6 грудня 2016, вівторок

Нижче нуля. Україна черепашачими темпами просувається стежкою війни зі схемами і казнокрадами – інфографіка

коментувати
Податкова не може відвикнути від хабарів

Податкова не може відвикнути від хабарів

Українські підприємці оцінили боротьбу із корупцією у -0,8 балів за шкалою від -5. Позитивних змін у цій сфері бізнес не бачить

Бізнес не бачить позитивних змін в ситуації із корупцією в Україні. Про це кажуть дані дослідження Рівень сприйняття корупції бізнесом, яке у серпні-жовтні 2015 року проводила міжнародна організація Transparency International Ukraine (TIU).

Більше половини підприємців (52%, більше тісячі) висловили занепокоєння відсутністю в останні півроку реальних комплексних кроків влади в боротьбі із хабарництвом. Ще 30,6% (близько 690) бізнесменів вважають, що ситуація із корупцією тільки погіршилася. Лише 17,4% (395) опитаних помітили позитивні зміни.

Кількість підприємців, які зіткнулися у своїй діяльності із хабарництвом, зменшилася несуттєво – таких 12,7% респондентів, порівняно із 14,6% на початку року.


Перша хвиля дослідження сприйняття корупції проводилася у першому кварталі 2015-го, друга - у серпні-жовтні
Перша хвиля дослідження сприйняття корупції проводилася у першому кварталі 2015-го, друга - у серпні-жовтні


У чотири рази почастішали випадки вимагання хабарів при реєстрації чи закритті підприємства і поданні звітності. Найчастіше до дачі хабарів примушують при оформленні документів на землю, офіс чи нерухомість, а також під час видачі дозвільних документів. В той же час майже вдвічі знизилася кількість випадків оплати без квитанції та вимагання благодійних внесків – до 4,9%.

“Cприйняття людьми корупції погіршилося, а відсоток людей які зіткнулися із нею – зменшився. Це позитивна тенденція“, – каже Дмитро Яблонський, керівник відділу фінансових досліджень GfK Ukraine. Це означає, що бізнес втомився від старої бюрократичної системи і вимагає дій, продовжує думку Олексій Хмара, виконавчий директор Transparency International Україна. “Українські підприємці в голос говорять про корупцію і вимагають рішучих змін на місцях”, – каже він.

Географія корупції за останні півроку дещо змінилася. Наприкінці 2014-го – на початку 2015-го найбільш корумповані органи влади, за оцінками бізнесменів, знаходилися в Одеській області. Тепер першість у антирейтингу тримає Івано-Франківська. Друге місце за масштабом корумпованості, як і раніше, посідає Запорізька область, третє – Донецька, свідчать дані дослідження. Одеська область, навпаки, увійшла у п’ятірку регіонів із найнижчим рівнем корупції, разом із Луганською (підконтрольною Україні територією), Хмельницькою, Чернівецькою і Тернопільською областями. Півроку тому бізнес вважав найуспішнішою у сфері антикорупції Волинську область, але тепер її відкинуло на 13 місце рейтингу.


Перша хвиля дослідження сприйняття корупції проводилася у першому кварталі 2015-го, друга - у серпні-жовтні
Перша хвиля дослідження сприйняття корупції проводилася у першому кварталі 2015-го, друга - у серпні-жовтні


І у Кабміну, і у Апарату Президента, на думку експертів, є можливість оприлюднювати дані, що відображають ситуацію із корумпованістю на місцях, і звертатися до керівників центральних органів і в області до губернаторів, вказуючи на неї. Проте досі такі меседжі на місця не відправлялися, або ж, у протилежному випадку, центральна влада має визнати, що не має впливу на муніципалітети.

“Боротьба із корупцією можлива, коли є нормальний легкий безбар’єрний діалог, коли учасники можуть між собою домовитися, і йдуть боротися. Або коли є той, хто прийшов і авторитарно заявив про те, що буде боротися із корупцією, і взяв на себе усю повноту відповідальності. Інших варіантів немає, – розповідає Хмара. – В Україні ніхто на себе відповідальність не хоче брати, традиційно. Як бачимо, лише Саакашвілі так себе поставив. Але йому теж швидко “роги пообламували”, і тепер він вже спокійніше себе поводить. Не так, як в Грузії”.

Тож громадським активістам і бізнесу, для подолання корупції в регіоні залишається лише вести діалог із місцевими владами. Це цілком може бути в силах місцевих громад, адже далеко не завжди муніципалітети глухі до проблем громадян, часто вони не спроможні щось змінити через законодавчі перепони. Тобто, умовно, львівська митниця корумпована не тому що в області погана влада, а тому що є загальнодержавне законодавство, яке дозволяє певним особам використовувати митницю на свою користь, пояснюють експерти. Тому важливими є домовленості усіх сторін на місцях: і мерії, і правоохоронців, і митниць і бізнесу і т.д., особливо за відсутності прогресу в процесі децентралізації повноважень та держфінансів. І тут важливо наполягати на антикорупційних заходах, які муніципалітети можуть приймати в обхід національного законодавства, і бюрократії. Наприклад, як раніше запевнила НВ Марія Гайдар, заступник Міхеїла Саакашвілі в Одеській ОДА, хоча повноважень для реформи медклінік адміністрація не має, це не заважає місцевій владі змусити керівників медустанов публікувати перелік ліків, які закупила клініка за державний кошт, чи зробити тендери відкриті і прозорі, підвищити ефективність системи.

Окрім того, що регіональні чиновники обмежені у законодавчих повноваженнях, для успішної і швидкої боротьби із корупцією їм не вистачає ще й плану розвитку регіону. Половина українських областей жодних планів не мають. Вони або хапаються за новомодну тему, або починають “полювання на відьом”, або займаються розробкою стратегій, не маючи уявлення, як втілювати покрокові зміни, щоб запустити реформи і їх ланцюгову реакцію.

Лише зараз місцеві держуправлінці починають звертатися до професійних інституцій по допомогу у створенні бізнес- і антикорупційних планів. Останній, наприклад, на сьогодні мають лише Одеська, Луганська, Дніпропетровська, Львівська, Волинська області та міста Київ і Вінниця. “Але і це наразі використовується як реклама перед місцевими виборами, а по суті жоден регіон не може похвалитися, що вони чогось досягли у боротьбі із корупцією”, – каже Хмара.


Перша хвиля дослідження сприйняття корупції проводилася в першому кварталі 2015-го, друга - в серпні-жовтні
Перша хвиля дослідження сприйняття корупції проводилася в першому кварталі 2015-го, друга - в серпні-жовтні


Серед органів центральної влади найкорумпованішою очікувано лишається державна фіскальна служба. 26,7% опитаних підприємств поскаржилися, що за останні півроку вимагали хабара у них саме у цьому державному органі. Найбільше корупціонери-податківці вдаються до здирництва під час перевірок підприємств. Друге місце посів підрозділ податкової – митниця. Гроші там вимагали у 6% респондентів. Далі розмістилися агентство з земельних ресурсів і пожежна служба.

Податкова і митниця фігурують також абсолютними лідерами по кількості скарг підприємств, які надходять до офісу бізнес-омбудсмена Альгірдаса Шемети. Друге місце між собою розділили прокуратура, муніципальні адміністрації і мери міст, а третє – МВС України. Всього, за даними станом на 5 жовтня 2015 року, до бізнес-омбудсмена надійшло 375 скарг на державні органи.

В системній корупції досі задіяна вертикальна схема поповнення кишень чиновників, зазначає партнер юрфірми Arzinger Лана Сінічкіна. Вертикальна корупція передбачає збір данини на щомісячній основі з усіх державних структур від реалізації регуляторних схем. Вона існувала в державі завжди, а за часів роботи уряду Януковича-Азарова перетворилася на безкомпромісну і обов’язкову для усіх, хто працював на державних посадах, навіть поза їхнім бажанням. Сьогодні ця схема не працює так відкрито, але вона нікуди не зникла.

Нарікають підприємці і на корумпованість керівників держслужб і держпідприємств, підзвітних міністерствам. Досі не подолана клановість секторів – не прибрані люди, які стоять за великими державними монополіями і відповідають за розподіли потоків.

Аутсайдером по впровадженню заходів, направлених на подолання корупції, у Transparency International також вважають Кабінет міністрів. Секретаріат Кабміну, приміром, мав би першим серед перших відстоювати і просувати новий закон про державну службу, щоб перезапустити поліпшену версію себе і решти міністерств. Але усе відбувається з точністю та навпаки – як тільки яка-небудь ініціатива заходить до Кабміну, то вона там і вмирає. “Тож висновок напрошується сам – прем’єр-міністр Арсеній Яценюк хоче зберегти ручний Кабмін, і реформатором його назвати важко”, – констатує Хмара.

Найбільшими аутсайдером на шляху подолання корупції вважають очільників Держфіскальної служби, МВС та його підрозділів, а також Кабінету міністрів

Не займається реформами і міністр МВС Арсен Аваков. Прикриваючись успішним запуском патруля по кількох містах України, решта внутрішніх реформ, які реально можуть зводити нанівець корупцію, гальмуються. МВС не реформує внутрішні відділи, кримінальний блок, зволікає зі створенням Державного бюро розслідувань, яке буде займатися розслідуванням злочинів, у тому числі скоєних самими правоохоронцями, зазначають експерти TIU.

Міносвіти у своїх реформах не послідовні: вони просуваючи одні реформи, наприклад, пов’язані із просуванням Болонської системи, а по інших – дають задній хід. Так, за словами науковця, співробітника одного із університетів, що побажав не називати його ім’я, відкати з наукових грантів, проектів НАНУ, чи фіктивних факультетів в університетах досі складають 30% із виділених державою коштів.

Проте ситуація все ж змінюється, і не в останню чергу завдяки тому, що поступово відбувається електронізація документообігу, запроваджуються прозорі тендери, відкриваються реєстри, скорочується кількість дозвільних документів. Завдяки закону про відкритість використання публічних коштів уже з вересня 2015 року видатки з бюджету стали прозорими. А з наступного року, громадяни вже побачать на основі яких саме документів витрачаються ці кошти. Тобто з 2016 року українці матимуть тотальний контроль за кожною витраченою гривнею.

За два роки після початку Революції гідності Україна все ще не подолала корупцію. Потоки, що стікалися до рук чиновників і бізнесменів, які заробляють на непрозорих тендерах чи недобросовісній конкуренції, зменшилися, але не були знищені. На думку експертів, суттєво подолати системну корупцію неможливо без масштабної реформи держслужби, правоохоронних органів, судової системи і переведення в он-лайн більшості процесів взаємодії держави і громадян та бізнесу.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів

Останні новини

ТОП-3 блога

Фото

ВІДЕО

Читайте на НВ style

Статті ТОП-10

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: