28 квiтня 2017, п'ятниця

Онуки Гагаріна: Ілон Маск, Джефф Безос відтісняють державні проекти в космічній гонці

коментувати
МАСШТАБНА ОСОБИСТІСТЬ: Ілон Маск стояв біля витоків платіжної системи PayPal, а потім зайнявся космічними ракетами. На фото — він і космічний корабель Dragon V2

МАСШТАБНА ОСОБИСТІСТЬ: Ілон Маск стояв біля витоків платіжної системи PayPal, а потім зайнявся космічними ракетами. На фото — він і космічний корабель Dragon V2

Успішні бізнесмени відтіснили державні проекти в космічній гонці. Першу скрипку грає творець Tesla Ілон Маск, а йому в потилицю дихає керівник Amazon Джефф Безос

З самого початку космічної ери лише дещиця з того "заліза", що людство відправляло за межі земної атмосфери, поверталася на Землю, іронізує оглядач американського Forbes Алекс Кнапп.

Переважно повертаються крихітні капсули з астронавтами. Повністю з орбіти повертаються тільки шатли — за винятком випадків, коли відбуваються катастрофи.

А гігантські ракети-носії, багатотонні конструкції з розгінними ступенями вартістю в сотні мільйонів доларів згорають в атмосфері, тонуть в океанах або здійснюють килимове бомбометання уламками в сибірській тайзі.

Однак незабаром все зміниться, переконаний Кнапп. Ініційована американським мільярдером і винахідником Ілоном Маском космічна гонка XXI століття передбачає використання багаторазових носіїв. Така технологія в рази здешевлює космічні польоти і здатна буквально катапультувати людство в космос. Причому шляхом Маска йде ще один багатий бізнесмен, одержимий освоєнням навколоземного простору,— Джефф Безос.

"Мільярдери, які розбагатіли на інтернет-новаціях, наважилися вступити в сутичку з технологіями, які домінували в космічній індустрії десятиліттями", — зазначає американський оглядач Ерік Бергер.

І це якраз те, що треба було зробити давним-давно, вважає він. Так, NASA створює приголомшливі речі — такі як відправка зонда до Плутона або подорожі роботів по Марсу. Але за 50 років агентство так і не змогло зробити те, що дійсно змінило би ставлення до космосу. А саме — здешевлення космічних польотів.

 

Великий оптимізатор

Молодий і усміхнений. Справжній гік і ботан, якому начхати на свій імідж. Відважний дослідник непізнаного. Інженер, який кидає виклик всім стереотипам технологічної індустрії. Талановитий новатор і вмілий менеджер. Улюбленець американських сенаторів і конгресменів. Батько п'ятьох дітей, який зважився на розлучення з їхньою матір'ю.

Все це — про Ілона Маска, людину, яка стояла біля витоків міжнародної електронної платіжної системи PayPal, а потім заснувала виробника космічних ракет Space X і автомобільну компанію Tesla Motors.

 


КОСМИЧЕСКИЙ РАЗМАХ: Джефф Безос сначала создал интернет-империю Amazon, а потом увлекся космосом
КОСМІЧНИЙ РОЗМАХ: Джефф Безос спочатку створив інтернет-імперію Amazon, а потім захопився космосом


 

Маск немов зійшов зі сторінок наукової фантастики. Актор Роберт Дауні-молодший казав, що образ Тоні Старка з франшизи Залізна людина навіяний Маском. Невідомо, чи має він костюм надлюдини, як у Тоні Старка, але аналогічні наміри з порятунку світу точно наявні. Головне, що об'єднує реального бізнесмена з екранним винахідником, який регулярно рятує світ то від терористів, то від прибульців,— це вміння втілювати свої мрії.

У широкої громадськості ім'я Маска асоціюється з електромобілями Tesla. Винахідник багато зробив на шляху до своєї мрії — сонячної енергетики. Він є головним популяризатором ідеї про те, що, якби людство навчилося утилізувати хоча б 1% всієї енергії Сонця, то перестало б потребувати атомних електростанцій і будь-яких інших енергетичних хитрощів.

Tesla і супутня інфраструктура — великий крок на шляху до цієї мрії. Паралельно Маск вже давно йде до ще більш масштабної ідеї: вже більше десяти років його компанія Space X крок за кроком відтісняє національне агентство NASA в космічній гонці.

Мільярдери, які збагатилися на інтернеті, вступили в сутичку з космічними технологіями
Ерік Бергер, оглядач

Вперше зістикувавши з Міжнародною космічною станцією (МКС) свій шатл багаторазового використання  Dragon у березні 2014 року, Маск показав серйозність своїх намірів.

Момент був вибраний вдало. Космічна програма NASA зайшла в глухий кут. Старі добрі шатли, які були приводом для гордості американських школярів ще в 1970‑х, припинили космічні вильоти. Вони безнадійно застаріли, коштували дорого і постійно ламалися. Склалася парадоксальна ситуація: для польотів на МКС і виведення на орбіту банальних телекомунікаційних супутників американському космічному агентству були потрібні послуги російського Роскосмосу.

Кораблі багаторазового використання Союз, які виводяться на орбіту за допомогою ракети-носія зразка 1960‑х,— це своєрідний космічний автомат Калашникова. І довго так тривати не могло.

Виправити цей політичний нонсенс NASA змогло тільки з допомогою Маска. Власні програми агентства зі створення шатла і ракети-носія нового покоління все більше нагадують довгобуди соціалістичної ери — роки йдуть, а прогрес мінімальний.

Ось тут Маск і його Space X виявилися доречними. Перше завдання, яке ставив перед собою винахідник,— зробити повноцінний шатл Dragon, здатний вирушати в космос "верхи" на ракеті-носієві Falcon і повертатися на Землю.

Це завдання було реалізоване в 2014 році. Так, Маск став головним перевізником NASA, отримав солідний контракт і набув слави національного героя, адже він врятував Америку від ганебної залежності від Роскосмосу.

І це найменше з його досягнень. Головне, чого домігся Маск,— перевів космічну гонку в нову, економічну, площину. Основною його метою є перехід космічної індустрії на використання багаторазових ракет-носіїв, які виводять на орбіту шатли та інші вантажі.

Як і у випадку з більшістю інших інновацій Маска, ідея не нова. Однак її реалізація завжди впиралася в низку складних технологічних завдань. Ракета, яка летить вгору, відстрілюючи ступінь за ступенем, а потім падає в океан, і ракета, якій потім доведеться приземлитися в заданій точці,— дві абсолютно різні конструкції.

Space X не розкриває всіх подробиць, проте експерти припускають, що кількість різних ноу-хау для створення Falcon 9 зашкалює. Так, колишній інженер NASA Стів Поулус, який працював у програмі шатлів, впевнений, що інженери Маска розробили для корпусу ракети особливий композитний сплав, що здатний витримувати температурні коливання від -150°С до 500°С. Саме такі випробування випадають на долю ракети при злеті, а потім двократному проходженні крізь атмосферу.

  


ЧЕРЕЗ ТЕРНИИ К ЗВЕЗДАМ: В феврале 2015-го с мыса Канаверал в космос взмыл Falcon 9 — самый успешный корабль Маска
ЧЕРЕЗ ТЕРНИ ДО ЗІРОК: У лютому 2015-го з мису Канаверал у космос здійнявся Falcon 9 — найуспішніший корабель Маска


 
З моменту перших випробувань до тріумфальної посадки Falcon 9 у грудні 2015 минуло три роки. Десятки невдалих спроб і сотні мільйонів доларів не зупиняли Маска. Інженерам Space X вдалося практично відразу створити конструкцію, здатну виконувати поставлені завдання нагорі, однак найвідповідальніша частина — посадка — довго залишалася проблемою.

Маск не боявся виставляти невдачі на загальний огляд. Кожен тестовий запуск транслювався у прямому ефірі. А коментарі Маска в Twitter, витримані в дусі "майже... наступного разу точно вийде" увійдуть в історію піару нарівні з культовою фразою Стіва Джобса "а тепер дещо ще...", яка передувала показу революційних продуктів.

У грудні 2015‑го Falcon 9 змогла здійснити вдалу посадку. І в освоєнні космосу почалася нова ера.

Маск опублікував розрахунки, згідно з якими ракети повторного використання зможуть здешевити освоєння космосу в десятки разів. Так, Space X обіцяє, що вартість одного виведення космічного корабля на орбіту обійдеться в $5-7 млн проти сьогоднішніх $60 млн.

Оглядач Алекс Кнапп вважає цю цифру дещо заниженою, враховуючи витрати на технічне обслуговування ракет на Землі. Однак навіть якщо мова піде про $10-15 млн, це буде істотно менше нинішніх витрат і достатньо для нової космічної ери.

Вартість виведення на орбіту досі була високим вхідним бар'єром для багатьох компаній, які хотіли б запустити свої комунікаційні супутники або відправити в космос дослідницьке обладнання. Тепер ці компанії зможуть дозволити собі більше інвестувати в самі дослідження, підкреслює Кнапп. Не кажучи вже про стартапи, в яких раніше зовсім не було шансів вивести в космос свої розробки. Все це підстьобне світову науку, вважає оглядач.

 

Ідеальний комерсант

Людина з дивовижним чуттям. Гравець, який ніколи не програє. Бізнесмен з ідеальною репутацією. Технократ рівно настільки, наскільки потрібно, щоб отримувати прибуток. Ділова людина, яка піклується про вплив на медіа настільки, що є власником американської газети The Washington Post.

Це — Джефф Безос, один з найбагатших людей світу, стовп світового інтернету і улюбленець ділових журналів. У 1994 році він, випускник Прінстону в області комп'ютерних наук, кинув престижну роботу на Уолл-стріт і відкрив інтернет-магазин Amazon.com. На розвиток бізнесу у нього були порівняно невеликі за мірками американських інвесторів гроші — близько $300 тис.

Його вважали божевільним, а продажі через інтернет порівнювали з експортом бананів назад в Африку. Однак Безос був упевнений, що інтернет стане головним торговим майданчиком, і поспішав зайняти на ній кращу позицію.

 

 

Коли в липні 1995‑го Безос запустив першу версію Amazon, орієнтовану на продаж книг, сайт був сповнений глюків. Деякі з них стали хрестоматійними — наприклад, можливість вибрати при замовленні від'ємну кількість товарів у кошику.

Безос так поспішав, що запустив магазин, не чекаючи виправлення всіх помилок,— настільки сильно йому хотілося бути першим у цій ніші. І в нього вийшло. У 1999 році, коли світ стрясала інтернет-істерія, журнал Time назвав Безоса людиною року. Amazon успішно пережив декілька криз мережевого бізнесу і з часом став торгувати не тільки книгами, а й буквально всім.

У 2000 році Безос, який вже володів багатомільярдними статками, почав інвестувати в космічні дослідження. Він заснував компанію Blue Origin, однак вона довгі роки перебувала у тіні інших приватних компаній галузі. Однак у 2015‑му Blue Origin опинилася серед лідерів космічної галузі.

Два експериментальних польоти ракети-носія New Shepard виробництва Blue Origin у листопаді та грудні 2015 року виявилися успішними і стали сенсацією. Це відбулося на тлі численних невдалих експериментів Space X, що дозволило фахівцям констатувати: технологія компанії Безоса показує стабільніші результати.

Втім, у Маска є козирі в гонці з Безосом. Його дітище має більш вражаючі характеристики. Тому з точки зору глобального розвитку космонавтики Falcon 9 може мати більше значення, ніж New Shepard.

Зокрема, ракета Безоса має практичний стелю близько 100 км, у той час як Falcon 9 здатна виводити вантажі на висоту 200 км. Важчі вантажі і на більшу висоту — ось девіз, під яким Маск поки випереджає Безоса.

"Проте гонка тільки почалася",— зазначає Бергер. І справа зараз не в тому, у кого більша ракета, а в тому, що надскладне завдання в історії космонавтики розв'язується за приватні гроші. "Розв'язується успішно",— підкреслює оглядач.

 

Матеріал опубліковано в НВ №7 від 26 лютого 2016 року

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Крупним планом ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: