10 грудня 2016, субота

Отримайте розпишіться. В'ячеслав Клімов розповів, як перетворити $6 тис. на успішну компанію

Отримайте розпишіться. В'ячеслав Клімов розповів, як перетворити $6 тис. на успішну компанію
Маючи лише кілька тисяч долларів, колишній інженер В'ячеслав Клімов побудував успішну компанію загальнонаціонального масштабу з оборотом 2 млрд грн на рік та 18 тисяч співробітників

Колишньому авіаконструктору В'ячеславу Клімову більше не сняться літаки, їхнє місце міцно посіли посилки. Колись він був інженером авіабудівного підприємства "Антонов", де працював за суворих умов колишнього радянського заводу — навіть для того, щоб вийти в обід за територію підприємства випити кави з товаришем, доводилося брати дозвіл у начальника. Хоча, окрім незручностей, у нього були стабільна робота, повага колег і передбачувана кар'єра.

Все це Клімов обміняв на власний бізнес — сервіс експрес-доставки загальнонаціонального масштабу Нова пошта. Сьогодні це одна з тих вітчизняних компаній, які розвиваються найбільш динамічно: з невеликого стартапу, яким вона була в початку 2000‑х, Нова пошта виросла в розгалужену структуру з оборотом 2 млрд грн на рік і штатом у 18 тис. осіб. Компанія надає логістичні, фінансові, поштові послуги і стала практично невід'ємним атрибутом торгівлі в інтернеті. В країні нелегко знайти інтернет-магазин, який не користується цим сервісом.

Поговорити про бізнес Климов запропонував без відриву від виробництва — у своєму новому офісі в бізнес-центрі Євразія на Столичному шосе в Києві, куди компанія переїхала зовсім недавно. Ультрасучасна офісна обстановка не витіснила дух Нової пошти: журналіста НВ не полишало відчуття, що інтерв'ю відбувається в одному з відділень компанії — той самий стиль, ті самі кольори, та сама ділова метушливість співробітників.

 

П'ять запитань В'ячеславу Клімову:

— Ваше найбільше досягнення? 
— Те, що українці люблять Нову пошту та довіряють їй.

— Найбільший провал? 
— Масштабних провалів не пригадаю, а до помилок я ставлюся філософськи. Кожна з них — це спроба знайти правильне рішення.

— На чому ви пересуваєтеся містом? 
— На автомобілі Audi A8 L.

— Яка книга з останніх прочитаних справила на вас найбільше враження і чому? 
— Фактор Черчілля. Як один чоловік змінив історію Бориса Джонсона. Мені імпонує один з головних принципів Черчілля — ніколи не здаватися.

— Кому б ви не подали руки? 
— Крадію та зрадникові.

    

— Ваша компанія нещодавно змінила свій імідж, здійснила ребрендинг. Ви, як акціонер, що витратив на це гроші, задоволені результатом?

— З ребрендингом відбулася абсолютно дивовижна історія. Буквально наступного дня після того, як логотип змінився, ми прокинулися іншими людьми. Компанія стала іншою — сучаснішою і ближчою до споживача. Але досліджень ми не проводили. Можу тільки сказати, що в рік ребрендингу ми виросли на 50%, і я не шкодую про жодну витрачену гривню.

— Крім цього, ви здійснюєте зараз реструктуризацію, призначили нового головного виконавчого директора. Що у вас сталося?

— Зараз в результаті цієї реструктуризації власники остаточно відішли від операційного керівництва, але залишилися в найактивнішому керуванні компанією. Ми формуємо бачення, беремо участь у формулюванні стратегії. Коли хочете, нашу нинішню професію можна назвати мрійники.

— Ви могли б уточнити, про кого говорите? Хто зараз є акціонерами? Я знаю три імені. Вони залишаються?

— Так, вони залишаються акціонерами. Володимир Поперешнюк і В'ячеслав Клімов — це основні акціонери компанії. Інна Поперешнюк — це міноритарний акціонер компанії та один з її співзасновників.
  

СПРАВА В КОРОБКАХ: 
Нещодавно В'ячеслав Клімов провів ребрендинг Нової пошти 
і стверджує, що після цього його компанія виросла на 50%

  
— Можете уточнити конкретні долі?

— Я можу уточнити, що Володимир Поперешнюк і В'ячеслав Клімов є мажоритарними акціонерами — вони володіють контрольним пакетом.

— Повернімося до вашої нинішньої функції в компанії. Якщо ви мрійники, то про що мрієте?

— Ми хочемо зробити найкращу експрес-доставку в Україні. Ми хочемо створити найкращу сервісну компанію в Україні. Ми хочемо організувати інфраструктуру, яка дуже дружелюбно і легко дозволить розвиватися українському бізнесу та комунікувати громадянам України і з усім світом, і зі своїми близькими всередині країни.

— А на що це схоже? На FedEx (міжнародна кур'єрська служба доставки)? У світі вже існує такий сервіс?

— Я гадаю, ми хочемо стати таким собі міксом експрес-доставки та компанії, яка надаватиме рішення для своїх клієнтів. Якщо клієнту хочеться щось придбати, з'являється Нова пошта. Якщо клієнту хочеться щось надіслати, з'являється Нова пошта. І ми повинні це робити легко, доброзичливо. У моєму уявленні найкраща експрес-доставка — це та, яку ніхто не помітив. Ми цього прагнемо.

— В Україні вже рік працює зв'язок 3G. Як це вплинуло на ваш бізнес? Збільшилися ваші доходи, обороти?

— Я гадаю, що перш за все зв'язок є в бурхливому зростанні сегмента е-commerce [електронної комерції]. Оскільки е-commerce — це один із наших ключових сегментів. Я, мабуть, не знаю інтернет-магазину в Україні, який би не співпрацював з Новою поштою. Зараз для нас сегмент е-commerce — найшвидше зростає. За моїми оцінками, він може рости в середньому на 40-50% за рік. Водночас наші найбільші клієнти можуть демонструвати зростання у 100% за рік.

— Давайте проведемо невеликий екскурс в історію вашої компанії. Є загальновідома історія про те, ніби все почалося з того, що ви сиділи, пили чай і думали про те, як доставити коробку цукерок автобусом в інше місто. Так і було?

— Історія будь-якої компанії обростає якимись міфами. Цукерки були, а чаю — ні. Але те, що мій партнер Володимир Поперешнюк, працюючи у власному кондитерському бізнесі, зіткнувся з проблемою доставки своєї продукції,— це факт. Розв'язання цієї проблеми на початку 2000‑х не було. І у нього зародилася ідея створити такий бізнес. Він поділився нею зі мною.

— І ви почали, вклавши смішні гроші?

— Якщо не помиляюся, 6 або 7 тисяч доларів, які насправді не були інвестиціями, а, власне, були передоплатою за наші майбутні послуги.

— А був такий момент, коли ви працювали-працювали і раптом зрозуміли, що далі не можете, хочеться кинути, але не кинули?

— Я пам'ятаю кілька критичних моментів. Наприклад, за три тижні після початку роботи у нас ще не було жодного замовлення. Потім, за чотири-п'ять місяців після початку роботи, наші близькі, не спостерігаючи особливого зростання, запропонували нам повертатися до реальної, на їх погляд, діяльності та закінчувати з цим стартапом. Я думаю, що в житті будь-якого бізнесмена є якісь критичні точки, коли хочеться кинути.

— Чому не кинули?

— Ми вперті. Любимо працювати, любимо спорт. Я і мій партнер займалися і донині займаємося боксом. Ми бігаємо, ведемо досить активний спосіб життя, і, напевно, звідти один з наших принципів — не здаватися.

— А коли ви вперше відчули, що заробили справжні гроші? Відчули себе заможними?

— Я гадаю, це сталося десь років за вісім-дев'ять після початку роботи. Ми вперше відчули, що це гроші, які помітні. Щоправда, я маю відзначити, що ми, як і раніше, основні кошти, які заробляємо, реінвестуємо назад в компанію.

— Наскільки я розумію, ви розвивалися десь до 2010-2011 року, а потім вирішили, що треба працювати інакшим чином?

— Я думаю, що переломним моментом стала криза 2008-го. Наша реакція на те, що сталося восени 2008 року, була дуже бійцівською, на мій погляд. Ми вирішили йти в атаку. Якщо в інших індустріях багато гравців перечікували кризу, різко скоротили витрати на маркетинг, на розвиток — ми діяли навпаки. Різко почали нарощувати витрати на маркетинг, розвивати мережу, шукати нових клієнтів, розуміючи, що їх тепер не так вже й багато.  

— А вам тоді говорили, що ви божевільні та нерозумно вчиняєте?

— Пам'ятаєте чудовий фільм Формула кохання? У ньому граф Каліостро каже про те, що він дуже любить погоню, бо погоня не залишає часу думати. Тому з нами ніхто не розмовляв. Нашу позицію ніхто не засуджував і не обговорював. Дискусії не було. Йшлося тільки про виживання.

— І в певний момент у вас з'явилася ідея звернутися до сегмента електронної комерції. Як вона виникла?

— Насправді ця ідея була реакцією на кризу. Ми розуміли, що у клієнта стало менше грошей, але це не скасовує його бажання подарувати щось близьким або придбати щось нове собі. Він шукатиме спосіб зробити це дешевше і піде зі звичайного роздробу в інтернет-магазини. Ми вирішили, що маємо бути кращим вибором для інтернет-магазинів. Наші менеджери формували списки онлайн-магазинів, вишукували їх в інтернеті незалежно від розміру цих компаній. Вони цілеспрямовано йшли в інтернет-магазини. І ця стратегія дала результат — вже 2010 року, ми, власне, працювали з більшістю інтернет-магазинів.

— Добрий бізнес. А рентабельність?

— Це нелегкі гроші. Безумовно, якщо говорити про рентабельність і порівнювати з телекомом, то це різні речі. Це тяжка праця. Бо, власне, ми заробляємо одну гривню або одну копійку на мільйон трансакцій. Це складний заробіток.

 

Матеріал опублікований в НВ №12 від 31 березня 2016 року

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: