20 листопада 2017, понеділок

Сили спецоперацій: хроніка пікіруючої військової реформи

коментувати
Сили спецоперацій: хроніка пікіруючої військової реформи
Сьогодні, 28 грудня, Міноборони має вибрати командувача Сил спецоперацій — спецназу, який міг би стати ідеальною зброєю України в гібридній війні. Але його створення саботується вже більше року

Навесні 2014 року Україна прийняла на себе основний удар гібридної війни, війни нового покоління. Неготовність України до цього типу війни призвела до втрати території і величезних людських та економічних втрат.

Практично відразу заговорили про створення ефективного механізму, який дозволив би протистояти російській агресії та зміцнити сектор нацбезпеки. Таким механізмом повинні були стати Сили спеціальних операцій (ССО).

Ще 24 вересня 2014 року Президент підписав указ Про невідкладні заходи по захисту Української держави та зміцненню обороноздатності. Одним з його пунктів значилося формування ССО.

Тоді ж постало питання про те, хто очолить управління Сил спецоперацій. «Професіоналізм» попереднього керівника, генерал-майора В'ячеслава Назаркіна, навесні і влітку 2014-го призвів до великих втрат серед найкращих українських спецназівців.

У жовтні 2014-го на посаду керівника Управління спеціальних операцій був призначений полковник Сергій Кривонос. Призначав Кривоноса Валерій Гелетей. Це було одним з останніх його рішень на посаді міністра оборони. Гелетей призначив Кривоноса всупереч волі керівника Генштабу Віктора Муженка, який довго та вперто опирався цьому.


Сергей Кривонос, начальник управления сил спецопераций Фото: скриншот видео
Сергій Кривонос, керівник управління спецоперацій Фото: скріншот відео


А ось у лавах спецназівців призначення Кривоноса викликало величезне піднесення. Серед спеців Кривоніс користується довірою та авторитетом. На його рахунку багато успішних операцій, більшість з яких під грифом секретно. Серед тих, про які можна говорити – оборона аеродрому Краматорська та організація операції з пошуку та евакуації збитих українських льотчиків.

До приходу Кривоноса Управління СО мало дві основні задачі: ведення спеціальної розвідки та проведення спеціальних заходів. Тому основним завданням нового начальника стало розширення цих можливостей і створення принципово нової структури командування ССО, здатного адекватно реагувати на виклики та загрози гібридної війни.

Вже в кінці листопада Кривоніс разом з однодумцями, вивчивши західний досвід створення ССО, розробив концепцію та законопроект Про створення Сил спеціальних операцій. Але Муженко не прийняв концепцію. Він почав грати свою гру, яку складно назвати професійною, і направляв створення ССО на сумнівний шлях схрещування аеромобільних військ та спецназу.

Західних партнерів країни це шокувало. У березні 2015-го директор офісу НАТО в Україні Марчін Кожіел написав очільнику АП Борису Ложкіну гнівного листа: «Об'єднання високомобільних десантних військ під одним командуванням, як передбачається в проекті РНП-2015 [Річна національна програма-2015], не тільки знизить рівень сумісності Сил спеціальних операцій України та ССО НАТО, але й поставить під загрозу можливість розвитку практичного співробітництва на основі стандартів НАТО».


letter_nato
letter_nato


З листопада 2014 по лютий 2015 року, незважаючи на негласне протистояння з керівником Генштабу, Кривоніс організував роботу за чотирма новими напрямками. По-перше, він створив партизанські групи руху опору з добровольців. Ці групи працювали і працюють на окупованих територіях. По-друге, розширив агентурну мережу. По-третє, за допомогою волонтерів налагодив роботу з місцевим населенням. По-четверте, вів роботу в напрямку проведення інформаційно-психологічних операцій.

В результаті втрати серед спецназівців знизилися, покращилася ситуація з розвідінформацією. Також був посилений снайперський напрямок, який успішно виконував поставлені завдання. Була ліквідована мережа схованок зі зброєю бойовиків і мінно-вибуховими засобами. Є багато і інших досягнень, про які не дозволяє говорити гриф секретності.

Кривоніс налагодив і системну роботу з НАТО. Разом з західними партнерами було обрано місце майбутнього навчального центру ССО, а також організована підготовка підрозділів спецназу.

В лютому 2015 року міністр оборони Степан Полторак видав директиву про створення командування Сил спецоперацій до кінця травня 2015 року. Але в червні цей термін було перенесено на 31 серпня, а потім на 31 грудня.

У серпні Кривоніс передав напрацьовану разом із західними партнерами Концепцію ССО в Генштаб, але вона досі не затверджена Муженко.

Тим часом, поки концепція Кривоноса припадає пилом на полиці, Муженко затіяв свою гру. Він створив ще одну робочу групу, куди включив людей, які мають дуже віддалене відношення до управління спецопераціями на рівні полку. Публічно він заявив, що незадоволений темпами створення командування ССО і роботою управління в цілому. Парадоксальність ситуації в тому, що за 14 місяців Муженко не підписав жодного ключового документу з тих, які подавалися Кривоносом щодо створення та розвитку командування ССО.


Виктор Муженко, глава Генштаба
Віктор Муженко, глава Генштабу


Паралельно Муженко спробував зірвати підготовку спецназівців, яка була організована європейським Командуванням ССО США. Над її організацією США і Управління спецоперацій працювали півроку. Тільки завдяки позиції американців і резонансу в ЗМІ, початок тренувальної програми не було зірвано.

Що відбувалося далі, інакше як умисною шкодою не назвеш. Після відвідування навчального центру спецназівців Муженко публікує на своїх сторінках в facebook та twitter фотографії офіцерів управління ССО, командирів полків спецназу та інструкторів Сил спецоперацій США.

Це настільки обурило американців, що ті навіть відправили офіційний лист про неприпустимість таких дій з боку начальника Генштабу і попередили, що подібні вчинки можуть призвести до зупинки програм навчання українських спеціалістів.

7 грудня Муженко затвердив Концепцію, яку створила його робоча група. По суті, це «модернізована» копія Концепції, яку розробив Кривоніс. Документ Муженко не був схвалений представниками НАТО. Більше того, вони не дуже розуміють, навіщо до вже виконаної роботи потрібно було залучати нових людей, оскільки це лише ускладнило її і ще більше затягнуло процес.

До того ж Муженко хоче поставити командувачем силами людину, яка не є фахівцем у проведенні спецоперацій і не має уявлення про управління силами та засобами ССО на оперативному рівні. Це однозначно затягне терміни фактичного створення ССО і відсуне початок виконання реальних та важливих для забезпечення нацбезпеки завдань.

І все повториться: Муженко в кращих радянських традиціях відрапортує Президенту і всьому народові під Новий Рік, що командування ССО створено. Промовчавши про власну роль у цьому процесі.

Він промовчить про те, що руйнує те, що більше року по крупицях створювалося і збиралося. Не згадає про те, що в АТО нічого не змінюється: ні організаційно, ні логістично. Піде від теми відсутності військової розвідки і системи спостереження на лінії розмежування. І проігнорує той факт, що на передовій його не люблять за «командирську турботу» та «мудрі рішення».

Ще один цікавий нюанс: на 2016 рік Генштаб не запланував рядок бюджету на розвиток Сил спецоперацій.

До чого призводить така діяльність Муженко? До незворотних наслідків. До підриву довіри з боку НАТО та американських партнерів. До зриву створення необхідних, як повітря, Сил спецоперацій і реформ в армії в цілому. До підриву авторитету Президента і влади. До підриву бойового духу спецназівців та армійських підрозділів.

Спецназ не повинен бути «піхотою, якою затикають дірки». Проти цього відчайдушно і бореться Кривоніс.

Більше року тому специ повірили, що його прихід може щось змінити. Що у них з'являться реальні інструменти і можливості більш професійно і ефективно боротися з ворогом. Зараз вони демотивовані. Якщо Муженко доб'ється свого і усуне Кривоноса, з ним підуть найкращі. Зруйнується система, яка тільки почала налагоджуватися.

Я ще не бачила, щоб одна людина згуртувала навколо себе так багато людей. Днями лист на підтримку Кривоноса Президенту підписали 250 бійців особового складу 73 Морського центру спецоперацій.

Його підтримують десятки волонтерських організацій, сотні ветеранів розвідки і спеціального призначення.

В руках Кривоноса та його прихильників, за моїми даними, зібрано достатньо доказів саботажу і бездіяльності Муженко щодо створення ССО. Коли прийде час і необхідність, вони будуть пред'явлені. Але чи потрібно сьогодні країні пряме і відкрите протистояння між військовими? Адже, щоб вирішити ситуацію, яка зайшла в глухий кут, потрібно насправді не так багато – проста політична воля. Воля, яка дасть, нарешті, можливість запустити створення в країні Сил спецоперацій – ефективного і сучасного механізму протистояння небезпечному та підступному ворогу.

Система Генштабу на чолі з Муженко не здатна проводити реформи в армії, вибудовувати конструктивні відносини з західними партнерами. Муженко, колишній депутат Житомирської облради від Партії регіонів, заграється вседозволеністю, яка звалилася на нього, втрачаючи відчуття реальності та повторюючи помилки Януковича, який вважав, що «чернь все стерпить».

В умовах війни створення ССО повинно було стати однією з перших та головних реформ в армії. І не розуміти це можуть лише недалекі командири. Або зрадники та агенти впливу Кремля.

Зараз, через понад рік від початку боротьби за створення ССО, настає момент істини. 25 грудня пройшли два етапи відбору Вищої атестаційної комісії Генштабу кандидатур на командування ССО. Сьогодні, 28 грудня, Міністерство оборони має остаточно визначитися з вибором командувача.

За тим, що відбувається навколо створення ССО, пильно спостерігають в Кремлі. Де-де, а там вже точно не зацікавлені в тому, щоб українські ССО таки були створені і почали активно та ефективно працювати проти агресора.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Крупним планом ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: