держмайна постараємося зробити концесійний механізм зручним і доступним», - обіцяє міністр.

Враховуючи, що Міністерство інфраструктури активно працює над тим, щоб залучити інвестиції в термінально-портову діяльність, а ситуація з силовиками не сприяє залученню інвесторів, Міністерство буде шукати шляхів урегулювання конфлікту. «Ми всі зробимо правильні висновки з цього приводу, і ця сторінка буде перегорнута», - говорить Пивоварський.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: