11 грудня 2016, неділя

Перешкод для продажу Одеського припортового заводу більш немає

Заступник голови Фонду державного майна Наталія Лебідь
Фото: Єгор Бондаренко

Заступник голови Фонду державного майна Наталія Лебідь

Заступник голови Фонду держмайна розповіла про те, як продаватимуть найбільші державні підприємства країни

Верховна рада 16 лютого прийняла закон, який спростить продаж державного майна. Зокрема, він усуває останні перешкоди для продажу Одеського припортового заводу.

Але це тільки вершина айсберга. До теперішнього моменту нова команда Фонду держмайна, яка прийшла у відомство у середині 2015 року, кардинально змінила механізми і підходи до приватизації в Україні.

Про те, що це дасть, і як буде продаватися держмайно в цьому році, НВ розповіла заступник голови фонда Наталія Лебідь – людина, яка безпосередньо керувала створенням нових методик і механізмів продажу держмайна.

- Багатьох в Україні цікавить, чому за півтора-два роки після Революції гідності ми так і не змогли продати жодного великого державного підприємства? Хоча планували приватизувати багато: Укрспирт, ОПЗ і Центренерго.

- По-перше, останні два роки були досить неспокійними для економіки та України в цілому. А по-друге, у нас залишилися такі об'єкти, які не можна продавати швидко. На жаль, уся система приватизації, яка існувала до пори до часу, була орієнтована на швидкий спосіб реалізації майна.

- За безцінь...

- Давайте не будемо так говорити. У тих випадках, коли все проходило правильно і прозоро, можна було отримати нормальну ціну. Згадайте другий продаж Криворіжсталі.

- Це чи не єдиний приклад успішної приватизації.

- Так давайте орієнтуватися на успішні приклади. Приватизація не йде зараз тому, що ми не хочемо зробити те, за що буде просто соромно перед майбутніми поколіннями.

- Ви сказали, що система раніше заважала приватизації, а зараз є якісь зрушення?

- Останнім часом змінилася команда. Вона зараз реформує механізми приватизації та оцінки майна. Адже якщо немає довіри до цієї оцінки, то скажіть будь ласка, як можна потім сподіватися на успішну приватизацію?

- Не можна. І що ви зробили для того, щоб була довіра суспільства?

- Ми повністю змінили механізм та методику оцінки майна. Вона вступила в силу 22 грудня 2015. У новій методиці ми повністю відмовилися від стандартизованих механізмів оцінки. Це коли брався баланс, показники, фіксовані формули, які забивалися в акт оцінки. Те, як працюють стандартизовані методи, показав приклад оцінки 5% пакету акцій ОПЗ. Коли ми побачили цю цифру, вона не тільки нас вразила, вона просто стала яскравим підтвердженням того, що так робити не можна. Адже отримати від 5% такого підприємства 40 млн гривень - це не просто сором, це, на наш погляд, повний кримінал.

- Я з вами згоден. Скажіть, зараз щось змінилося?

- Тепер всі пакети акцій, які будуть продаватися на конкурсах, будуть оцінюватися виключно із застосуванням незалежної оцінки ринкової вартості. Але і це ще не все. Ми почнемо вводити відкриті публічні слухання проектів-звітів про оцінку великих підприємств. У них зможуть брати участь фахівці, експертні поради організацій оцінювачів, журналісти, представники підприємств. Ця оцінка разом з пропозиціями комісії, яка буде продавати підприємство, буде подаватися на робочу групу, до складу якої входять, крім представників ФДМ, представники МЕРТ, Мінінфраструктури, АМКУ, наших донорів ЄБРР, МВФ, IFC, USAID. Ця група зможе збільшити ціну - не зменшити, а збільшити!

- А ви не боїтеся, що це буде тривати роками?

- Не боїмося. Тому що механізми і терміни проведення таких робіт чітко визначені методикою.

- А ви знаєте, що викликає найменшу довіру? Те, що робить оцінку маловідома в країні фірма. Якщо б це був хтось із аудиторської четвірки, відомої у світі, то не було б питань. Чому не запросити іноземну компанію, яка провела оцінку, і за цією ціною продати?

- По-перше, оплату робіт здійснює державний бюджет. А кошти, передбачені на ці цілі, мізерні.

- Поговоримо про конкретні підприємства. У вас є ця методика. Це прискорить продаж ОПЗ?

- Скажімо так, у нас є розпорядчий акт, який фактично розпочинає процедуру підготовки об'єкта, у тому числі Одеського припортового заводу, до приватизації шляхом продажу акцій. Величезне значення має зараз те, що Верховна рада проголосувала за закон, який дозволить об'єднати пакети та не розпорошувати їх.

- А що заважає продати Центренерго? Також оцінка?

- До оцінки там ще дуже далеко. Треба завершити механізм передачі Фонду державного майна від Міненерго. Треба готувати такі підприємства. Це немаленькі об'єкти. Для підготовки до продажу таких підприємств повинні залучатися висококваліфіковані радники. На ОПЗ такий радник працює. Він фактично готує для майбутнього інвестора, для будь-якого учасника той обсяг інформації, який він повинен знати про підприємство. А головне - ця група фахівців готує дуже цінні матеріали для України як продавця.

- Представники інвесткомпаній кажуть, що про ОПЗ все відомо давно. Нам відома і кон'юнктура, і скільки він коштує. І що це просто затягування процесу, тому що комусь невигідно віддавати завод у приватні руки.

- Є політичні питання. Безумовно, вони є. Якщо б їх не було, то цей закон був би проведений ще в минулому році. Але давайте говорити чесно. Слова словами, а письмові аргументи і дослідження - це зовсім інша справа. Чесно кажучи, коли розглядаєш нашу пресу, то іноді слова експертів настільки протилежні ...

- Звісно, вони ж люди.

- А для того, щоб приймати виважені рішення, потрібно мати весь спектр і повну інформацію.

- І на це потрібно більше двох років?

- Ми не займаємося цим два роки. Фактично, реальна підготовка почалася з літа 2015 року.

- А що сталося з Укрспиртом? Спочатку ми чули, що його продають. Тепер його не продають.

- Це окреме питання. Потрібні відповідні рішення уряду. Я не думаю, що це буде досить швидко.

- А що заважає?

- Давайте подивимося на цю проблему більш уважно. Спиртова галузь з часів Радянського Союзу була одним з основних джерел для наповнення бюджету. Тоді це була така ж важлива стаття, як нафта та газ.

- Але зараз це не так. Зараз приватні горілчані компанії платять більше податків, ніж Укрспирт. Я не розумію цієї стратегії.

- Я теж. Я особисто вважаю, що треба або ефективно керувати підприємством, або його продати і брати податки.

- ОПЗ - це, мабуть, найяскравіший приклад у сфері приватизації. Але у нас ще є близько трьох тисяч державних підприємств. Що ви збираєтеся з ними робити?

- Якщо ви зайдете на наш новий сайт, ви побачите абсолютно всі об'єкти, які ми виставляємо на продаж. Потенційний покупець або орендар може зайти на сторінку будь-якого об'єкта та натиснути «хочу». Це буде першим сигналом, який запустить нашу систему. Раніше такого не було.

- Тобто ви будете збирати лайки.

- Ми хочемо не збирати лайки, ми хочемо збирати зацікавлених покупців.

- І коли ж продавати будете?

- Як тільки буде зацікавленість, одразу виставляти об'єкт на продаж. Вони оцінені, багато з них вже мають документи щодо земельних ділянок і так далі. Я не можу сказати, що так все райдужно. Заважає нам, на жаль, загальний низький попит. Ми ж суб'єкти ринку.

- У Східній Європі, в країнах, які приєдналися до ЄС, розповідали багато про те, що, якщо не могли щось продати, віддавали підприємство під зобов'язання за один долар або євро. А у нас може бути роздача активів за одну гривню?

- Я особисто знаю на підставі німецького досвіду, що це - досить суперечливий спосіб продажу. У будь-якому випадку, багато хто з тих, хто здійснював ці продажі в Німеччині - зараз засуджені.

- Тобто у нас такого не буде?

- Ні.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: