4 грудня 2016, неділя

НВ оцінює другий рік прем'єрства Арсенія Яценюка

НВ оцінює другий рік прем'єрства Арсенія Яценюка
За другий рік свого прем'єрства Арсеній Яценюк не став локомотивом реформ і почав втрачати підтримку Заходу. Але власна фракція врятує його від відставки

Політичні союзники загрожують жорстким розбором польотів, на Заході наростає невдоволення млявими діями щодо реформування країни і корупцією. Крім того, рейтинг партії Народний фронт (НФ) близький до нуля, а експерти на провідних телеканалах країни серйозно розмірковують про те, хто буде кращим наступним главою уряду — Міхеіл Саакашвілі чи Наталя Яресько.

З таким багажем підійшов до кінця 2015‑го прем'єр Арсеній Яценюк.

Адже на початку грудня закінчується його імунітет — рік тому парламент підтримав програму дій уряду, давши голові Кабміну карт-бланш на 12 місяців. Тепер Яценюку знову доведеться виходити в Раду за підтримкою. Врятувати голову Кабміну може підтримка Заходу і власна парламентська фракція — ключовий складовий елемент провладної коаліції. Ці 81 депутат, без яких президент Петро Порошенко не в змозі забезпечити собі підтримку Верховної ради, залишаються головною гарантією прем'єра від відставки.

У письмовій відповіді на запит НВ Яценюк докладно перерахував усе, що він вважає заслугами Кабміну перед батьківщиною: зменшили енергозалежність від Росії, встановили ринкові тарифи на газ, отримали два транші від МВФ. Крім того, уникли дефолту, збільшили золотовалютні резерви, відкрили дані відразу декількох держреєстрів та інше.

Адже 20 місяців тому, згадує Яценюк, коли він перший раз увійшов до Кабміну на хвилі Євромайдану, на рахунках Держказначейства знаходилося 108 тис. грн, газові сховища були порожні, а Росія приступила до анексії Криму, а потім полізла в Донецьку і Луганську області. І команді прем'єра, мовляв, на цьому тлі вдалося багато.

Нам вдалося не повторити досвід Тимошенко і Ющенка
Арсеній Яценюк, прем'єр-міністр України

Не забув прем'єр згадати про політичну стабільність, досягнуту за його участю. “Нам вдалося не повторити досвід Тимошенко і Ющенка [протистояння прем'єра і президента в середині 2000‑х]",— наголошує Яценюк, говорячи про свій союз з Порошенком.

“Усі ці півтора року в країні була екстраординарна ситуація. Це навіть важко з чимось порівняти",— погоджується Василь Юрчишин, директор економічних програм Центру Разумкова.

Найбільшим досягненням нинішнього уряду, на думку Сергія Фурси, фахівця відділу продажів боргових цінних паперів інвесткомпанії Dragon Capital, стала макроекономічна стабілізація. Заради неї Кабмін пішов на багато непопулярних заходів, включно з підвищенням тарифів.

 

 

Для зменшення негативного ефекту уряд, за словами Яценюка, запровадив систему адресних субсидій, які вже оформили понад 4 млн домогосподарств.

Успіхом урядової команди Юрчишин вважає реструктуризацію зовнішнього боргу. "Потрібно віддати належне прем'єру й Мінфіну — реструктуризацію вони провели класично: завчасно оголосили та реалізували",— говорить експерт.

Плюсом у карму прем'єра став і старт роботи національної поліції, і те, що витрати на національну оборону й безпеку зросли до 5% ВВП.

Адже уряд, нагадує Яценюк, ще й скоротив кількість перевіряючих органів. У Європейській Бізнес Асоціації (ЄБА) підкреслюють, що Кабмін ліквідував дві корупційні дірки — держмонополію Укрекоресурси, яка одержує гроші нібито для утилізації всього імпорту, а також перевірки Мінекології товарів щодо наявності у них озоноруйнівних речовин.

Реформи — улюблений коник прем'єра, але лише на словах. Як згадує Мустафа Найєм, заступник голови фракції Блоку Петра Порошенка (БПП), після парламентських виборів 2014‑го демократичні сили стали готувати коаліційну угоду. І Яценюк надав свій варіант цього документа — всього на двох сторінках. Але ж БПП пропонував підписати об'ємну угоду з чіткими дедлайнами виконання окремих пунктів та визначити відповідальних за кожний напрямок реформ. Однак прем'єра такий варіант не влаштував. "У результаті з нього досі нічого не можна запитати",— пояснює нардеп.

У президентській політсилі багато незадоволених роботою прем'єра. Юрій Луценко, голова фракції БПП, анонсував НВ жорстку розмову з прем'єром, яку президентська фракція готує найближчим часом. Мовляв, питань накопичилося багато.

Депутати й експерти готові озвучити головні з них. Наприклад, Юрчишин говорить про те, що в країні досі немає цілісної програми розвитку економіки. При цьому наміри прем'єра превалюють над реальними справами.

Так, уряд декларував тотальне скорочення регуляторних актів, але бізнес спрощень не відчув.

 


МУЗЫКАЛЬНАЯ ПАУЗА: Премьер Арсений Яценюк считает, что его отношения с президентом не похожи на известный дуэт Ющенко—Тимошенко, хотя и идеальными их не назовешь
МУЗИЧНА ПАУЗА: Прем'єр Арсеній Яценюк вважає, що його відносини з президентом не схожі на відомий дует Ющенко—Тимошенко, хоча і ідеальними їх не назвеш


Приватизацію найбільших держпідприємств, наприклад Одеського припортового заводу або корпорації Укрспирт, про яку багато говорили, Кабмін теж не провів. При цьому чим довше подібні структури залишаються в держвласності, тим більше на них заробляють нечисті на руку чиновники і тіньові діячі, додає Фурса.

Одеський губернатор Міхеіл Саакашвілі — один з головних критиків прем'єра — підрахував: за рік діяльності команди Яценюка держпідприємствам завдано збитків у розмірі понад 100 млрд грн.

Також уряд намагався стимулювати бізнес, а натомість отримав зростання тіньової економіки до 50%", - запевняє Олег Устенко, виконавчий директор фонду Блейзера.

"Ми не побачили справжньої, до крові, боротьби з корупціонерами і старою системою",— обурений Тимофій Милованов, професор Пітсбургського університету, член редакційної колегії VoxUkraine. Його емоції зрозумілі: прем'єр не просто не бореться з корупцією — в ній виявилися замішані його близькі соратники. Насамперед Микола Мартиненко, заступник голови фракції НФ і керівник парламентського комітету з питань паливо-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки. Його підозрюють в отриманні хабара за перемогу в держтендері прокуратури вже двох країн — Швейцарії та Чехії. Але в Україні на цю історію намагаються заплющити очі, пояснює Сергій Лещенко, нардеп від БПП.

Також Саакашвілі звинувачує прем'єра в потуранні інтересам вітчизняних олігархів — Ріната Ахметова та Ігоря Коломойського.

Яценюк же недоліками у своїй роботі називає лише те, що Кабміну не вдалося виконати всі плани. Прокол вийшов з законами, необхідними для прозорої і чесної приватизації,— правда, тут прем'єр звинувачує парламент, який досі їх не підтримав. Не вдалося урядовій команді запровадити обов'язкове декларування доходів і витрат для всіх чиновників, а також провести реформу вугільної галузі, зруйнувати монополію на підключення до електромереж, ухвалити закон про незалежного регулятора ринку енергетичних послуг і провести судову реформу.

Але Милованов готовий істотно розширити цей список. Він зазначає значно істотніші гріхи в діях Яценюка: немає запеклої боротьби за проведення реформ, відкриття ринків і збільшення ефективності держави. "Системних реформ немає, і це пряма провина прем'єра",— упевнений він. Експерта не влаштовує і те, що прем'єр, як і представники колишньої влади, постійно намагається перекласти відповідальність за свої невдачі на попередників або зовнішні фактори.

Учасник VoxUkraine відзначає ще один факт: всі успішні реформи стосувалися сфер, де не обертаються великі кошти і не зосереджені інтереси ключових українських фінансово-політичних груп. "Реформи йдуть там, де не боляче: американці заплатили за поліцію — і ми зробили реформу",— пояснює Милованов.

Навіть власному відомству прем'єр не зміг дати лад — у Кабміні, на думку Валерія Пекара, співзасновника громадянської платформи Нова країна, нікчемна система управління. Роль прем'єра полягає в тому, щоб забезпечити лідерство у проведенні реформ, ефективно координувати дії всередині уряду і реформувати його. "По цих трьох пунктах ситуація складається катастрофічна",— вважає Пекар.

У відсутності сучасних і відкритих комунікацій всередині Кабміну дорікає прем'єру і Анна Дерев'янко, виконавчий директор Європейської Бізнес Асоціації. Їй би хотілося не тільки підтягти уряд у цій дисципліні, але й оптимізувати штат міністерств одночасно з якісним переглядом рівня оплати праці чиновників.

До речі, зарплати чиновників залишаються низькими і слугують стимулом для корупції. А Яценюк, за словами джерел НВ, не погодився навіть на пропозицію низки великих іноземних компаній створити спеціальний зарплатний фонд для державних топ-менеджерів, щоб підвищити їхню мотивацію. Голову Кабміну спонукало бажання залишити чиновників залежними від конвертів з партійних кас.

Бізнес, за словами Дерев'янко, дорікає Кабмін вже не стільки за корупцію, скільки за відсутність реформ. Те ж саме можна сказати і про всіх українців.

Показником їх відношення до діяльності прем'єра стало різке падіння популярності її політичної сили. Якщо восени минулого року на парламентських виборах НФ став лідером у партійній боротьбі, набравши більше 22 % голосів, то тепер, за даними різних опитувань, рейтинг "фронтовиків" коливається на рівні 1-3 %.

 


p_51718877


Проблеми Яценюка бачать і на Заході, запевняє Ярабик Балаш, експерт американського Фонду Карнегі. Хоча спочатку ЄС і США душі не чули в молодому політику. “Він розумний економіст з гарною англійською. Великий контраст з попереднім виконуючим обов'язки прем'єра Сергієм Арбузовим",— пояснює Балаш. На теплі стосунки Яценюка з деякими олігархами іноземці закрили очі: на Заході, на думку експерта, була популярна думка, що "Майдан змінив все".

Саме тому, а також задля створення становища, в якому влада Порошенко буде обмежена іншою фігурою, американці і європейці, за словами політтехнолога Тараса Березовця, і підтримали призначення Яценюка на посаду голови Кабміну.

Але очікування частини міжнародних партнерів "розумний економіст" не виправдав. Виявилося, що прем'єр з Майдану не може боротися з корупцією. І не стільки сприяє реформам, скільки обмежує їх, уточнює Балаш. "Це стало сюрпризом для багатьох західних прихильників України",— говорить експерт.

Невдоволення Заходу Яценюком уже перейшло в публічну площину. Поки українському прем'єру дали відчути можливе охолодження. Так, Лещенко писав, що в липні на українсько-американському інвестиційному форумі у Вашингтоні віце-президент США Джо Байден виступив з жорсткою критикою ситуації в Україні.

Українська служба BBC у своєму репортажі про цей форум написала: "Звертаючись зі сцени до прем'єра Арсенія Яценюка, американський віце-президент підкреслив, що в української влади є останній шанс, щоб довести свою відданість реформам, а кілька наступних років або навіть місяців повинні показати реальний результат цієї роботи".

 


jaz_9245


І все-таки західні політики поки не стануть грати проти голови Кабміну. Їм, на думку Балаша, дуже важливо зберегти єдність постмайданної команди. Російська загроза змушує західних прихильників України бути обережними у громадській критиці і зміцнює їх на думці, що треба й далі підтримувати уряд Яценюка, попри відсутність очевидного прогресу. Та й частина західних експертів налаштована позитивно щодо Яценюка: наприклад, Андерс Аслунд, старший науковий співробітник Атлантичної ради, вважає, що він — оптимальний прем'єр для нинішньої України.

Єдність важлива і для президента. Тому Порошенко так само не ризикне торпедувати прем'єра в грудні. НФ є другою за чисельністю фракцією в парламенті і цементуючою ланкою і без того крихкої коаліції.

Яценюк виявився типовим українським політиком
Павло Кухта, експерт Реанімаційного пакету реформ

І прем'єр знає про це. Нещодавно на закритій зустрічі з журналістами Яценюк розповідав, що НФ вийде з коаліції в разі його відставки. А це може призвести до дострокових парламентських виборів, у яких влада зараз не зацікавлена.

Тож потрясінь не буде. Найреальніший сценарій на сьогодні — це заміна деяких міністрів у Кабміні. У президентській команді хотіли б появи при Яценюку першого віце-прем'єра і віце-прем'єра з євроінтеграції. "Він може взяти людей, які допоможуть йому з керуванням, делегувати їм певні повноваження і ввести сувору виконавчу дисципліну",— говорить джерело НВ в президентському оточенні.

Але країні від цього навряд чи стане легше. "Яценюк виявився типовим українським політиком, котрий веде свою політичну гру, а не реформатором",— говорить Павло Кухта, експерт Реанімаційного пакету реформ, підбиваючи підсумки діяльності прем'єра.

.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: