11 грудня 2016, неділя

Російський MH-17. Катастрофа в Єгипті поплутала Кремлю карти в Росії

коментувати
Катастрофа Ейрбаса може стати для росіян власним MH-17

Катастрофа Ейрбаса може стати для росіян власним MH-17

Путіну доведеться відповідати за загибель двох сотень мирних петербуржців у сирійській громадянській війні

Дві головні версії падіння лайнера, що їх зараз розглядають фахівці, – це технічна несправність і диверсія. На користь обох є свої докази, які, щоправда, поки не можна назвати стовідсотково переконливими. При цьому катастрофу нині коментують не тільки фахівці та люди, які безпосередньо працювали із загиблим рейсом, але й політики, у яких є власний порядок денний, який не обов'язково збігається із завданням зі з'ясування істини.

Літак почав падати під час статистично найбезпечнішої стадії польоту: після набору висоти та вмикання автопілоту. Непередбачувані авіапригоди на цьому етапі польоту рідкісні, оскільки літак не зазнає суттєвих навантажень, як під час злету та посадки, не здійснює маневрів і різко не змінює висоти та курсу. Навіть у разі розгерметизації салону або відмови важливого вузла у пілотів на цьому етапі польоту є хоча б кілька секунд, щоб повідомити на землю про несправності. Однак у цьому разі зв'язок обірвався миттєво, а літак з висоти 10 тисяч метрів впав на землю за лічені секунди, тобто не планував, а опукою впав униз. Уламки лайнера були розкидані на дуже великій площі, що свідчить на користь його руйнування в повітрі. Якщо «Ейрбас» впав цілим, то розліт уламків був би порівняно невеликим.

Ця обставина породила версію «зовнішнього впливу» на літак, негайно озвучену представниками авіакомпанії Metrojet. За даними перевізника, літак був у задовільному технічному стані, претензій до кваліфікації його екіпажу не було. У «зовнішньому впливі» на лайнер одразу ж зізналися бойовики Ісламської держави, що діють на Синайському півострові – місці вильоту лайнера. На своїх сторінках у соціальних мережах вони розмістили низькоякісне відео літака у вогні, оголосивши, що його знищення – «помста» за російські бомбардування Сирії.

Відео, однак, більшістю експертів було визнано підробленим. Проти версії про те, що лайнер був збитий, свідчить також відсутність у синайських бойовиків озброєння, здатного «дістати» лайнер на висоті 10 тисяч метрів. Крім того, незабаром з'явилися напівофіційні дані про те, що літаки Metrojet перебували в жалюгідному технічному стані. Російська газета МК надрукувала інтерв'ю з дівчиною, яка назвалася колишньою стюардесою Metrojet. Не розкриваючи свого прізвища, вона розповіла, що у літака була довга історія несправностей, зокрема епізод виходу з ладу гідравліки. За її словами, авіакомпанія взагалі переживала лихі часи, її співробітникам кілька місяців навіть не виплачували зарплату.

В авіакомпанії, щоправда, заявили, що фінансові труднощі не заважали утримувати літаки цілковито полагодженими. Квітнем-травнем поточного року лайнер проходив стандартний техогляд в Ірландії, і місцеві фахівці визнали його стан відповідним технічним вимогам.

Однак припущення анонімної стюардеси про можливу поломку несподіване було підтверджене з боку президента Єгипту Абдель Фаттаха ас-Сісі. Він непрямо став на бік версії про несправність, оголосивши, що всі, хто пов'язують загибель лайнера з діями терористів, «працюють на антиєгипетську пропаганду». Така категорична заява президента, зроблена ще до закінчення слідства, цілком зрозуміла: на півдні Синайського півострова розташовані численні курорти, які можуть зазнати істотних фінансових втрат у тому разі, якщо туристи вважатимуть цей напрямок небезпечним. У цьому сенсі випадкова технічна несправність набагато менш небезпечна для курортів, ніж передбачуваний успіх терористів, що затягнули до могили 224 туриста.

Американці, які пильно стежать за діяльністю бойовиків на Синайському півострові, своєю чергою, поки що оперують обтічними формулюваннями. Джеймс Клаппер, керівник Національної розвідки, заявив, що «прямих доказів» причетності терористів до падіння лайнера немає, однак одразу й «не виключив можливості їхньої участі. Про всякий випадок США порадили своїм громадянам не з'являтися на Синаї та вивезли звідти всіх американських дипломатів. Декілька авіакомпаній гріха далі заборонили своїм пілотам літати над півостровом.

До речі, поки у США найбільше фактичної інформації про подію. Розвідувальний супутник, обладнаний інфрачервоними камерами, зафіксував у момент підльоту лайнера до району катастрофи якийсь «тепловий спалах». Важливо: він стався в повітрі, а не на землі. Крім того, аудіозапис «чорного ящика» зафіксував «нехарактерний для нормального польоту звук», що пролунав одразу перед відключенням систем лайнерів. Загалом, все виглядало і звучало як вибух.

Важливо ще й те, що американці повністю виключили версію знищення лайнера ракетою «земля-повітря». Той самий супутник неминуче виявив би тепловий слід від такої ракети, проте цього не сталося.

Бойовики, які взяли на себе відповідальність за знищення лайнера, пізніше виступили з роз'ясненням: вони ніколи не заявляли, що збили його, а лише повідомили, що домоглися його краху – без зазначення способу дій. Простіше кажучи, вони стверджують, що вибух стався не зовні, а всередині літака. Йдеться, мабуть, або про терориста-самогубця, або про встановлення вибухового пристрою в лайнері ще до його вильоту.

Загалом нині немає жодних даних, що виключають можливість саме такого розвитку подій. Навіть відео з літаком у вогні, який розвалюється, у цьому сенсі видається  досить імовірним.

Отже, на боці версії про технічну несправність – анонімна стюардеса і єгипетський президент, якому треба будь-якою ціною рятувати свою туріндустрію. На користь теракту свідчать об'єктивні показники, оператор літака і навіть ймовірні терористи. Подібний розвиток подій вкрай небезпечний не тільки для єгиптян з їхніми курортами (хто полетить до Єгипту, якщо там в аеропортах у літаки бомби підкидають?), але і для російської влади.

Справа в тому, що весь сирійський наратив Кремля про «переможну і далеку війну без жертв» виявляється моментально перекресленим. Війна відразу ж пересувається з Алеппо до Санкт-Петербурга, а втрати серед мирного населення вже перевищили 200 осіб.

Так, росіянам абсолютно начхати на війну і бомбардування десь далеко. Багатьом це навіть цікаве. Але немає гарантії, що вони погодяться сотнями вмирати заради звільнення якогось Аль-Барфума від «Ахрар аш-Шама». Для влади дуже важливо, щоб у голові пересічного росіянина, який полюбляє погріти пузце в Туреччині, Єгипті чи Тунісі, не народилася крамольна думка на зразок: «Заради щастя і процвітання сирійських голодранців Путін відправив під ніж дві сотні жителів Петербурга». Сирійська війна одразу для росіян була чимось зовсім незрозумілим. І якщо з'ясується, що ціна за неї – ризик замість курорту потрапити до списку загиблих, ставлення до путінської авантюри може змінитися докорінно.

У певному сенсі для Кремля падіння російського «Ейрбаса» в Єгипті подібне катастрофі малайзійського «Боїнга» в Донбасі: непередбачувана подія, що повністю змінює сприйняття успішної начебто війни. Причому в загибелі обох літаків опосередковано винен Путін. Але якщо у разі MH-17 йшлося про іноземців (неприємно, але загалом плювати), то тут – про своїх, про росіян. Це вже значно серйозніше, оскільки наріжний постулат внутрішньої політики РФ звучить так: «Путін не помиляється». Варто йому надломитися, захитається і покришиться весь міф про його непогрішність і легітимність.

Наскільки велика стурбованість Кремля, зрозуміло з дій його мешканців. Сам Путін кілька днів жодним чином не коментував авіакатастрофу, побоюючись взагалі з'являтися на людях. Лише на нараді з міністром транспорту він скоромовкою висловив співчуття і пообіцяв допомогти близьким загиблих. Після катастрофи «Боїнга» він так само кілька днів не виходив до преси, перетравлюючи подію.

Ще цікавіше поводився Дмитро Пєсков – прес-секретар президента. 3 листопада він офіційно попросив не пов'язувати падіння російського літака з операцією в Сирії: «Це абсолютно різні виміри, абсолютно різні питання». Проте його репутація патологічного брехуна справила протилежний ефект.

Росіяни все ж пов'язали вибух літака й обіцянку ІД помститися за Сирію. Зрозумівши, що до чого, вони кинулися масово відмовлятися від путівок до Єгипту та інших мусульманських країн, а найобережніші – взагалі від будь-яких польотів. Виступ Пєскова нікого не заспокоїв, швидше навпаки: стало зрозумілим, що у Кремлі версію причетності ІД розглядають цілком серйозно.

Зрозуміло, як і у разі з малайзійським «Боїнгом», всі сили державної пропаганди зараз будуть кинуті на те, щоб переконати народ у чому завгодно, крім правди. Зробити це буде порівняно просто, оскільки розслідування провадитимуть влади Єгипту та РФ, яким саме ця версія найвигідніша. У разі необхідності вони і докази підроблять – вже не вперше.

Але й тут є проблема. Навіть якщо зараз Путін і його телебачення спроможуться запевнити росіян в непричетності Ісламської держави до катастрофи, то другий аналогічний теракт проти росіян прямо вдарить у рейтинг довіри до президента. А сумніватися у спробах ісламістів «відігратися» на російських туристах не слід, зараз вони особливо активно працюватимуть в цьому напрямку. У такій ситуації виправдатися, зваливши все на «стрілочника», буде вже майже неможливо.

Читайте також

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: